Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

El-scooter med elsykkel skilt

El-scooter med elsykkel skilt #2734021 20/05/2023 18:06
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Har sett en del foodora el-scootere med skilt det står "elsykkel" på rundt i Oslo. De kjører i sykkelfelt og oppfører seg som sykkel, i tillegg til den samme lovløsheten som foodora-bud generelt. Så denne på finn, og og sannelig er det ikke det samme skiltet!

Hva er lovligheten rundt dette?

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734023 20/05/2023 18:38
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Godt spørsmål.
Det er pedaler på dem men etter det jeg har observert er ikke pedalkraft nødvendig for fremdriften, noe som betyr at de har håndgass. Skiltet bak har ingen offisiell eller identifikasjonsmessig hensikt. Da er spørsmålet om håndgass og fart under 25 er lov i sykkelfelt. El-sparkesykkel med sete er ulovlig etter det jeg vet, både i og utenfor sykkelfelt.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734025 20/05/2023 20:04
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Det er max 6 km/t med håndgass for at det skal være en lovlig elsykkel.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734042 21/05/2023 06:54
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Disse er elektriske mopeder, skulle hatt regnr og forsikring i tillegg til at de ikke har noe på verken fortau eller sykkelvei å gjøre. Virker som det er flest av dem hos Wolt i Oslo, enda en grunn til ikke å bruke tjenesten.

Lars-Erik
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734044 21/05/2023 07:45
Sykkelmafiaen Offline
Fersking
Fersking
Prøver å legge ved et bilde, første gangne på forumet her så mulig jeg bommet. Uansett, et bilde av en av disse mopedene med "EL-sykkel" skilt bakpå jeg har tatt. Pedalene er knekt av (se pilen). Likevel kunne den suse avgårde på fortauet...

Har også filmet meg selv sykle i ~35 km/t og bli forbikjørt av en slik i et sykkelfelt uten at vedkommende trengte tråkke. Her er forøvrig en video av en slik kjørende igjennom en sykkelgate uten å tråkke, for så å begynne å trå i det politiet kommer haha: https://twitter.com/Sykkelmafiaen/status/1520832412833521664

Som man kan se av videoen, er disse "syklene" helt uegnede å sykle på. Man må sitte og skreve utover for å nå pedalene. Det er det ingen som gjør. 100% ulovlige sykler bare laget for å kunne selges innenfor regelverket, men som aldri fungerer som el-sykkel i virkeligheten.

Vedlegg
FZKUpP8XgAgx1_k.jpg (2.24 MB, 106 nedlastinger)
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734045 21/05/2023 07:47
Sykkelmafiaen Offline
Fersking
Fersking
Her er produktsiden til denne sykkelen: https://mc-sor.no/produkt/kudaki-sport-elsykkel-2022-solv/

Der lenker de til denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=NtvtHusGNxk

Se de første 5 sekundene av den videoen, ubrukelig som "sykkel". De pedalene kan ikke brukes.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734049 21/05/2023 08:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er det nå jeg skal si at dette er en følge av at vi har valgt å gi en mengde forskjellige motoriserte fremkomstmidler status som sykkel, i enkelte tilfeller basert på om motoren aktiveres av hånd eller fot, for deretter å prøve å dytte tannkremen tilbake i tuben ved å definere enkelte av dem tilbake til motorvogn, men uten at politiet har ressurser eller til hensikt å kontrollere noe som helst?

Straks man åpnet for å definere som sykkel hva som helst som har hjul og elektrisk motor og en fartssperre for motorkraft på 20 eller 25 km/t, var løpet kjørt.

På sykkel- og gangveier er det anarki, og det verste er alle med el-sykler der fartssperren er fjernet.

Allerede i 2015 fokuserte Aftenposten på uklarhetene om elektriske scootere: Dette er en sykkel, ikke en scooter.

Så vidt jeg har skjønt, gjelder ikke fjorårets forsøk på innstramming for små elektriske motorvogner for disse scooterne.

Føreren av slik scooter kan sitte, og han skal måtte bevege pedalene for å aktivisere motoren på lovlig vis over 6 km/t.

Om den overholder kravene til elsykkel for øvrig, er den dermed - simsalabim - å anse som elsykkel, som igjen er å anse som sykkel.

Men scooterne kan som kjent enkelt tjuvkobles til håndgass, akkurat som fartssperre for motorkraft enkelt fjernes fra andre elektriske kjøretøy, og ingen synes å bry seg nevneverdig. Sykkel er sykkel.

Sånn, dagens sutring ICON_SMILE

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734123 22/05/2023 13:35
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det hender jo det er kontroll:
https://www.aftenposten.no/oslo/i/0G15WM/her-beslaglegger-politiet-elsykler-som-er-lovlig-aa-selge
https://www.aftenposten.no/oslo/i/d...a-strekningen-som-kalles-tour-de-finance

Jeg tror personlig at ulovlig elsykkel er påbudt for Woltbud, på samme måte som skikkelig varme jakker og muffer på styret er obligatorisk for bud hos Foodora.

LarsB

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734149 22/05/2023 19:25
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg skjønner ikke at folk tør. Forsikringsselskaper vil sikkert lande på kraftig avkortning hvis ulykken skulle være ute?

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: spinat] #2734186 23/05/2023 08:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: spinat
Jeg skjønner ikke at folk tør. Forsikringsselskaper vil sikkert lande på kraftig avkortning hvis ulykken skulle være ute?

De er ikke forsikret...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734210 23/05/2023 11:34
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Alle ulykker på elsparkesykler viser at regelverket er / var feil.
Alle som har syklet skjønner at det er lettere å bremse om en sitter enn om en står.
En slik sykkel/moped som dette, bare at den skulle vært begrenset til 20 km/t, burde vært lovlig. Da hadde en lettere kommet over humper og trikkeskinner, samtidig som en kan holde i mot når en skal bremse raskt, uten å fly over styret.

Men siden det ikke er lovlig i 20km/t så kan de like godt gå så fort som helst....som fortsatt er ulovlig...

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: spinat] #2734221 23/05/2023 13:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: spinat

Det er verre, påfører de andre skade vil de søke 100% regress for det de må ut med til skadelidt. Så en ting er at du selv står der uten dekning for egen skade (eller barnet ditt), men skaden du påfører andre kan påføre et gjeldsmareritt man aldri kommer ut av. Har selv hatt oppdrag for Trafikkforsikringsforeningen som er de som håndterer skader med uforsikrede kjøretøy, og de gir seg aldri overfor skadevolder.

Syklet senest i dag forbi en sparkesykkel som lå i ca. 25-26 km/t bortover Frognerstranda, han ble ganske sur da jeg passerte han og spurte hva han gjorde på sykkelveien med ulovlig kjøretøy.

Når det gjelder Wolt/Foodora mener jeg at dette er negativt for deres rennome at de tillater at budene sykler rundt på disse. Jeg brukte disse en del før, men har sluttet helt, dette er en av flere grunner til det.

Lars-Erik
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734229 23/05/2023 17:31
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Så en "reklame" for(mot) å kjøre bil uforsikret. Tittelen var noe ala "Norges dyreste Fiesta" eller noe, og var en dame som hadde kræsja sin uforsikra bil inn i en annen, og hun måtte vel ut med 3mill eller noe for egne/andres skader.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734258 24/05/2023 06:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor man har krav til å måtte trå over 6 km/t. Hvis det er ment å være et sikkerhetsaspekt der så må noen forklare det for meg, jeg skjønner ikke hvorfor det er tryggere å aktivere motoren med føttene enn den ene hånda. Det er i alle fall mye tryggere med en elmoped som går maks 27,5 km/t enn en elsparkesykkel som kan gå opptil 22 km/t. Hvis det er ment å være et folkehelseaspekt der så synes jeg det er litt snodig, det er jo lov med elekriske sparkesykler som ikke krever at man trår. For min del er jeg glad for at jeg må tråkke selv på elsykkelen, men prinsipielt skjønner jeg det ikke.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Sepeda] #2734259 24/05/2023 06:42
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Sepeda

På sykkel- og gangveier er det anarki, og det verste er alle med el-sykler der fartssperren er fjernet.

Selv her i lille Sarpsborg med latterlig få syklister er det slik. Det for enkelt å "trimme" og nesten umulig å kontrollere.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Arne_And] #2734264 24/05/2023 07:20
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Arne_And
Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor man har krav til å måtte trå over 6 km/t. Hvis det er ment å være et sikkerhetsaspekt der så må noen forklare det for meg, jeg skjønner ikke hvorfor det er tryggere å aktivere motoren med føttene enn den ene hånda. Det er i alle fall mye tryggere med en elmoped som går maks 27,5 km/t enn en elsparkesykkel som kan gå opptil 22 km/t. Hvis det er ment å være et folkehelseaspekt der så synes jeg det er litt snodig, det er jo lov med elekriske sparkesykler som ikke krever at man trår. For min del er jeg glad for at jeg må tråkke selv på elsykkelen, men prinsipielt skjønner jeg det ikke.

Det er fordi det er ment å være start-assistanse, ikke noe mer. Dette er regelverk for elsykler, ikke for elmopeder. En elmoped som disse Wolt og Foodora-budene bruker skal være registrert, ha ansvarsforsikring og bruke veien. Ikke slik de gjør nå, bruker sykkelfelt, fortau, gangveier og alle andre steder de ikke har noe som helst å gjøre. En elsparkesykkel er klassifisert som kjøretøy, og maksfarten er 20 km/t, ikke 22 km/t. Det at det er lagt inn 10% slakk i reglene er ikke ment å bli misbrukt slik som useriøse aktører som e-wheels driver med (og som også helt åpent selger ulovlige elsparkesykler og elsykler). Heldigvis som en av artiklene over viser, så er politiet klar over det og vinker alltid inn deres produkter når det er kontroll, og da blir de beslaglagt - ganske festlig egentlig når jeg suser forbi innerst i Frognerkilen som uregelmessig har slik kontroll.

Lovgiver tenkte overhodet ikke over regelverket ift. sparkesykler da de kom, det sliter de fremdeles med ettervirkningene av. Vi har nok ikke sett siste regulering på den fronten. Løsningen er uansett ikke å slippe løs elmopeder i samme stil, det er nok kaos som det er.

Jeg er i motsatt leir, få opp flere mobile kontroller, luk ut dritten - dvs. beslaglegg doningene og gi saftig bot slik at vi får bukt med dette.

Ift. de store motorprodusentene blir det vanskeligere og vanskeligere å trimme heldigvis, det er fordi de trues av monumentale bøter fra type EU dersom de ikke aktivt bygger inn beskyttelse. Det er fremdeles ikke umulig, men detekterer elektronikken på de seriøse at noe er tuklet med går de i "brick", dvs. ingen assistanse.

Lars-Erik
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734265 24/05/2023 07:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
6 km/t gjelder jo for lekekjøretøy etc også så de lovlig kan ferdes rundt i et nabolag. Hvis grensen skulle vært hevet for sykkel så måtte sikkert de andre kjøretøyene fulgt etter.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Ugla] #2734266 24/05/2023 07:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode poenger om el-scooter som el-sykkel.

Det er produsentene av el-scootere som tilpasser seg lovverket for at doningene skal bli regnet som el-sykkel som igjen regnes som sykkel. Ikke lovverket som er utformet med tanke på fornuftig bruk av el-scooter ICON_SMILE

Sitat: Ugla
Ift. de store motorprodusentene blir det vanskeligere og vanskeligere å trimme heldigvis, det er fordi de trues av monumentale bøter fra type EU dersom de ikke aktivt bygger inn beskyttelse. Det er fremdeles ikke umulig, men detekterer elektronikken på de seriøse at noe er tuklet med går de i "brick", dvs. ingen assistanse.

Det er en god ting - men produsentene av kit for å omgå sperrene følger som kjent etter så godt de kan og selger som varmt hvetebrød.

Det er forresten som regel misvisende å snakke om "trimming" av el-sykler. Det gir inntrykk av at man gjør motoren sterkere.

Om man snakker om el-sykler som i utgangspunktet tilsvarer kravene, er det som hovedregel snakk om å fjerne fartssperren for motorassistanse.

En el-sykkel som i utgangspunktet er lovlig, kan kjøres med motor i betydelig høyere fart enn tillatt dersom fartssperren er deaktivert.

Ulovlige el-mopeder som lovlig selges som el-sykler av useriøse aktører kommer i tillegg, slik du nevner.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Arne_And] #2734269 24/05/2023 07:55
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M

Ja, det er akkurat det jeg mener og.
Det finnes jo sparkesykler som du kan ha sete på også ( i utlandet). Dermed får du senket tyngdepunktet, lagt til ett ekstra kontaktpunkt/balansepunkt, og kan holde mot om du treffer en liten fortauskant....men neida, regelverket er ekstremt tilfeldig etter mange nødløsninger og endringer. Burde absolutt kunne selges elsparkesykler med sete / elmopeder som kan kjøre inntil 20km/t uten skilt og blinklys.

Tenk så mange færre knuste tenner og skaller i Oslo en hadde hatt om alle el-sparkesykkel-utleierne heller hadde leid ut slike, med store hjul og lavt tyngdepunkt (pga sete):

[Linket bilde]

Vedlegg
Kick Bike.jpg (317.61 KB, 873 nedlastinger)
Redigert av MannenFallerIkke; 24/05/2023 07:59.
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Ugla] #2734270 24/05/2023 07:59
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor man har krav til å måtte trå over 6 km/t. Hvis det er ment å være et sikkerhetsaspekt der så må noen forklare det for meg, jeg skjønner ikke hvorfor det er tryggere å aktivere motoren med føttene enn den ene hånda.

Det er fordi det er ment å være start-assistanse, ikke noe mer. (...)

Det svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor har lovgiver tatt det valget?

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: MannenFallerIkke] #2734283 24/05/2023 09:36
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: MannenFallerIkke

Tenk så mange færre knuste tenner og skaller i Oslo en hadde hatt om alle el-sparkesykkel-utleierne heller hadde leid ut slike, med store hjul og lavt tyngdepunkt (pga sete)

Retailpris er vel ca dobbelt av de "vanlige" typene, det forklarer nok en del vil jeg tro.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734294 24/05/2023 11:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
El-sparkesykler med sete er ikke lov.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Arne_And] #2734298 24/05/2023 12:28
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor man har krav til å måtte trå over 6 km/t. Hvis det er ment å være et sikkerhetsaspekt der så må noen forklare det for meg, jeg skjønner ikke hvorfor det er tryggere å aktivere motoren med føttene enn den ene hånda.

Det er fordi det er ment å være start-assistanse, ikke noe mer. (...)

Det svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor har lovgiver tatt det valget?

Hva er det jeg ikke svarer på? Lovgiver ønsker i prinsippet å støtte opp under sykkel, ikke alternativ motorisert ferdsel. I det øyeblikket du får håndgass er du på elektrisk motorsykkel eller moped, og der er det som kjent andre regler som gjelder, herunder at de er kjøretøy som skal ferdes på vei med forsikring etc. Her er el-sparkesykkel en bastard som de har gjort slett forarbeid på den gang det ble tillatt.

Lars-Erik
Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Ugla] #2734303 24/05/2023 13:10
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Lovgiver ønsker i prinsippet å støtte opp under sykkel, ikke alternativ motorisert ferdsel. I det øyeblikket du får håndgass er du på elektrisk motorsykkel eller moped, og der er det som kjent andre regler som gjelder, herunder at de er kjøretøy som skal ferdes på vei med forsikring etc. Her er el-sparkesykkel en bastard som de har gjort slett forarbeid på den gang det ble tillatt.

Enig. Og basert på de erfaringer som ligger til grunn i dag ville kanskje regelverket ha spesifisert at slike typer fremkomstmiddel må til enhver tid tilføres ben eller håndkraft for sin fremdrift. At lovverk ofte er på etterskudd er riktignok ikke uvanlig. Det hele startet vel med den opprinnelige Segway i sin tid, men den er blitt historie.

Re: El-scooter med elsykkel skilt [Re: Andysor] #2734467 26/05/2023 18:44
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Walk assist har en funksjon i bakker som er for bratte til å sykle og/eller har løst underlag. Kanskje også om du skal dytte sykkelen rundt med en kasse med vin/øl på bagasjebrettet som du ikke kan feste ordentlig (det siste hendte meg senest i dag ;)).

Men jeg holder med både sepeda og ugla i at ulovlige kjøretøy på gang- og sykkelvei er satans verk.

Redigert av Garpen; 26/05/2023 18:46.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå