OM Tesla Roadster noen gang kommer i ny utgave kan jo det bli rått. Jeg elsker designet fra von Holzhausen, og det er ikke så rart, siden "guttedrømmen" var en Mazda RX-8 eller en Mazda Furai. Men foreløpig så ser det ut til at den blir dyttet enda lenger ned i produksjons-pipeline. Ikke så rart, siden det ikke akkurat blir en pengemaskin. Godt hjulpet av alle som noterte seg for en bil levert gratis gjennom referral-bonuser
Men dette er vel en bil for de som har arbeidet i en pengemaskin? Det snakkes vel om fra 200K USD?
dette er jo biler som utelukkende bygges for å markedsføre merket som highend produkt, ikke fordi de ønsker å ha noe volumsalg. hvis bilen i det hele tatt kommer lenger enn til nettsidene en 'sportsbil' behøver ikke ha ekstreme ytelser for å være morsom å kjøre, for hvermannsen er en mazda mx-5 en bedre sportsbil enn ferrari
Tesla Model 3 Performance er vel noe av det gøyeste av elbil nå? 0-100 på 3,3 sek, går mer enn 50 mil også om det frister å utvide lekegrinda litt.
Gir en stemme for denne løsningen. Kan og nevne at bilen har "track mode" som til en viss grad lar en logre med rumpa. En kan også selv velge hvor mange prosent drift en ønsker på frem og bakhjul. For de som synes demperne er for myke for bane er det også mulighet til å skifte demperne.
Men egentlig trenger man bare bakhjulstrekk, og karosseriet til fx en Golf GTI 1986 eller Lotus Elise da (eller Caterham som nevnt). Vil kreve litt ombygning, og dermed et elektriker-verktøysett fra Biltema.
Nå veide en ‘86 GTI under 900kg? Det er vel vekten bare på batteri motorer og sikkerhetsystemer på en elbil?
Edit: så det jeg egentlig sier er å droppe elbil for det formålet foreløpig. TM3P veier dobbelt så mye som en gammel Golf GTI, Porsche eller BMW og sett på nye, breiere dekk.
Men egentlig trenger man bare bakhjulstrekk, og karosseriet til fx en Golf GTI 1986 eller Lotus Elise da (eller Caterham som nevnt). Vil kreve litt ombygning, og dermed et elektriker-verktøysett fra Biltema.
Den første Tesla roadsteren ble vel bygd på en Lotus Elise?
Nå veide en ‘86 GTI under 900kg? Det er vel vekten bare på batteri motorer og sikkerhetsystemer på en elbil?
Edit: så det jeg egentlig sier er å droppe elbil for det formålet foreløpig. TM3P veier dobbelt så mye som en gammel Golf GTI, Porsche eller BMW og sett på nye, breiere dekk.
Hva vekten er betyr egentlig ikke så mye....det er hva du gjør med den....sa brura... Når en kjører Model 3P så føles det ikke en plass at den faktisk er 1844 kg ettersom alt i bilen er bygget for dette....som at den har blitt målt til 480hk på dyno. Er jo det som gjør at den kjører til 100 på 3,3 (og ikke bruker tid på giring). Lavt tyngdepunkt hjelper og.
Dersom en skrur av fremhjulsdriften (av firehjulsdriften) så har en 283hk på bakmotoren. Du kan leke ganske mye med en Model 3P om du justerer på innstillingene, men er enig i at du må presse en del for å få fartsfølelse osv, siden den kjører som et tog, og høres ut som et tog. Så, for å få den skikkelige fartsfølelsen i lavere fart tror jeg du må ha en dårligere bil, og en bil med bensinmotor. Men akselerasjonen med Tesla Model 3P er litt avhengighetsskapende....trodde jeg skulle bli lei det....men så at jeg gjorde det veldig ofte.......det er helt SYKT bra akselerasjon.....
En 1986 Golf GTI hadde 139 hk da den var ny, og gjorde 0-100 på 8,6 sekunder....ikke sykt imponerende, men er sikkert mye annet som gjør at du får fartsfølelsen i lavere hastighet.
nå er det sikkert noen her som lurer på hva caterham er, og da er denne videoen fin:
filosofien er:
- power makes you fast on the straights - low weight makes you faster everywhere
(500 kg, og så sterk motor som man bare klarer å få inn)
og for de som lurte, there are no: - roof - doors - radio - ac - airbags - t/c - abs - navigation - cruise control
dette er en spennende utfordring for elmotor-folk, hvordan få mest mulig performance på lavest vekt. ettersom batteritech blir bedre, kan dette bare bli bedre og bedre, og vil sikkert også bli kraftigere pr masse enn bensinmotor-variant, MED TIDEn - kanskje ikke om altfor lenge, fx om 10 år.
nei, nå har du sett for mye på postens "skeptisk"-reklamer (eller for mye møllers tran).
1 jeg sa at man ikke trenger rekkevidde, dvs ikke samme behov for mye batteri.
2 sikkerhetssystem? altså skjønte du: "caterham" ? hva er sikkerhet?
Ja, nei altså du henvendte deg til bilprodusentene, som i det minste er nødt til å tenke på sikkerheten hvis de skal ha mulighet til å selge bilene med normal typegodkjenning.
"Behov for mye batteri" er jo veldig individuelt dersom man er ute etter krefter. Maksimal utladningseffekt av batteriet er en funksjon av kapasiteten til batteriet (C-rate) , slik at det blir vanskeligere og dyrere å få nok utladningseffekt om batteriet er lite. En Tesla Model S Plaid har en utladningsrate på ca 7C ved full effekt, men det er jo ikke særlig lenge, selv med de kraftige (og følgelig tunge) systemene bilen har for håndtering av varme.
Jo mindre batteri du putter inn, jo mer varmetap vil du ha dersom du holder ønsket effekt konstant.
Så nei, det er ikke bare bilprodusentene som er "dumme" som ikke lager slik bil du ønsker deg. Det er bare det mangler teknologi til å gjøre hensiktsmessige kompromisser mellom vekt, effekt og anvendbarhet.
Fra dette er det tydelig og opplagt hvor det nytter å diskutere viktige temaer her på forumet, da alle slags aktører over den ganske "monde" følger godt med og tilpasser seg etter det vi diskuterer her ganske umiddelbart. Denne produsenten er tydeligvis en som lytter til oss og på kort varsel har slengt sammen en løsning.
Jeg tror en elektrisk Seven vil bli veldig artig å kjøre. Hvis man skal dømme etter kitcar-miljøets sedvanlige oppfinnsomhet, så kommer det til å bli flere utgaver av både batterier og motorer for å tilfredsstille alle smakerr.
Ja det er jo tydeleg at det nyttar......... :-) Litt usikkert kva drivlinja blir her men satsar på el.......
Var ikke hele poenget med denne å vise el/hydrogenhybrid drivlinje a? Da skal det vel mye til å få dette ned på en vekt som karakteriseres som sportsbilaktig?