Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skjedde med Gavia?

Hva skjedde med Gavia? #2731054 01/04/2023 08:54
H
henrik9 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Er det noen her som vet hva som skjedde med Gavia, har de lagt ned? Da jeg skulle kjøpe en cx for noen år siden vurderte jeg en gavia, og det virket som de virkelig var på vei opp og frem. Nå finner jeg ingen aktivtet på nettet om Gavia fra de siste to årene. Synd hvis de har lagt ned helt.

Er det egentlig noe sykkelindustri eller produksjon igjen i Norge? Mener å ha lest noe om utvikling av et navgir, men lenge siden jeg har hørt noe om det og. Noen som har oversikt?

Re: Hva skjedde med Gavia? [Re: henrik9] #2731057 01/04/2023 11:25
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Gavia var(?) Bikeshops husmerke.

Fara er vel nå omtrent det som er igjen mtp sykler, og de later til å ha gjort mye riktig og blir nå lagt merke til internasjonalt. Unaas er et annet norsk eksempel som selger egenbygde hjul i noe vi kan kalle storskala.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Hva skjedde med Gavia? [Re: henrik9] #2731060 01/04/2023 16:08
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Bikeshop har 35 forskjellige modeller av merket Gavia på hjemmesidene sine. Gavia har vel alltid vært katalogrammer fra Asia som bikeshop satt navnet sitt på og har solgt til gunstige priser, så det blir vel å dra det litt langt å kalle det norsk sykkelindustri.

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Hva skjedde med Gavia? [Re: henrik9] #2731150 03/04/2023 21:34
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: henrik9

Er det egentlig noe sykkelindustri eller produksjon igjen i Norge? Mener å ha lest noe om utvikling av et navgir, men lenge siden jeg har hørt noe om det og. Noen som har oversikt?

Hardrocx da..
De produserer vel ikke landeveisykler lenger, men terreng og gravel.

Re: Hva skjedde med Gavia? [Re: henrik9] #2731151 03/04/2023 21:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er som kjent et drøss med norske husmerker (f.eks. Diamant/Nakamura, White, Gekko, Everest, Bros og Gavia) og noen frittstående (f.eks. DBS, Hard Rocx, Stribe og Fara), alle med produksjon i utlandet og med varierende grad av hjemlig design. Men ingen industriell serieproduksjon av rammesett i Norge siden tusenårsskiftet.

Flere tilbyr på samme vis hjulsett (f.eks. Unaas, Rojan Rundfahrt, Velostrada og Aerlite), hvorav enkelte bygger selv i Norge.

Og så er det kommet til noen el-sykkelmerker.

Gavia er som allerede sagt Bikeshop sitt husmerke. Utvalg av modeller varierer fra år til år.

Det nevnte navgiret antar jeg er Kindernay. Det er virkelig innovasjon.

Moderator  support, Valentino