Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen?

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Syklus] #2731433 11/04/2023 18:11
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Syklus
Lurer på om ikke de siste 4 innleggene er litt off-topic ift trådnavnet "Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen?" De siste innleggen burde kanskje heller vært poster under "vi er gamle og late og vil heller bruke penga på sprit og stasj enn på rittdeltagelse"? Helt fair å prioritere hvordan man selv vil men det var kanskje ikke det denne tråden skulle handle om? Savner mer framsnakking av ritt og rittdeltagelse 😀

for å være mer spesifikk;
jeg tror ikke startavgiften er avgjørende for at folk holder seg hjemme
jeg er overbevist om at sykkelsporten må begynne å rekrutere yngre utøvere, gjerne barn på barneskolen.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: ScottRacing] #2731440 11/04/2023 19:34
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: ScottRacing
Lurer på om ikke de siste 4 innleggene er litt off-topic ift trådnavnet "Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen?" De siste innleggen burde kanskje heller vært poster under "vi er gamle og late og vil heller bruke penga på sprit og stasj enn på rittdeltagelse"? Helt fair å prioritere hvordan man selv vil men det var kanskje ikke det denne tråden skulle handle om? Savner mer framsnakking av ritt og rittdeltagelse 😀

jeg er overbevist om at sykkelsporten må begynne å rekrutere yngre utøvere, gjerne barn på barneskolen.

Her er det sikkert mange som har mer detaljerte opplysninger enn meg, men mitt inntrykk er at mange sykkelklubber har svært høy aktivitet blandt barn og unge innenfor terrengsykling. Det bygges rundbane annlegg over hele landet, og rittdeltagelse på rundbaneritt er vel relativt høy, særlig blandt unge?

Nedgangen som trådstarter fokuserer på gjelder vel først å fremst voksne deltagere i maratonritt på misjonsnivå. Maratonritt er ikke så aktuelt for barn. Mange voksne er interessert i å bedrive mosjonsidrett, og mange velger å sykle, men færre å færre melder seg på ritt.

Personlig tror jeg ikke på at årsaken til dette er manglende rekruttering til sykkelidrett blandt barn. Den rekrutteringen er der, til de former for sykling som egner seg best for barn. Jeg tror heller ikke at prisen på rittdeltagelse er en hovedgrunn. Jeg tror strava er litt av grunnen, og en annen grunn er at sykling har blitt så segmentert. Noen liker gravel, noen liker grus/sti kombo, noen vil bare ha teknisk sti, og noen vil bare sykle sti nedover, og vil kjøre bil/heis/el-sykkel oppover. Ulike sykkeltyper og ulike typer ritt. Før hadde "alle" en terrengsykkel og den kunne brukes til "alle" ritt. Nå må arrangører velge segment og målgruppe. Markedsføring er også blitt viktigere, ikke nødvendigvis dyr markedsføring, men jeg tror man må kommunusere godt og smart med målgruppen via sosiale medier og klubbene for å lykkes.

Og vi som liker terrengritt, av den ene eller andre typen, kan bli flinkere til å framsnakke dem og spre ordet om dem.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Syklus] #2731450 12/04/2023 06:48
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: ScottRacing

Her er det sikkert mange som har mer detaljerte opplysninger enn meg, men mitt inntrykk er at mange sykkelklubber har svært høy aktivitet blandt barn og unge innenfor terrengsykling. Det bygges rundbane annlegg over hele landet, og rittdeltagelse på rundbaneritt er vel relativt høy, særlig blandt unge?

Nedgangen som trådstarter fokuserer på gjelder vel først å fremst voksne deltagere i maratonritt på misjonsnivå. Maratonritt er ikke så aktuelt for barn. Mange voksne er interessert i å bedrive mosjonsidrett, og mange velger å sykle, men færre å færre melder seg på ritt.

Personlig tror jeg ikke på at årsaken til dette er manglende rekruttering til sykkelidrett blandt barn. Den rekrutteringen er der, til de former for sykling som egner seg best for barn. Jeg tror heller ikke at prisen på rittdeltagelse er en hovedgrunn. Jeg tror strava er litt av grunnen, og en annen grunn er at sykling har blitt så segmentert. Noen liker gravel, noen liker grus/sti kombo, noen vil bare ha teknisk sti, og noen vil bare sykle sti nedover, og vil kjøre bil/heis/el-sykkel oppover. Ulike sykkeltyper og ulike typer ritt. Før hadde "alle" en terrengsykkel og den kunne brukes til "alle" ritt. Nå må arrangører velge segment og målgruppe. Markedsføring er også blitt viktigere, ikke nødvendigvis dyr markedsføring, men jeg tror man må kommunusere godt og smart med målgruppen via sosiale medier og klubbene for å lykkes.

Og vi som liker terrengritt, av den ene eller andre typen, kan bli flinkere til å framsnakke dem og spre ordet om dem.

Er nok et godt poeng i denne diskusjonen at de store rittene på mosjonsnivå i Norge har vært noen lokale arter innenfor sykling, dvs maratonritt (som er en internasjonal, dog ikke prioritert gren) og lagritt/rulleritt. Aktivitet blant de yngste vil og bør naturlig nok knyttes til de mest vanlige grenene, ikke det en 40-50-åring tiltrekkes av. Effekten av rekruttering vil man uansett ikke se effekten av før om 10+ år.

Spesialiseringen innenfor terrengsykling (inkl gravel) har flere vært inne på før. Jeg tror det medfører at tiden for store arrangementer, foruten Birken som er i en særposisjon som en del av flere arrangementer, fort er forbi. Det kan også gjøre det veldig vanskelig å få en ny lignende sykkelbølge.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731457 12/04/2023 08:18
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Her i min del av landet er det helt tyst for rekrutt/ungdom, det bygges ikke rundbaner, heller ikke voksne har ønske om fellestrening eller tur. Noen ytterst få sære gamlinger holder stand på sti, grus eller landevei, diverse på eMtb, noen drypp av folk fra lengre unna som søker snøfrie stier på våren, ellers nada.

Når det gjelder markedsføring er det slett ikke så enkelt lenger. Hvordan når man ungdommen? Reddit? TikTok? Discord? Snap?

Vi har jo preppet sti i en av nærområdene i flere år, og jeg vet at det finnes enkelte kids som er innom, men uten å sitte vakt og vente på at de skal dukke opp har jeg ikke sjans til å nå de.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731461 12/04/2023 08:49
R
Ranganathan Offline
Fersking
Fersking
R
Her er noen innspill fra "ny" landeveissyklist i kategorien ivrig mann 35-45 som sykler aleine og med kompiser. Nyfrelst siste par år, men aldri deltatt på ritt eller i klubb. Altså i målgruppa som burde deltatt på ett par landeveisritt i året.

Prisene for ritt er ikke en bøyg sånn jeg ser det i dag.

Usikkerhet rundt organsisering, hvordan sykle i stor gruppe, kotyme ol. er mye høyere.

Personlig trur jeg det ville vært lettere å delta i ritt hvis det var lav terskel for å bli med i lokal klubb med treninger, turer for å bli med i ett miljø der ritt og sykling i større grupper er mer inkorporert.
Jeg oppfatter at for oss som ikke har sykkelkulturen innarbeida er terskelen litt for høy til å bli med i klubb. Det kan oppfattes som for innvidde med krav om bekledning ol.
Altså litt lite lavterskel tilbud for oss som kunne blitt ivrige i lokale klubber. Da er det lettere å bare sykle med venner eller aleine.

Dette innspillet er da med alle mulige forbehold om at jeg egentlig ikke aner hva jeg snakker om...

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731468 12/04/2023 09:54
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg har trent litt med ett par klubber og sett litt på hvordan de har gjort det andre steder.
Rundt de større byene er det sykkelklubber eller sykkelgrupper som omfavner de fleste nivåene, bøygen er vel å finne en gruppe med rett nivå og folk du liker. Min lokale klubb trener stort sett alltid i den samme bakken og får holde på i fred for meg.

Mitt tap er at jeg liker variert og ustrukturert trening, da blir det gjerne til at jeg trener på egenhånd

tror ikke du behøver å bekymre deg så mye over bekledning eller fargen på sykkelen. på ritt har jeg utelukkende møtt hyggelige folk, mange gir deg velmente råd underveis hvis du gir beskjed om at du er sylfersk
hvis du er redd for å dumme deg ut så legger du deg bakerst i feltet og tar livet med ro mens du ser på alle andre.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731473 12/04/2023 10:18
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Finnes det statistikk på rekrutteringen til sykkelklubbene og ritt?

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knutspeed] #2731886 19/04/2023 11:26
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: knutspeed
Her i min del av landet er det helt tyst for rekrutt/ungdom, det bygges ikke rundbaner, heller ikke voksne har ønske om fellestrening eller tur. Noen ytterst få sære gamlinger holder stand på sti, grus eller landevei, diverse på eMtb, noen drypp av folk fra lengre unna som søker snøfrie stier på våren, ellers nada.

Når det gjelder markedsføring er det slett ikke så enkelt lenger. Hvordan når man ungdommen? Reddit? TikTok? Discord? Snap?

Vi har jo preppet sti i en av nærområdene i flere år, og jeg vet at det finnes enkelte kids som er innom, men uten å sitte vakt og vente på at de skal dukke opp har jeg ikke sjans til å nå de.

Ta kontakt med skolen, det lokale idrettslaget, lokalavisen eller lokalradioen og fremlegg din sak. Helt gratis er det også...
Det er ihvertfall veien jeg ville gått

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Brabus] #2731929 20/04/2023 07:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Brabus
Sitat: Tange
Husker ikke om vi var innom denne før:

https://www.aftenposten.no/meninger...ens-verste-land-paa-frafall-fra-idretten

For hva det er verdt:
Idrettsklubber for ungdom legger nesten utelukkende forholdene til rette for utøvere som bedriver konkurranseaktivitet. De får det meste av tilgjengelig treningstid, de best kvalifiserte trenerne og mest økonomisk støtte.

Ungdom og voksne som trener for gøy, blir ikke prioritert.

De får lite/ingen treningstid, og har sjelden noen trenere som kan bistå. Dersom frafallet skal reduseres, må denne målgruppen bli høyere prioritert av idrettsforbundet og klubbene.

De fleste idretter er jo konkuranse baserte, blir litt for dumt med ballidretter der en ikke skal telle mål.

Ja, det er jo DET artikkelen handler om.

Når det gjelder idretter som sykling, løping, skigåing mm så blir det litt anderledes - her er det fullt mulig å arrangere turer/treninger uten at det nødvendigvis blir en konkuranse ut av det - og det er vel gjerne slik sykkeltreningene blir arrangert også
Som ex-trener, det er en grunn til at de ''dårligste'' lagene får de ''dårligste'' trenerene. det med å være ''dårlig'' går ofte mer på holdninger enn evner, spesielt innen barne- og ungdomsidrett. hvis man hanker sammen en gjeng fra ett årstrinn på en barne- eller ungdomsskole og trener en gang mer i uka enn de andre lagene, så får man ett ''godt'' lag. Tren ett lag mye og lystbetont så blir det ett ''godt'' lag
jeg har ingen tro på fun lag der utøverene bruker mer tid på tøys, tull, prat enn trening. min erfaring er at fun lag er de lagene som forsvinner først

Tja, det laget som lokalt dukker oftest opp på veiene i form av syklister i alle former og fasonger er et funlag som har eksistert i over 20 år.. På den tiden måtte andre lokale konkurranselag slå seg sammen for å overleve (husker vel dette fra andre idretter også, lokale erkefiender som måtte slå sammen balspillforreninger for å overleve). Nå forblir det anekdotisk, men tilbakegangen generelt for mange idrettsgreiner burde være en pekepinn at dragningen mot konkurranse ikke er stor nok, ikke bare innenfor sykling. Så kan man gjerne tviholde på vedtatte konvensjoner, eller man kan prøve å se hva som skjer i samfunnet og se om man klarer å tilpasse seg utover de typiske bølgene man har uansett.
På toppen av bølgen er løping for tiden, tror jeg; uavhengig av andre-kan trene når det passer-forholdsvis billig-aktivitet. Og det passer inn i samfunnsutvilkingen.

så er jeg heller ikke enig i at bredden/bunn ikke blir prioritert. av det jeg har sett så er det ofte de beste utøverene som får det minst tilpassede tilbudet, dels fordi gode trenere er mangelvare men også fordi det er de svakeste som legger lista for hvor avansert økta kan være. eksempelvis når man som enslig trener skal ta med en gjeng på løpetur, så er det de med dårligst kondis som setter farta

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731931 20/04/2023 07:35
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
det er ett poeng å skille på barne idrett og voksen idrett,
innen barneidretten må barna læres opp for å kunne utøve idretten
gamle puddinger på førti og mer vet stort sett hva de vil og skal ikke trenes, de skal ut på tur med gutta. hvilket er defininisjonen på bredde/fun nivå

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Andreas83] #2731932 20/04/2023 07:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Andreas83
Finnes det statistikk på rekrutteringen til sykkelklubbene og ritt?

Sikkert, men ca. 400 sykkeklubber har 100 medlemmer hver.
Og statistikk fra de siste 15 åra peker mot to tapere (koronnatiden er ikke med her), og en vinner:

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/fritid?fane=arkiv

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Brabus] #2731960 20/04/2023 10:30
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Ta kontakt med skolen, det lokale idrettslaget, lokalavisen eller lokalradioen og fremlegg din sak. Helt gratis er det også...

Har noen år som trener og oppmann i den lokale sykleklubben, har fridd til andre klubber også på tvers av idretter, vi har lagt ut flyers på skolene, mm. Lokalavis har en viss rekkevidde, radio er for særinger.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731972 20/04/2023 12:02
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
tja jeg satt i fjor å holdt på å melde meg på et sykkelritt, som da for fruen og meg ble relativt kostbart, og i tiden vi er nå med høye priser på det meste så ble det dessverre lagt på is. Så jo høye startkontigenter har noe å si, jeg har lest og hørt om rittet og det høres veldig bra ut og det hadde vært gøy å ha det som mål, men dessverre ble det å betale strømmen og andre utgifter fremfor sykkelritt. Nå er det en stund siden og målet ble det ikke noe av, npe som også treningen dessverre bærer preg av. Så ja prisen har definitivt en betydning

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731974 20/04/2023 12:30
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Skjebergrittet på Facebook i dag:

"Men, alle ritt er avhengige av deltagere og pr i dag er KUN 2 påmeldte !!! Skjebergrittet er Norges eneste ritt hvor det sosiale aspektet for både deltagere og tilskuere blir prioritert med gratis servering for alle, kun 300kr i deltakeravgift og ikke ekstra gebyr ved etteranmelding !!! "

Dette er altså et ekstremt velorganisert ritt, ligger en time fra Oslo, parkering rett av E6, løypa er gøy men ikke vanskeligere enn at man kan kjøre HT....

Så...det hjelper ikke å spikke detaljer. Massene er ikke interesserte i disse tider, dessverre.

Redigert av knutspeed; 20/04/2023 12:32.
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2731985 20/04/2023 14:39
stosu Offline
Besatt
Besatt
Skjebergrittet er et ritt jeg ønsker å sykle, men får det dessverre ikke til i år.
Håper rittet får nok deltakere til at dere ønsker å arrangere enda flere ganger ICON_SMILE

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knutspeed] #2731992 20/04/2023 16:18
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Skjebergrittet på Facebook i dag:

"Men, alle ritt er avhengige av deltagere og pr i dag er KUN 2 påmeldte !!! Skjebergrittet er Norges eneste ritt hvor det sosiale aspektet for både deltagere og tilskuere blir prioritert med gratis servering for alle, kun 300kr i deltakeravgift og ikke ekstra gebyr ved etteranmelding !!! "

Dette er altså et ekstremt velorganisert ritt, ligger en time fra Oslo, parkering rett av E6, løypa er gøy men ikke vanskeligere enn at man kan kjøre HT....

Så...det hjelper ikke å spikke detaljer. Massene er ikke interesserte i disse tider, dessverre.

når folk fra egen klubb ikke gidder å melde seg på engang så er lista lagt desverre. dette gjelder flere ritt. har sett det samme i enkelte skirenn, klubbene står igjen med ivrige funksjonærer men ingen utøvere

1.mai rittet i Halden har 8 påmeldte
Eikerrittet har 28 påmeldte
Farrisrunden har 40 påmeldte
Hanekamp har 2 påmeldte som ikke er elite/master
Follorittet har 25 påmeldte 50/50 master/tur. 1/3 kommer fra en klubb

smaalene rundt har dog flere påmeldte i år enn i fjor

noen som vet hvordan Birken/ultrabirken ligger an ifht i fjor på samme tid?

dette er ikke krise, det er en etter døden opplevelse og så takk og farvel.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knutspeed] #2731994 20/04/2023 16:26
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B

Har noen år som trener og oppmann i den lokale sykleklubben, har fridd til andre klubber også på tvers av idretter, vi har lagt ut flyers på skolene, mm. Lokalavis har en viss rekkevidde, radio er for særinger.

prøv eventuelt Facebook sider som ''Det skjer på Toten'' eller ''Toten løpegruppe'', mulig det hjelper.
junior og jeg var aktiv i en annen døende idrettsgren for mange år siden, mye styres av dovne foreldre som har sin egen agenda.

når det gjelder det å kontakte andre idrettslag så kan det være en utfordring i at de mister noen av de altfor få medlemmene de sitter igjen med og at de derfor ikke sender innformasjonen videre ut til medlemmene.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2733182 08/05/2023 08:44
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan er situasjonen rundt i klubbene, er det normal aktivitet på treningene - dvs fullt oppmøte og glødende innsats som gjelder ?

Er det noen klubbansvarlige, dvs trener/lagleder/klubbleder, som kan gi noen tilbakemelding på hvorfor folket ikke ønsker å sykle ritt lenger ?
Skal jo sies at mange av rittene har så fin løype at det kan forsvares å arrangere rittdeltagelse som en fellstur med nummer på brystet. Da kan jo alt som kan krype, gå og sykle være med

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2733215 08/05/2023 11:39
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Polarisert vil jeg si. Involvert i to klubber, en har masse unger, men sliter med å holde på ungdommen. De voksne trener kun for seg selv og betaler vel egentlig bare medlemskap. Rundbane vokser for terrengdelen av klubben.

Den andre klubben har ingen aktivitet med barn, men masse voksne som også deltar på ritt. Mer enn før til og med.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: stosu] #2733464 12/05/2023 05:16
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: stosu
Skjebergrittet er et ritt jeg ønsker å sykle, men får det dessverre ikke til i år.
Håper rittet får nok deltakere til at dere ønsker å arrangere enda flere ganger ICON_SMILE

Skjebergrittet hadde 68 deltagere ifjor og 58 sålangt iår, - en dag igjen med påmelding. Selv om det er et lite ritt, - for oss som ser etter positive tegn , det ville vært kult om de faktisk fikk en deltagerøkning fra ifjor!

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Syklus] #2733577 13/05/2023 16:21
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: stosu

Skjebergrittet hadde 68 deltagere ifjor og 58 sålangt iår, - en dag igjen med påmelding. Selv om det er et lite ritt, - for oss som ser etter positive tegn , det ville vært kult om de faktisk fikk en deltagerøkning fra ifjor!

Og det fikk de.. 77 deltagere i år. Ikke kjempemange men en liten økning fra ifjor.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2736163 17/06/2023 14:11
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Får jo ta med ett lyspunkt;
rekorddeltagelse i Hauernrittet - nesten dobbelt så mange påmeldt ifht forrige gang.

Vellykket ritt med en artig og utfordrende løype, vørterøl, lapskaus, badeplass, gratis parkering, flott vær og fornøyde syklister.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2736185 18/06/2023 11:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hyggelig å høre at det ble rekord og fint ritt. Jeg var dobbeltbooket med 50 årsfest og forkjølelse elles hadde jeg nok tatt en tur. Særlig etter at jeg hadde tatt meg bryderiet med å Google hvor det er hen. ICON_WINK

Håper på neste år.

LarsB

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2736409 21/06/2023 09:11
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Elgrittet hadde vel også såvidt en liten økning i turklassen av rittet, og ser ut til å satse videre. Krysser fingrene for at det er starten på litt bedre tider for disse mindre turrittene!

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2736410 21/06/2023 09:16
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hva tror folket her om Grenserittet som har en "Sykle for Ukraina" klasse iår?

https://grenserittet.com/arrangement-sykkelritt/sykle-for-ukraina/

En klasse "med tidtaking, men uten rangering i resultatlisten" og til inntekt for en god sak?

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2736585 23/06/2023 14:23
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Siden det innimellom kastes ut litt kjappe karakteristikker, eller gis en noe upolert kritikk nå og da...

I runden med rittdød for fem-seks års tid siden hadde jeg litt med kalender å gjøre, så jeg ringte rundt. Det var ganske tydelig hva som typisk hadde skjedd, ildsjelen(e) hadde sluttet. Gjerne titulert rittleder. Det var forskjellige grunner til det, flyttet, famile, gått lei, ett eller annet. Så prøvde klubben i noen tilfelle å holde det gående litt til, men det hadde strandet, for disse vokser ikke på trær.

Vakter ordner seg som regel. Det er vanskeligere å finne den som søker de nødvendige tillatelsene fra kommune, politi, grunneiere (alle sammen), og lage budsjett, vaktplaner, registreringer, passe på bestillinger... Det var ganske mye mer enn jeg hadde tenkt på i hvert fall. Den jobben går over lang tid, og for noen hadde det vært nær en helårshobby.

Jeg har ikke gjort det samme nå for jeg har ikke med noe å gjøre, men det er lett å tenke seg at i nåværende runde er det ikke bare færre deltagere, men også frafall på ildsjel-fronten. Og at de som fortsatt er der kan ha mistet noen nøkkelfolk rundt seg. Da strammer det seg til. Så joda, det er noen overraskende mangler for tiden og kanske spesielt på grunnleggende informasjon(*), men skal jeg gjette er det litt mer armer og bein for å holde skuta flytende for dem på innsiden enn det ser ut som.

(*) det har det i grunn alltid vært. Jeg husker fra da jeg tok opp terrengsykling for <AHE1MM H9OST> år siden, hvor svaret på hvor i landet rittet går var "rittet starter ved stadion, går gjennom omvekslende landskap til Dal, klatrer opp til skistua, før den svinger ned og tilbake i en herlig utforkjøring til stadion og mål"

Redigert av oyvin; 23/06/2023 14:50. Rediger grunn: La på litt kontekst

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2736589 23/06/2023 14:59
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg slår et slag for kommersielle arrangører. TSR var jo et bra ritt da Fri Flyt arrangerte og de kuleste løpene er stort sett også kommerse.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2736592 23/06/2023 15:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Først: Lykke til med å regne hjem rittarrangement som kommersiell virksomhet.

Så: Der er jeg rett og slett ikke enig. Birken og Grenserittet er kommerse, og det er vel det hele på terrengsiden? De rittene er det de er, og jeg har likt begge, men litt i overkant å kalle det kule løyper. Da ville jeg heller nevne (top of mind) nedlagte eller eksisterende ritt som Skjeberg, Furusjøen pathfinder, Montebello, Stomperud, Å i Heiane, Bukkerittet, Valdresrittet, Terningenrittet, det i Asker som ble nedlagt for hundre år siden men var moro dengang da i hvert fall, ... det er ganske mange å ta av med forskjellige morsomme løyper.

Fri Flyt ga seg som arrangør av TSR på et tidspunkt for en god stund siden, så det var ikke mer kommersielt interessant enn de fleste andre ritt. Det var vel Øyvind pluss en eller to til som var ildsjelene bak TSR til de kastet kortene. Sånn sett akkurat samme historie.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå