Hva sier jeg til elever som bruker kokain?
|
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain?
[Re: Brabus]
24/04/2023 16:12
|
stiniss1
Medlem
|
Medlem
det har vært ett par dødsfall i Norge allerede som følge av overdosing av fentanyl når piller har vært tilsatt fentanyl, tror det var i Skien Fentanyl er en pille og omsettes i Norge, ja. Folk dør også av det. Og det kan sikkert ha vært tilfeller av at det har blitt solgt som noe annet. Men det er meg bekjent ingen dokumenterte tilfeller av salg av kokain eller amfetamin tilsatt fentanyl. Forøvrig er det mulig i hvert fall i Oslo å få gratis test av alle narkotiske stoffer. Det er også mulig å kjøpe slikt utstyr på nett. Heldigvis.
|
|
|
[Re: stiniss1]
25/04/2023 06:39
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Fentanyl er en pille og omsettes i Norge, ja. Folk dør også av det.
Og det kan sikkert ha vært tilfeller av at det har blitt solgt som noe annet. Men det er meg bekjent ingen dokumenterte tilfeller av salg av kokain eller amfetamin tilsatt fentanyl.
Er ikke fentanyl og kokain/amfetamin, litt i hver sin ende av skalaen? Fentanyl er en downer, mens kokain/amf er uppers? Uten at jeg er noen ekspert, så virker det litt usansynlig at noen blander inn fentanyl i kokain de selger.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
25/04/2023 06:51
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
det er vel ingen som har skrevet her at fentanyl blandes med kokain/amfetamin, det jeg skrev var at det var ett drittstoff som ble blandet inn i andre ting, jamfør overdose(r) bla i Skien. Illegalt fentanyl er i dag den hyppigste årsaken til overdosedødsfall i USA, men dette er sjeldent i Norge pdd. Forøvrig kan du få fentanyl som spray, plaster, pulver, piller.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
25/04/2023 07:21
|
stiniss1
Medlem
|
Medlem
(D)et er vel ingen som har skrevet her at fentanyl blandes med kokain/amfetamin (...) /quote]
Det var du som trakk fentanyl inn i diskusjonen om risikoen med kokain og viste til at stoffet blir blandet ut i andre narkotiske stoffer.
[quote=Brabus] (D)et jeg skrev var at det var ett drittstoff som ble blandet inn i andre ting, jamfør overdose(r) bla i Skien. Illegalt fentanyl er i dag den hyppigste årsaken til overdosedødsfall i USA, men dette er sjeldent i Norge pdd. Forøvrig kan du få fentanyl som spray, plaster, pulver, piller. Du har jo heller åpenbart ikke satt deg veldig godt inn i det du skriver om. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dode-ikke-av-fentanyl-1.14951932Men ja, fetanyl finnes i Norge og utgjør en risiko. Antakelig hovedsakelig ved bruk av opiater. En ting man kan si til ungdom er at om de absolutt vil bruke narkotika, bør de sørge for å teste drogene. Det kan redde liv. Men å trekke det inn i en risikovurdering ved bruk av kokain blant videregående skoleelever er meningsløst.
|
|
|
25/04/2023 07:23
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
For meg så er heroin endestasjonen for stoffmisbrukere og får trådstarters del så er kokain innfallsporten for tenåringer.
Det er et utdatert perspektiv såvidt jeg har fått med meg. Et veldig raskt google søk gav meg denne (med hasj som utgspkt): there is currently no conclusive evidence that cannabis use caused the later use of harder illicit drugs. https://nij.ojp.gov/library/publications/cannabis-gateway-drug-key-findings-and-literature-review
|
|
|
[Re: stiniss1]
25/04/2023 08:01
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
(D)et er vel ingen som har skrevet her at fentanyl blandes med kokain/amfetamin (...) /quote]
Det var du som trakk fentanyl inn i diskusjonen om risikoen med kokain og viste til at stoffet blir blandet ut i andre narkotiske stoffer.
[quote=Brabus] (D)et jeg skrev var at det var ett drittstoff som ble blandet inn i andre ting, jamfør overdose(r) bla i Skien. Illegalt fentanyl er i dag den hyppigste årsaken til overdosedødsfall i USA, men dette er sjeldent i Norge pdd. Forøvrig kan du få fentanyl som spray, plaster, pulver, piller. Du har jo heller åpenbart ikke satt deg veldig godt inn i det du skriver om. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dode-ikke-av-fentanyl-1.14951932Men ja, fetanyl finnes i Norge og utgjør en risiko. Antakelig hovedsakelig ved bruk av opiater. En ting man kan si til ungdom er at om de absolutt vil bruke narkotika, bør de sørge for å teste drogene. Det kan redde liv. Men å trekke det inn i en risikovurdering ved bruk av kokain blant videregående skoleelever er meningsløst. OK nyhetene presenterte det opprinnelig som et fetanyl relatert dødsfall, at nrk har demtert dette i ettertid har jeg ikke fått med meg. jeg kunne sikkert vært mer entydig i min omtale av utblanding av stoffer, jeg har ikke ment å hentyde til at kokain blandes ut med fetanyl. fetanyl blandes ut i andre stoffer, slik jeg har forstått det så er det en av grunnene til at det er så mange som dauer av fetanyl i US mener du virkelig at ungdom har kompetanse til å sjekke kvaliteten og dosering på stoffer som heroin/kokain/amfetamin ? hva er da poenget med å utdanne seg til sykepleier, lege eller farmasøyt når man kan gjøre slike vurdringer i stupfylla bakerst i en russebuss ?
|
|
|
[Re: Ndreas]
25/04/2023 08:06
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
i mine øyne er slike rapporter verdiløse når de beskriver underlaget slik: This report notes that the current state of research on this issue is limited, and the studies that have been conducted suffer from difficulties in collecting information and applying the findings to a larger population.
Redigert av Brabus; 25/04/2023 08:06.
|
|
|
25/04/2023 08:28
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Så da blir det riktig å anta at det er en kausal sammenheng?
|
|
|
25/04/2023 08:48
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Så da blir det riktig å anta at det er en kausal sammenheng? nope, de sier bare at de ikke har grunnlag for å konkludere med noe som helst fordi grunnlaget er for dårlig/begrenset
|
|
|
25/04/2023 08:52
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ja, og poenget mitt var at DIN antagelse om "rustrappen/gateway drugs" ikke er solid fundert. At noen som gjør en meta-analyse som konkluderer at forskning på feltet har for dårlig kvalitet støtter ikke opp om ditt synspunkt.
|
|
|
25/04/2023 09:33
|
stiniss1
Medlem
|
Medlem
mener du virkelig at ungdom har kompetanse til å sjekke kvaliteten og dosering på stoffer som heroin/kokain/amfetamin ? hva er da poenget med å utdanne seg til sykepleier, lege eller farmasøyt når man kan gjøre slike vurdringer i stupfylla bakerst i en russebuss ?
Det er lov å ha to tanker i hodet med en gang: 1. Ungdom bør få saklig og god informasjon om skadevirkningene ved ulike typer rusmidler. All rusbruk har potensielle farer, noen rusmidler er farligere enn andre. 2. Hvis ungdommen(e) har bestemt seg for å ruse seg bør de få kunnskap om hvordan man kan gjøre det med minst mulig risiko. Ja, det er mulig å teste en del selv. Å få fagfolk til å teste vil selvfølgelig være bedre, men det er fortsatt sånn at det å bruke et test-kit er bedre enn ingenting. Noe risiko vil det alltid være uansett. For eksempel å alltid teste rusmidler man kjøper (kan gjøres enkelt med kit man kjøper på nett eller gratis hos egen tjeneste om man bor i Oslo) og å ikke ta imot noe fra andre når man er på fest.
|
|
|
25/04/2023 10:09
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Ja, og poenget mitt var at DIN antagelse om "rustrappen/gateway drugs" ikke er solid fundert. At noen som gjør en meta-analyse som konkluderer at forskning på feltet har for dårlig kvalitet støtter ikke opp om ditt synspunkt. Hva er korrekt forklaring da? Rustrappen startet med alkohol og sigaretter, og så hasj, amfetamin og ecstasy og kokain, og til slutt heroin. Trappen er utdatert, men det er fordi rusmidler er lettere tilgjengelig. Markedsplassene er nå sosiale media, potensiell kundemasse er blitt mye større. Nå er det lett å hoppe over noen steg, bare spørre riktig bruker på appen. Mye lettere enn å gå fysisk gradene, hvor en måtte bli kjent med de "riktige" folkene. Betaling kan skje i mange former, dessverre. Sårebare individer er lett å utnytte, spesielt unge jenter. Kulturen som danner seg i enkelte ungdomsmiljøer er sterkt påvirket av illusjonen til enkelte i sosiale medier. Evnen til kritisk tenking øker med alderen, men er ofte svak pre-20år.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
25/04/2023 10:15
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Poenget mitt er bare at rustrapp-teorien nok ikke stemmer, og at selv om noen (hvor stor %?) ender opp med å bruke tunge stoffer så betyr det ikke at hvis de ikke hadde begynt med hasj så hadde de ikke blitt heroinbrukere.
Det er en helt annen verden nå, klart. Men hva prøver du å si? Jeg er ikke uenig i noe spesifikt i det du sier, men synes det generelt er vanskelig å diskutere fordi vi har ikke nok finkornede tall til å kunne bruke disse til noe fornuftig.
Jeg syntes Stiniss1's post om saklig og god informasjon og risikomitigasjon er den beste metodikken å bruke her, men det er en utrolig nyansert utfordring, og man trenger mange verktøy på alle nivåer som jobber sammen.
|
|
|
25/04/2023 11:24
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
At du ser rustrapp-teorien nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned.
Når jeg, engang i tiden leste om den, var det mer en generell beskrivelse om at det var slik veien hadde vært for en markant andel av tyngre brukere. Ikke som en "lov" om at alle som røyket hasj 4 ganger på videregående ble hardbarkede narkomane. Innstegsstoffet kunne være så mangt; alkohol, hasj, kokain eller sterke smertestillende (USA). Miljøbestemt mao.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
25/04/2023 11:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, og poenget mitt var at DIN antagelse om "rustrappen/gateway drugs" ikke er solid fundert. At noen som gjør en meta-analyse som konkluderer at forskning på feltet har for dårlig kvalitet støtter ikke opp om ditt synspunkt. Hva er korrekt forklaring da? Rustrappen startet med alkohol og sigaretter, og så hasj, amfetamin og ecstasy og kokain, og til slutt heroin. Trappen er utdatert, men det er fordi rusmidler er lettere tilgjengelig. Markedsplassene er nå sosiale media, potensiell kundemasse er blitt mye større. Nå er det lett å hoppe over noen steg, bare spørre riktig bruker på appen. Mye lettere enn å gå fysisk gradene, hvor en måtte bli kjent med de "riktige" folkene. Betaling kan skje i mange former, dessverre. Sårebare individer er lett å utnytte, spesielt unge jenter. Kulturen som danner seg i enkelte ungdomsmiljøer er sterkt påvirket av illusjonen til enkelte i sosiale medier. Evnen til kritisk tenking øker med alderen, men er ofte svak pre-20år. At folk som er predisponert for avhengighet havner i klistret, uansett hva de starter med og at den store hopen som ikke er det fint klarer til både bruk og misbruk av både det ene og det andre? (Ikke ren gjetting, men støttet av forskning.) Rustrappen starter for øvrig med pupp eller sutteflaske.
|
|
|
25/04/2023 11:50
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
OK nyhetene presenterte det opprinnelig som et fetanyl relatert dødsfall, at nrk har demtert dette i ettertid har jeg ikke fått med meg.
Vet ikke noe om tilfellet du refererer til. Men det har vært overdose dødsfall på ren fentanyl i Norge. Har bevitnet dette og fått bekreftet senere. Min erfaring er at det meste av fentanyl bruk i Norge er fra utkoking av smerteplaster for så å injisere dette.
|
|
|
[Re: Dexter]
28/04/2023 17:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fentanyl er en pille og omsettes i Norge, ja. Folk dør også av det.
Og det kan sikkert ha vært tilfeller av at det har blitt solgt som noe annet. Men det er meg bekjent ingen dokumenterte tilfeller av salg av kokain eller amfetamin tilsatt fentanyl.
Er ikke fentanyl og kokain/amfetamin, litt i hver sin ende av skalaen? Fentanyl er en downer, mens kokain/amf er uppers? Uten at jeg er noen ekspert, så virker det litt usansynlig at noen blander inn fentanyl i kokain de selger. Det finnes nok flere grunner, men fentanyl er mye mer avhengighetsskapende og å blande inn fentanyl får kundene raskere hektet på produktet ditt. Om trenden fra USA kommer hitt blir det andre ting enn sporadisk kokainbruk vi bør bekymre oss for, tror jeg.
|
|
|
28/04/2023 17:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bare for å spesifisere at den største levetidsreduksjonen nok er forbeholdt en svært liten minoritet (heldigvis), så er jeg enig Brabus.
jepp du har rett i at det er en liten gruppe, men nok ikke en svært liten minoritet. alkoholisme og narkomani er knappest en helsekur... kort levetid for narkomane skyldes ofte overdoser og ett helt for jævlig liv på gata med påfølgende elendig helse fallet for alkiser er som regel ikke like brutalt. ingen av gruppene kan forvente seg ett langt (og lykkelig) liv. Og det fenomenet skyldes i større grad at alkohol er legalisert og narko ikke. Så ganske meningsløat å sammenligne folk som med loven i hånden kan drikke seg til graven og folk som rekreativt røyker seg til rulleblad. Eller tror du at "Ronny fra Drammen" som "må drikke spylervæske mens han sitter under brua" også bare reduserer forventet levealder med de 10-15 åra du nevner lenger opp? nåja, det der kan vel kalles å blande kortene, for så å komme ut med feil svar til ett spørsmål som ikke er stilt, legalisering av dop. det er en annen diskusjon og kan tas i en egen tråd det jeg håper vi kan være enige om er at helsetilbudet til narkiser/alkiser er for dårlig Vi trenger ikke å diskutere legalisering for å vite at det er liten vits å sammenligne tapt levetid pga. bruk av en vis type 'stoff' og tapt levetid pga. av livstil/situasjon. Det er en av grunnene hvorfor man i en del land har heroin på resept, fjern levevilkårene, øk levealder.
|
|
|
03/07/2023 13:55
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Vedder et par Hugo Boss briller på at dette ikke er et utbredt problem i Frogn eller andre steder.
|
|
|
|
|