Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelrulle på budsjett?

Sykkelrulle på budsjett? #2727940 31/01/2023 16:42
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Usikker på om dette passer best her eller under trening, men la gå.

Ønsker å begynne å sykle mer igjen, og hva fungerer da bedre enn å kjøpe noe nytt?

Har i alskens år lidd på en tacx satori T1850. Egentlig synes jeg det er helt greit, liker rulletrening, i hvert fall som en effektiv greie i hverdagen (hvor jeg kan få inn litt timer med netflix i stedet for å ligge på sofaen).

Problemet er bare at det er så J bråkete. Så spørsmålet er da om disse fine rullene (hvor man ikke har hjul bakpå) som har kommet de siste årene er mer stillegående? Etter litt youtube-kikking virker det som jeg kan konkludere med at de er det. Men er det verdt oppgraderingen?

Ser at jeg kan finne feks. kickr core og tacx flux til helt greie priser på Finn.. (har egentlig ikke et budsjett, men liker å ikke bruke mer penger enn jeg må - lite forenlig med en sykkelhobby)

Re: Sykkelrulle på budsjett? [Re: likeråsykle] #2727942 31/01/2023 17:15
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det er stor forskjell fra Tacx rulle med hjul på og Kickr med hjul av.

Erfaringen min er fra en Tacx Flow Smart som minna mer om et helikopter under bruk og krevde headsett for å ikke blir surrete.

Har både Kickr Core og V5 og begge er stille, men V5 er stillest.

Ulempen er jo at man hører på alle andre lyder på sykkelen i steden.

Har en nabo med Flux S og V5 og fikk grei beskjed om at Flux burde jeg ikke kjøpe fordi det var mye teknisk + at den måler feil watt.
Det er riktig nok 1. gen Flux S, men allikevel.

Holder en knapp på Kickr av et eller annet slag eller Elite for den del, men om man leser tester så er det veldig ofte at Kickr rullene får best kritikk på det som betyr noe.

Er iallefall godt fornøyd med mine og har ikke hatt hickups i det hele siden Kickr Core kom i hus for 3-4 år siden.

AG

40+ and still climbing......
Re: Sykkelrulle på budsjett? [Re: Gullars] #2728047 02/02/2023 10:49
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Gullars

Ulempen er jo at man hører på alle andre lyder på sykkelen i steden.

Det løser lett man med en bråkete vifte.....

Ja en rulle uten bakhjul er verd det. Etter et par år på Elite Direto XR er jeg overbevist. Stille, lette å leve med, lett å montere sykkel på og utmerket til å gamifisere innetrening. Ja, jeg har snudd der også. Før var det greit å se i veggen og på Bolten. Nå svirrer jeg rundt i Wattopia.

Landevei har en oppsummering av testene sine her:
https://www.landevei.no/sykkelutstyr/sykkelruller
om du virkelig vil i dybden og ikke være ferdig før til våren anbefales www.dcrainmaker.com

Generelt er alle nyere direktemonterte ruller veldig bra sammenlignet med det OP har, og det er lett å gå seg vill i alle spesifikasjonene og mene at 2400 watt maks belastning er mye bedre enn 1800 og at man MÅ ha 1% nøyaktighet og at 1,5% dritt. Så pass på. Pass også på at du får med kvittering om du kjøper på Finn.no Det er enklere å reklamere enn å reparere på egen hånd om noe skulle skje.

LarsB

Redigert av larsb; 02/02/2023 10:49.
Re: Sykkelrulle på budsjett? [Re: likeråsykle] #2728138 03/02/2023 10:10
Panda Offline
Besatt
Besatt
Det spørs jo hva du skal bruke den til? Skal du bare sykle rolig i sone 1 og sone 2, da bråker ikke en dum wheel-on rulle noe særlig som man ikke kan leve med.
Sykler du harde intervaller med mer fart på da blir det jo høy hastighet på hjulet og derav høy lyd.

En direct drive rulle bråker også litt, fra kjede-kassette, men er dette smurt opp bra så har du ikke mye lyd nei.
Koster jo litt mer.

En brukt Kickr Core får du vel til 4000 kr, mens en brukt gammeldags Tacx rulle koster 200 kr på finn.

Re: Sykkelrulle på budsjett? [Re: Panda] #2728566 09/02/2023 18:51
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Takk for svar!!

Sitat: larsb
Pass også på at du får med kvittering om du kjøper på Finn.no Det er enklere å reklamere enn å reparere på egen hånd om noe skulle skje.

LarsB

Ja, akkurat dette er jeg litt skeptisk til. Per nå har jeg ikke funnet noen på bruktmarkedet som er billige nok til å veie opp risikoen det er å kjøpe brukt kontra nytt, så jeg ender nok opp med å kjøpe en ny en for å ha bedre reklamasjonsrett.

Sitat: Panda
Det spørs jo hva du skal bruke den til? Skal du bare sykle rolig i sone 1 og sone 2, da bråker ikke en dum wheel-on rulle noe særlig som man ikke kan leve med.
Sykler du harde intervaller med mer fart på da blir det jo høy hastighet på hjulet og derav høy lyd.

En direct drive rulle bråker også litt, fra kjede-kassette, men er dette smurt opp bra så har du ikke mye lyd nei.
Koster jo litt mer.

En brukt Kickr Core får du vel til 4000 kr, mens en brukt gammeldags Tacx rulle koster 200 kr på finn.

Blir litt av begge! Ja, den gamle tacx-rulla mi kjøpte jeg faktisk for 200 i 2017, mon tro om jeg får solgt den for det samme nå? Men ja, en god del dyrere i pris... Men begynner å tenke at det kanskje er verdt det. Her jeg bor er det fort minst 6-7 måneder som er rullemåneder (går heller på ski da, men ønsker å få inn litt sykkeltrening i disse månedene også samt å inn mer trening på de verste uværsdagene)

Re: Sykkelrulle på budsjett? [Re: likeråsykle] #2730566 23/03/2023 11:09
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Etter mye om og men har jeg endelig fått landet på rulle. Landet på kickr core, dette tilbudet: https://birk.no/wahoo-kickr-core-elemnt-roam-bundle. Selv om jeg ser at kickr core har ligget en del lavere tidligere...

Ellers vurderte jeg Tacx flux s: https://www.fjellsport.no/merker/ga...Cz-rx_QIVkMrVCh2W9QEiEAYYASABEgI-1_D_BwE
(og det ville nok vært et like så bra kjøp for min del, da jeg føler core blir i overkant for meg, men ble litt revet med av tilbudet samt at de fleste testene jeg leste så anbefalte de core over flux, kanskje ikke så rart da det er en dyrere rulle)

Denne hadde ikke vært så mye dyrere enn de rullene jeg finner på bruktmarkedet, men sikkerheten man får ved å kjøpe nytt rundt om noe skulle ryke er verdt de ekstra tusenlappene. Spesielt når det ikke er noen brukte i mitt område.

Så nå er jeg veldig spent på å høre lydforskjellen mellom ny rulle og min gamle "dumme" rulle (denne fikk jeg ikke lov å bruke hvis noen var i hus da jeg bodde hjemme med familien, pga. støy i hele huset).

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå