Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bikefitting og tips

Bikefitting og tips #2734138 22/05/2023 18:07
V
Vaarrull Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Hei

Jeg har over lenger tid vurdert å gå til innkjøp av en landeveissykkel og nå er tiden inne. Den skal først og fremst skal bli brukt til trening. Hvis interessen blir værende kanskje også melde seg på et ritt om en stund. Ser for meg å bruke en plass mellom 20-40k på sykkel og tilbehør.

Jeg vil gå frem riktig for å få en sykkel som passer meg, og da er vell en bikefitting veien å gå. Bor på østlandet nærmere bestemt i Porsgrunn. Noen i området som har god erfaring med sykkelsjapper som gjør slike fittings? (Litt kjøring er ikke noe problem hvis det er flinke folk i f.eks Oslo.)

Tar gjerne mot tips til bra og rimelige butikker og annet som kan være kjekt for en nybegynner.

Takk på forhånd!

Re: Bikefitting og tips [Re: Vaarrull] #2734147 22/05/2023 19:16
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg var veldig godt fornøyd med Heidi Sandstø og sFit for noen år siden. Men eneste jeg har prøvd så lite å sammenligne med. Mener jeg så en video med henne på landevei.no for lenge siden.

Re: Bikefitting og tips [Re: Vaarrull] #2734159 23/05/2023 05:43
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
det ligger en mengde instruksjonsvideoer ute på youtube som omhandler temaet og det er fullt mulig for hvermansen og sette opp sykkelen selv.
jeg hadde en bikefit time hos lokale eksperter og de bekreftet egentlig at alt var spot on

frem til du kommer virkelig i siget så hadde jeg brukt de pengene på andre ting

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Bikefitting og tips [Re: Vaarrull] #2734162 23/05/2023 06:33
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Enig med ScottRacing, kjøp sykkel først, bruk den, prøv å justere selv / få "gratis" hjelp der du kjøper den til å sette opp ting ganske bra.
Hvis du så kjenner på kroppslige problemer når du sykler så kan du vurdere bikefit. Alternativt, hvis du allerede har problemer(rygg, knær etc.) så kan bikefit være en god ide, men da gjerne hos noen som forstår kropp like godt som sykkel.

Re: Bikefitting og tips [Re: Vaarrull] #2734230 23/05/2023 17:40
H
Henrik L Offline
Fersking
Fersking
H
Får intrykk av att du ikke har erfaring på landeveisykkel og tror det kan være lurt å ta bikefiten på en jig FØR du kjøper sykkelen så er du trygg på at du velger rett sykkel/størrelse og får et kurrant oppsett fra start (sfit, drøbak og bikfitstudio tror jeg tilbyr dette)

Kjøper du sykkel først ville jeg syklet litt og prøvd meg frem selv før evt bikefit for å finne ut hva som evt ikke fungerer

Re: Bikefitting og tips [Re: Henrik L] #2734314 24/05/2023 21:46
V
Vaarrull Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Stemmer, er helt ny til sykling. Har også sett på noen YouTube-videoer hvor de mener en fitting på jig er veien å gå. Mye mulig man får nok hjelp hvis man drar til en skikkelig sykkelforhandler. Hvis de er flinke ser de vell fort hva som kan passe med tanke på størrelse og justeringer. Skal sjekke litt rundt, men takk for svar!

Moderator  support, Valentino