Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring

Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring #2731827 18/04/2023 22:27
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Formålet med tråden:
Dele smarte idéer for de som vil ha sin egen sykkelhule og ikke har så mye plass. Kanskje det blir en "byggetråd" for nevnte sykkelhule.

Situasjonen
Jeg har flyttet fra 55 m2 leilighet til noe større (fremdeles leilighet) og jeg har da fått noe så unikt som et rom der jeg kan bygge sykkelhule!
Min forrige leilighet innebar sykler overalt(toppen var 7 stk) og at stua var verkstedet. Det var fint med stort stereoanlegg på "verkstedet" og kort vei til kald øl, men når man har passert 50 så er det greit å kunne invitere venner til middag uten at man blir stresset med å bli ferdig med service på baknavet... På den annen side var jeg ganske imponert over dama som tålte 3-4 sykler på soverommet, men det er en annen historie ICON_WINK (Vi er fremdeles veldig sammen altså <3 )
Men nå har jeg altså et rom jeg kan dedikere til sykkeloppbevaring og verksted. Det er trangt, men jeg tror det går.

Rommet
Målene er
L: 330cm
B: 163 cm
H: 270 cm

Innhold
Jeg trenger følgende i dette rommet:
* Henge opp 4 sykler
* Arbeidsbenk m/skruestikke
* Oppbevaring under arbeidsbenk
* Verktøy på veggen over arbeidsbenk
* Plass til mekkestativ
* Hyller så jeg kan oppbevare sykkeldeler/ting&tang
* Sikkert noe mer jeg ikke har tenkt på

Hva nå?
Jeg vil gjerne ha gode idéer fra dere om hvordan man kan få plass til alt dette i et såpass lite rom.
Og så vil jeg gjerne dele med dere hva jeg finner ut underveis ICON_SMILE

Jeg har allerede noen ting planlagt og noe innkjøpt ICON_SMILE
Og så kan det hende jeg trenger noen snekker-tips underveis, det slo meg at alt verktøyet mitt er for å mekke sykkel og ingenting er for å snekre. Det sier vel sitt ICON_LAUGH

Slik ser det ut akkurat nå
[Linket bilde]

Vedlegg
20230418_223748 Large.jpg (502.72 KB, 2303 nedlastinger)
Redigert av DesmoSkier; 18/04/2023 22:56.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731831 19/04/2023 06:13
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Noe av utfordringene er å bruke taket mest mulig effektivt. Ha hyller eller skuffer i taket mellom dragerene.
Så må du finne en fornuftig måte å lagre syklene på enten, hengt opp i taket mellom dragerene, eller etter ett hjul innerst i boden.
Langs med veggene hadde jeg prioritert grunne hyller, eventuelt dypere hyller i høyden.

Som du sikkert skjønner så er det mange grunner til at folk kjøper seg stor dobbeltgarasje med loft

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731838 19/04/2023 07:15
olechr Offline
More than words
More than words
Denne tråden kom på fin tid. Driver med der samme selv. Så leter etter fiffige løsninger. Er nå på leit etter mekkestativ jeg kan ha i tak og vippe opp

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: olechr] #2731840 19/04/2023 07:22
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: olechr
Denne tråden kom på fin tid. Driver med der samme selv. Så leter etter fiffige løsninger. Er nå på leit etter mekkestativ jeg kan ha i tak og vippe opp

Si ifra når du har funnet det!
Jeg har kroker i taket slik at jeg han henge opp sykkel for mekking om jeg ikke vil bruke mekkestativet. Er på leit etter stativ både som er "takbasert" eller at det er på en sidevegg som jeg kan vippe ut/opp.

Trodde jeg lagde stor nok sykkelbod når jeg tok nesten halve dobbelgarasjen jeg, men neida ICON_LAUGH

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731841 19/04/2023 07:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et par løsrevne tanker (i min forrige leilighet hadde jeg bod i kjeller med bittelitt mer bredde, men ikke mye, så jeg har fortrengt den vonde tida)

Styrene blir ofte en kritisk sak - jeg ville sett på hva slags patenter som finnes for å (raskere) løsne styrer og vri de på tvers. 3-4-5mm unbrako hengende rundt omkring? Styre-rette-verktøyet med laser på alle syklene?

Om du tester litt forskjellig, så tipper jeg å henge de offset etter forhjul/bakhjul innerst kan være en løsning. Og selvfølgelig hensyntatt hvilke sykler som brukes mest. Du klarer antagelig å få sneket inn 1-2 sykler etter hverandre over benken også.

Vurder hvor mye lagringsplass til verktøy og annet du egentlig trenger der - kan du komme unna med å ha verktøyet i forskjellige kasser, og henge disse høyt opp på veggen med french cleats/andre patenter? En fastmontert benk binder deg veldig, og med 163 bredde så mister du brått da 60cm, som gir knapt med rom resten av tiden.

Hele langsiden som verkstedbenk blir kanskje voldsomt - det inviterer til mange pågående prosjekter og mye tjafs som blir stående uferdig (snakker ikke av egen erfaring altså.)

Skrustikke trenger mye gods for å stå stødig, spesielt om du skal gjøre service på nav som er mindre samarbeidsvillig. Da ville jeg valgt å forsterke deler av bakveggen og bolte fast evt benk i denne.

Veggmontert mekkestativ med en teleskoparm så du får den langt nok ut i rommet OG kan folde den tilbake - her er jeg helt utdatert, men si fra når/om du finner noe bra ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731844 19/04/2023 07:50
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Vi kan jo starte litt med hva jeg har tenkt rundt oppheng av sykler.
Jeg kikket på Stashed Products for litt siden, men synes det er dyrt.
Kompis Håvard fant ut dette kan man mekke selv mye billigere, så jeg kopierer hans løsning. Håvard gikk for den overdimensjonerte varianten
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/beslag/port-garasjebeslag/porter/skyveportskinne-022404/
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/beslag/port-garasjebeslag/porter/hengerull-022402/

Jeg prøver meg på lettvekts-varianten
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...skyvedorsbeslag/aluminiumsskinne-343481/
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...dorsbeslag/beslag-til-skyvedorer-343480/

Og så benytte disse krokene, som festes i rullene
https://www.bike24.com/p2116915.html

Jeg tror jeg skal ha dette innerst i rommet, på kortveggen. Da må jeg bygge en enkel ramme å henge skinnen i, og kan lage en hylle på toppen der igjen.

Helge
Strava
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731869 19/04/2023 09:35
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Lettvektsvarianten er kraftig nok, jeg har denne. Har nå hatt 4 sykler hengende der i flere år, null stress. Krokene fra ParkTool er fine, til normale sykler holder 470, XL-varianten er kun nødvendig til iskrembilen. Selvsagt viktig at skinna blir godt festet, men det høres det ut som du har kontroll på.

Blir bra det der ICON_SMILE

btm
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731871 19/04/2023 09:46
tron Offline
Besatt
Besatt
Oi, ser gjerne bilder av Håvards løsning — og din når den kommer opp. Har ønsket meg Stached-løsningen lenge, men ikke til den prisen de forlanger...

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731874 19/04/2023 10:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Haha, den prisen gir nok rimelig bra margin for ellers ganske standard komponenter! Kjøp Jula, helt klart billigere og antagelig bedre/mer holdbart.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2731908 19/04/2023 19:09
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Arbeidsbenk: IKEA kjøkkenskap og benkeplate. Haugevis av muligheter. Og evt overskap.
Jeg har et veggmontert mekkestativ, som foldes inn. Billigste sort fra Bikeshop. Fungerer bra, men mekker man mye vil man kanskje ha en dyrere modell. Mener det også finnes bordmonterte modeller

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732001 20/04/2023 19:02
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg har nå alt jeg (tror) jeg trenger til å bygge sykkelopphenget. Det skal regne på søndag så da blir det snekring på hviledagen ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732006 20/04/2023 20:30
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg er ivrig, tar meg en øl og starter prøvemontering av selve opphenget ICON_SMILE

Vi starter her
[Linket bilde]
Hmm. Hvordan skal vi løse denne koblingen? Plan B er å ringe Håvard som kan sveise, men Plan A er at jeg ikke er den første som har dette problemet. Samt at gjengene er de samme på begge sider. Park Tool er flinke til å oppgi gjenger (M10), mens Jula er ikke så nøye på slikt så jeg gamblet litt. Øyemålet i butikken sa M10 på Jula-rulla også, men hvem vet før man har prøvd. Etter å ha byttet over mutterne fra Park Tool-kroken til Jula-rulla så viser det seg at begge to er M10. Hurra!

I går kveld lærte jeg et nytt ord, nemlig "Skjøtemutter". Den ser slikt ut:
[Linket bilde]

Vi bruker originalmutterne fra Park Tool-kroken som låsemuttere og ender opp med dette
[Linket bilde]
Man bruker jo ikke Loctite i prøvemontering, men det kommer nok på plass skal du se.

Her er ferdig resultat med skinne, rulle og krok, pent plassert på den store skjærefjøla på kjøkkenet ICON_SMILE
[Linket bilde]

Linker til materiell:

Skinne
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...skyvedorsbeslag/aluminiumsskinne-343481/
Rulle/oppheng
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...dorsbeslag/beslag-til-skyvedorer-343480/
Krok
Park Tool 470XX (siden jeg har en fatbike, valgte å kjøpe like kroker for alt)
https://www.bike24.com/p2116915.html
Du kommer unna med en vanlig 470 for stisykler, finnes hos f.eks. Bikeshop, men den er ikke på lager for tiden.
Pass på at det finnes to versjoner, en med M10-gjenger og en for å skru i treverk. Du skal selvsagt ha den med M10 til dette oppsettet.
Skjøtemutter M10
https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/muttere/skjotemutter-2000046029
(Vel, jeg brukte en tilsvarende fra Byggmax, men det blir jo det samme)

Redigert av DesmoSkier; 20/04/2023 22:10.

Helge
Strava
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732011 21/04/2023 05:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har tilsvarende trang bod, og kan si én ting: det er for trangt å mekke inni boden. Hos meg må jeg ut for å skifte mening, og det er en yogabevegelse å flytte seg fra den ene til den andre siden av sykkelen i stativ. Nå hamrer jeg ut stein for å få plass til større bod utenfor.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732014 21/04/2023 06:27
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Har du vurdert å lage en innfellbar arbeidsbenk? Da kan du bytte mellom arbeid på sykkel i stativ og arbeid på benk. Enig med baronKanon at det ser rimelig smalt ut der.

Skrustikke kan monteres på eget bord, gjerne skrustikke med svivel så du kan justere vinkelen alt etter hva som skal settes fast. Kombinert med verktøyoppheng på vegg så kan du få tak på verktøy mens benken er innfelt.

Redigert av dingo; 21/04/2023 06:27.
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732016 21/04/2023 06:44
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Blir spennende å se bilde fra ferdig oppheng!

@Btm: du som har prøvd lettvektsskinnene over tid, hva tror du mtp å potensielt henge noe el-pendlegreier i dem også? Står de skal tåle dører på 40 kg, blir det da 20 kg per krok? Blir fort 6 sykler i rekka, med høyst varierende vekt. Lite gira på at noen av dem skal dette ned på bilen. Skulle grave litt hos deg i går, men glemte det!

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732019 21/04/2023 06:58
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er svært fornøyd med Clahs Olsson sine verktøyskap. De sluker enormt mye. Jeg har nå to slike (kjøpt på tilbud selvsagt) med overskap. https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-verkt%C3%B8yskap/p/Pr407818001

Jeg tok en runde og av de skapene i den prisklassen mener jeg Clahs sitt stod frem som det mest solide og funksjonelle. Det er selvsagt skap der ute som er enda finere og mye dyrere.

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732027 21/04/2023 07:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Om du er redd for vekta kan du også se på garasjedørskinnen fra Bauhaus, den skal tåle 400 kg og kommer med rullebeslag med stålhjul.
Den bør tåle en del elsykler. Koster litt mer enn julas garderobedøroppsett, men sikkert mindre Stashed.

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: erikskon] #2732029 21/04/2023 07:48
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon
Jeg er svært fornøyd med Clahs Olsson sine verktøyskap. De sluker enormt mye. Jeg har nå to slike (kjøpt på tilbud selvsagt) med overskap. https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-verkt%C3%B8yskap/p/Pr407818001

Jeg ser fra beskrivelsen at 2 hjul er svingbare. Kan man derimot velge å skru på de to faste hjulene 90° i forhold til tegningen, slik at vognen kun kan trekkes rett ut eller skyves rett tilbake? Jeg har en nisje i arbeidsbenken min i mekkeboden som denne kanskje kan passe inn i.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: parob] #2732030 21/04/2023 07:55
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: parob
Sitat: erikskon

Jeg ser fra beskrivelsen at 2 hjul er svingbare. Kan man derimot velge å skru på de to faste hjulene 90° i forhold til tegningen, slik at vognen kun kan trekkes rett ut eller skyves rett tilbake? Jeg har en nisje i arbeidsbenken min i mekkeboden som denne kanskje kan passe inn i.

Jeg har en lignende type vogn fra Biltema med to svingbare hjul. Jeg bygde benken min så vogna passer inn under med noe svingrom. Det fungerer fint å kjøre den på skrå og svinge den inn, trenger ikke stor plass til dette, bruker kun det rommet som håndtaket på siden krever. Hvis det er helt snug så bør det ikke by på noe problem, du kan jo se om det er bedre plass hvis du tar av håndtaket på siden.

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: dingo] #2732056 21/04/2023 10:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: dingo
Skrustikke kan monteres på eget bord, gjerne skrustikke med svivel så du kan justere vinkelen alt etter hva som skal settes fast. Kombinert med verktøyoppheng på vegg så kan du få tak på verktøy mens benken er innfelt.

Har selv vurdert å montere skrustikke i en finérplate som festes med vingemuttere i benken ved behov. Da får jeg mer plass til å bruke den når den skal brukes, og den er ikke i veien når den ikke brukes. Og så kan jeg få meg en benksliper som kan monteres på en tilsvarende plate. Og verktøy SKAL på vegg. ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: baronKanon] #2732059 21/04/2023 10:50
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: baronKanon
Sitat: dingo

Har selv vurdert å montere skrustikke i en finérplate som festes med vingemuttere i benken ved behov. Da får jeg mer plass til å bruke den når den skal brukes, og den er ikke i veien når den ikke brukes. Og så kan jeg få meg en benksliper som kan monteres på en tilsvarende plate. Og verktøy SKAL på vegg. ICON_SMILE

Verktøy på vegg er fint, men jeg har ikke nok vegg til alt ...

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732071 21/04/2023 13:26
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DesmoSkier

[Linket bilde]

What! Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før! Den løsningen der må jeg kopiere, takk for en strålende ide!
Men burde ikke hvert oppheng ha forskjellig høyde, slik at du ikke får styre-mot-styre-kræsj? Eller henger du annen hver sykkel opp/ned eller bak/fram?

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732072 21/04/2023 13:31
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Dagens frekke tips:
Hva om du klatrer opp og kikker for å se om side-boden er tom eller full. Er den tom kan du spørre om å få leie den for 3 år.......er den halvfull -> spør om å leie halvparten...
.....eller....hva om du graver deg nedover i gulvet....og lager en gigantisk hule...

[img]https://i.guim.co.uk/img/static/sys...=620&quality=45&dpr=2&s=none[/img]

Redigert av MannenFallerIkke; 21/04/2023 13:32.
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732073 21/04/2023 14:03
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Bra tråd!

Jeg er i tilsvarende situasjon som TS. Har litt større gulvareal, men bare ~1,90 takhøyde, så syklene kan ikke henge i taket (og jeg kan ikke stå fullt oppreist..).

Har enda ikke knekt koden med å få til en plasseffektiv sykkelplassering der jeg i tillegg kan ta ut en vilkårlig sykkel uten å måtte flytte om på alle sammen.. Men ble litt inspirert nå, og skal legge hodet i bløt enda en gang :-)

-Magnus
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: tron] #2732098 21/04/2023 22:07
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: tron

What! Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før! Den løsningen der må jeg kopiere, takk for en strålende ide!
Men burde ikke hvert oppheng ha forskjellig høyde, slik at du ikke får styre-mot-styre-kræsj? Eller henger du annen hver sykkel opp/ned eller bak/fram?

Det kommer til å være to sykler som er mest brukt, de blir hengt rette veien. Så blir de andre to hengt opp ned, og kanskje med styret vridd 90 grader for å spare plass. Bak/fram krever mer plass ut fra veggen så det utgår for min del. Om du har
godt om plass så er det bare å montere skinna langt nok ut fra veggen.

Redigert av DesmoSkier; 21/04/2023 22:13.

Helge
Strava
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732099 21/04/2023 22:26
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Søndag var satt av til å sette opp opphenget, men jeg må tydeligvis gjøre annet den dagen ICON_SMILE
[Linket bilde]
Det var ganske rett fram å montere, måtte bare ta noen mål og tenke litt.
Skinnen står 40 cm ut fra bakveggen, det burde holde til 29"/Fatbike. Eller egentlig står skinna 40 cm fra stenderne, som er 9 cm tykke så jeg har litt margin der.
Høyden på skinna er 240 cm, det virker passe så lenge jeg ikke skal ha veeeeldig lang sykkel.

Det er trangt å mekke sykkel, men det går akkurat.
[Linket bilde]

Jeg har også ordnet meg en provisorisk arbeidsbenk. En IKEA-skjenk fra forrige leiligheten var ikke fin nok til å stå i stua og duger inntil videre som base for en metallkledd MDF-plate jeg fikk av Håvard. Plata er rett og slett skrudd fast i skjenken med 4 skruer, så tredde jeg på metallkledningen etterpå. Den får fungere inntil videre, men skjenken bør nok erstattes av ett/to verktøyskap etterhvert.
[Linket bilde]

Redigert av DesmoSkier; 21/04/2023 22:38.

Helge
Strava
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: ScottRacing] #2732119 22/04/2023 09:24
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: ScottRacing
Noe av utfordringene er å bruke taket mest mulig effektivt. Ha hyller eller skuffer i taket mellom dragerene.

Det er en god tanke for lagring, og det neste som står på lista for ting som må gjøres.
Finnes det noen gode løsninger for å etablere lagering i taket mellom dragerne? Jeg har behov for å lagre plastbakker med det som ikke brukes så ofte der oppe. Det er null stress å måtte bruke en liten gardintrapp/krakk de gangene man må opp der.
Jeg må beholde 210cm som takhøyde, så jeg har 60 cm høyde å bruke der oppe.

Redigert av DesmoSkier; 22/04/2023 09:26.

Helge
Strava
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732123 22/04/2023 11:54
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sweet. Mye inspo her, takk.

Kan opphenget være uheldig for hydrauliske bremser? Alltid vinterlagret syklene mine mest mulig horisontalt i den tro at det er best for bremsene. Kan selvsagt skyldes uvitenhet:)

Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732124 22/04/2023 12:48
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Å henge opp sykler er bare et problem om du har luft i systemet. Løsning -> lufte bremser ICON_WINK

Helge
Strava
Re: Trang sykkelhule - verksted og oppbevaring [Re: DesmoSkier] #2732141 22/04/2023 20:53
tron Offline
Besatt
Besatt
Utnytte taket til lagring, bare å snekre: https://youtu.be/IhZMOnsVRds

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support