Skade på Canyon Neuron CF9 karbonramme
|
Skade på Canyon Neuron CF9 karbonramme
03/04/2023 19:35
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Jeg er i ferd med å få en lite fleksibel tysker opp bakveien, og trenger dermed forumets kollektive hjerne til å vurdere et par spørsmål. Bakgrunn: Jeg fikk tak i en Canyon Neuron CF9 i juni 2021. Denne har gått ca. 1350 km, dels på sti og dels på vei (til skogen). Jeg har vasket sykkelen stort sett etter hver eneste tur, og passet på det lille som er av vedlikehold på en ny sykkel: luftet bremser, skiftet kjede når det ble strukket, smurt opp headset osv. Sykkelen har gått fint og er i tipp topp stand. Denne modellen har et plastikk-deksel som dekker underrøret, og her går wire til dropper og gir. Se for eksempel bildet fra denne terrengsykkel-testen: https://www.terrengsykkel.no/sykler/test-av-canyon-neuron-cf-90-sl![[Linket bilde fra datocms-assets.com]](https://www.datocms-assets.com/55942/1635413963-test-av-canyon-neuron-cf-9-0-sl.jpg) Når jeg skulle skifte girwire og strømpe finner jeg et tydelig spor i rammen der girstrømpen har gnikket, ca 5 cm lang og et par mm dyp. Skadestedet er på underrøret ca. 15 cm over krankhuset. Canyon anbefaler at rammen byttes, men sier at jeg må betale for ny ramme selv siden slitasjen skyldes “inadequate maintenance”. Dette mener jeg er urimelig og heller skyldes dårlig design. Slik ser skaden ut: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123309&filename=Sic%20bilde.jpg) 1. Jeg har liten erfaring med karbonrammer. Svekker denne skaden den strukturelle integriteten til rammen i vesentlig grad? 2. Hva er “adequate” maintenance av en ny sykkel? Så lenge gir og dropper fungerer utmerket er det jo ingen grunn til å demontere disse dekslene? Er det Canyon eller jeg som er på jordet her? Jeg er takknemlig for alle tips, Hilsen Hallvar
|
|
|
Re: Skade på Canyon Neuron CF9 karbonramme
[Re: sic]
03/04/2023 21:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123310&filename=Canyon Neuron CF9.jpg) Sykkelen kom med kablene ferdig montert under plastikkdekselet som går langs hele underrøret ned til kranken? Og da du tok av dekselet for å skifte wire og strømpe, ser du at strømpen - som har ligget skjult bak dekselet - har gnisset hull i rammen? Om det ovennevnte er tilfellet, uten at noe annet har skjedd, kan jeg ikke se hvordan Canyon kan klandre deg. Med forbehold om at jeg ikke kjenner modellen, håndbok med eventuelle instrukser, eller de konkrete omstendighetene. Om gnissingen og den påfølgende skaden skyldes feilmontering av strømpen under dekselet, dårlig design på løsningen eller andre forhold, vet jeg ikke. Her må Canyon forklare nærmere hva de konkret mener skaden skyldes, og hva som eventuelt konkret er ditt ansvar for skaden. *** Cable and down tube protection
We’ve integrated a plastic cable channel into the down tube to protect the frame from flying stones and ground impacts. This feature also makes swapping cables quick and easy. Løsningen med utvendig montert deksel kompenserer for mangelen på intern kabling. Canyon bruker selv uttrykket "intergrated" om dekselet, som indikerer at det er en permanent løsning. Med mindre det følger tydelig av brukerhåndbok eller annen instruks, ville jeg neppe regnet inspeksjon av kabler under dekselet som del av alminnelig hyppig vedlikehold, like lite som inspeksjon av kabler inne i rammesettet. Jeg ser for øvrig at flere tester har påpekt at løsningen ikke er optimal. Den ble da også erstattet med intern kabelføring ved påfølgende oppdatering av modellen. *** Canyon selger fra Tyskland og viser til reklamasjonsrett/forbrukerrettigheter i henhold til tysk lovverk: General Terms and ConditionsMer om Canyons garantier: Warranty and guaranteeRettigheter under EØS finner du på Forbruker Europa: Reklamasjon og garantiSe også anbefalt fremgang ved klage: Slik klager du
|
|
|
04/04/2023 05:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vedlikehold er ikke bare vask og sjekk at alt funker, men også inspeksjon og sjekk. Der kan nok Canyon ikke klandres. At du har latt det gå så langt er brukerfeil.
At det er dårlig design/sammensetning som lar det skjer er også litt diskutabelt. hvordan er kablene montert? er det dratt i dem så de har ligget i strekk?
|
|
|
04/04/2023 06:00
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tips, Sepeda! Kommer til å levere en klage i henhold til skjema ja.
Sykkelen kom ferdig montert som på bildet. Satte kun på hjul og styre. Og så lenge dropper og gir fungerte fint var det liten grunn til å sjekke kabelføringen nærmere. At man trenger rammebeskytter under rammebeskytteren er ikke helt åpenbart for meg...
Canyon sier riktignok i vilkårene sine at "wear and tear" er unntatt warranty, men i dette må det jo ligge forventet wear and tear. Alt er jo i ytterste konsekvens wear and tear hvis man skal bli filosofisk.
|
|
|
04/04/2023 06:19
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Baron, det er dette jeg er nysgjerrig på. Hvor ligger lista for normalt vedlikehold? Jeg er ingen spesielt erfaren mekaniker og ligger typisk på: * sjekk og smøring før tur * vask og inspeksjon etter tur * fikse ting om "skurrer" * noe forebyggende vedlikehold med lengre sykler som f.eks. demperservice, kranklager osv.
Sykkelen hadde etter montering fin kabelføring og jeg så ingen grunn til å justere noe mer på det. Jeg limte riktignok på folie utenpå rammen der kablene kunne komme borti.
|
|
|
04/04/2023 06:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det hele bunner ut i om det er ett av følgende: - designfeil (design muliggjør mye bevegelse i strømper/slanger) - installasjonsfeil (de har lagt for lite slakk i kablene så de beveger seg med svingarmen - brukerfeil (du eller "noen" har dratt kablene opp foran ved styrelageret så det har blitt for mye spenn rundt kranken. Dette kan skje!)
Er det sistnevnte, så tror jeg ikke du har så mye du skulle ha sagt. Man kan ikke designe seg rundt alle mulige scenarioer av "feilbruk" på produkter. Jeg ville bedt om en crash replacement-pris, da dette kan være alt mulig rart. Jeg ville ikke fortsatt å sykle rund tpå den, i hvert fall.
Alternativt kjøp deg en stålramme, som også krever vedlikehold, men den tåler mye.
|
|
|
04/04/2023 06:39
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det oppleves i hvert fall som litt bondefangeri. Og så blir det kun sykling på min trusty old hardtail inntil videre 
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/04/2023 06:40
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Poenget er at det er Canyon som forhandler og profesjonell part som må sannsynliggjøre utover rimelig tvil at skaden har oppstått som følge av brukerfeil, alminnelig slitasje eller manglende alminnelig vedlikehold.
Det er ikke åpenbart, ettersom skaden har oppstått under et integrert, fastmontert deksel der kabler og deksel er montert av Canyon.
Kunden kan og bør selvsagt benytte seg av rettighetene som ligger i reklamasjon og garanti.
|
|
|
[Re: Sepeda]
04/04/2023 07:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Poenget er at det er Canyon som forhandler og profesjonell part som må sannsynliggjøre utover rimelig tvil at skaden har oppstått som følge av brukerfeil, alminnelig slitasje eller manglende alminnelig vedlikehold.
Det er ikke åpenbart, ettersom skaden har oppstått under et integrert, fastmontert deksel der kabler og deksel er montert av Canyon.
Kunden kan og bør selvsagt benytte seg av rettighetene som ligger i reklamasjon og garanti. Enig. Hvis det ikke i brukermanual står noe som helst om at dette partiet må vedlikeholdes og undersøkes jevnlig har Canyon en svak sak her. De har et meget stort ansvar all den tid de selger direkte. Her hadde jeg ikke gitt meg, spesielt når dette er montert fra fabrikk og levert slik. Hvis ikke er man som kunde ganske bondefanget, som ts skriver. Er en voldsomt enkel måte å tjene grovt med penger for Canyon i såfall, alltid foreslå rammebytte for eiers regning hvis slikt forekommer... jeez.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
04/04/2023 08:13
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elendig patent.... Det er jo litt grunnkurs kompositt-design. Ikke lag ting som gnikker mot hverandre på kompositt. Spesielt ikke i et område som potensielt kan fange opp mye fint støv og sand/grus samt vann. Da får du en herlig cocktail.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/04/2023 09:47
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Hvis reklamasjonen ikke skulle føre frem ville jeg ha gått for en gjør-det-selv fiks fremfor å gi opp. Lett rubb med sandpapir, fylle sporet + litt overlapp med epoxy, og la det stå til. Inspisere innimellom. Retningen på skaden er jo "heldig", egentlig.
Min mening er at dette er et svakt design, siden det er skjult bak et deksel. Hadde kablene ligget i det fri, er det en annen sak, da slikt blir oppdaget veldig fort.
|
|
|
04/04/2023 09:56
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelen er innenfor 2 års garanti, da er det vel opp til Canyon å bevise at deres løsning ikke er årsaken til skaden. Som Sepeda skriver.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
04/04/2023 10:05
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Canyons service-beskrivelser er ikke alltid helt spesifikke, f.eks: "Etter en lang, krevende sesong anbefaler vi at du får sykkelen fullstendig sjekket". Det er også satt opp service-intervaller, men de omtaler ikke underrør-dekslene spesifikt.
I kapittelet "Særegenheter med materialet karbon" står det riktignok at "Beskytt de stedene på karbonrammen som er utsatt for fare, f.eks. undersiden av underrøret med spesielle klistremerker mot skader fra skurende vaierer elle stensprang". Og poenget med plastdekslene er vel også at de skal beskytte mot i hvert fall steinsprang.
|
|
|
04/04/2023 10:37
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har noen forresten erfaring med reparasjon av karbondeler? F.eks. her: https://www.jaeger-liteseat.no/?
|
|
|
04/04/2023 10:54
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jaeger har et svært godt rykte og har lang erfaring med karbon. Han kan både gjøre en vurdering av skaden og reparere den (om mulig).
|
|
|
04/04/2023 11:03
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg skal prøve å reparere carbonramme selv, tror ikke det kan være så vanskelig. Du trenger ikke engang å gjøre det fint, siden ingen ser dette dernede.
|
|
|
04/04/2023 11:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Canyons service-beskrivelser er ikke alltid helt spesifikke, f.eks: "Etter en lang, krevende sesong anbefaler vi at du får sykkelen fullstendig sjekket". Det er også satt opp service-intervaller, men de omtaler ikke underrør-dekslene spesifikt.
I kapittelet "Særegenheter med materialet karbon" står det riktignok at "Beskytt de stedene på karbonrammen som er utsatt for fare, f.eks. undersiden av underrøret med spesielle klistremerker mot skader fra skurende vaierer elle stensprang". Og poenget med plastdekslene er vel også at de skal beskytte mot i hvert fall steinsprang. Her burde faktisk Canyon ha beskyttet området som er nedslitt med plast eller annen beskyttende masse. To kompiser har hatt lignende reklamasjon på Yeti-rammer der det var slitasje på første generasjon pga rubbing av wire/strømpe, de fikk noe oppdaterte rammer med plastbeskyttelse som hindrer rubbing på karbon. Dette er et soleklart feildesign fra Canyon, enkelt å greit. Hvis du hadde visst om problemet kunne du åpnet å festet "noe" mellom strømpe/slange og ramme, men når selv canyon ikke har det, så er det umulig å være preventiv. Men, sett fra Canyon sin side, de aner jo ikke hva du har tukla med sykkelen uansett, hvor ofte du har bytta eller ikke. Uansett, denne type skade handler ikke om vedlikehold. OM du har skifta wire/strømpe 7x ila et år, så vil slitasjen der kommer uansett...fordi slange/strømpe vil gnisse der. Elendig løsning fra Canyon, enkelt å greit.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
04/04/2023 11:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det var en skikkelig dårlig dobbelt-overraskelse du fikk der sic. Først skaden, så avslaget fra Canyon.
Jeg tror ikke jeg ville brukt ramma før dette var avgjort. Jeg er enig med alle som sider dette er designfeil fra Canyon. Skaden er heldigvis enkel og oversiktlig. Det er neppe mer enn du ser. Jeg tror videre at dette er ganske enkelt og billig å få fikset. Jaeger rette stedet for det.
Les linkene fra Sepeda, han har som vanlig vært grundig i svaret sitt. Sjekk klageadgang osv. men sjekk paralelt hva Otto Jæger skal ha for en fiks. Siden det ikke trengs masse kosmetisk arbeid der så kanskje det ikke blir så dyrt. Det er mulig du bare gjør det i stedet for å holde på med klaging og saksgang i lang tid. Jeg har testet den veien (ikke mot Canyon) og det tar tid og er frustrerende. Kan du betale litt, legge på tape , skru på plata og legge saken bak deg er det kanskje verd det om man veier opp frustrasjon mot sykkeltid.
Lykke til uansett hva du gjør, og hold oss oppdatert.
LarsB
|
|
|
04/04/2023 17:26
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Canyon burde fikse dette, men om så ikke skjer hadde jeg ikke nølt et sekund med å fikse dette selv med no tokomponent av god kvalitet. Siden jeg ikke har verken utdanning eller annen fagkunnskap om strukturell styrke i kompositter så er jeg 110% sikker på at den der skaden har null og niks å si for styrken på ramma. Og hva er det absolutt verste som kan skje? At sykkelen en dag begynner å gynge mer enn vanlig? Det er jo ikke som om den en dag eksploderer.
|
|
|
04/04/2023 19:21
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Liker selvtilliten, erikskon  Jeg har vel sett for meg worst case som en eller annen plutselig knekk på et uheldig tidspunkt... Ellers vil jeg takke for den moralske støtten her - det varmer!
|
|
|
04/04/2023 20:13
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har regnet på komposittkonstruksjoner i min ungdom, og den gang var det mange tilfeller av "oj, her var det store sikkerhetsmarginer".
Det skyldtes nok i hovedsak at materialet (den gang) var vanskelig å modellere presist og med store usikkerheter i kvalitet i layup og herdebetingelser, så la man på mye ekstra margin, i kontrast til godt forståtte materialer som stål og aluminium.
Jeg tror nok man har krympet disse en del over årene, men jeg ville ikke hatt veldig store problemer med å sykle med en sånn feil selv. Kanskje styrt unna de aller største droppene.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
05/04/2023 06:13
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Note to self: Sjekk eventuelle gnisninger fra innvendig kabelføring rundt krankhuset ved neste kranklager bytte :-o
På Sparken jeg har er det lett å sjekke siden den har luke for å komme til demperen men på de fleste sykler er det jo ikke mulig å sjekke om det oppstår tilsvarende gnisse skader innvendig uten å ta ut kranklageret.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
05/04/2023 10:05
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Sepada har rett. Dette er også en reklamasjon etter tysk rett. Bundesgesetzbuch(BGB) gir forbrukere også gode rettigheter på samme måte som norsk forbrukerkjøpslov. Forskjellen er at den alminnelige reklamasjonsfristen er 2år.
Dette framstår som en designfeil fra Canyon sin side. De må forklare hva de forventer av deg som kunde, for å sannsynliggjøre hva du skulle gjort. De har heller ikke ubegrenset rett til å vise til ekstreme/ urimelige forventninger i en manual eller instruksjonsbok og påberope at du har gjort feil. Tysk rett forhindrer dem fra dette. Husk at det er tross alt snakk om en helt vanlig terrengsykkel. Om Canyon har spesielle konkrete forventninger til vedlikeholdet, så må dette nevnes eksplisitt, tydelig og i klartekst.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: larsb]
05/04/2023 10:39
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(...) Jeg tror ikke jeg ville brukt ramma før dette var avgjort. (...) Jeg ser at jeg ikke formulerte alt jeg tenkte. Så litt presisering: Jeg tror ikke denne skaden er særlig farlig. Jeg tror ikke dette kommer til medføre plutselig skade eller død. Det bør gå helt bra å bruke den. Sett på 3m Steinspruttape så det ikke skjer mer skade om du bruker den. Men om det ikke skulle gå bra likevel og ramma går skikkelig i stykker vil du ikke få noe fra Canyon og mye større regning på fiksing. LarsB
Redigert av larsb; 05/04/2023 10:39.
|
|
|
06/04/2023 05:29
|
sic
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Til info, jeg kommer til å gå for en reparasjon hos Otto Jæger. Han hadde anledning ganske snart, og mente skaden skulle være grei å reparere. Dette fremstår derfor som minst motstands vei.
Jeg har også skrevet en klage til Forbruker Europa. De svarte ganske raskt og ville blant annet ha: "Dokumentasjon som viser at det foreligger en feil, herunder en uttalelse fra et verksted som kan konstatere at dette er en skade som skyldes feil med sykkelen, og ikke en brukerfeil"
Slik dokumentasjon fremstår som vanskelig å få tak i. Det er jo på en måte dette som er selve kjernen i spørsmålet. Brukerfeil eller designfeil. Jeg luftet problemstillingen for et verksted, men de ville (forståelig nok) ikke ta stilling til saken. Så vi får se om klagen går videre uten slik dokumentasjon eller ikke.
|
|
|
|
|