Litt "tilfeldig" rapport, men på skitur i går observerte jeg at veien opp til Lilloseter har smeltet ned til grusen. Vet ikke hvordan det er fra innfartspunktene ved bebyggelsen dog.
Create the problem and sell the solution
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23
[Re: DuffMcShank]
#273132709/04/202314:59
Snøfritt i bunnen av veien men møtte på snø sør for Breisjøen. Fortsatt fine skispor like ved siden av
Sitat: DuffMcShank
Litt "tilfeldig" rapport, men på skitur i går observerte jeg at veien opp til Lilloseter har smeltet ned til grusen. Vet ikke hvordan det er fra innfartspunktene ved bebyggelsen dog.
Redigert av charlie81; 09/04/202316:17.
[Re: charlie81]
#273174817/04/202319:46
Fin grus fra Hammeren til Ullevålseter. Mer snø fra Skjærsjøen mot Kikut, men mulig å sykle til Bjørnholt om man er ivrig.
Snøfritt fra Hammeren til toppen av Dødarebakken nå med unntak av et lite strekke på ca 10-20 meter nord for Bjørnholt. Hovedsakelig grisete og vått fra avkjørselen til Tømte. Ellers veldig fint.
[Re: kandy]
#273210121/04/202323:06
Kjørte i all hovedsak på det enorme (og stort sett folketomme) nettverket av maskinkjørte rødløyper i vinter, så ikke så mye å rapportere fra skogsbilveiene tidligere i år, men her er en liten statusrapport pr. nå: Smelter godt om dagen, og tilogmed imorgen, men fra søndag blir det nærmest vintervær igjen, med fare for snø og frost på høyereliggende steder i marka. F.eks Hakkloa runden tar nok litt tid før den blir snøfri, og tørr. Mye snø og store brøytekanter som vil fylle på med fuktighet og skape sølete forhold en god stund. Bilde 4 er fra Måsjøveien (mellom Trehjørningen og Hakkloa) uka før påske Fortjern-Langevann (forbi Gørja) er nok ikke tørr før nærmere juni, se bilde 3 for snømengdene for noen uker siden (uka før påske). Det er tørt rett opp fra Movann, men snødekke fra toppen ned mot Ørfiske (bilde 2). Snarveien mellom Sandemosen og Snippen har mye snø (se bilde 1). Nordmarksveien er som forventet tørr opp til Skjærsjøen, stort sett snøfri, men sølete derfra så langt jeg kjørte (snudde ved nordenden av Skjærsjøen) . Vil nok tørke raskere langs Skjærsjøen enn i ''gamle dager'' etter at de hugget en del trær langs vannet vinteren 2022. Men: mistenker at neste uke vil skru ting tilbake, med fare for både snø og nattefrost. Brekke-Låkeberget-Hammeren har fortsatt snødekke. Maridalsoset - Sander Gård har delvis snødekke. Inn mot Monsetangen er det som forventet fullt snødekke. En hyggelig overraskelse var at grusveien fra bunnen av Grefsenkollen og opp til Trollvann var 98% snøfri og 97% tørr idag. Ikke så lang, men fin intervallbakke.
Kortversjonen: Nydelig langs Ring 5 og Ring 4 i Nordmarka i dag, med delvis tørt sommerføre og delvis mild vårløsning. Noen få flekker snø og is. Varmt!
Lørdag morgen er oppstigningene fra Sørkedalen sommerlig tørre og harde. Jeg velger Langliveien mot Kringla og Sandungen. I høyden er det fuktighet i bakken i skyggepartier. Ellers som en mild dag i mai.
Noen få flekker av knakende sprø, porøs is i svinger her og der. Dekk med knaster har grep om man er en smule varsom med sporvalget.
Nydelig varmt i solsteiken allerede før kl 9, og avkjølende friskt i strekkene mellom.
Du vet at våren er kommet når du cruiser mellom snøfonner i kort-kort sommertøy.
Tenker å virre litt rundt langs Ring 5 over Sandungen og Ring 4 forbi Kikut, kanskje med noen avstikkere.
Oppdaterer, men det er bare å komme seg ut og nyte dagen og ikke la seg avskrekke om man møter litt smeltende snø eller fuktig grunn.
D.e.i.l.i.g.
Oppdatering:
Langs Ring 5 rundt Sandungen og nedover langs Hakkloa i retning Kikut, veksler det mellom lange strekk der varmebølgen har bakt grunnen tørr, hard og rask, og strekk med obligatorisk fuktig vårløsning. Gjørmete forhold kun i et par kryss der skogsdriften har gravd opp veibanen. Samlet et titalls meter med is og snø der man må være lett på foten. Vær oppmerksom på glatt is i den mørke svingen i Sandungsveien rett før den møter Nordmarksveien ved Sandungskalven.
