Mtp fart er 18 minimumskravet, men 20 er nok bedre.
Vet ikke om det samme kan sies om Sole-møller, men på min Sportsmaster-mølle må oppgitt toppfart taes med en liten klype salt. Den er oppgitt til å skulle klare 22 km/t, men reelt sliter den med å komme noe særlig over 20 (jeg har en Runn-sensor som viser møllas faktiske fart, den viser sjelden mer enn 20,5 selv om mølla er innstilt på 22). Basert på den erfaringen bør du minimum se etter noe med 20 som oppgitt toppfart (men jeg er åpen for at andre merker/modeller har mer konservativt oppgitt toppfart).
Må innrømme at det er sjelden jeg jogger i 20km/t :-o men det er vesentlig mindre differanse mellom min mølle og Runn ved 12-15 km/t der jeg mest beveger meg. Jeg skal gjøre en 20km/t test etterpå...men det blir korte drag ja
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Mtp fart er 18 minimumskravet, men 20 er nok bedre.
Vet ikke om det samme kan sies om Sole-møller, men på min Sportsmaster-mølle må oppgitt toppfart taes med en liten klype salt. Den er oppgitt til å skulle klare 22 km/t, men reelt sliter den med å komme noe særlig over 20 (jeg har en Runn-sensor som viser møllas faktiske fart, den viser sjelden mer enn 20,5 selv om mølla er innstilt på 22). Basert på den erfaringen bør du minimum se etter noe med 20 som oppgitt toppfart (men jeg er åpen for at andre merker/modeller har mer konservativt oppgitt toppfart).
Interessant! Hvilken modell er det du har? Hadde vært artig å teste F85en der også, men tror kanskje ikke jeg skal prøve meg på så høy hastighet helt enda....
Da er en enkel test gjort med Sole F65 og MPE Runn. Jeg visste fra før at det var minimale forskjell på de hastighetene jeg vanligvis løper. Testen viser at det også gjelder på møllas maks hastighet som er 20km/t. Testen gjorde jeg ved å sende fart direkte fra mølla til Zwift via blåtann og med Ant+ fra Runn til klokka.
Redigert av Natier; 28/10/202219:25.
/Atle
Interessant! Hvilken modell er det du har? Hadde vært artig å teste F85en der også, men tror kanskje ikke jeg skal prøve meg på så høy hastighet helt enda....
Sportsmaster T300. Skal sies at avviket mellom innstilt og reell hastighet er neglisjerbart opp til ca 17-18 km/t.
Sitat: Natier
Da er en enkel test gjort med Sole F65 og MPE Runn.
Litt raptus på 5:27 og 3:20 av en eller annen grunn, ellers er dette godt innenfor forventet variasjon. Den ser ikke ut til å ha problem med 20 km/t i hvertfall løp du på mølla mens du målte, eller gikk den på "tomgang"?
Litt raptus på 5:27 og 3:20 av en eller annen grunn, ellers er dette godt innenfor forventet variasjon. Den ser ikke ut til å ha problem med 20 km/t i hvertfall løp du på mølla mens du målte, eller gikk den på "tomgang"?
Løp på mølla og holdt de målte hastighetene et par minutter av gangen. Bortsett fra 3:20 og 3:00 som ble mere 30ish sekunder.
Når man prøver seg på noen 3:00 drag skjønner man hvor latterlig tullefort 2 timer på maraton er🫣
/Atle
Ikke løpt selv, men vurderer veldig i år da venner rapporterer, og fremsnakker, god stemning, bra med harer og veldig flat fin løype. Mulig noe vindutsatt, men det kommer vel med flate løype.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Jeg løp den heller ikke i fjor, men er snart på påmeldingslista selv. Regner med at det er god løpsstemning før og etter start, og eventuelt i et felt. Regner ikke med at det er mye publikum langs løypa som skaper stemning. Har vært mange løpere de siste åra som har søkt seg til spesielt raske løyper som Hytteplanmila, Perseløp og Drammen 10K. Antar at dette også er et løp som kan trekke bra med løpere. Fint tidspunkt med en HM synes jeg.
Det er en mulighet. Jeg kjører gjerne en 3x2000 meter med 2 minutt mellom i halvmaratonfart 5-6 dager før. Er det "beintøft" så bør du vurdere farten.
4x4 km er en ganske stor økt i min bok på halvmaratonfart, den vil jeg i så fall gjort unna i god tid før selve løpet, les et par uke før (minst).
Ta økta i samme sko du skal konkurrere i.
Redigert av eOpseth; 10/04/202316:34.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Enig med forrige taler om økt for rett pacing. Utgangspunktet ditt har også noe å si. Har du løpt distansen før? Hvor godt trent er du for lengre distanser? Hvis du har løpt mye intervaller og ikke kontinuerlig ville jeg løpt en 10 km noen uker før, litt progressivt, men allikevel god utgangsfart. Dette kan gi deg en formening om 10 km-fart, bruk en kalkulator for å anslå HM-tid.
Så lenge formålet er å finne rett hastighet ville jeg fremdeles holdt meg til 3x2000 dersom du gjør det nærme selve løpet.
Et alternativ er jo å løpe de litt progressivt også, og med Drammen i bakhodet dersom du løp den noe i nærheten av all out, ville jeg kjørt første drag 15 sek/km saktere. Føles det lett kjør de to siste ca 5-10 sek/km raskere, men du er da nærme 10k-farten din, men med litt ultrabakgrunn kan forskjellen være liten.
Og så lenge distansen ikke er et tema, så burde du også ha alle muligheter til en fin negativ split.
Her er ChatGPT sitt forslag til en økt ca. 14 dager før halvmaraton:
Oppvarming: 10-15 minutter rolig løping Intervall: 4 km i halvmaraton tempo + 10-15 sekunder per kilometer Pause: 2-3 minutter lett jogg eller gange Intervall: 3 km i halvmaraton tempo - 5-10 sekunder per kilometer Pause: 2-3 minutter lett jogg eller gange Intervall: 2 km i halvmaraton tempo - 5-10 sekunder per kilometer Pause: 2-3 minutter lett jogg eller gange Intervall: 1 km i halvmaraton tempo - 5-10 sekunder per kilometer Nedjogg: 10-15 minutter rolig løping
(Har testet sparring med chatgpt for å lage treningsplaner en stund nå og det gir overraskende gode svar.)
Noen som har løpt Grue halvmaraton? Er det bra stemning?
Ja, jeg løp der i fjor, og det var overraskende bra med entusiastiske tilskuere til å være midt ute på prærien
Veldig rask løype,. men kan være vindutsatt. 4 runder a ca 5 km pluss en slak nedoverbakke til mål. Tiden min i fjor holdt til førsteplass på Kondistatistikken for M60 i fjor
Veldig rask løype,. men kan være vindutsatt. 4 runder a ca 5 km pluss en slak nedoverbakke til mål.
Det er vel to runder? Ser slik ut på Strava-aktiviteten din også?
Ser de reklamerer for 15 hm på løypa nå, mot Berlins 29. Så det er bare å «Stram skoan» !
Ser de reklamerer for 15 hm på løypa nå, mot Berlins 29. Så det er bare å «Stram skoan» !
Ja, det er ikke løypa det skal stå på. Jeg må melde pass i år. Løp Sentrumsløpet i går, med tungpust (var ikke sikker på om jeg kunne fullføre som annet enn rolig langtur i starten på oppvarmingen), og skulle ha en rolig restitusjonsøkt i dag. Den måtte jeg avbryte etter 3,5 km da jeg pustet som en hval med knapt over 100 i puls. Bestiller legetime i stedet.
Skadet selv så blir å stå over. Hadde nok kommet meg gjennom til en ok tid, men kostnaden i etterkant blir antagelig for stor. Kjipt, men det kommer flere fine løp jeg er påmeldt fremover.
Tenker på halvmaraton til høsten, fem måneder for å omstille fra sykling til løping. Underlaget er 'snilt', men det er noe bratt (delvis fellesløype med Grenserittet). Har 1.45 på Birken fra 8 år siden, og har egentlig lyst til å se om jeg klarer å komme inn på 1.35 (må ta halvminutt per kilometer for å komme ned mot 4:30 /km). Noen som har løpt begge og har noen formening om hvor mye lettere (om løypa er lettere) Dilten er?
Oppladning blir sikkert klabb og babb siden jeg hater å trene. Tenker bare på gradvis økning av avstand opp mot ca. 17-18 km og noen turer i trappa. Gradvis blir det ca. 2,5 km økning per måned, noe som bør være helt uproblematisk. Før Birken var jeg opp i ca. 16k etter 2-3 måneder. Og om det passer en 10k og et bakkeløp i ukene før.
Har du forsøkt Garmin PacePro? Jeg synes den kan hjelpe litt når jeg løper lengre turer alene. Viktig å ha edruelig Pacing Strategy.
Erstatter klart ikke motivasjonen av å henge på ryggen til en konkurrent/løpepartner som er bittelitt bedre trent.
Har bare bedrevet skrivebordstesting av PacePro. Jeg tror også det er mulig å programmere en tilsvarende type økt med stryd. Men er helt ærlig talt usikker på hvor mye det hjelper. Jeg er flink til å yte riktig på intervaller, men harde langturer er et annet game. Løper stort sett langtur når andre folk er på jobb eller med familie og har heller ikke noen i min omgangskrets som både er raskere enn meg og samtidig har kapasitet til å løpe langt.
Jeg løp på Grue i dag. Skikkelig surt vær, 1 grad og snødrev. Rundt 15 km begynte det å legge seg litt slik at det noe ble glatt, men det gikk over. Det var lite vind og været gikk nok ikke utover prestasjonene. Fin løype, bra felt, særlig rundt fartsholderne ble det bra grupper. Veldig bra med drikkestasjoner og andre fasiliteter, greit med aktivt publikum i snøværet og. Anbefaler løpet hvis noen vil ha en rask halvmaraton på denne tida neste år, forhåpentligvis i litt triveligere vær!
Selv klarte jeg å holde meg til planlagt åpningsfart (midt mellom to store fartsholdergrupper) første 10 og kunne øke derfra og inn mens jeg plukket opp de som falt av fra 1.25-gruppa. God følelse med negativ splitt og god disponering (selv om jeg kan kanskje kunne ha gått med gruppa foran).
Siden det ikke ble Grue hm prøver vi med sommernattsløpet. Er vel ikke fartsholdere her, dessverre. Hvor lite tapering kan jeg slippe unna med og fortsatt ha OK bein på start? Siden ecotrail har jeg prøvd ligge på 50km i uka+2-3 timer stisykling. Har ikke lyst til å slippe meg så mye ned, føler sånne hvileperioder fucker litt med både hode og kropp.