Inspirert av LarsB sin nerding så ble det litt nerding her også:
Teori 1:
Jeg festa pedalene med ukjent moment(ta det rolig, jeg har flere fagbrev og ingeniørutdannelse, så jeg har lov). Dette kan muligens påvirke målingene, selv om jeg ikke tror spenningen pga. forspenn i pedalakslingen vil virke av noen betydning så langt inn som der målingen skjer, så tenker jeg at det kan være verdt å teste med litt mer nøyaktig moment.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123514&filename=boltespenning.jpg)
Den påvirkningen som skjer i boltehodet i illustrasjon viser litt det jeg tenker på.
Teori nr. 2 er at jeg har brukt to skiver på venstre pedal, og bare en skive på høyre pedal. Dette basert på tips fra en bikefit tidligere i år. Men basert på litt nerding nå, så kommer jeg frem til at det vil utgjøre en spenningsforskjell. Litt usikker på akkurat hvor og hvordan deformasjon/spenning måles i pedalene, men tenker dette kan ha betydning.
Garmin sier at jeg har hatt[V/H]: 47/53, 48/52 og 49/51 fordeling på mine turer med pedalene så langt. Teorien min tilsier egentlig at det burde vært motsatt, tror jeg. Men enkelt å fjerne skiver og se om jeg merker forskjell.