Fuglekvitter. Skvulpende elver. Fossende vannfall. Ikke en levende sjel. Varmt som en sommerdag.
Straks jeg svinger inn på Ring 4 i retning Bjørnholt, møter jeg et markant våtere og mer gjørmete føre, med strekk av råtten is. Det er paradoksalt nok først her jeg møter andre syklister.
Vinteren holder som alltid lengst stand i Smalstrømsbakken, bedre kjent som Dødaren. Så også i år, der de øverste svingene fortsatt er islagte. Så glatt at jeg vil anbefale å gå langs brøytekanten og trille sykkel med sommerdekk.
Som rapportert i tråden, ser det fint ut fra Bjørnholt og nedover i retning Skjærsjøen og Hammeren, men jeg skal ikke dit, så jeg snur.
Om man kommer østfra fra Hammeren, er uansett strekket opp Nordmarksveien og ned Dødaren kun en tidvis litt brysom oppstigning til fineste Nordmarka. Var vitne til hvordan syklister snur tvert når de møter det vesle strekket med is i Dødaren, og det er jo synd.
Straks du er et stykke forbi Kikut på Ring 4 i retning Sørkedalen, er det full sommer igjen med tilsvarende tørt og lynraskt føre langs Sakariasveien.
Nå står solen høyt og det er smellhett. Fartsvinden er som en mild omfavnelse. Defintivt sommertøy som gjelder, ja.
Tror jeg stopper for en matbit på Finnerud Sportsstue siden jeg mistenker at det er hundre millioner våryre syklister i Sørkedalsveien og dermed omtrent like mange på landhandelen.
I morgen kommer regnet.
#273212722/04/202314:16
Jupp, som fryktet medførte det tilbakevendte vinterværet at ting ble satt langt tilbake i Nordmarka. Første gang i år uten fatbike på Greveveien mellom Hakadal og Movann igår, og da var den selvsagt ubrøytet. 20cm våt nysnø hadde vært grei (men tung) skuring tidligere i vinter, men ikke med 2'' dekk, så da var det bare å snu og kjøre Rv4 tilbake via Hakadal og Nittedal. Bilde 1 er fra Greveveien mot Movann fra krysset der man enten kjører ned til Hakadal eller brekker opp til venstre, mot Langevann, Trehjørningen og Hakkloa. Bilde 2 er fra området mellom Østmarkssetra og Nøklevann i Østmarka idag. Slik Nordmarka ser ut nå, og når Storm.no spår mer snø i neste uke er Østmarka et langt triveligere alternativ for grussykling den neste uken (og vel så det, er jeg redd).
Tok en runde i Maridalen i dag og selv om veien var fin og tørr ligger det sykt mye snø i terrenget. Jeg venter på at stiene ned fra Fagervann skal åpne, men mest sannsynlig skriver vi juni før det skjer. Snøen ligger for øvrig tungt på grusveiene i Østmarka. Blir en kort og intens sesong i år.
#273261030/04/202306:28
I tilfelle noen sitter med morgenkaffen og lurer på om man kan og bør trille en tur i Nordmarka i dag, er svaret et rungende ja.
Det er knapt noe som skiller føret i oppstigningene fra Sørkedalen i dag fra en mild dag i juni, og i høyden langs Sakariasveien mot Kikut synes det å være enda tørrere i veibanen enn sommerdagen forrige helg.
Morgenen er som alltid den vakreste tiden. Hadde følge av et par rådyr som var mer nysgjerrige enn skremte.
Kjølig luft, men allerede deilig mildt der solen får tak.
Som forrige helg, skal jeg speide langs populære Ring 4 forbi Kikut og Ring 5 over Sandungen i Nordmarka. Kanskje noen andre veier som også har vært brøytet gjennom vinteren. Oppdaterer etter hvert.
Videre langs Ring 4 forbi Kikut og ned til Smalstrømsbakken/Dødaren er det mer fukt i veibanen, men strekkene med snø og is fra forrige uke er smeltet og har etterlatt seg kun vårløsning og litt velkomment krossføre.
Våren har nådd selv Dødaren, og det heldekkende strekket med holke har krympet til noen få meter med porøs og smeltende is som lett lar seg forsere.
I berg-og-dalbanen nedover mot Bjørnholt er det bare å ligge i bukken og kose seg. På tunet er det sommerlig varmt i solen for meg og gårdskatten. Nedstigningen mot Skjærsjøen og Hammeren kan ikke være annet enn fin, så jeg avslutter østlig speiding her og vender tilbake til de vestlige velostradaene.
Når jeg svinger inn på Ring 5 og følger Nordmarksveien langs Hakkloa og videre rundt Sandungen, veksler det mellom tørt og fuktig føre. Brøytekantene viser at veien ble ryddet like etter tirsdagens snøfall.
