Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rust på bremseskiver etter verkstedopphold

Rust på bremseskiver etter verkstedopphold #2730397 20/03/2023 17:44
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,726
Howard Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,726
Kjære forum…
Folk spør om mye og får mange gode råd og tips. Nå skal jeg også forhøre meg.
Elbilen har stått på verksted. Lenge.
Et par uker før bilen skulle på eu-kontroll ble den påkjørt og såpass skadet at den ikke var kjørbar. Bilen ble tauet til verksted nr 1 hvor den nå har stått til reparasjon i drøyt halvannen mnd. I mellomtiden har eu-godkjenningen gått ut og jeg har fått vedtak om bruksforbud på bilen.
Verksted nr 1 ble gjort oppmerksom på dette og de skulle få den til eu-godkjenning på naboverkstedet, verksted nr 2, før jeg hentet den.
I dag fikk jeg melding fra verksted nr 2 om at bilen var ferdig og kunne hentes. Når jeg skal hente bilen får jeg opplyst at bilen ikke er eu-ok pga rust på bremseskiver foran og bak.
Jeg har vært elbileier i 10 år og kjenner til rustproblematikken på bremser, og gjør det som anbefales mtp å slite bort rust med oppbremsing osv. Jeg mener bestemt at dette er rust som har oppstått mens bilen har stått lenge parkert utdnfir verkstedet.
Har jeg en sak mtp å få verksted 1 til å bidra her eller må jeg punge ut 10 laken selv for å få den eu-ok?

Vad tycks?

-H

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730400 20/03/2023 18:29
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Kan du ikke kjøre en liten runde med noen harde oppbremsing og da er rusten vel borte? Eller har det blitt så ille at du må bytte skiver?
Pleier da bare å bli overflaterust av å stå stille. Vanskelig å forstå det ksn eskalere så mye på 6 uker.
Da må jo alle biler på Gardermoen ruste opp for de pensjonister som er på Granca halve vinteren…

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Panda] #2730402 20/03/2023 18:45
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,726
Howard Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,726
Tja… mekanikeren på verksted nr 2 antydet at litt kjøring kunne slite bort nok rust til at den ble godkjent. Samtidig har bilen allerede fått vedtak om bruksforbud mens den sto på verksted, så jeg kan liksom ikke ta bilen ut på veien et par dager…

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730404 20/03/2023 19:05
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Opp til 80 og rask nedbremsing på parkeringsplassen til verkstedet, må være det minste de kan gjøre for deg ICON_SMILE

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730407 20/03/2023 19:32
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510
Kakachka Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510
Sitat: Howard
Tja… mekanikeren på verksted nr 2 antydet at litt kjøring kunne slite bort nok rust til at den ble godkjent. Samtidig har bilen allerede fått vedtak om bruksforbud mens den sto på verksted, så jeg kan liksom ikke ta bilen ut på veien et par dager…


Du kan fremdeles kjøre den med prøveskilt. Enten bestille selv, eller så bille jeg tro at vetksted nr 2 disponerer noen som kan benyttes.

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730435 21/03/2023 09:12
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114
ScottRacing Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114
hvis det er snakk om overflaterust så vil en enkel oppbremsing fjerne rusten;
hvis det er gravrust så er skivene kassable

bremeskivebytte må være en av de ultimate kremjobbene for bilverkstedene etter EU kontroll. Dyre deler, gode rabattter og kjapt utført jobb.
dette er jobber som sikrer børsten til julebordet


Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: ScottRacing] #2730440 21/03/2023 09:47
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Sitat: ScottRacing


bremeskivebytte må være en av de ultimate kremjobbene for bilverkstedene etter EU kontroll. Dyre deler, gode rabattter og kjapt utført jobb.
dette er jobber som sikrer børsten til julebordet


Og det er et av de bilmek jobbene du enkelt kan gjøre selv. Like lett som på bytte rotor på sykkelen, men det tar selvsagt litt lengere tid.

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730445 21/03/2023 10:05
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Og med moderne biler må du trikse no drit med et batteri eller no sånn?

Uansett, jeg fikk estimat på 5.5k for å skifte bakbremser (klosser/skiver) ICON_LAUGH

Dreit i det, kjørte litt hard oppbremsing og det ordna seg

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730544 23/03/2023 05:21
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Sitat: Howard
Tja… mekanikeren på verksted nr 2 antydet at litt kjøring kunne slite bort nok rust til at den ble godkjent. Samtidig har bilen allerede fått vedtak om bruksforbud mens den sto på verksted, så jeg kan liksom ikke ta bilen ut på veien et par dager…


At skiver ruster når bilen står noen dager/uker er jo normalt, det skjer jo i norsk klima i løpet av svært kort tid. Dette er vel å merke overflaterust og ikke gravrust, så stusser litt på verkstedet. Er det den typiske, brems litt hardt og rusten er borte -rust, så burde ikke det ha utslag på en EU- kontroll. Er det gravrust som ikke lar seg bremse bort, så er det jo en annen historie.

Vanskelig å se at det er en sak mot verksted nr 1 som sikkert har lagret bilen ute. Mulig det uansett er tid for skive og klossebytte, så det er bare å bytte i vei?


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730554 23/03/2023 07:59
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Jeg mistenker at "rust på elbilskiver" er blitt en pengeku for en del verksteder ifbm kontroll.
Jeg hadde bilen på eu kontroll i sommer, og 100k service tre-fire mnd senere på høsten. Da gikk vi plutselig fra ingen bemerkning på rust på skivene til "bakskiver må byttes", men med et lite hint om at det kunne slites bort. Får se hva de sier neste gang.

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Ndreas] #2730565 23/03/2023 10:41
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Sitat: Ndreas
Jeg mistenker at "rust på elbilskiver" er blitt en pengeku for en del verksteder ifbm kontroll.
Jeg hadde bilen på eu kontroll i sommer, og 100k service tre-fire mnd senere på høsten. Da gikk vi plutselig fra ingen bemerkning på rust på skivene til "bakskiver må byttes", men med et lite hint om at det kunne slites bort. Får se hva de sier neste gang.


Det er ikke noe jeg kjenner meg igjen i hvor lang tid tror du det tar før du møter deg selv i døra om en kunde har drøyt mye skive/klosse skifte .
De byttet jeg jo sist,for 2 år siden på siste serv osv.Det må være garanti.Kravet er mer en 50 prosent bak fek på pkk.Håper ingen seriøse aktøre har det som pengeku,noe jeg tviler på .

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730567 23/03/2023 11:32
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Neida var bare en gjetning basert på min erfaring, kanskje ekstra hvis biler er utenfor garanti?

Skillet er jo på eu-kravet, grav/overflaterust og om rusten kan slites bort med noen sterke oppbremsinger.

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Ndreas] #2730569 23/03/2023 11:44
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Sitat: Ndreas
Neida var bare en gjetning basert på min erfaring, kanskje ekstra hvis biler er utenfor garanti?

Skillet er jo på eu-kravet, grav/overflaterust og om rusten kan slites bort med noen sterke oppbremsinger.


Nå sier vel Norsk Kjøpslov noe om reklamasjon på jobber utført på verksted ,selv om garanti er utgått

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730570 23/03/2023 11:59
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Jo da, men som sagt. I mitt eksempel ovenfor så var det litt rart at skivene gikk fra eu-godkjent til "må byttes" på 4mnd på sommer/høst?

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730571 23/03/2023 12:14
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
At noe blir EU-godkjent betyr jo ikke at det ikke er rust på skivene. Bremsene mine skle gjennom på EU i fjor selv om de åpenbart var ganske slitte. Jeg regner med at de ikke ville blitt godkjent nå (bytter uansett for min egen del).

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730573 23/03/2023 12:54
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Neida, helt klart ikke umulig. På ingen måte. Var mer en vag mistanke enn noe.

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: larsdx] #2730575 23/03/2023 13:28
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Sitat: larsdx
At noe blir EU-godkjent betyr jo ikke at det ikke er rust på skivene. Bremsene mine skle gjennom på EU i fjor selv om de åpenbart var ganske slitte. Jeg regner med at de ikke ville blitt godkjent nå (bytter uansett for min egen del).


det er jo en smal sak og sjekk skivene selv hvis du har gangsyn og skyvelær,
det er ikke noe vits i å bytte bare for å bytte


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Kjetil307] #2730577 23/03/2023 13:33
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: Kjetil307
Håper ingen seriøse aktøre har det som pengeku,noe jeg tviler på .


Kjent aktør prøvde seg på dette kravet på meg etter knappe 17000 km og mindre enn 2 år da service ble tatt på vinteren midt i saltsørpa, så jeg tror du tar feil og at de prøver seg. Opplagt bare overflaterust. Jeg nektet hardt på dette, og samme skivene ble ikke engang kommentert på 2 neste service siden jeg da passet på at dette ble gjort på sommertid.

En del el-biler i dag har også software som slår av regenerering i starten av hver kjøretur, da fikser dette seg selv.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: eOpseth] #2730585 23/03/2023 16:33
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Sitat: eOpseth
Sitat: Kjetil307
Håper ingen seriøse aktøre har det som pengeku,noe jeg tviler på .


Kjent aktør prøvde seg på dette kravet på meg etter knappe 17000 km og mindre enn 2 år da service ble tatt på vinteren midt i saltsørpa, så jeg tror du tar feil og at de prøver seg. Opplagt bare overflaterust. Jeg nektet hardt på dette, og samme skivene ble ikke engang kommentert på 2 neste service siden jeg da passet på at dette ble gjort på sommertid.

En del el-biler i dag har også software som slår av regenerering i starten av hver kjøretur, da fikser dette seg selv.



Der burde du vel dratt garanti/reklamasjons korte .

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Howard] #2730589 23/03/2023 17:44
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,726
Howard Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,726
Update:
Skivene foran var byttet for ca 11mndr siden og kjørt ca 15k km. Bak var de slitne.
Verksted nr 2 byttet skiver foran som garantisak og så tok jeg service på bilen og nye skiver bak for egen regning.
Verksted nr 1 var heller ikke helt negative til å finne en løsning hvis garantisaken ikke gikk gjennom.
Så alt i alt - ok løst for alle parter.
-H

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Panda] #2730593 23/03/2023 19:37
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
E
eirikbk Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
Sitat: Panda
Sitat: ScottRacing


bremeskivebytte må være en av de ultimate kremjobbene for bilverkstedene etter EU kontroll. Dyre deler, gode rabattter og kjapt utført jobb.
dette er jobber som sikrer børsten til julebordet


Og det er et av de bilmek jobbene du enkelt kan gjøre selv. Like lett som på bytte rotor på sykkelen, men det tar selvsagt litt lengere tid.


Det er ikke ofte reklame fanger, men så en slik video på siden til noen som selger bildeler. Det så ganske enkelt ut. Må bare regne inn litt lengre tid når det er første gang. Så det har jeg lagt bak øret.

Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold [Re: Kjetil307] #2730603 24/03/2023 05:43
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: Kjetil307
Sitat: eOpseth
Sitat: Kjetil307
Håper ingen seriøse aktøre har det som pengeku,noe jeg tviler på .


Kjent aktør prøvde seg på dette kravet på meg etter knappe 17000 km og mindre enn 2 år da service ble tatt på vinteren midt i saltsørpa, så jeg tror du tar feil og at de prøver seg. Opplagt bare overflaterust. Jeg nektet hardt på dette, og samme skivene ble ikke engang kommentert på 2 neste service siden jeg da passet på at dette ble gjort på sommertid.

En del el-biler i dag har også software som slår av regenerering i starten av hver kjøretur, da fikser dette seg selv.



Der burde du vel dratt garanti/reklamasjons korte .


Det forsøkte jeg, men "slik var el-biler" var det svaret jeg fikk. Dette var riktignok i 2015 minnes jeg, og min oppfattning er at bransjen har modnet litt her siden da, selv om jeg hører historiene innimellom selv.

Service og EU-kontroll legges alltid til sommerhalvåret for min del.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå