Det blir nok betydelig simplere opplegg enn det der Jeg tenker på noe så enkelt som å kjøpe feks hyller type IKEA Ivar og henge de opp med patentbånd i taket. På disse plasserer jeg gjennomsiktige plastbakker.
Ble bra det opphenget der. Skulle gjerne laga noe tilsvarende i egen bodhule, men har litt for mye krimskrams i taket med rør og sprinkler til at jeg tror det er gjennomførbart, og har alt fylt opp med Bror-hyller fra Ikea.
Men nå har vi et greit stort fellesverksted i blokka med sykkelvask, så skal jeg ha med mye stæsj for å skru, bruker jeg trillebordet fra Bror-serien og tar med ting dit.
Per B.
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring
[Re: mob]
#273228324/04/202318:21
Kan opphenget være uheldig for hydrauliske bremser? Alltid vinterlagret syklene mine mest mulig horisontalt i den tro at det er best for bremsene. Kan selvsagt skyldes uvitenhet:)
Mekka eit opplegg i egen bod for nokre år sidan. Har barnesyklar og landevegssyklar ståande på golvet og terrengsyklane hengande etter krokar i taket og clug-klemmer på vegg. Så annakvar ståande og hengande.
Var veldig fornøgd med å få plass til 7 syklar i ein knøttliten bod, men dagen etter satte sambuar utfor den lange 12% bakken der vi bur, og ho endte med å køyre kontrollert i grøfta sidan bremsene ikkje fungerte. Det var i starten av sommarferien og ganske kjipt. Er blitt meir nøye på bremselufting etter dette og det har gått bra sidan...
Har fast avstand med faste krokar. Kjenner eg fekk veldig lyst på skinne for meir fleksibilitet, men trur ikkje eg har plass i høgda. Har hylle over til akebrett.
En fleksibel løsning for taket: Sette opp en list i passende høyde på hver side av rommet i hele rommets lengde, og så legge plater/etc oppå. Tenk sengebunn/ribbebunn. Så setter du ikeaboksene dine oppå disse platene igjen. Kanskje du har et skipar eller to som også kan ligge oppå der
Etter å ha stått og kikket meg litt rundt og tenkt på hvor jeg har plass til oppbevaring så utgår planen om å lage fancy greier i taket. Det er mulig jeg henger opp noen stropper i bjelkene for å lagre Evoc-sykkelbaggen og kanskje noen ski oppunder der.
Ny plan for oppbevaring er mix av veggmonterte skap og hyller. Jeg vil gjerne ha innspill på tankene mine. (Alle bildene er tatt med Androids vidvinkel-funksjon, som forvrenger litt.)
Først, et lite overblikk over over tingenes tilstand: Boden sett fra inngangsdøra: Arbeidsbenken til venstre i rommet: Tom vegg til høyre i rommet:
Overordnet plan, samt åpne punkter følger
Over arbeidsbenk * Verktøytavle skrudd i stenderne. Feks noe slikt X2: * Skap over verktøytavle. Her tenker jeg at jeg har en liten høydeutfordring. Jeg må mekke under hyllene, som må være montert høyt, men bygge lite i høyden slik at jeg kan bruke toppen av skapene som hylle. Kanskje noe slikt * Arbeidslys montert på undersiden av skapene, tilsvarende som på en kjøkkeninnredning
Åpne punkter: * Hvor lave kan skap over arbeidsbenk være? Jeg er 183 cm over havet når jeg står i fjæra * Hvilke skap skal jeg kjøpe?
Tom vegg til høyre * To høyder med veggmontert hylle der jeg kan plassere plastbakker fra Biltema/Gubbdagis * Hylleknekter skrudd i stendere * En eller annen plate oppå hylleknektene * Hyllene skal være så høyt opp som mulig (men kanskje jeg får plass til 3 rader? Må regne litt )
Åpne punkter: * Hvor lav skal nederste hylle være? Jeg skal mekke sykkel under der... * Hvilke knekter skal jeg bruke og hva skal hyllen være laget av (Hobbyplate, MDF, osv?) * Hvor mye vekt kan jeg legge oppå en slik hylle? Jeg kan som sagt skru knekter med skikkelige skruer inn i stendere... * Hva er fornuftig dybde på hylle?
Framtidige endringer jeg vet om * Arbeidsbenk: Skjenken jeg bruker som base nå kommer til å bli byttet ut med 1/2 verktøyskap. Dette kommer kanskje til å endre høyden på arbeidsbenkt/verktøytavle/overskap. Så jeg tenker jeg like gjerne kan ta høyde (pun intended ) for dette når jeg skrur opp ting på veggen.
Hva består gulvet av? En ting som kan være kjekt er et underlag som er lett å rengjøre, og legge noe plastfliser ala garasjegulv?
Evt har det ikke noe å si for deg, og det holder med sporadisk bruk av kost og grovsuger av og til?
Jeg har tenkt samme tanken, så det har nok litt å si for meg også Gulvet er en eller annen plate som jeg best kan beskrive som Eternitt. Men siden bygget er fra 2005 så er det nok ikke det Men en eller annen fiber-kunststoff-plate er det. Jeg liker den ikke, og vil legge noe oppå der etterhvert.
Jeg ser for meg at plastflis-garasjegulv er uegnet siden jeg kommer til å styre med gaffelservice/olje og ikke vil ha evt. søl rennende ned til naboen under gjennom skjøtene. På sikt tenker jeg å legge ut plastikk-varianten av dekket på en ferge https://www.jula.no/catalog/bil-og-...ed/garasjematter/gulvbeskyttelse-022870/
Jeg ser for meg at plastflis-garasjegulv er uegnet siden jeg kommer til å styre med gaffelservice/olje og ikke vil ha evt. søl rennende ned til naboen under gjennom skjøtene. På sikt tenker jeg å legge ut plastikk-varianten av dekket på en ferge https://www.jula.no/catalog/bil-og-...ed/garasjematter/gulvbeskyttelse-022870/
ville vurdert vinylgulvbelegg a'la baderom, som du får større/bredere ruller av. Sjekk på Teppeabo på Bryn, de har mye forskjellig. Har vurdert å kjøpe vinylgulvbelegg til arbeidsbenken der, men har funnet ut at en eikebenk er ganske digg når man må skjære litt, og ikke vil ha fjøl liggende i boden for å ikke ødelegge kniv (på stål) eller dekke (på vinyl).
Hva består gulvet av? En ting som kan være kjekt er et underlag som er lett å rengjøre, og legge noe plastfliser ala garasjegulv?
Evt har det ikke noe å si for deg, og det holder med sporadisk bruk av kost og grovsuger av og til?
Har garasjegulv i boden, og jeg grøsser ved tanken på hvordan det ser ut under der etter en del søl med diverse oljer etc...
Nei, skal en gjøre demperservice, bremseservice eller andre ting som kan lekke endel guffent er det nok greit å ha noe som ikke danner en vanskelig tilgjengelig lomme under for å samle opp drit. Da ville jeg nok kanskje heller lagt noe heldekkende, eller ta med et mekkebord og gjøre servicen utendørs (som jeg har gjort et par ganger der jeg bodde før).
Syntes bare det så ut som det gulvet kunne være litt knot å koste eller rengjøre ellers og, så derfor jeg tenkte det kunne være greit å få på plass noe flatt og lett kostbart.
Personlig ville jeg nok heller gått for baronens forslag. Den teksturen der ser jeg for meg vil samle litt på rusk og gjøre det vanskeligere å koste/holde rent enn et enkelt vinylgulv. En annen fordel vil jo også være at du kanskje finner ruller som er så brede at du slipper å ha skjøter.
Veldig godt forslag, Arne_And. Jeg kommer også til å gå for ny belysning snart, med sånn arbeidslysslange som brukes mye på byggeplasser rundt om. Egentlig en fleksibel, kraftig LED-stripe, så man får lys fra overalt.
Etter å ha stått og kikket meg litt rundt og tenkt på hvor jeg har plass til oppbevaring så utgår planen om å lage fancy greier i taket. Det er mulig jeg henger opp noen stropper i bjelkene for å lagre Evoc-sykkelbaggen og kanskje noen ski oppunder der.
Skilagring i taket er veldig plasseffektivt og enkelt å lage hvis taket er passelig høyt. Bare skru fast et par planker mellom dragerne, med passelig mellomrom. Snik skituppen over den ene planken og deretter motsatt ende av skia over den andre planken, så er de unna vei.
Hvis det er litt for høyt under taket må du kanskje fram med en krakk, men til gjengjeld kan du da også henge skoa i bindingen og så er du kvitt dem for sommeren...
Jeg foreslår noe så kjedelig som å male veggene hvite før du gjør noe mer. Veggene blir bedre beskyttet og du får et lysere, triveligere rom.
Det var faktisk et veldig bra forslag! Jeg har lagt første strøk etter dagens sykkeltur, og så kommer nok strøk nr2 i morgen. Litt digg å male og tenke at det ikke er så supernøye siden det er en bod/verksted Poenget er jo å få det lysere, og det blir det selv om jeg ikke gidder å bruke finpenselen i alle kanter Og takk til Håvard for å donere rest-maling
Veldig godt forslag, Arne_And. Jeg kommer også til å gå for ny belysning snart, med sånn arbeidslysslange som brukes mye på byggeplasser rundt om. Egentlig en fleksibel, kraftig LED-stripe, så man får lys fra overalt.
Har du en link til noe slikt?
Jeg har en Sånn fra Megaflis i mekke garasjen. Har den montert så det er enkelt å løsne den for å få ekstra godt lys akkurat der jeg trenger det.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Jeg så på mye fine lavprofil LED paneler da jeg skulle ha lys i garasjen, men det ble fort 10.000 for paneler og alt tilbehør for å få det bra. (Litt større rom enn den aktuelle boden altså.)
Gjerrig som jeg er, så lagde jeg de selv av 24v COB-striper som jeg limte fast i en hvit plastkanal, og så lajeg semitransparente polykarbonatplater ytterst som diffusor.
Bilde fra første testkjøring av en ferdig stripe (jeg har ca 60cm mellom stripene, det gir ganske bra grunnbelysning, og så har jeg montert små spotter med magnetfot som jeg har koblet direkte på alle maskiner der jeg trenger det.
Redigert av Anders A-R; 13/05/202322:35.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: Natier]
#273359413/05/202322:33
Har du en link til noe slikt?
Jeg har en Sånn fra Megaflis i mekke garasjen. Har den montert så det er enkelt å løsne den for å få ekstra godt lys akkurat der jeg trenger det.
Takk! Jeg ser for meg en/(flere?) LED-striper rundt kantene i taket for å dekke hele rommet, samt noe dedikert belysning over arbeidsbenken.
Jeg så på mye fine lavprofil LED paneler da jeg skulle ha lys i garasjen, men det ble fort 10.000 for paneler og alt tilbehør for å få det bra. (Litt større rom enn den aktuelle boden altså.)
Gjerrig som jeg er, så lagde jeg de selv av 24v COB-striper som jeg limte fast i en hvit plastkanal, og så lajeg semitransparente polykarbonatplater ytterst som diffusor.
Bilde fra første testkjøring av en ferdig stripe (jeg har ca 60cm mellom stripene, det gir ganske bra grunnbelysning, og så har jeg montert små spotter med magnetfot som jeg har koblet direkte på alle maskiner der jeg trenger det.
Kult! Kunne du tenke deg å forklare hva alle tingene vi ser i bildet faktisk gjør?
Kristin og jeg har jobba litt med boden. Vi fikk jo litt maling av Håvard og den rakk bare så langt. Det så litt stusselig ut med de siste 20cm + taket i original bod-kulør, så vi kjøpte mer maling og kjørte på med rulle og forlengerstang Det kom jo også et par tips om å legge noe på gulvet, som vi tok til oss. Bauhaus Vestby ble besøkt, og vips så hadde vi kjøpt nok m2 med billig klikklaminat Det mangler å legge lister, og det har vi faktisk tenkt å gjøre før vi flytter på gamlehjemmet om 30-40 år
Ting som skjer i nær framtid: Hyller&hylleknekter er kjøpt inn. Det ble 200x30cm trehyller og matchende knekter i hvitlakkert metall. Vi tenker å ha hyllene så langt opp mot taket som mulig, og standardisere plastboksene vi skal ha på hyllene.
Litt mer langsiktige planer: * Plassbygge egen benk med plass til 2 X verktøyskap under * Verktøytavle over benken * Skap over benken
Ser jo veldig mye bedre ut nå ja. Fikk lyst til å ta en skikkelig opprydning i egen garasje:) Hvis du senker krokene syklene henger i 10cm og monterer en ny krok 10 cm høyere (må kanskje litt modding til) midt mellom får du plass ti en sykkel til uten at styrene krasjer?
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
[Re: Natier]
#273517205/06/202307:00
Ser jo veldig mye bedre ut nå ja. Fikk lyst til å ta en skikkelig opprydning i egen garasje:) Hvis du senker krokene syklene henger i 10cm og monterer en ny krok 10 cm høyere (må kanskje litt modding til) midt mellom får du plass ti en sykkel til uten at styrene krasjer?
Det er absolutt mulig å justere en del på høyden på krokene, men kun nedover. Oppover må det kapp&sveis til, og det vet jeg at jeg ikke kommer til å gidde. Noen sykler brukes bare halve året, og de skal få snudd styret og demontert pedaler når de ikke er i bruk. Feks. er fulldemperen kun brukt om sommeren og fatbiken kun på vinteren. Og akkurat nå i sommer er det ikke flere sykler som trenger å henge der enn de som er på bildet
Hyller er montert Det er 200x30cm furuhyller og metallknekter fra Bauhaus. Montert slik at det er 28cm høyde på hver av hyllene, og det er 200cm under nederste hylle. Siden jeg rager 183cm over havet når jeg står i strandkanten så kunne jeg sikkert senket nederste hylle litt mer, men synes det er greit med litt luft rundt mekke-området. En av fordelene med å montere slikt i bod er at det er lett å finne stenderne Jeg hang mine 90+ kg i hver hylleknekt og det gikk fint, så regner med det kan lagres mye tungt der oppe. Greit å vite, om det plutselig skulle blir trendy å lage sykkeldeler av utarmet uran
Jeg hadde tenkt å kjøpe like plastbokser fra Biltema/Gubbdagis, men ser at jeg allerede har ganske mange slike som går pent inn (selv om ikke alle er lik størrelse). Så da blir det nok gjenbruk, og kjøpe noen få ekstra.
Første sykkel som ble mekket på i boden ble pendler'n, den trengte nye bremseklosser bak Observante lesere vil se at det står noen store plastbokser på gulvet bak der De er resultatet av årevis med skrotnisse-syndrom og inneholder både gull og gråstein. Jeg har en liten sorterings-ryddejobb der, kan du si. Målet er at alt som er verdt å ta vare på skal opp på hyllene. Resten skal sorteres i gjenbruk (dvs. selges her inne for en rimelig penge/øl) eller klar for Grønmo gjenvinningsstasjon. Om noen vil ha et sett SRAM Guide-bremser eller 9-delt SRAM X9 trigger/gir så vet jeg at det ligger et sted nedi der
Pendler'n er forresten basert på en gammel (2002-2003?) Everest (Sportslageret) Birken-ramme jeg kjøpte for 800 kr her inne, Easton Ultralight-rør som har blitt befengt med deler den aldri ble tiltenkt. Men det er en ekstremt hyggelig pendler, og alt som er montert på "deleholderen" er av fabrikat jeg kan kjøre service på selv. Jeg er faktisk veldig glad i den sykkelen, og nå som jeg har flyttet til Skullerud går den litt over en mil de dagene jeg må på kontoret. Grus langs Østensjøvannet og så på asfalt ned til Helsfyr hvor jeg nyter å suse forbi køen av biler og samtidig er overrasket over at noen i Oslo fremdeles tenker at et bur er et smart framkomstmiddel i byen.