Strekkene med is og snø fra forrige uke er redusert til noen få tynne årer av porøs is med god plass til å passere. Selv den gjenstridige isen i skyggen ved Sandungskalven har etterlatt seg kun noen minner som man kan trille rett over.
I finværet blir jeg fristet til å se om jeg kan knipse vårens første bilde av Gjerdingen dam. Svinger av Ring 5 og følger Katnosveien over Snøploghøgda. Her er det hakket røffere, våtere, mer sporete og sleipere, men artig krossføre. Det er dog slutt på moroa når man får Gjerdingen i syne og brøytingen brått opphører i krysset ved Elgstøveien. Veien ned til dammen er til høyre i bildet
Vel tilbake på Ring 5 er det kremføre i solsteiken fra Sandungen ned til Kringla. Krem med sukker på.
Derfra hadde jeg tenkt igjen å svinge av, denne gang opp til Storflåtan, men allerede ved avkjørselen fra Langliveien, blir jeg møtt av ubrøytet snødekke som trolig bare blir dypere i høyden. Det var synd.
Til gjengjeld er det mer kremføre videre langs Ring 5 ned mot Sørkedalen, med unntak av to strekk der skogsdriften har gravd opp veien og det er fylt på med grus så grov at den er Island verdig.
Når nedstigningen begynner for alvor, setter det solbakte og jevne føret ingen begrensninger. Bare husk at rundt neste sving kan du møte biler, barnefamilier, hester eller sprettende rådyr...
Over en het kopp kaffe på landhandelen, slår det meg at jeg kanskje bør gjøre oppmerksom på at selv om jeg fabler om kremføre, må du regne med at doning og eventuelt rytter får noen spor etter vårløsning
Pro-tips: Om du skulle bli overivrig på feil sted og lande hodestups i gjørme, er ingenting mer effektivt enn en rask skrubb med porøs snø. Ikke spør hvordan jeg vet.
Og i morgen kommer det trolig igjen et lite pust av vinter.
#273265530/04/202320:40
Håper du får dagsferskt svar, men du kan også lese rapporten fra søndag (tørt i oppstigningene, delvis tørt og delvis fuktig i høyden, noen få små snøflekker) og legge til fire dager med stekende sol fra morgen til kveld. Nesten, i hvert fall
[Re: 2six]
#273304405/05/202309:00
Bart og ganske tørt rundt både Ring 4 og 5 i går ettermiddag! Litt klinete i skyggepartiet nord for Bjørnholt, og et lite strekke i Dødaren, men ellers nydelig.
[Re: mortend]
#273305205/05/202310:23
Tenkt å sykle hjem fra håndballcup med poden i morra. Stravas raffe routplanner foreslår til min glede innslag av grus, men totalt ukjent i østmarka og forhold der. Noen som vet om dette er bart?
Redigert av Sutrekoppen; 05/05/202310:24.
#273313707/05/202309:02
Nå som det er grundig etablert at Ring 4 og Ring 5 i Nordmarka er åpnet for sommeren, er jeg nysgjerrig på forholdene høyere oppe langs brøytede veier opp fra Sørkedalen, forbi Heggelivann, rundt Storflåtan og ned til Lommedalen.
Altså turen kjent som Krokskogens fineste, med høydepunkt på nærmere 600 meter over havet. Her i solsteiken over Nordre Heggelivann på rundt 550 høydemetre.
Oppstigningen langs Heggeliveien er sommerlig tørr, hard og finkornet, mens skiløypene fortsatt ligger der i vinterlig prakt. Merk ski og staver stroppet til syklene hos disse karene. Slik skal det gjøres!
Forbi Søndre Heggelivann er det i skyggepartier delvis fuktig, noen flekker av snø i veibanen, og man føler et pust av vinter mellom brøytekantene.
Nedover Storflåtaveien er det porøse minner etter vinteren som lett lar seg forsere på knastedekk.
Rundt Storflåtan og langs Damtjern er det en fryd av en vårløsning. Får ikke fanget det i étt bilde, men det skifter konstant mellom tørt og raskt, vått, sleipt og sporete, og noen strekk med porøs snø. De klassiske 33 mm krossdekkene som du har liggende i boden vil elske det.
Jeg dropper kaffe på Løvlia og tråkker rett opp Gaupeskarveien, som alltid er seig, men i dag er det ikke føret sin skyld. Fra høyden fører tyngdekraften deg nedover til Lommedalen, og du cruiser på stadig tørrere veier blant stadig mindre snøfonner, helt til vinteren må vike fullstendig i Fjellseterveien, og den vårlige velostradaen kun er avbrutt av noen strekk med løse spor etter skogsdriften.
På det raske føret, blir jeg igjen overmodig og uoppmerksom, og unngår med nød og neppe å kollidere med et fullvoksent rådyr som varmer seg i åpent landskap. Akkurat da priser jeg meg lykkelig for godt grep i vei og dekk. Og at det ikke var bjørn, da
Vel fremme i Lommedalen er det fuglekvitter, elvesus og full sommer. Snart blir det slik både høyt og lavt.
#273357113/05/202311:13
Jeg lurer på om noen har førerapport og vet om det er bart langs grusveien som går opp fra hakadals verk, langs langvann og trehjørningen og videre opp langs måsjøveien retning krysset som tar av til sandungene?
[Re: EspenS]
#273357313/05/202312:14
Har ikke vært der de siste ukene, men den kan da umulig være annet enn bar og rimelig tørr, muligens med litt fuktighet igjen her og der i skyggepartier.
Som rapportert over, må du et par hundre meter høyere opp for å finne annet enn bar vei der det har vært brøytet. Selv nærmere 600 høydemeter var det for en uke siden kun noen få flekker av snø i veibanen her og der. Med et ørlite forbehold om veier som Løvenskiold måtte ha forsømt etter siste snøfall.
#273360814/05/202311:00
De er veldig mye dårligere på å brøyte den sida av marka, og de høyeste delene av Måsjøveien pleier være seint. Men du har nok rett, det er antageligvis forlengst bart og fint. Jeg vet svaret om to timer.
[Re: EspenS]
#273360914/05/202311:13
Nå vet du sikkert svaret, men Måsjøveien er bar. Er noen få meter med litt våt bakke og 10cm "elv" som renner mellom Måsjøene(om jeg ikke husker feil). Enkelt å svinge unna eller ta et bunnyhopp over.
Er ikke spesielt kjent med Måsjøhytta, men det er en stikkvei nordover når man sykler langs Måsjøveien. Det en ser når man sykler forbi er bart.
Ikke syklet noen av veiene, kun passert. Det en ser av Sølvvikveien når en passerer ved Trehørningen minner om skiføre. Samme med Liggernveien østover fra Tømte Gård. Liggernveien er bar helt frem til avkjøringen ved Tømte gård. Det har vel gått skispor her.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#273362514/05/202316:37
Tørt og fint sommerføre på hele runden hakadal verk via måsjøveien inn på nordmarksveien. Det er bare meg som er sesongforvirret etter noen strålende mai-skiturer ut fra Mylla! Kontrastene er store når man svirrer rundt på tørre sommerveier med islagte vann og snøskavler på de høyeste punktene. Jeg har dessverre ikke noen rapport fra 'veien til Måsjøhytta', så den for sent.
Som fersk/ung/lovende på bikefishing/bikerafting/packrafting så hadde jeg jeg også utvidet persepsjon for status for vannene. Det var noe smelting ved utløpene, men i det store og hele var det fremdeles snø- og islag hele veien opp fra Hakadal. Utløpet store sandungen, og deler av katnosa, var derimot delvis bart. Lenger ned retning maridalen var det bart.
[Re: Andreas83]
#273363114/05/202317:05
Ikke syklet noen av veiene, kun passert. Det en ser av Sølvvikveien når en passerer ved Trehørningen minner om skiføre. Samme med Liggernveien østover fra Tømte Gård. Liggernveien er bar helt frem til avkjøringen ved Tømte gård. Det har vel gått skispor her.
På veien mellom Tømte og Movann ble det preparert skispor så sent som på torsdag. Ikke forvent å kunne sykle det strekket uten snø før kalenderen viser juni.
Som fersk/ung/lovende på bikefishing/bikerafting/packrafting så hadde jeg jeg også utvidet persepsjon for status for vannene. Det var noe smelting ved utløpene, men i det store og hele var det fremdeles snø- og islag hele veien opp fra Hakadal. Utløpet store sandungen, og deler av katnosa, var derimot delvis bart. Lenger ned retning maridalen var det bart.
Øyungen smelter raskt nå, og det er noen særs fine teltplasser på øyene(spesielt i nord). Ryktes at Losbyvassdraget er isfritt, men NVE Sildre: Mønevannet viser vanntemperatur på 8 grader, enda rundt 6-7 grader til at det anbefales å padle uten tørrdrakt.
Velkommen til packraftklubben! Nordmarka har mange fine turer, mange fler enn bare Nordmarka Classic.
Sitat: LCU
På veien mellom Tømte og Movann ble det preparert skispor så sent som på torsdag. Ikke forvent å kunne sykle det strekket uten snø før kalenderen viser juni.
Dæven, imponerende at føret har holdt så lenge. Sikkert litt råtten snø, men det så ut som et føre de største entusiastene kan leve med.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet