Er det noen som vet hvilke Pinarello dette er? Modell og årstall? Tror den skal være 10-15 år. Klare ikke finne noe tall eller noe som identifisere den. Delene som står på er samling av masse forskjellige.
Sikker på denne er en ekte Pinarello? Så litt fake ut.
Det er en Pinarello Paris mener jeg.
Eg vet ikke, men hadde aldri tenkt at den er falsk? Er det vanlig? Kjøpte den av en eldre fyr. Han hadde hatt den i ca 15 år, og mener han hadde kjøpt den av en som drev med sykling.
Den kan ligne på en Pinarello Paris. 2012 modellen ser ut til å kabling inni rammen, så må være noe eldre enn det da.
Eneste eg stusset på, siden den skal være karbon, at den veier 9 kg. Men kanskje det har noe med utstyret som står på?
Såpass ja..Da blir det jo spennende om den er fake eller ikke. Skal høre med selger, om han vet noe mer.
Søkte litt på det.. han ene sa vel noe om at gaffelen er mye smalere enn på ekte. Kanskje ikke så lett å sammenligne, men utifra bilder av en 2011 modell, så ser eg ikke noe forskjell akkurat der.
Fann da ikke noe rammenummer under, som vist på videoen, men den kan vel muligens også falt av etter noen år.
Rammen ser jo OK ut, og setepinne er vel et merke Pinarello bruker. "En som drev med sykling" kan jo være så mangt, men en aktiv utøver som kjører på Pinarello hadde gjerne hatt dyrere komponenter enn Tiagra/105 mix og kombi (MTB) - pedaler. Scott spacere over styrelager hører heller ikke hjemme på den orginalt. Nye hjul, sete, styretape og en opprydning i kabler, så blir det en flott sykkel- uavhengig om det faktisk er en Pinarello eller ikke ;-)
Rammen ser jo OK ut, og setepinne er vel et merke Pinarello bruker. "En som drev med sykling" kan jo være så mangt, men en aktiv utøver som kjører på Pinarello hadde gjerne hatt dyrere komponenter enn Tiagra/105 mix og kombi (MTB) - pedaler. Scott spacere over styrelager hører heller ikke hjemme på den orginalt. Nye hjul, sete, styretape og en opprydning i kabler, så blir det en flott sykkel- uavhengig om det faktisk er en Pinarello eller ikke ;-)
Eg skal kontakte han igjen, å høre om han vet mer. Var dårlig vær og sent, så vart en kort prat om sykkelen. Enig at rammen ser grei ut, har en campa chorus gruppe liggende som sannsynlig skal settes på.
Spørsmålet om piratkopiering er åpenbart mye bredere enn om en gitt kopi kan være helt grei/ufarlig å bruke.
Håper for trådstarters del at det ikke er tilfellet for sykkelen, men det er dessverre flere alarmbjeller som ringer her. Både manglende merking/rammenummer, uvanlig valg av komponenter, og rå-vevet-karbon-finish, som jeg ikke vet om Pinarello bruker.
Spørsmålet om piratkopiering er åpenbart mye bredere enn om en gitt kopi kan være helt grei/ufarlig å bruke.
Jeg tar tilbakemeldingen, og er helt enig med Sepeda.
Kommentaren og blinkefjes var med utgangspunkt i at en 12 år gammel, litt sliten bruktsykkel kan pustes liv i og gi glede til ny eier. Hva som er betalt for sykkelen, hvordan den er annonsert eller om noen har blitt lurt var ikke meningen å blande meg i.
Skal være forsiktig med å konkludere, med sammen med de andre tegnene vi har nevnt, er prisen gjerne en indikasjon på opprinnelse.
I så fall ikke lov å selge på Finn, og i utgangspunktet ulovlig å selge brukt/som privatperson dersom man ikke oppgir korrekt opprinnelse, men trådstarter er i hvert fall ikke blitt loppet for en formue
Re: Kjenner du til denne Pinarello`en?
[Re: Sepeda]
#273063724/03/202311:42
Skal være forsiktig med å konkludere, med sammen med de andre tegnene vi har nevnt, er prisen gjerne en indikasjon på opprinnelse.
I så fall ikke lov å selge på Finn, og i utgangspunktet ulovlig å selge brukt/som privatperson dersom man ikke oppgir korrekt opprinnelse, men trådstarter er i hvert fall ikke blitt loppet for en formue
Det et riktig sykkel ja.
Som du nevner, så føler eg meg ikke ranet nei. Har kontaktet selger, han var ikke klar over det, og det tror eg på. Han kjenner godt han som opprinnelig kjøpte den, så er gode sjanser for at han oppklare straks om den er ekte eller ikke.
Men som flere påpeker, så er vel sjansen stor for at den er fake.
Om den er fake, så har eg ingen planer om følge det opp med selger. Men gjør eg noe galt med å sette den i gang med egne deler og bruker den selv?
Jeg hadde aldri tatt kjangs på å sykle med en fake ramme. Ikke verdt å ta kjangsen. Ryker gaffel i 50 Km/t er det ikke noe hyggelig opplevelse. Er den fake hadde det vært rett på dynga
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Kjenner du til denne Pinarello`en?
[Re: olechr]
#273064424/03/202312:29
Jeg sykler mye med "kinakarbon". Men har aldri kjøpt noe som gir seg ut for å være noe annet enn det det er. Usikker der og er skeptisk. Du kan ikke være sikker på at den er trygg.
Om dette er en god/trygg sykkel eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men jeg melder meg på i gjengen som mener at dette ikke er en original Pinarello-ramme. Komponent-miksen og logoene får mine alarmklokker til å ringe. Finnes det i det hele tatt eksempler på andre originale rammer hvor det ikke er 'pyntet' med noe som helst annet enn akkurat selve produsentnavnet i form av striper, mønster, modellnavn etc?
Edit: To minutter med litt bildegoogling viser meg at det er et avvik fra bildet til trådstarter til det jeg klarer å finne av Pinarello Paris på girøret. Nok et hint for min del i retning av at dette er en kopi.
Om dette er en god/trygg sykkel eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men jeg melder meg på i gjengen som mener at dette ikke er en original Pinarello-ramme. Komponent-miksen og logoene får mine alarmklokker til å ringe. Finnes det i det hele tatt eksempler på andre originale rammer hvor det ikke er 'pyntet' med noe som helst annet enn akkurat selve produsentnavnet i form av striper, mønster, modellnavn etc?
Edit: To minutter med litt bildegoogling viser meg at det er et avvik fra bildet til trådstarter til det jeg klarer å finne av Pinarello Paris på girøret. Nok et hint for min del i retning av at dette er en kopi.
Eg tenker og som du sier og andre påpeker at den nok er fake. Siden eg tredje eier, så legger eg ikke så stor vekt på komponentane, tviler på om en fake(uten at eg vet) at den blir levert med Tiagra bakgir/hendler, 105 framgir og sram krank. Noe kan være fra ny sykkel, men vil nok tro ting er byttet her.
Girøret var vel en ting som var påpekt i en av disse fake artiklane, som eg ikke har sjekket ut enda. Men det styrker for mer at den er fake ja dessverre.
Det KAN fremdeles være en knakende god brukssykkel. Utfordringen og det de fleste av oss kjenner på rundt en slik ramme er usikkerheten. Ingen går lissom god for den, og hvordan kvalitetssikring har vært under produksjon vet knapt fåglarna. For min del hadde jeg aldri handlet den inn i utgangspunktet, men det er enkelt å si når man har 15-16 år på baken med stor sykkelinteresse, og da spesielt landevei. Jeg hadde ikke vært komfortabel med noe som helst annet enn en svært kort testtur i lav hastighet på det jeg visste var en kopiramme. Hadde jeg blitt tvunget til å finne et bruksområde måtte det bli kun på rulla.
Hensynet til sikkerhet for brukeren er bare én, og ikke nødvendigvis den viktigste grunnen, til å unngå piratkopier.
Har allerede lenket til bakgrunn spesifikt om sykkelrammer her, men dette er en grei generell oppsummering: Hvorfor unngå piratkopier.
I trådstarters sted, ville jeg ha bedt om at kjøpet oppheves med mindre selger kan legge frem troverdig informasjon om at rammen er ekte. Salget, slik det fremstår, er ulovlig. Kjedelig sak for begge parter, men ingen grunn til at trådstarter skal bære utgifter knyttet til den. Summen er beskjeden, så desto enklere for selger å ta ansvar.
Du er en snillere bergenser (eller vestlending, da) enn jeg
Vi får anse det som et stykke italiensk-kinesisk sykkelhistorie
Hehe, opprinnelig ingen bergenser, kanskje der det ligger
Er også litt konfliktsky, men i verste fall klare eg nok å skrape sammen noen kroner viss eg hadde solgt delene på sykkelen, som no hvertfall er originale.
Så får eg se hva som skjer med ramma. Kanskje rullesykkelen som en av dere nevnte over kunne vært noe. På en annen side, så har sykkelen vært brukt i langt tid uten problemer også da, men så er det jo noe i å bruk en fake sykkel også, selv om den kan fungere fint.
Om det er noe trøst, vi har "alle" vært der? Jeg har både kjøpt sykkel som har vist seg å være stjålet (flere ledd før han som solgte til meg) og hjul som viste seg å være ubrukelige. Noe jeg ikke merket før jeg hadde solgt dem videre uten noen gang å ha brukt dem og fikk en sint kjøper på linjen.
Men kan sykkelen brukes?
Jeg ville ikke lagt så mye vekt på "industrien". Tross alt snakker vi om et bruktkjøp av en gammel sykkel. Om du kjøper den eller ikke har ingen betydning på økonomien til the bad guys.
Sikkerhet er det vanskelig å mene noe om, men er det ikke tross alt litt positivt at den er såpass gammel? Ville dårlig karbonarbeid gått i stykker ved første anledning?
Om det er noe trøst, vi har "alle" vært der? Jeg har både kjøpt sykkel som har vist seg å være stjålet (flere ledd før han som solgte til meg) og hjul som viste seg å være ubrukelige. Noe jeg ikke merket før jeg hadde solgt dem videre uten noen gang å ha brukt dem og fikk en sint kjøper på linjen.
Men kan sykkelen brukes?
Jeg ville ikke lagt så mye vekt på "industrien". Tross alt snakker vi om et bruktkjøp av en gammel sykkel. Om du kjøper den eller ikke har ingen betydning på økonomien til the bad guys.
Sikkerhet er det vanskelig å mene noe om, men er det ikke tross alt litt positivt at den er såpass gammel? Ville dårlig karbonarbeid gått i stykker ved første anledning?
Nå har eg kun prøvde sykkelen noen hundre meter, der merker eg ingen forskjell. I tillegg har jo to stk hatt sykkelen i 15 år ca og vært i bruk uten noen problemer i følge dei.
Kjøpte for ei tid tilbake eit brukt karbon hjulsett, Spinergy, disse hadde blitt testet av fagfolk og funnet utmerket i kvalitet. Kan man f.eks få sjekket en ramme også på same måte?
Kjøpte for ei tid tilbake eit brukt karbon hjulsett, Spinergy, disse hadde blitt testet av fagfolk og funnet utmerket i kvalitet. Kan man f.eks få sjekket en ramme også på same måte?
I utgangspunktet vil ikke bransjen ta i piratkopier med ildtang, langt mindre garantere for kvalitet eller sikkerhet. Dette er noe helt annet enn Spinergy eller andre anerkjente kinesiske produsenter som driver lovlig og ansvarlig.
Nå er denne rammen så gammel at den med litt velvilje kan anses som et uskyldig stykke historie, så kanskje vil du kunne finne noen som kan vurdere den. Om du vil ta den kostnaden for en ramme av lav verdi.
Du kan i så fall høre med f.eks. Otto Jæger i Jaeger Liteseat som utfører reparasjoner av karbonrammer og burde ha forutsetninger for å gjøre en grunnleggende sjekk. Kanskje finnes det andre på Vestlandet som har liknende virksomhet.
Men jeg tror ikke noen vil gi deg et tilfredsstillende svar. Det blir til slutt din vurdering. Og ikke glem Ole Christians råd.
Du er åpenbart en meget hyggelig kar, men opprinnelig eier er en dust som med viten og vilje bidro til kriminalitet for å spare noen kroner. Deretter lurte han neste eier, og indirekte deg. Og satte dere begge potensielt i fare. Noen burde si det til ham.
Anekdotisk:
Grundige Luescher Teknik gjorde for et par år siden en sammenlikning av Chinarello Vs Pinarello (Dogma 65.1 Think2).
Jeg ville ha funnet en alu ramme eller annet på bruktmarkedet og satt over delene. En brukt alu ramme vil ikke koste mange kronene.
At den har gått i mange år osv trenger ikke å bety noe. At den kanskje ikke holder den gangen du kjører ned i et stort hull er det du bør tenke på. Så fort noen lager en ramme og trykker på et merkenavn de ikke har rettigheten til er er det svindel. Med andre ord kun for å tjene mest mulig penger. Hadde det vært vanlig no name Kinacarbon hadde det vært en helt annen sak.
Skulle du være så uheldig at den knekker og du skader seg stygt vil du angre i lang tid. Sorry for å være den kjipe, men ikke verdt å ta kjangsen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Tja. Godt kjøp for den prisen. Ingen har blitt lurt. Jeg syntes det blir vel dramatisert. Om ‘Kina-sykkel’ er farlig,tenk når flesteparten av bilene om noen år er ‘Kina-bil’. Jeg tror det går bra.
Jeg hadde brukt den slik den er, men ta en nøye inspeksjon av ramma og se etter sprekker og skader i karbon spessielt rundt gaffel\krankhus. Vi kjører vel "alle" egenltig på kina-karbon men di dyre rammene har vert innom en mer nøye kvalitetkontroll osv.
Tipper den sykkelen der holder mange fine rolige søndagsturer