Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Elsportsbil med rask aks

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2731889 19/04/2023 11:57
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Yummie, åpen 'engelsk' sigarformet elektrisk sportsbil.

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: kjasmas] #2731893 19/04/2023 12:47
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Sitat: kjasmas
Sitat: Anders A-R
OM Tesla Roadster noen gang kommer i ny utgave kan jo det bli rått. Jeg elsker designet fra von Holzhausen, og det er ikke så rart, siden "guttedrømmen" var en Mazda RX-8 eller en Mazda Furai. Men foreløpig så ser det ut til at den blir dyttet enda lenger ned i produksjons-pipeline. Ikke så rart, siden det ikke akkurat blir en pengemaskin. Godt hjulpet av alle som noterte seg for en bil levert gratis gjennom referral-bonuser ICON_SMILE

https://insideevs.com/news/631390/tesla-roadster-2-improve-every-metric-of-2017-prototype/


Men dette er vel en bil for de som har arbeidet i en pengemaskin? Det snakkes vel om fra 200K USD?


dette er jo biler som utelukkende bygges for å markedsføre merket som highend produkt, ikke fordi de ønsker å ha noe volumsalg. hvis bilen i det hele tatt kommer lenger enn til nettsidene
en 'sportsbil' behøver ikke ha ekstreme ytelser for å være morsom å kjøre, for hvermannsen er en mazda mx-5 en bedre sportsbil enn ferrari


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: Ripen] #2731968 20/04/2023 11:10
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
Sitat: Ripen
Tesla Model 3 Performance er vel noe av det gøyeste av elbil nå?
0-100 på 3,3 sek, går mer enn 50 mil også om det frister å utvide lekegrinda litt.


Gir en stemme for denne løsningen.
Kan og nevne at bilen har "track mode" som til en viss grad lar en logre med rumpa. En kan også selv velge hvor mange prosent drift en ønsker på frem og bakhjul.
For de som synes demperne er for myke for bane er det også mulighet til å skifte demperne.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-fastest-lap-record-laguna-seca-video/


539.000 nå på https://www.tesla.com/no_no/model3/design#overview men mange brukte på Finn.


Redigert av MannenFallerIkke; 20/04/2023 11:11.
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2731969 20/04/2023 11:15
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Jepp, bra utgangspunkt / innmat

Men egentlig trenger man bare bakhjulstrekk, og karosseriet til fx en Golf GTI 1986 eller Lotus Elise da (eller Caterham som nevnt). Vil kreve litt ombygning, og dermed et elektriker-verktøysett fra Biltema.

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2731984 20/04/2023 14:01
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Nå veide en ‘86 GTI under 900kg? Det er vel vekten bare på batteri motorer og sikkerhetsystemer på en elbil?

Edit: så det jeg egentlig sier er å droppe elbil for det formålet foreløpig. TM3P veier dobbelt så mye som en gammel Golf GTI, Porsche eller BMW og sett på nye, breiere dekk.

Redigert av Tagelli; 20/04/2023 14:08.


Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2731993 20/04/2023 16:18
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
nei, nå har du sett for mye på postens "skeptisk"-reklamer (eller for mye møllers tran).

1
jeg sa at man ikke trenger rekkevidde, dvs ikke samme behov for mye batteri.

2
sikkerhetssystem? altså skjønte du: "caterham" ? hva er sikkerhet?

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732023 21/04/2023 07:16
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Sitat: mtbmaniac
Jepp, bra utgangspunkt / innmat

Men egentlig trenger man bare bakhjulstrekk, og karosseriet til fx en Golf GTI 1986 eller Lotus Elise da (eller Caterham som nevnt). Vil kreve litt ombygning, og dermed et elektriker-verktøysett fra Biltema.


Den første Tesla roadsteren ble vel bygd på en Lotus Elise?

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732025 21/04/2023 07:24
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,000
arnero Offline
Homo Stashus
Offline
Homo Stashus
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,000


Alle dør, men ikke alle lever
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: arnero] #2732026 21/04/2023 07:28
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682


De kjører bra på de kineserne.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732028 21/04/2023 07:46
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: mtbmaniac
nei, nå har du sett for mye på postens "skeptisk"-reklamer (eller for mye møllers tran).

1
jeg sa at man ikke trenger rekkevidde, dvs ikke samme behov for mye batteri.

2
sikkerhetssystem? altså skjønte du: "caterham" ? hva er sikkerhet?


Pøh, det er da vitterlig gjort kollisjontester med super 7 og den kommer bra ut.


Re: Elsportsbil med rask aks [Re: Tange] #2732045 21/04/2023 09:09
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: Tange
Sitat: mtbmaniac
nei, nå har du sett for mye på postens "skeptisk"-reklamer (eller for mye møllers tran).

1
jeg sa at man ikke trenger rekkevidde, dvs ikke samme behov for mye batteri.

2
sikkerhetssystem? altså skjønte du: "caterham" ? hva er sikkerhet?


Pøh, det er da vitterlig gjort kollisjontester med super 7 og den kommer bra ut.



Braa!!! ICON_SMILE

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: Tagelli] #2732050 21/04/2023 10:06
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
Sitat: Tagelli
Nå veide en ‘86 GTI under 900kg? Det er vel vekten bare på batteri motorer og sikkerhetsystemer på en elbil?

Edit: så det jeg egentlig sier er å droppe elbil for det formålet foreløpig. TM3P veier dobbelt så mye som en gammel Golf GTI, Porsche eller BMW og sett på nye, breiere dekk.


Hva vekten er betyr egentlig ikke så mye....det er hva du gjør med den....sa brura...
Når en kjører Model 3P så føles det ikke en plass at den faktisk er 1844 kg ettersom alt i bilen er bygget for dette....som at den har blitt målt til 480hk på dyno. Er jo det som gjør at den kjører til 100 på 3,3 (og ikke bruker tid på giring). Lavt tyngdepunkt hjelper og.

Dersom en skrur av fremhjulsdriften (av firehjulsdriften) så har en 283hk på bakmotoren. Du kan leke ganske mye med en Model 3P om du justerer på innstillingene, men er enig i at du må presse en del for å få fartsfølelse osv, siden den kjører som et tog, og høres ut som et tog. Så, for å få den skikkelige fartsfølelsen i lavere fart tror jeg du må ha en dårligere bil, og en bil med bensinmotor. Men akselerasjonen med Tesla Model 3P er litt avhengighetsskapende....trodde jeg skulle bli lei det....men så at jeg gjorde det veldig ofte.......det er helt SYKT bra akselerasjon.....

En 1986 Golf GTI hadde 139 hk da den var ny, og gjorde 0-100 på 8,6 sekunder....ikke sykt imponerende, men er sikkert mye annet som gjør at du får fartsfølelsen i lavere hastighet.


Redigert av MannenFallerIkke; 21/04/2023 10:06.
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732061 21/04/2023 11:03
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Den videoen der er jo bare løgn og bedrag!!11

En Caterham kommer selvsagt med breisida klaskende inn i veggen!


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: Tange] #2732062 21/04/2023 11:22
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Sitat: Tange
Sitat: mtbmaniac
nei, nå har du sett for mye på postens "skeptisk"-reklamer (eller for mye møllers tran).

1
jeg sa at man ikke trenger rekkevidde, dvs ikke samme behov for mye batteri.

2
sikkerhetssystem? altså skjønte du: "caterham" ? hva er sikkerhet?


Pøh, det er da vitterlig gjort kollisjontester med super 7 og den kommer bra ut.



Imponert over crumple zones, og hodet på sjåføren ramla jo ikke av engang! SAFE!

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732063 21/04/2023 12:03
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
nå er det sikkert noen her som lurer på hva caterham er, og da er denne videoen fin:



filosofien er:

- power makes you fast on the straights
- low weight makes you faster everywhere

(500 kg, og så sterk motor som man bare klarer å få inn)

og for de som lurte, there are no:
- roof
- doors
- radio
- ac
- airbags
- t/c
- abs
- navigation
- cruise control

dette er en spennende utfordring for elmotor-folk, hvordan få mest mulig performance på lavest vekt. ettersom batteritech blir bedre, kan dette bare bli bedre og bedre, og vil sikkert også bli kraftigere pr masse enn bensinmotor-variant, MED TIDEn - kanskje ikke om altfor lenge, fx om 10 år.

Redigert av mtbmaniac; 21/04/2023 12:16.
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732068 21/04/2023 13:02
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Og for de kjedelig som er redd for frisyren finnes det da Donkervoort:



Med tak, dører og radio ...... og sikkert AC, airbags, TC, ABS, navigasjon og ACC.

Og siden man ikke trenger pottene er det god plass til batteripakke.

Åh ja, 700 kg og 380 hester, fortsatt tro Chapman.

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732069 21/04/2023 13:16
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Åh ja, 0-100 på 2,8 sekunder.

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732078 21/04/2023 15:18
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
Mini er jo koselige biler å kjøre. Fin balanse i de. Nå som el cabriolet...

[Linket bilde]

Redigert av MannenFallerIkke; 21/04/2023 15:19.
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: MannenFallerIkke] #2732174 23/04/2023 19:41
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 462
oevk Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 462
Synes Polestar 6 ser spennende ut. Greit med 2+2 slik at man også får plass til en handlepose i baksetet.
https://www.polestar.com/global/polestar-6/


Øyvind
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732213 24/04/2023 08:44
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Fra alvor til spøk og veldig digresjon, her er også et interessant konsept.

[Linket bilde]

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732223 24/04/2023 10:37
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Kult, men det burde være plass til to sykler, siden det er plass til to i bilen.
Den 'ultimate' sykle-pendle-bilen.

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2732231 24/04/2023 11:30
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Sitat: mtbmaniac
nei, nå har du sett for mye på postens "skeptisk"-reklamer (eller for mye møllers tran).

1
jeg sa at man ikke trenger rekkevidde, dvs ikke samme behov for mye batteri.

2
sikkerhetssystem? altså skjønte du: "caterham" ? hva er sikkerhet?



Ja, nei altså du henvendte deg til bilprodusentene, som i det minste er nødt til å tenke på sikkerheten hvis de skal ha mulighet til å selge bilene med normal typegodkjenning.

"Behov for mye batteri" er jo veldig individuelt dersom man er ute etter krefter. Maksimal utladningseffekt av batteriet er en funksjon av kapasiteten til batteriet (C-rate) , slik at det blir vanskeligere og dyrere å få nok utladningseffekt om batteriet er lite.
En Tesla Model S Plaid har en utladningsrate på ca 7C ved full effekt, men det er jo ikke særlig lenge, selv med de kraftige (og følgelig tunge) systemene bilen har for håndtering av varme.

Jo mindre batteri du putter inn, jo mer varmetap vil du ha dersom du holder ønsket effekt konstant.

Så nei, det er ikke bare bilprodusentene som er "dumme" som ikke lager slik bil du ønsker deg. Det er bare det mangler teknologi til å gjøre hensiktsmessige kompromisser mellom vekt, effekt og anvendbarhet.



Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2733417 11/05/2023 07:48
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
avdem Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
Alpine

Denne må vel treffe godt?


Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2733438 11/05/2023 11:25
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Flott! Basert på en Renault 5, som i gamle dager jo var en meget kapabel rallybil.

Quote
The Alpine A290_β Wants to Be One of the Greatest Cars Ever


https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_5_Turbo

Fra dette er det tydelig og opplagt hvor det nytter å diskutere viktige temaer her på forumet, da alle slags aktører over den ganske "monde" følger godt med og tilpasser seg etter det vi diskuterer her ganske umiddelbart. Denne produsenten er tydeligvis en som lytter til oss og på kort varsel har slengt sammen en løsning.

ICON_SMILE

[Linket bilde]


Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2733553 13/05/2023 08:17
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Jeg tror en elektrisk Seven vil bli veldig artig å kjøre. Hvis man skal dømme etter kitcar-miljøets sedvanlige oppfinnsomhet, så kommer det til å bli flere utgaver av både batterier og motorer for å tilfredsstille alle smakerr.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2733714 15/05/2023 11:10
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
avdem Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
Hyundai

Ja det er jo tydeleg at det nyttar......... :-) Litt usikkert kva drivlinja blir her men satsar på el.......


Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: avdem] #2733715 15/05/2023 11:14
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: avdem
Hyundai

Ja det er jo tydeleg at det nyttar......... :-) Litt usikkert kva drivlinja blir her men satsar på el.......


Great scott!! Delorean..

Re: Elsportsbil med rask aks [Re: avdem] #2733775 16/05/2023 07:22
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Sitat: avdem
Hyundai

Ja det er jo tydeleg at det nyttar......... :-) Litt usikkert kva drivlinja blir her men satsar på el.......


Var ikke hele poenget med denne å vise el/hydrogenhybrid drivlinje a? Da skal det vel mye til å få dette ned på en vekt som karakteriseres som sportsbilaktig?



Re: Elsportsbil med rask aks [Re: Tagelli] #2733777 16/05/2023 07:56
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
avdem Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 741
No har visst Hyundai avkrefta ryktene uansett så da får ein berre halde fram med å spare til Alpine......


Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Elsportsbil med rask aks [Re: mtbmaniac] #2734324 25/05/2023 07:51
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
Sitat: mtbmaniac
Fra alvor til spøk og veldig digresjon, her er også et interessant konsept.

[Linket bilde]


Han som tegnet denne var nok veldig fornøyd med seg selv, helt til sjefen sa: "Kremt....du vet at biler nå selges med hengerfeste og sykkelstativ"....

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå