Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler

Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler #2731356 10/04/2023 14:01
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg er på utkikk etter et hengermontert plattformstativ som tar fire sykler. Kravspek:

* Må ha plass til fire "vanlige" sykler
* Må ha plass til tre fulldempere
* Må takle lange stisykler
* Må kunne vippes ned, med en mekanisme som er grei å komme til
* Bør takle at en av syklene er elsykkel
* Jeg ønsker meg enkel montering av syklene, dvs nok avstand mellom dem og helst en smart festeordning

Jeg har kikket på disse kandidatene:

Atera Strada Sport 3 pluss adapter
Dette er kanskje favoritten:
* Høy makslast og maksvekt per sykkel
* Vippefunksjonen ser bra ut
* Ganske god avstand mellom syklene (21 cm)
* Ser ut som bedre festekroker enn Thule sine, med en stropp som går helt rundt ramma

Mulige ulemper:
* Det er relativt smalt (100 cm) og har oppgitt maks akselavstand 130-135 cm (men den takler antakelig noe mer)
* Jeg kjenner ikke merket og finner relativt lite info om det

Buzzrack Eazzy 4
Det ser bra ut på mange måter, festeordningen med to U-bøyler ser veldig smart ut og er vel hovedattraksjonen for meg. Mulige ulemper:
* Makslast per sykkel er 20 kg (men det takler sikkert en elsykkel om det ikke er fullt opp med andre sykler?)
* Det ser ut som det er krøkkete å komme til mekanismen for å vippe ned
* Kanskje klønete å montere den innerste sykkelen, klemt mellom bil og U-bøylen?
* Omstendelig montering av stativ på bil

Thule VeloSpace XT 3 + adapter
Thule er velkjent og det der begrenset hvor dårlig det kan være ICON_LAUGH
Mulige ulemper:
* Klart dyrest
* Ikke større oppgitt aksellengde enn Atera
* Mindre avstand mellom syklene enn Atera

Noen som har erfaring med ett eller flere av disse som har kommentarer, eller noen med forslag til andre stativer jeg bør se på?

Nei, jeg skal ikke ha tilhenger eller takstativ.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731357 10/04/2023 15:16
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg har Buzzrack Easy 4 og er stort sett fornøyd.

Har et par ankepunkter og det er omstendelig å få tak i reservedeler og det at man må være forsiktig med ledningen hvis man skal bruke vippefunksjonen.

Ut over de to punktene så er jeg godt fornøyd. Synes det er enkelt å montere men jeg har byttet ut strammemekanismen med en vognbolt og mutter.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731362 10/04/2023 17:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Velospace med plass til 4 sykler. Fungerer prima, men det blir lovlig trangt og litt tetris når 4 fullblods nerroverrigger skal ha hver sin plass. Jeg _tror_ nyere modeller har vært litt mer generøs med avstand mellom skinnene, men jeg ville sjekket dette nærmere. Det kan være få cm som har mye å si.

Anbefalt tilbehør er lett nedbrytbart papir som kan dyttes i mellom gnikkepunkter, eller sørge for å plassere tøy-stropper mellom.
Du bør ha fatbike-stropper så du kan sette syklene med litt offset, det hjelper på å finne riktig plassering.
Strammearmene fra Thule er jo vanntette løsninger i seg selv, men med som hovedregel 4 forskjellige sykler med forskjellig rammegeometri og flaskestativ++ så blir det ikke alltid like enkelt å få armene montert.

Bortsett fra disse utfordringene (som jeg gjetter finnes på de fleste andre stativer også) så kan jeg gå god for at Thule gjør som det skal, men til en ganske stiv pris. Jeg betalte vel ca 6000 for mitt for 6-7 år siden.

Redigert av Anders A-R; 10/04/2023 17:17.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731364 10/04/2023 18:26
olechr Offline
More than words
More than words
Har Thule sitt Velospace med adapter for ekstra sykkel. Funker akkurat som det skal. Jeg har også bagen til det slik at jeg kan ha ekstra baggasje og 1 sykkel på kroken når det trengs. Thule koster, men har aldri hatt et Thule produkt som ikke funker som det skal (år etter år)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731374 10/04/2023 20:43
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Arne_And

Atera Strada Sport 3 pluss adapter
Dette er kanskje favoritten:
* Høy makslast og maksvekt per sykkel
* Vippefunksjonen ser bra ut
* Ganske god avstand mellom syklene (21 cm)
* Ser ut som bedre festekroker enn Thule sine, med en stropp som går helt rundt ramma

Mulige ulemper:
* Det er relativt smalt (100 cm) og har oppgitt maks akselavstand 130-135 cm (men den takler antakelig noe mer)
* Jeg kjenner ikke merket og finner relativt lite info om det

Jeg har Atera Strada DL3 som er bygd ut til 4 sykler og stusset over at du hadde med sport 3 siden jeg mente de var ganske identiske. Og noe av ulempen med det er at det er for tett mellom syklene for å få med fler nyere stisykler. Så sjekket jeg autoload og de oppgir jo 21 cm som avstand mellom syklene og da ble jeg brått interessert i å bytte mitt selv om det er i topp stand trass mye bruk både sommer og vinter.

Så dobbeltsjekket jeg Atera, og de sier noe annet:
Hjemmesiden til Atera Sport 3
Data for alle stativene finner du her (pdf link)

De oppgir 180 mm for både DL3 og Sport 3 som wheel rail distance og det er en avstand jeg sliter med. Setter jeg trollet sin hardtail (Whyte 802, 26" hjul, juniorsykkel) ved siden av stisykkelen min (RM Altitude, 2019, str L) så gnisser det uansett hva jeg gjør. Og det må gjerne av med en pedal eller to for å få det til å gå opp om det er 3-4 sykler på stativet og minst én av dem er stisykkel.

Ellers er jeg sjukt fornøyd med stativet da det er lett, solid, og sklis vekk fra bilen fremfor kun tilt. Jeg har kassebil med bakluke som lar seg åpne helt. Dog må ikke innerste styre være altfor bredt med dagens bil (Citroen SpaceTourer) men på VW T5 som vi hadde før var hengerfestet noe lavere og lengre og da gikk luka klar av bredere styrer.

Om du vurderer stativet ville jeg bedt Autoload om å ta bilde av avstanden mellom skinnene før jeg handlet.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731382 11/04/2023 06:58
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjenner ikke til de andre men har Thule Velospace XT3 med adapter til sykkel nr 4.

Fungerer meget bra, lett å sette på kula og ta av, kan brettes sammen for lagring, lett å vippe ned selv med 4 sykler på, stabilt og stødig. Kvalitet.
Kunne gjerne tatt litt lenger akselavstand på syklene men det har gått greit å ha på XL fulldempere så langt.
Tar av pedaler og snur gjerne styret på et par sykler når vi skal på tur med 4 sykler, det tar ikke akkurat mye tid.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731384 11/04/2023 07:14
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for tips Kakachka! Det må definitivt sjekkes. Jeg ser at Atera har Vario 3 og Evo 3 med oppgitt 190mm, det er samme som Thule Velospace XT, og jeg tror det er samme som jeg har i dag. Det er ikke veldig romslig, men som oftest tilstrekkelig. Autoload oppgir også annen akselavstand (29": 1300mm) enn Atera oppgir selv (29": 1110mm som er for kort, men forhåpentligvis konservativt). Atera oppgir 1210mm for Vario 3. Dessverre finner jeg ikke Vario 3 til salgs i Norge, og Evo 3 finner jeg bare hos Computersalg, litt skeptisk til å handle sykkelstativ fra en Computer-pusher.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Kakachka] #2731385 11/04/2023 07:51
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Kakachka

Ellers er jeg sjukt fornøyd med stativet da det er lett, solid, og sklis vekk fra bilen fremfor kun tilt. Jeg har kassebil med bakluke som lar seg åpne helt. Dog må ikke innerste styre være altfor bredt med dagens bil (Citroen SpaceTourer) men på VW T5 som vi hadde før var hengerfestet noe lavere og lengre og da gikk luka klar av bredere styrer.

Har også stor-PSA-baklukebil og jakter stativ for fire sykler og fortsatt mulighet til å åpne bak. Ser ut som det er Strada DL som gjelder da!, takk for verifisering ICON_SMILE

Ser Sport er noe billigere, men på bildene i lenkene ser det ut som Sport har vanlig tilt, og ikke slide som DL, og da fungerer nok ikke Sport like bra på kassebiler som ønsker åpning av bakluke..? Noen som har testet?

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731387 11/04/2023 08:27
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Er fornøyd med Buzzrack Eazzy 3, men frakter ikke sykler på bil så ofte og det isåfall bukkestyrer.

Det du nevner med innerste sykkel lurer jeg på om er reelt ja. Går vanligvis fint, men parkerte et sted bra helling en gang og da tror jeg det var litt knot.

Synes det er greit å komme til vippefunskjon og montere stativ på bil, men har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Kjekt at det foldes sammen både ved oppbevaring og montering på bil.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731388 11/04/2023 08:28
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har Buzzrack Quattro (en forløper til Eazzy 4 vil jeg tro).
Tenkte bare å nevne at den har vært veldig flittig brukt helt siden våren 2015. Fungerer fremdeles like bra i dag, har ikke vært behov for å bytte ut noe. Låsemekanismen til kula er så godt som lik også, bortsett fra at vår bruker en låsemutter for den siste strammingen (ikke det grå håndtaket som Eazzy har).
Litt Tetris blir det jo med fire sykler, men ikke verre enn at man senker et sete eller to, og evt. bytter retning på den ene sykkelen. Bøylene på vår står 90 grader i forhold til de på Eazzy, men vi finner alltid en stilling som gjør at festemekanismen fungerer uansett om man har FS, HT eller barnesykkel. Har aldri prøvd med el-sykkel.

Selve stativet veier jo 20 kg, så sjekk at du kan ha høyt nok kuletrykk på bilen din hvis du skal makse tillat vekt på stativet med fire sykler. Vår bil har kuletrykk på 90kg, men de fleste ligger på 75kg (og f.eks. ID Buzz på skuffende 50kg).

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731394 11/04/2023 09:25
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for innspill! Vi har maks 75 kg kuletrykk, men når vi skal ha fire sykler er det en fulldemper eller en relativt lett hybrid, en lett hybrid og to barne-/juniorsykler, sum ca 45-50 kg, så vi har litt margin der.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731398 11/04/2023 09:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Takk for innspill! Vi har maks 75 kg kuletrykk, men når vi skal ha fire sykler er det en fulldemper eller en relativt lett hybrid, en lett hybrid og to barne-/juniorsykler, sum ca 45-50 kg, så vi har litt margin der.

Samme utfordringa her, funker med fire siden det er "familien" sine sykler, men funker ikke med 4 gubbesykler :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731401 11/04/2023 10:09
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker Kuat, men til europeisk kule er det bare godkjent for 3 sykler, dessverre. For den har masse plass, er ekstremt enkelt å feste syklene på, dog bæltung.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731402 11/04/2023 10:32
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Takk for tips Kakachka! Det må definitivt sjekkes. Jeg ser at Atera har Vario 3 og Evo 3 med oppgitt 190mm, det er samme som Thule Velospace XT, og jeg tror det er samme som jeg har i dag. Det er ikke veldig romslig, men som oftest tilstrekkelig. Autoload oppgir også annen akselavstand (29": 1300mm) enn Atera oppgir selv (29": 1110mm som er for kort, men forhåpentligvis konservativt). Atera oppgir 1210mm for Vario 3. Dessverre finner jeg ikke Vario 3 til salgs i Norge, og Evo 3 finner jeg bare hos Computersalg, litt skeptisk til å handle sykkelstativ fra en Computer-pusher.

Jeg så caravan.no selger DL stativene men prisen nå er jo helt sjuk - rundt 11 tusen med adapter for 4de sykkel.

Men, siden jeg har flippet i noen Kia kataloger i det siste har jeg sett de bruker Atera stativene i tilbehørslista. Det går jo an å sjekke med nærmeste forhandler om det stemmer og ev. pris.

Jeg kjøpte mitt i sin tid på nett hos Skodashop og da kostet det rundt 5 tusen. Stativet hadde jeg derimot sett hos BMW og det var i deres tilbehørskatalog for oppunder 9 tusen.

Så det kan jo være noen bilforhandlere fører stativene uten å flagge det høyt eller ha en nettbasert butikk eller info.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731406 11/04/2023 11:14
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for tips, har sendt spm til lokal Kiaforhandler.

Jeg ser MFT lager en modulær løsning med opptil fire sykler, og 20 cm mellom (i alle fall de to første) syklene. Men de er heller ikke å finne i Norge.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731409 11/04/2023 11:59
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Yakima JustClick3 har 20 cm mellom syklene, og plass til fire med adapter. Ganske sammenlignbar pris og kvalitet (?) som Thule.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Kakachka] #2731410 11/04/2023 12:17
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Kakachka

Jeg så caravan.no selger DL stativene men prisen nå er jo helt sjuk - rundt 11 tusen med adapter for 4de sykkel.

Ser man får DL3 med adapter til 4. sykkel for 8748,- hos Bikable.no, inkludert frakt og mva. Litt bedre pris enn Caravan. Jeg har ingen erfaring med Bikable, men ser ut som det er en dansk butikk av litt størrelse som står bak (Cykelgear).

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731418 11/04/2023 13:20
tron Offline
Besatt
Besatt
Yakima JustClick3 har 20 cm mellom syklene, og plass til fire med adapter. Ganske sammenlignbar pris og kvalitet (?) som Thule.

Riktignok en annen modell, men dette så ikke betryggende ut: https://nye.naf.no/sykkel/sykkelutstyr/test-av-sykkelstativ-til-bil/yakima-fold-click-3

Savner et skikkelig sykkelstativ designet av stisyklister for stisyklister. Det ser ennå ikke ut til å eksistere, så tetris, rørisolasjon og tålmodighet gjelder fortsatt.

Redigert av tron; 11/04/2023 13:21.
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731425 11/04/2023 15:30
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk, det så ikke bra ut nei. frown

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: tron] #2731435 11/04/2023 18:18
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Det finnes men da må ein gjerne bytte til firkantfeste og handle over dammen. Der er det mykje fint å finne....

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: avdem] #2731444 11/04/2023 20:10
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: avdem
Det finnes men da må ein gjerne bytte til firkantfeste og handle over dammen. Der er det mykje fint å finne....

Finnes adaptere, men de tar ikke vekten til fire sykler.

Team Ibis / Probike

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731449 12/04/2023 06:46
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Nei dei blir for veike ja. Heile hengarfestet må byttast. Vanskeleg å få godkjent og på dei aller fleste menneskebilar.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731467 12/04/2023 09:33
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg var i samme situasjon for to år siden og valgte til slutt Thule Velocompact 3 siden avstanden mellom syklene var oppgitt til samme som for Velospace 3. Det var en frustrerende prosess å velge blant flere mindre gode alternativer, så lav pris og liten lagringsplass avgjorde til slutt.

Jeg bruker engangskluter og knyter de rundt ramme eller gaffel der det blir kontakt:
https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/poleringskluter/pusseklut-2000019185

Et kontrollspørsmål: Kan den siste barnesykkelen plasseres en annen plass? Hvis du har takboks så kan sykkelen få plass i den, eller du kan montere takstativ ved siden av den hvis du velger riktig stativ. i så fall har Velospace 2-3 hele 25 cm avstand mellom syklene, i motsetning til 19 cm for de andre stativene til Thule (bortsett fra Easyfold som har 22 cm mellom de to første og 19 cm til neste).

Karbonbasert livsform.
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731471 12/04/2023 10:14
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Siden vi har elbil så ønsker jeg å ha alle syklene bakpå, vi skal på norgesferie og jeg ser for meg at rekkevidde blir et stressmoment.

Takk for tips om Velocompact, det ser ut som et bra alternativ. Maks akselavstand er oppgitt til 1250 vs 1300 mm, men det tror jeg går bra. Det eneste vi mister i fht. Velospace XT ser ut til å være muligheten for Backspace bagasjebag (og litt lavere maksvekt per sykkel, men 25 kg holder).

Jeg fikk svar fra Buzzrack at de ikke kan gå god for at en sykkel veier 24 kg, selv om naboplassen er tom. Så da utgår nok Buzzrack. Atera Strada Evo/Vario 3 ser det ut som det er umulig å få tak i. Yakima feiler kollisjonstest. Spørs om det må bli Thule. Autoload har god pakkepris på stativ + adapter, men de er utsolgte. Får vente og se litt.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: tron] #2731483 12/04/2023 12:29
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tron

Riktignok en annen modell, men dette så ikke betryggende ut: https://nye.naf.no/sykkel/sykkelutstyr/test-av-sykkelstativ-til-bil/yakima-fold-click-3

Savner et skikkelig sykkelstativ designet av stisyklister for stisyklister. Det ser ennå ikke ut til å eksistere, så tetris, rørisolasjon og tålmodighet gjelder fortsatt.

Spørsmålet er jo om stativet satt fast på kule som det skulle? De skriver jo selv at det var vanskelig å sette på kula. Så spørs det jo om det falt av som følge av svakhet i stativet, eller inkompabilitet med kula? Jeg vet ikke svaret, men det er jo enkelte kuler et stativ ikke passer til uansett. Ser f.eks at enkelte Thule stativer ikke går på den bilen jeg har.

Lars-Erik
Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731486 12/04/2023 12:50
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Yakima har en "klikk på"-festemekanisme som ikke har justering, såvidt jeg har skjønt. Thule sin hengerkobling har en justeringsskrue for å tilpasse seg til kula, og en håndtak som trykkes ned for å stramme. Det ser mye mer robust ut for variasjoner i kule.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731490 12/04/2023 13:55
tron Offline
Besatt
Besatt
Sikker på du vil avskrive den fjerde sykkelen i takboks? I fjor sommer kjørte vi rundt i elbil med tre sykler bakpå og en i takboksen. Har en Packline FX SUV, som er en relativt lav boks. En hardtail gikk lett oppi bare ved å skru av sete, pedaler og forhjul. Resten av boksen fylte vi med hjelmer, sykkelsko, joggesko, fjellsko, soveposer... Veldig praktisk.

Takboksen stjeler jo noe rekkevidde og noen ekstra kWh, men mye mindre enn en takmontert sykkel. Er det Norgesferie med snittfart på 60-70 kmt betyr ikke boksen så innmari mye. På motorvei blir det straks noe annet, selvfølgelig...

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731494 12/04/2023 14:12
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Godt poeng, vi kan ha den fjerde sykkelen i takboksen. Så kan jeg vente med kjøp av sykkelstativ til Det Perfekte Stativet blir laget.

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731505 12/04/2023 15:54
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og snu takboksen så blir ikke forbruke så gæli

Team Ibis / Probike

Re: Sykkelstativ til hengerfeste for fire sykler [Re: Arne_And] #2731509 12/04/2023 18:59
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jepp, jeg har sett at de anbefaler å snu takboksen. Har ikke helt fått meg til å gjøre det enda. Det blir ikke akkurat enklere å komme til innholdet, min har åpning bak.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå