Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reglement girutveksling ungdom landevei

Reglement girutveksling ungdom landevei #1125904 08/03/2011 07:47
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 25
stiga Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 25
Har kjøpt en Cannondale CAAD10, som skal brukes til landveissykkel ungdom M14. Har lovlige hjul (Mavic Aksium) og vekt, men finner ikke regler om utveksling (sykling.no).

Sykkelen har 34/50 krank og 12-25 frikrans. Hvor finner jeg reglene? Bør jeg bytte frikrans?

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #1125912 08/03/2011 08:01
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Dette finner du under Klassebestemmelser i Kapprittsreglementet

Bestemmelsene og oversiktstabellen over utveksling/meter er også normalt gjengitt i den trykte terminlista

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: Oystein L] #1126128 08/03/2011 12:58
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 62
R
racerkarlsen Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 62
Sitat: Oystein L
gjengitt i den trykte terminlista


Liten avsporing; Vet du når den trykte terminliste blir sendt ut?


HK
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: racerkarlsen] #1126130 08/03/2011 13:02
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Nei, men jeg vet deadline for det som skulle inn var forrige helg så det må nødvendigvis ta noe tid.

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #1861165 22/09/2014 07:06
Registrert: May 2013
Innlegg: 2
A
Arnesykkelbjarne Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
A
Registrert: May 2013
Innlegg: 2
Tar denne til topps igjen. Er det slik at dette reglementet på girutveksling overholdes, og følges opp i ritt for ungdommen? eller er det en litt "slepphendt" holdning til disse bestemmelsene....

Spør ettersom jeg byttet til riktig juniorkassett på sykkelen til poden nå i høst - hvorpå han deretter i ritt opplevde å bli frakjørt i alle partier med hellning nedover. Han mente han satt og spant på høy frekvens uten motstand på tyngste gir, mens de øvrige i feltet tråkket forbi & fra ham med langt lavere frekvens enn han.

Spør som uerfaren landeveisfar....

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: Arnesykkelbjarne] #1861212 22/09/2014 08:32
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 90
E
erikt Offline
Medlem
Offline
Medlem
E
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 90
Vår erfaring er at både girutveskling og vekt kontrolleres, om ikke alltid, så i hvert fall hyppig.

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: Arnesykkelbjarne] #1861448 22/09/2014 12:03
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus! Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Sitat: Arnesykkelbjarne
Tar denne til topps igjen. Er det slik at dette reglementet på girutveksling overholdes, og følges opp i ritt for ungdommen? eller er det en litt "slepphendt" holdning til disse bestemmelsene....

Spør ettersom jeg byttet til riktig juniorkassett på sykkelen til poden nå i høst - hvorpå han deretter i ritt opplevde å bli frakjørt i alle partier med hellning nedover. Han mente han satt og spant på høy frekvens uten motstand på tyngste gir, mens de øvrige i feltet tråkket forbi & fra ham med langt lavere frekvens enn han.

Spør som uerfaren landeveisfar....


Min erfaring fra M15/16 og nå junior er at girutveksling blir så og si bare skjekket før tempoetapper. MEN det blir gjennomført stikkprøver. Har blitt utsatt for det. Vekten blir også skjekket hvis kommisærene misstenker at sykkelen kan ligge under 8kg (les. dyr karbonramme og dyre hjul).

Jeg ville trent opp sønnen din til å alltid holde en høy tråkkfrekvens. Dette gjør at man mestrer frekvensen man må holde i 50 km/t++. Jeg tviler på at det er mange som jukser på girutvekslingen blandt ungdomsryttere.



Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #1861454 22/09/2014 12:12
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Med 50/15-utveksling og 25mm racerdekk må man holde 119 tråkk i minuttet for å holde 50 Km/t.

Supert, det, men jeg tror ikke mange holder mye høyere frekvens enn det heller. ICON_WINK

Juniorutveksling er sikkert supert for å trene tråkkfrekvensen, da.

Er det et alternativ å kjøre 1x11 med bare én 36t-klinge foran og 11-25 eller liknende bak, f.eks?

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #1861455 22/09/2014 12:13
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 3,013
Sykkelbob Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 3,013
Jeg kjenner en del i 15-16 og vet at disse har krystallklar holdning til at man ikke jukser med gir (eller noe annet heller, for den saks skyld). Ritt blir vunnet av ryttere med lovlig giring. Har hørt lignende kommentar, men det er nok mer frustrasjonen over å bli kjørt fra når man synes man tråkker som en gal. Selv har jeg sittet i samme felt som dem (SpinnCup) med 50x11 selv og blitt kjørt fra i hastigheter på over 70 km/t nedover.... (15-16 kjører med 50x15) (ok, det sier litt om meg også da, men læll...)

Som et malapropos til en tidligere bilpes tråd, så er igjen min anbefaling bare å delta på slike ritt (deriblant Spinn Cup), så kommer tråkkfremkvensen og fartsfølelsen seg på naturlig vis.

De gutta kan trå. Det kan jeg love deg... ICON_WINK

MEN: Jeg synes komissærene er for slappe til å kontrollere på fellesstarter. De har all verdens påskudd for å ikke gjøre det, men det ville skapt mer ro rundt temaet dersom de gjorde det.. Det samme gjelder "buskdommere" på tempo for å sjekke at ikke rytterne henger på hjul på andre ryttere.

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: Sykkelbob] #1861631 22/09/2014 15:50
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus! Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Quote:
Jeg kjenner en del i 15-16 og vet at disse har krystallklar holdning til at man ikke jukser med gir (eller noe annet heller, for den saks skyld). Ritt blir vunnet av ryttere med lovlig giring.

Samme med meg. I fjor, som siste års 15/16 tapte jeg ett tempoløp på 20km med 11 sekunder. Da hadde vinneren ødelagt hjulet, 5 min før start og valgte da å kjøre på ett annet hjul med en 11t kassett. Han sa i fra om dette, og jeg valgte da å bare la det gå, altså ingen klaging til en kommisær. Dette er noe jeg synes er helt greit. (ps. noe som er litt morsomt er at denne rytteren og jeg kjører så og si helt likt i temporitt i junior.)

Quote:

MEN: Jeg synes komissærene er for slappe til å kontrollere på fellesstarter. De har all verdens påskudd for å ikke gjøre det, men det ville skapt mer ro rundt temaet dersom de gjorde det.. Det samme gjelder "buskdommere" på tempo for å sjekke at ikke rytterne henger på hjul på andre ryttere.

HELT ENIG! Komissærene bør foreta flere girkontroller av ryttere! Samme gjelder tempo. Har flere hendelser hvor folk har lagt seg på hjul med meg.



Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #1861828 22/09/2014 21:08
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 779
Livestrong Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 779
Send deres klager til ncf så får kommissærene vite dette og får planlagt mer av det til neste sesong.. Selv har jeg vært med på en del ritt og tatt del god del juniorer som ikke kjører med rett gir utveksling eller felger for den del. Men det er hverdagskost for en kommissær..

Mvh
Nasjonal kommissær hos NCF.


If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #2423743 29/07/2017 11:51
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Drar frem denne gamle tråden igjen. Junior og kanskje frøkna tenkte å henge seg med litt på landevei. Har en grei sykkel som har blitt brukt på rulla og noen økter på vei. 11-girs Ultegra med kompakt (50t). Så ser jeg en lagkompis har blitt disket for å ha feil kassett. Etter å ha lett i vide og brede etter oppdatert reglement, så tror jeg vi har funnet:
M15-16=7,17m/o=50/15
K13-14=6.68m/o=50/16

Har jeg forstått dette riktig da? Så hvis jeg får tak i en kassett med 16, som minste drev, så kan begge bruke dette i ritt?

Snakk om gjøre ting vanskelig. Kunne vel gå å stoppe giret på drevet ved 16 tenner, men det er jo å be om wire-problemer.

De tenkte det kunne vært gøy å henge seg på noen landeveisritt, når det er noen i nærheten. Hvis det blir for mye styr, for kunne følge reglene, tror jeg de får vente til de blir seniorer.

Redigert av GardS; 29/07/2017 11:52.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #2423779 29/07/2017 15:13
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163

Redigert av anonym; 29/07/2017 15:18.
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: GardS] #2423867 30/07/2017 07:06
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: GardS
.... Kunne vel gå å stoppe giret på drevet ved 16 tenner, men det er jo å be om wire-problemer...

Hvorfor det?
Dette gjøres på ritt både i inn og utland. Det er bare å skru en omdreining på stoppeskruen til bakgiret, gjøres (og reverseres) på noen sekunder uten at det påvirker wire og justering.

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #2424021 30/07/2017 22:04
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Kun en omdreining? 16t giret, er jo midt i kassetten. Må vel skru bakgiret 4 eller 5 drev opp. Tenkte jeg måtte bytte stoppskrue, for å få til det? Hvis det i det hele tatt går. Hvis fjompen trykker til det er stopp. Blir det vel nok slakk på wire, til at den kan hekte av. Så da bør man vel ta inn slakk på wire først også.

Har det vært testet å bruke kortere krankarmer på landevei? Testet dette litt på terrengsyklene og de kunne greit ligge på 130+ med 160mm krank. Fungerte egentlig veldig bra. Ulempen var at man må bruke dropper.


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: GardS] #2424041 31/07/2017 06:22
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Beklager, leste litt for kjapt.
I mitt hode var problemstillingen å kjøpe ungdomskassett som var optimal for M15-16, og så sperre for bruk i K13-14

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: Oystein L] #2733369 10/05/2023 12:27
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
Sitat: Oystein L
Beklager, leste litt for kjapt.
I mitt hode var problemstillingen å kjøpe ungdomskassett som var optimal for M15-16, og så sperre for bruk i K13-14


Dersom en har en voksenkassett (11 tenner på tyngste) og 50 tenner foran på tyngste, og sykler i M15-16, er det noen som vet hvor mange gir en kan dytte opp på kassetten med Limit Screw (stoppskruen)? Ser at det forventes problemer fra tidligere innlegg, men har noen erfaring? Sånn i tilfelle en nybegynner stiller på et ritt uten kunnskap om redskap, og en vil la han sykle?
Er et alternativ å justere på Limit Screw foran, sånn at han sykler på ca 34 foran (ved kompaktkrank) og 11 bak?....blir jo litt vel begrenset da...?

Edit: Ser at det går 7,7% raskere med 50/15 enn 34/11.... som gjerne er en ok nødløsning sånn utvekslingsmessig.....så da er gjerne det en fin nødløsning å låse Limit Screw foran til letteste tannhjul i stedet for 15-tannhjulet bak? Noen som har prøvd det?

[Linket bilde]

Redigert av MannenFallerIkke; 10/05/2023 12:39.
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: MannenFallerIkke] #2733371 10/05/2023 12:56
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 19
P
pr0nin Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 19
Sitat: MannenFallerIkke
Sitat: Oystein L
Beklager, leste litt for kjapt.
I mitt hode var problemstillingen å kjøpe ungdomskassett som var optimal for M15-16, og så sperre for bruk i K13-14


Dersom en har en voksenkassett (11 tenner på tyngste) og 50 tenner foran på tyngste, og sykler i M15-16, er det noen som vet hvor mange gir en kan dytte opp på kassetten med Limit Screw (stoppskruen)? Ser at det forventes problemer fra tidligere innlegg, men har noen erfaring? Sånn i tilfelle en nybegynner stiller på et ritt uten kunnskap om redskap, og en vil la han sykle?
Er et alternativ å justere på Limit Screw foran, sånn at han sykler på ca 34 foran (ved kompaktkrank) og 11 bak?....blir jo litt vel begrenset da...?

Edit: Ser at det går 7,7% raskere med 50/15 enn 34/11.... som gjerne er en ok nødløsning sånn utvekslingsmessig.....så da er gjerne det en fin nødløsning å låse Limit Screw foran til letteste tannhjul i stedet for 15-tannhjulet bak? Noen som har prøvd det?


Jeg tror regler for tillatt utveksling er endret for M/K 6-16.

Det er ikke lengre begrensninger satt på girutveksling og max meter per omdreining slik jeg leser reglene på sykling.no.

* Regler for utstyr (sist endret 2022)
* Oversikt over regler

Redigert av pr0nin; 10/05/2023 12:57.
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: pr0nin] #2733372 10/05/2023 13:11
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
Sitat: pr0nin
Sitat: MannenFallerIkke
Sitat: Oystein L
Beklager, leste litt for kjapt.
I mitt hode var problemstillingen å kjøpe ungdomskassett som var optimal for M15-16, og så sperre for bruk i K13-14


Dersom en har en voksenkassett (11 tenner på tyngste) og 50 tenner foran på tyngste, og sykler i M15-16, er det noen som vet hvor mange gir en kan dytte opp på kassetten med Limit Screw (stoppskruen)? Ser at det forventes problemer fra tidligere innlegg, men har noen erfaring? Sånn i tilfelle en nybegynner stiller på et ritt uten kunnskap om redskap, og en vil la han sykle?
Er et alternativ å justere på Limit Screw foran, sånn at han sykler på ca 34 foran (ved kompaktkrank) og 11 bak?....blir jo litt vel begrenset da...?

Edit: Ser at det går 7,7% raskere med 50/15 enn 34/11.... som gjerne er en ok nødløsning sånn utvekslingsmessig.....så da er gjerne det en fin nødløsning å låse Limit Screw foran til letteste tannhjul i stedet for 15-tannhjulet bak? Noen som har prøvd det?


Jeg tror regler for tillatt utveksling er endret for M/K 6-16.

Det er ikke lengre begrensninger satt på girutveksling og max meter per omdreining slik jeg leser reglene på sykling.no.

* Regler for utstyr (sist endret 2022)
* Oversikt over regler


Nei, det er fra og med junior det er endret, altså klassen over. Der har de tatt vekk girutveksling. For M15-16 er det ennå 7,17m på ett tråkk.

https://sykling.no/app/uploads/2023...eglement_Klassebestemmelser_20230110.pdf

[Linket bilde]

Redigert av MannenFallerIkke; 10/05/2023 13:11.
Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: MannenFallerIkke] #2733377 10/05/2023 15:31
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
med å holde seg på minste drev får poden en elendig drivlinje ( mye verre enn å krysse i den andre retningen). Det kan ikke være så vanskelig å få tak i en kassett som starter i 14 selv på kort varsel ( med mindre han er på 12 delt): hvor hastig er det ? er det 10, 11 eller 12 delt ? Shimano, Sram, Campa? hvilken klubb?

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #2733380 10/05/2023 17:05
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Gutten min i M11-12 sykler med 1x oppsett.
Har 38 foran (n/w klinge fra Wolftooth) og 12 bak.
Da kan jeg bruke vanlig voksenkassetter som er mye enklere å få tak i.
Dette gir 6,69 som er 1 cm for nye, men så nøyaktig måles det ikke.

Når vi er i DK setter jeg på en kassette med 13 bak som minste tannhjul da de har andre regler der (max. 6,18)

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #2733381 10/05/2023 17:40
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
PS. Vær oppmerksom på at offisielt så aksepteres det ikke å bare blokke et gir på bakgir. Møter du en kommissær i dårlig humør så kan du bli diska.

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: stiga] #2733390 10/05/2023 19:47
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
PPS. Girtabellen i https://sykling.no/app/uploads/2023...eglement_Klassebestemmelser_20230110.pdf er feil.

Den er basert på 680mm hjul.

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: hinault] #2733426 11/05/2023 09:47
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 203
Det gjaldt en rytter som ville teste landeveisritt i går, og lånte sykkel for anledningen, så jeg visste ikke helt hva han ville dukke opp med. Han kom med en med 52 tenner foran (som jeg da antar har 36 tenner på minste klinge). Dermed ville det utvekslingsmessig ikke bli for ille når en hadde 11 tenner bak. Var for øvrig 11-delt. Så jeg skrudde bare en runde med klokken på High-låseskruen, sånn at han bare kunne sykle på letteste klinge foran. Tror ikke det var så veldig ille med skrått kjede for ett ritt. Var flat løype, så tror ikke han brukte tyngste giret så mye heller.
I området her er det akseptert av dommerne å bruke låseskruer for å begrense utveksling.

Er jo veldig merkelig av Norges Cycleforbund å oppgi med 680-hjul, hvis det ikke er vanlig. Hvordan vil dette slå ut på et vanlig clincher hjul med et gjennomsnittlig 25mm dekk?

Re: Reglement girutveksling ungdom landevei [Re: MannenFallerIkke] #2733445 11/05/2023 12:29
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Sitat: MannenFallerIkke


Er jo veldig merkelig av Norges Cycleforbund å oppgi med 680-hjul, hvis det ikke er vanlig. Hvordan vil dette slå ut på et vanlig clincher hjul med et gjennomsnittlig 25mm dekk?


Bra det løste seg ICON_SMILE

Skjønner ingenting av den girtabellen fra NCF.
Bruker denne jeg:

https://www.bikecalc.com/gear_meters_of_development

Her ser en også tydelig forskjell på 23mm dekk eller 28mm dekk
F. eks. er 38-12 på 28mm = 6,75 (altså ulovlig) mens 38-12 på 25mm dekk er 6,69 meter som er 1 cm for mye og sikkert passerer igjennom.
Det spørs jo også hvor mye luft du har i dekket, bortset fra at kommisær måler UTEN rytter, noe som egentlig er feil.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå