Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hardtail og størrelse

Hardtail og størrelse #2731031 31/03/2023 17:12
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei igjen,

Da starter jeg en ny tråd, da jeg etter gode råd fra dere har gått fra fulldemper til hardtail.
Jeg har forstått det slik at en får mye for pengene med Cube sine Elsykler.

Jeg tenker å gå for 750wh batteri når jeg først skal kjøpe, og har sett litt på denne:
https://www.sykkelcenteret.no/sykke...50-29-sagemetallicnsilver-2022?tol=71797

Jeg er 183 høy og 86cm skrittlengde. Jeg havner akkurat på XL med Cube sin kalkulator, men helt i grenseland til L.

Er det gode grunner for å velge det ene fremfor det andre? (Jeg ønsker en komfortabel sittestilling).

Er dette en god sykkel, og vil dene være fin med sykkelhenger?
Hva tenker dere om Str?

Setter pris på alle gode råd:-)

Re: Hardtail og størrelse [Re: raklehana] #2731048 01/04/2023 06:28
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Er det noe du vil angre bittert på så er det å ha valgt en feil rammestørrelse. Har den kjedelige erfaringen fra tidligere.
Du bør absolutt prøve L og XL i forkant.
Problemet er tilgangen til enkelte Cube-modeller, størrelser og farge. I tyske forum forhåndsbestiller brukere mange modeller/farger på høsten før modellene kommer ut året etter. Bestillingstiden er opp til 8 mnd.
Modellen du henviste til i linken fant jeg ikke i pdf-ene jeg linket til i den andre tråden. Du bør dobbeltsjekke hengervekt. Ser at én modell er nede i bare 30kg hengervekt mens de andre ligger på 60.
Du har ikke nevnt om du allerede har henger eller den skal kjøpes. Uansett bør du sjekke innfestningen og om hengerprodusent har stikkaksel til typen baknav. Noen hengere kommer med enkelt feste for ytterkant men det er ikke gitt at det faktisk vil passe pga. utforming av ramma.

En erfaring jeg har gjort meg med sykling med cargo-henger, som overhodet ikke var tenkt på i forkant, var utvidelse av rekkevidden med ekstra batterier i hengeren. Sykkelen jeg har er med 500 Powerpack og har dermed muligheten for 2 ekstra innkjøpte batterier som jeg kan legge i hengeren. Om et ekstra 750-batteri lengdemessig får plass i din type henger bør du kanskje sjekke, om det er en mulighet du ønsker.

Har du forøvrig sjekket ut Allroad-versjonen?

Re: Hardtail og størrelse [Re: raklehana] #2731053 01/04/2023 08:20
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Mange gode poenger her!
SL modellen jeg linket til er en 2022 modell, så spørs om den har utgått kanskje. Så det var et lite avslag på den og ettersom den hadde det nye batteriet tenkte jeg ikke mer over det, men godt poeng dette med hengervekten.
Jeg har heller ikke henger enda, så at et ekstra batteri faktisk får plass er et viktig poeng!

Nå blir ikke denne hardtailen særlig mye billigere enn en fulldemper, men da sitter det vel bedre deler på den forhåpentligvis.

Litt av jungel dette for en som «bare» skal ha seg en sykkel:-)

Re: Hardtail og størrelse [Re: raklehana] #2731126 03/04/2023 12:39
perbl Offline
More than words
More than words
Utfra bruken du beskrev med bagasje og mye pendling, ville jeg nok også vurdert hvor lurt det er å kjøpe en mer rendyrka birkensykkel som det der uten skjermer eller bagasjeløsinger ferdig påmontert.

Ser jo Cube leverer flere modeller der du får sånt ferdig installert. Finnes nå også andre merker enn Cube.

Per B.
Re: Hardtail og størrelse [Re: raklehana] #2731143 03/04/2023 19:38
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Ettersom en kan kjøpe til original bagasjebrett og skjermer tenkte jeg å eventuelt kjøpe det ved siden av å montere. Problemet er at det er så utplukket med modeller fra Cube(dårlig tilgang). Spørs om jeg må kikke etter andre merker som du sier, her bare et inntrykk at en får mye sykkel for pengene med Cube.
Tar gjerne mot forslag til sykler eller merker hvor dere synes en får bra valuta for pengene:-)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå