Re: Fulldemper og skjermer bagasjebrett?
[Re: raklehana]
24/03/2023 19:59
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Du bør ikke ha noe festet til en senkepinne. Sykkelvogn som festes i akslingen er ikke noe problem
|
|
|
24/03/2023 21:20
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svar! Ja, skjønner at bagasjebrett på senkepinne ikke er lurt  Ser det finnes bagasjebrett som kan festes i ramma på sykler også(for sykler uten egne fester), slik som feks denne: https://bikeshop.no/topeak/4020037001001/topeak-tetrarack-m2l-bagasjebrett-festes-på-bakgaffel Ser tilsynelatende bra ut, men passer disse på de fleste fulldempere? Og er det OK å feste dette i karbon ramma? At sykkelen er av karbon spiller ingen rolle med tanke på sykkelvogn? Gode heldekkende skjermer ser jo faktisk ut til å finnes:-) Mange dumme spm, men er ganske grønn….
Redigert av raklehana; 24/03/2023 21:49.
|
|
|
25/03/2023 12:00
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har brukt ass saver skjermer som er små og smidige. de er ok så lenge du sykler i treningstøy som tåler litt vannsprut Hvis heldekkende skjermer skal fungere må de også ha feste i bakkant slik det gjerne er mulighet for på rene bysykler
for jobbpendling så er vel en fulldemper ett realt overkill hvis du skal sykle med sykkelvogn så vil vogna også begrense terrenget du kan forsere, så igjen vil jeg heller anbeale en hardtail
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
25/03/2023 14:54
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja, dette blir overkill til jobbpendling, men synes det blir unødvendig men flere sykler til forskjellig bruk. Bruker vel litt lengre tid til jobb kanskje med en fulldemper og mer og dyrere vedlikehold(men så slipper jeg å ha en ekstra sykkel). Er det annet en tid og vedlikehold som taler mot å bruke den til jobbpendling også?
|
|
|
25/03/2023 15:15
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Ja, dette blir overkill til jobbpendling, men synes det blir unødvendig men flere sykler til forskjellig bruk. Bruker vel litt lengre tid til jobb kanskje med en fulldemper og mer og dyrere vedlikehold(men så slipper jeg å ha en ekstra sykkel). Er det annet en tid og vedlikehold som taler mot å bruke den til jobbpendling også? Veldig beroende på hvor du parkerer sykkelen, men en dyr sykkel er jo mer attraktiv for Kjell T. Ring og hans kumpaner
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
25/03/2023 16:42
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja det er et godt poeng 
|
|
|
26/03/2023 08:26
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Mudhugger baksjerm fungerer veldig bra, jeg har det på fulldemperne.
|
|
|
27/03/2023 19:48
|
perbl
More than words
|
More than words
Håper du har tenkt godt gjennom dette, dette er ca den siste elsykkelen jeg ville valgt hvis pendling og lengre turer med vogn er hovedprioritet. Når det virker som at skjermer og bagasjeløsning er viktig for deg, ville jeg heller sett etter noe som har gode løsninger for dette.
Er det i urbane omgivelser med mye salt kommer de demperne der til å leve kort, og jeg ville definitivt prioritert en sykkel med mer praktiske detaljer for skjermer og bagasje til det du beskriver, med mindre en og annen grovere stitur på fuildemper betyr alt for deg.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
27/03/2023 20:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Når det virker som at skjermer og bagasjeløsning er viktig for deg, ville jeg heller sett etter noe som har gode løsninger for dette. Jeg har jo lenket til en bråte fulldempere for allsidig bruk med både skjermer og bagasjeløsninger  Syntes jeg var flink, vidsynt og tolerant som engasjerte meg for valg av el-sykkel, men ingen har kommentert dem 
|
|
|
27/03/2023 21:44
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Beklager at jeg ikke har kommentert det, var en veldig fin link du oppgav, som tross mangel på tilbakemelding er lest:) Kunne tenke meg å kjøpe sykkel av forhandler i Norge, og da står jeg igjen med scotten ?(og rise muller som blir for dyr).
Nei, får sjekke litt mer hardtail kanskje….
Uansett, takk for gode råd!
|
|
|
28/03/2023 06:37
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
750Wh batteriet er lengre og vil ikke passe. Pt. finnes det adapter til 500wh tube-batteri til 625wh størrelse. Det dukker nok opp adater til 625wh som passer i 750Wh ramme etterhvert. Om du vurderer Bosch så bør du sjekke om sykkelen du velger har Smart-system eller ikke. https://www.bosch-ebike.com/en/products/the-smart-systemJeg har selv syklet en del med cargo-henger, lastet opp til 45kg med det samme formål som deg(fiske/overnattinger) og med HT alu hybrid med 47mm dekk. Det på grusveier som tildels har vært røffe, steinete og hullete, samt stier som har vært det samme. Har hatt en del tilfeller hvor hengeren har veltet pga. store steiner og store hull, med for stor fart. Min feil selvfølgelig, men har vært glad for at jeg har alu-ramme da hengeren nesten har havnet på "taket" og vridd bolten i hengerfeste. Usikker på om en carbon-ramme ville ha tålt slike type vridninger. Uansett sykkel du ender med bør du sjekke vektbegrensningene for sykkelen, også med henger. Cube f.eks. har etterhvert blitt flinke til å lage oversikter over det, nå også med max. kg trykk på hengerfeste. https://file.cube.eu/azwesc1xfg346/...23_Stand_10.01.2023_Web_08.02.23xlsx.pdfhttps://file.cube.eu/azwesc1xfg346/...its_MY23_Stand_09.01.23_Web_20.03.23.pdfVille derfor anbefale deg en HT alu, med demperpinne om du finner det nødvendig.
|
|
|
[Re: Sepeda]
28/03/2023 07:02
|
perbl
More than words
|
More than words
Når det virker som at skjermer og bagasjeløsning er viktig for deg, ville jeg heller sett etter noe som har gode løsninger for dette. Jeg har jo lenket til en bråte fulldempere for allsidig bruk med både skjermer og bagasjeløsninger  Syntes jeg var flink, vidsynt og tolerant som engasjerte meg for valg av el-sykkel, men ingen har kommentert dem  Jeg snakket nå om akkurat denne modellen som virka å være spikret. Jeg vet det finnes andre, feks har vel Moustache en som du får kjøpt via Evo, i tillegg til den R&M-sykkelen som nevnes i en av artiklene, men da er vi fort opp over 100k i pris i den konfigen de har den inne med. Og tror trådstarter tenker lurt når hen ser for seg å handle fra forhandler, det er tross alt endel kompleks leamikk man kan få behov for spesialkompetanse og verktøy på med en elsykkel med elektronikk. Men om behovet for fulldemper ikke er det viktigste, ville jeg nok prioritert en halvdemper, det finnes endel gode alternativ der. Jeg er ikke sikker på hvor mye grovere sti trådstarter ser for seg å sykle, men hvis det ikke er en stor del av bildet, ville jeg feks vurdert en Trek Allant til bruken. Og hvis den Cuben er oppe i rundt 50k, får du også modellen med beltedrift og i det prisområdet. Når pendling er en av de viktigste delene av bruken, kan jeg ikke understreke nok hvor genialt det er å slippe griseriet med kjededrift på vinterstid for oss som ikke har tid til daglig runkepelling og kjæling med drivverket.
Per B.
|
|
|
28/03/2023 21:13
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for flotte innspill @Labbetuss og @perbl ! Dere har noen gode poeng som jeg ikke har tenkt godt nok over. Nei, ramme av carbon er kanskje ikke optimalt for mitt bruk, ei heller fulldemper. Årsaken til at jeg har tenkt på fulldemper er rett og slett luksuskomfort og ikke sykkling på stier hvor den egentlig kommer til sin rett.
Jeg får tilbake til «tegnebrettet» å tenke på nytt, men ser poengene deres med hardtail:)
|
|
|
29/03/2023 07:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette er såklart bare mine personlige preferanser, for alt jeg vet vil du bli skikkelig godt fornøyd med fulldemperen du hadde sett deg ut. Men personlig er jeg veldig glad i å kunne pendle i vanlige klær uten å bli spruta ned av saltslaps og gjørme, det er ca umulig uten å ha en sykkel tilrettelagt for gode heldekkende skjermer. I tillegg synes jeg det er ganske digg å kunne bruke gode sidevesker der man kan slenge sekk med laptop eller handleposer oppi på en sykkel som primært skal brukes i hverdagen. Dette funker også best på en sykkel med fester for, eller som blir levert med gode bagasjebærere. Hvis fulldemperønsket først og fremst handler om komfort, ville jeg testet en prøvetur med en elsykkel utstyrt med en god dempepinne ala Cane Creek Thudbuster (mange av R&M-syklene kommer med disse ferdig påmontert). Finnes vel også endel rimeligere setepinner som har en viss demping, men den til CC virker å ha bra renomme, og jeg er godt fornøyd med den på egen pendlersykkel. Disse gjør faktisk ganske mye for komfort, og koster ikke ekstremt mye. Du går så klart glipp av fordelen med en justerbar setepinne, men hvis du ikke skal sykle mye sti, vil jeg si at det ikke er veldig viktig, det er først og fremst der jeg føler det har den store nytten. Feks: https://www.vpg.no/cane-creek/300097/cane-creek-g4-thudbuster-st-setepinne-med-50mm-demping
Per B.
|
|
|
29/03/2023 08:36
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for nok et godt innspill @perbl ! Ja, det er komforten jeg har tenkt på som den store fordelen med fulldemper, men skal sjekk ut setepinne med demping! Det vil jo være en veldig billig og god løsning!
|
|
|
29/03/2023 09:36
|
perbl
More than words
|
More than words
I tillegg består "dempingen" i disse pinnene stort sett av en elastomer-komponent som fjærer, så du har ikke kompleksiteten av en demper med forseglinger som bør byttes, demperolje som bør byttes ut, en kompleks demperkonstruksjon med oljesirkulasjon etc. Litt enkel smøring av leddene er liksom alt vedlikeholdet som skal til, evt bytte av gummiproppen.
Så sånn du beskriver bruken din, ville jeg definitivt heller gått for en mindre kompleks hardtail med en setepinne med demping, da jeg tror du vil ha mer glede av en sykkel med gode skjermer og bagasjeløsninger til bruken din.
Per B.
|
|
|
30/03/2023 09:23
|
raklehana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode råd, dette har du nok helt rett i!
|
|
|
30/03/2023 09:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
I tillegg består "dempingen" i disse pinnene stort sett av en elastomer-komponent som fjærer, så du har ikke kompleksiteten av en demper med forseglinger som bør byttes, demperolje som bør byttes ut, en kompleks demperkonstruksjon med oljesirkulasjon etc. Litt enkel smøring av leddene er liksom alt vedlikeholdet som skal til, evt bytte av gummiproppen.
Så sånn du beskriver bruken din, ville jeg definitivt heller gått for en mindre kompleks hardtail med en setepinne med demping, da jeg tror du vil ha mer glede av en sykkel med gode skjermer og bagasjeløsninger til bruken din. Sleng på dekk med mest mulig volum, gjerne 27.5 x 2.4, så tar det unna "nok"... og den dempepinnen er på lista over ting jeg skal ha, evnt blir det Brooks-sadel isteden :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
30/03/2023 10:50
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Setepinne: Suntour SP12-NCX er et ganske bra alternativ til ca halve prisen: https://www.elife.no/product-page/suntour-sp12-ncx-setepinneJeg har hatt min siden 2011, nesten daglig i bruk til og fra jobben. Funker fortsatt fint med nesten null vedlikehold. Det er ikke akkurat supersmuud, men den glatter ut humpene.
Redigert av Arne_And; 30/03/2023 10:53.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
30/03/2023 14:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Sleng på dekk med mest mulig volum, gjerne 27.5 x 2.4, så tar det unna "nok"... og den dempepinnen er på lista over ting jeg skal ha, evnt blir det Brooks-sadel isteden :-)
Du som er i den budsjettorienterte klubben med turkis Yeti har da vel råd til begge deler?  Forøvrig bra tips om den Suntouren over, den så litt bedre ut enn endel av dem som bare ser ut som en kortvandret justerbar setepinne, de har jeg hatt mange defekte innom når jeg har stått på gratis sykkelservicer rundt om i byen.
Per B.
|
|
|
31/03/2023 10:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sleng på dekk med mest mulig volum, gjerne 27.5 x 2.4, så tar det unna "nok"... og den dempepinnen er på lista over ting jeg skal ha, evnt blir det Brooks-sadel isteden :-)
Du som er i den budsjettorienterte klubben med turkis Yeti har da vel råd til begge deler?  Forøvrig bra tips om den Suntouren over, den så litt bedre ut enn endel av dem som bare ser ut som en kortvandret justerbar setepinne, de har jeg hatt mange defekte innom når jeg har stått på gratis sykkelservicer rundt om i byen. Når 98% av ressursene og de følelsesmessige innkjøpene går til nevnte tannlegesykkel må eltransportsykkelen nøye seg meg nøye vurderte og økonomiske resteressurser :-D (må få tilføre at turkis sykkel ble innkjøpt FØR covid påførste oss delemangel og prisvekst, inkl 30% rabatt...så et budsjettmessig gullkjøp rett og slett) Elsykkelen er en fancydelemessig forsømt arbeidshest rett og slett.
Redigert av RazeFaze; 31/03/2023 10:38.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|