Sitter på en Ibis Ripmmo V2, godt fornøyd med denne, men ser etter noe nytt. Etterhvert som jeg drar på åra oppsøker terreng som er noe snillere enn hva denne er ment til. Koser meg mest i typ Østmarka, Maridalen og mindre grovt fjellterreng. Til denne bruken ønsker jeg en sykkel som akselerer kjappere, og er noe lettere. Ja, jeg har testet Ripley, den er vel ideel til dette, men jeg synes den ble for spak for utfordelen. Her savnet jeg en mer stabil front, som tok unna mer enn de 130mm som satt foran.
Har lest om Canyon Spectral 125, men den blir kanskje for lik Ripmoen, for tung i sessen den og? Rocky Mountain Element, blir ikke den for lik Ripley? Transition Smuggler (2023), kunne det vært noe? Nye Canyon Neuron (2023)? Specialized Stumjumper?
Er det noen som kjenner Ripmoen som også har testet ut noen av disse?
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273082628/03/202309:04
Sitter på en Ibis Ripmmo V2, godt fornøyd med denne, men ser etter noe nytt. Etterhvert som jeg drar på åra oppsøker terreng som er noe snillere enn hva denne er ment til. Koser meg mest i typ Østmarka, Maridalen og mindre grovt fjellterreng. Til denne bruken ønsker jeg en sykkel som akselerer kjappere, og er noe lettere. Ja, jeg har testet Ripley, den er vel ideel til dette, men jeg synes den ble for spak for utfordelen. Her savnet jeg en mer stabil front, som tok unna mer enn de 130mm som satt foran.
Har lest om Canyon Spectral 125, men den blir kanskje for lik Ripmoen, for tung i sessen den og? Rocky Mountain Element, blir ikke den for lik Ripley? Transition Smuggler (2023), kunne det vært noe? Nye Canyon Neuron (2023)? Specialized Stumjumper?
Er det noen som kjenner Ripmoen som også har testet ut noen av disse?
Jeg har både Ripley V4 og Ripmo V2 og mener at Ripley burde være ideell til det du beskriver. Det er også mulig å bytte en Ripley med 140 mm i front og f.eks en DVO bakdemper hvis en absolutt vil. Selv står jeg på på det originale oppsettet. Er utforkjøringer i Østmarka jeg har gjort raskere på Ripley enn Ripmo, selv om det ikke er regelen. En må være litt mer var på linjevalget, men ikke mye synes jeg. Alt er en tradeoff, men personlig setter jeg veldig pris på kvikkhetsfølelsen i Ripley og at den mer enn oppveier litt svakere utforegenskaper.
Et annet alternativ er vel Tallboy, sies at den er hakket vassere nedover.
Lars-Erik
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273083128/03/202310:28
Har du vurdert Transition Spur? Flere kjører den med 130 mm i front om man synes 120 blir for lite. Sykkelen har fått svært bra testomtaler hvor ikke minst kvikkheten trekkes frem. Fabrikken oppgir max dekkbredde til 2,4 i ramme, men 2,6 påstås av godt informerte kilder også å passe med 30 mm felg (innvendig bredde).
Redigert av Duck; 28/03/202310:29.
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273083628/03/202311:11
Hvis det er ripley v4 du har testet, så er det kanskje verdt å prøve ripley AF? Med litt slakere styrevinkel blir den jo litt hvassere nedover. Jeg har to stk til salgs en gang på våren/sommeren :-)
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273091930/03/202309:03
(...)Det er også mulig å bytte en Ripley med 140 mm i front og f.eks en DVO bakdemper hvis en absolutt vil. Selv står jeg på på det originale oppsettet. (...)
Kunne vurdere en Ripley 4 med ny shock og ny gaffel, men det kjennes litt feil (og en del ekstrakostnader) å måtte oppgradere en sånn sykkel.
Sitat: Duck
Har du vurdert Transition Spur? Flere kjører den med 130 mm i front om man synes 120 blir for lite. Sykkelen har fått svært bra testomtaler hvor ikke minst kvikkheten trekkes frem. Fabrikken oppgir max dekkbredde til 2,4 i ramme, men 2,6 påstås av godt informerte kilder også å passe med 30 mm felg (innvendig bredde).
Transition Spur hadde vært interessant å teste. Må lese meg litt mer opp på den ser jeg. Men ville tro jeg hadde gått for 130mm i front ja. Ripley Af, ja den er interessant, men hadde vel ønsket litt lavere vekt på en sånn sykkel? Kommer det en Ripley 5 oppdatering, men samme styrevinkel som AF snart? :-)
Sitat: Håvard.
Hvis det er ripley v4 du har testet, så er det kanskje verdt å prøve ripley AF? Med litt slakere styrevinkel blir den jo litt hvassere nedover. Jeg har to stk til salgs en gang på våren/sommeren :-)
Ripley Af kan være aktuell, litt tung for en sånn sykkel? Jeg ville gjerne sett en Ripley 5, med slakkere styrevinkel og 140mm foran :-)
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273092230/03/202309:43
Hvis det er ripley v4 du har testet, så er det kanskje verdt å prøve ripley AF? Med litt slakere styrevinkel blir den jo litt hvassere nedover. Jeg har to stk til salgs en gang på våren/sommeren :-)
Ripley Af kan være aktuell, litt tung for en sånn sykkel? Jeg ville gjerne sett en Ripley 5, med slakkere styrevinkel og 140mm foran :-) [/quote]
Personlig tenker jeg at det å bry seg nevneverdig om vekt ikke fører til så mye annet enn dyrere sykkel.
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273092330/03/202309:54
Godt poeng. Geometri har kanskje mer betydning for at sykkelen føles kvikk og kjapp, enn vekta.
Jeg har sammenlignet Ripley 4 med Ripmo 2. Og selv om Ripmo regnes som en brukbar klatrer, oppfattet jeg Ripley i en (eller to klasser) over når det gjaldt dette.
Hvordan opplever du Ripley AF på klatringer i forhold til Ripley 4?
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273093530/03/202312:19
Godt poeng. Geometri har kanskje mer betydning for at sykkelen føles kvikk og kjapp, enn vekta.
Jeg har sammenlignet Ripley 4 med Ripmo 2. Og selv om Ripmo regnes som en brukbar klatrer, oppfattet jeg Ripley i en (eller to klasser) over når det gjaldt dette.
Hvordan opplever du Ripley AF på klatringer i forhold til Ripley 4?
Jeg har faktisk ikke testa ripley 4 annet enn på parkeringsplass, så det skal jeg ikke uttale meg om. Jeg tror nok at det som gir mest utslag når det gjelder ripmo vs ripley AF er mengde vandring, at den er satt opp strammere, og tilhørende tråkkeffektivitet. Geo er jo egentlig ganske lik. Jeg ville definitivt ha testet en ripley AF i tillegg til de andre du nevner.
Jeg bytter til en RM element. Har ikke testet den, men de jeg kjenner som har den skryter ihvertfall fælt:-) Jeg har ambassadøravtale med VPG og Plan A sykler nå, tidligere hadde jeg avtale med Probike. Du får ta med dette i vurderingen av innleggene mine.
Element ser ut til å ha en ganske lik geo som ripley AF, avhengig av hvilken innstilling man bruker, men den kommer i både alu og carbon. Jeg mener å huske den får litt lavere krankhøyde enn ripley AF, og at reach blir litt lenger gitt samme str.
Du får gi beskjed om du er interessert i en testtur på ripley AF. De som skal selges er large og xl. Jeg tror også det skal være mulig å få testet element i regi av Plan A eller VPG
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273093930/03/202312:36
Propain Hugene! Jeg var strålende fornøyd med min til slik sykling du beskriver. Den føles lett og "energisk " ,du kan specce de ganske fritt og fungerer fint med både 140 og 150 gaffel.
Du får gi beskjed om du er interessert i en testtur på ripley AF. De som skal selges er large og xl. Jeg tror også det skal være mulig å få testet element i regi av Plan A eller VPG
Propain Hugene! Jeg var strålende fornøyd med min til slik sykling du beskriver. Den føles lett og "energisk " ,du kan specce de ganske fritt og fungerer fint med både 140 og 150 gaffel.
Oj, spennende. Den har jeg ikke hørt om før. Og den Bygg-din-egen-sykkel konfiguratoren er jo strålende. Er dette et merke man kun bestiller på nett, som med Canyon?
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273095930/03/202314:44
Propain Hugene! Jeg var strålende fornøyd med min til slik sykling du beskriver. Den føles lett og "energisk " ,du kan specce de ganske fritt og fungerer fint med både 140 og 150 gaffel.
Oj, spennende. Den har jeg ikke hørt om før. Og den Bygg-din-egen-sykkel konfiguratoren er jo strålende. Er dette et merke man kun bestiller på nett, som med Canyon?
Ja, kun via nett. Så du kjøper enten "ferdig pakke", eller speccer etter eget ønske, så dukker opp en eske på døren.
Om du har lyst å teste Ripley AF så har vi demsoykler. Pga litt slakkere styrevinkel og litt mer vekt så oppleves den som litt mer stabil enn Ripley V4 (karbonramme), og den lille ekstra vekten er neglisjerbar.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273233825/04/202311:13
Nei, jeg har ikke fått testet Ripley AF. Høres ut som en kandidat. Kanskje ikke lov å si det, men jeg synes ikke alurammene til Ibis er så veldig fine. Skal jeg først bruke 40.000 kr på noe må det tiltale øyet også, selv om det egentlig ikke er så viktig. Så jeg er litt i tenkeboksen der. Propain, den er sikkert bra, men tror jeg styrer unna et såpass ukjent merke med tanke på et senere bruktsalg. Tror den er mer tungsolgt enn feks SC er for å si det sånn.
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273238925/04/202321:58
Hør med BC Sport om de har en Spur du kunne teste. Her er hva Terrengsykkel oppsummerer med i sin test;
"Transition Spur seiler opp som en av våre desiderte favoritter i Down Country-kategorien. Selv om den har et noe mindre magisk bakhjulsoppheng oppleves den som skarpere og kvikkere enn Ibis Ripley og mer solid og allsidig enn BMC Fourstroke LT. "
Ripley med andre dempere endrer karakter til det mye bedre mtp egenskaper nedover, uten at den mister noe særlig av gøy-faktoren bort- og oppover. 140-150mm gaffel med 35-36mm innerbein og en "grovere" bakdemper med piggyback sies å fungere veldig bra.
En lokal helt her på halvøya har Ripley V4 med coildempere både foran og bak, blir spennede å høre hva han synes når han får testa den skikkelig utover våren.
Ripley V4 skulle gjerne hatt samme geo som Ripley AF, men det kan løses med et angle-set styrelager om sykkelen ellers er lang nok. En Ripley V5 har vi ikke hørt noe om ennå, det ville være naturlig at den kommer men V4 er fortsatt veldig populær.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273246427/04/202308:34
Dette er ikke bra baronen. Hvor skal vi nå finne unnskyldninger for å kjøpe nye sykler? Skal vi bare begrense oss til små pappesker fra sære internettdealere med innhold som knapt synes visuelt? Når målet er bli møtt med "Ny sykkel? Kult!" ved oppmøte før tur med kompiser så funker ikke dette.
Fra mitt ståsted er derfor dette en fullstendig skivebom.
Selv om du har litt rett da.
@Wasabi: Propain er forøvrig ikke noe lite merke sammenlignet med Ibis. Bare fordi Ibis blir godt representert i Norge, betyr det ikke at Propain er lite. Jeg tror jeg ser 10 ganger så mange sykler fra Propain som Ibis hvor jeg ferdes...
Ut på tur!
Re: Erstatte Ripmo V2 med noe kvikkere
[Re: wasabi]
#273249327/04/202312:23