Til sommeren skal jeg delta i ett større arrengement i Oslo; hvis jeg skal følge byrådets intensjoner og bruke offentlig kommunikasjon så vil jeg få drøyt tre timers reisevei tur retur + evn venting, med bil så blir det en drøy time. I tillegg blir det ett styr uten like for å dra med meg nødvendig utstyr.
Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass?
[Re: supernalle]
#273019316/03/202314:06
Større arrangement? Tenker vi 1000+ deltakere? SINTEF regner med 12,5 til 15 m2 per bil. Med infrastruktur (inn- og utkjøring + manøvrering skal vi holde av 20 daa for at alle kan kjøre ditt med sin egen bil. Ikke rart at vi bruker nesten like mye areal på bil enn på bygg i Oslo.
[Re: Sepeda]
#273020016/03/202315:41
Det føles som at alle outlier'e skal brukes som eksempel for hvordan situasjonen er. BYM har trafikkbetjenter. Parkerer folk som idioter kan de bøtelegges eller taues vekk. Personlig er jeg ikke fan av mye av den parkeringen magnusc viser til, men jeg har aldri sett BYM gi bøter til f.eks. de som absolutt skal stå på kulen i krysset Gamle Maridalsvei og Maridalsveien. Når jeg har sett BYM har de kjørt inn til Skar, snur ved bussholdeplassen, og kjører ofte ikke innom Hammeren P på vei tilbake.
Diskusjonen blir litt lavmål når ene siden snakker om hvor grusomt livet er langs den kommunale veien i Maridalen. Hvor forferdelig bilistene er, hvor farlig det er der, hvor kaotisk det er. Ikke minst den grusomme dieselosen som spys i ansiktet til syklistene, sammen med den enorme mengden svevestøv som visstnok eksisterer i Maridalen. Motparten snakker om politiske masterminds, som om det ikke bare er politikere som har sin agenda, og hvert 4de år får innbyggerne stemme hvilken retning byen skal ta. Normalt i et demokrati.
Benytter en f.eks runden Maridalsveien - Gamle Maridalsvei - Maridalsveien - Sandermosveien - Greveveien - Maridalsveien, unngår man litt trafikk, i tillegg får en med litt bakker. Alternativt kan man sykle gravel via Movatn, Snippen eller Sandermosen til Oset. 95-99% av brukerne av veien i Maridalen viser hverandre hensyn, og i harmoni.
Uansett hva en mener, må både bilister, syklister, turgåere og løpere dele veien og vise hensyn. Bilde fra Maridalen, TØI: «Del veien» – for bedre samspill
(Hadde ikke blitt overrasket om det sto 2 kassebiler foran dette skiltet, som demonstrer igjen magnusc sitt poeng. Her kan BYM bøtelegge eller taue bort.)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#273020116/03/202316:00
Jeg vil også få bemerke at på den aktuelle parkeringsplassen røyk det for en tid tilbake to-tre plasser (avhenging hvordan de andre bilene parkerer) på et par gjenbruksbokser. Disse er helt unødvendig, da det er gjenbruksstasjon på Velhuset, og de to husene som er i nærheten har aldri savnet å ha gjenbruksbokser der. En for klær og en for glass/metall. Jeg tipper også dette kun var for sabotering. Det finnes ingen logikk i å sette de boksene der.
Det er fint å sykle langs veiene i Maridalen. Det er lite problemer med verken eksos eller problemer med biler. Selv i Maridalsveien opplever jeg ikke særlige problemer....
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
[Re: Andreas83]
#273020216/03/202316:04
Det er i fine vinterhelger ofte tett trafikk og kø i Sørkedalsveien, som jeg viser til. Ikke alltid så ille at det kommer i avisen.
Kjøringen er også merkbart mer aggressiv på ettermiddagene på hverdagene i vinterhalvåret, da det synes å være et kappløp for å rekke frem raskest mulig for kveldens skitur.
Vi kan spille ball frem og tilbake, men realiteten er uansett at det ikke er plass til at alle skal farte rundt i bil, i særdeleshet på populære utfartsdager. Så de samme bilglade burde være glad for at andre velger annerledes. De siste som tjener på å rakke ned på kollektiv som ubrukelig, er bilistene selv.
Jeg har ikke tenkt å ta bilen fra noen, så senkede skuldre
Og jeg tar hensyn og slipper frem og hilser og takker alle hensynsfulle bilister, og det er heldigvis de fleste.
Og nå noe om noe helt annet: I morgen blir det mye snø, folkens! Vær forsiktige på to eller fire hjul.
[Re: magnusc]
#273020316/03/202316:33
Her er et bilde 100 meter fra innkjøringen til Låkeberget, på en dag hvor Låkeberget var mer eller mindre tomt. Som sagt tidligere i tråden handler det som oftest om tankeløshet og/eller egoisme, ikke mangel på parkeringsplasser.
Er litt nysgjerrig på hvorfor dette er tankeløshet og/eller egosime? Skader man noen ved å parkere i noe som ser ut som en parkeringslomme langs veien?
Mulig det er noe jeg ikke ser ut i fra bildet? Et parkerings forbudt skilt kanskje?
..Megatower v2.. ::Vidar::
[Re: vids]
#273020416/03/202317:25
Mulig det er noe jeg ikke ser ut i fra bildet? Et parkerings forbudt skilt kanskje?
Det er lov å stå utenfor veien. Evt. er det grunneier som skal ha noe å utsette på dette. Jeg ser det står blir der ofte, og jeg vet faktisk ikke grunnen, men det må være en spesiell grunn. Tankeløst er det ikke.....
Noe positivt skjer da i Maridalen. Ett nytt flott skilt er satt opp (ikke av meg). Slik ser det ut:
- Voltaire
#273020516/03/202317:37
Ja, med hundrevis av parkeringsplasser tilgjengelig i Maridalen, er det åpenbart at fjorten stengte betyr stengt Marka. Nå er det slutt på tur.
Nesten som noen har forlest seg på Document.no sin dekning.
Men at det er hjelpesløs behandling og et salig rot fra kommunens side rundt disse fjorten plassene, er det lett å være enig i. Tabbe på tabbe. Fortsettelse følger.
#273020616/03/202317:45
Ja, med hundrevis av parkeringsplasser tilgjengelig i Maridalen, er det åpenbart at fjorten stengte betyr stengt Marka. Nå er det slutt på tur.
Nesten som noen har forlest seg på Document.no sin dekning.
Men at det er hjelpesløs behandling og et salig rot fra kommunens side rundt disse fjorten plassene, er det lett å være enig i. Tabbe på tabbe. Fortsettelse følger.
Jo, de 16-17 parkeringsplassene har mye å si for deres funksjon. Så har andre parkeringsplasser sin funksjon. Uansett er det håpløst å sabotere.
Personlig leser jeg aldri document.no.
- Voltaire
#273020716/03/202317:50
Vi snakker i utgangspunktet om så få berørte plasser, at 2-3 plasser er en betydelig forskjell.
Bymiljøetaten har fra første stund snakket om fjorten nye, og det tallet ble gjengitt også da utvidelsen var klar. Jeg syntes plassen så liten ut da jeg trillet innom, men da var den jo allerede sperret, så mitt øyemål er upålitelig.
(Du siterte før jeg fikk rettet feiltasting. 41 til 55, selvsagt.)
Om det er noe jeg ikke har fått med meg, er det bare å beklage.
#273022117/03/202307:44
Til sommeren skal jeg delta i ett større arrengement i Oslo; hvis jeg skal følge byrådets intensjoner og bruke offentlig kommunikasjon så vil jeg få drøyt tre timers reisevei tur retur + evn venting, med bil så blir det en drøy time. I tillegg blir det ett styr uten like for å dra med meg nødvendig utstyr.
og?
Er det noen som hevder at alle skal reise kollektivt til enhver tid?
Hoveddiskusjonen er (sånn jeg ser det) om kollektivt bør prioriteres mer framover, som får mange bilister til å se rødt (mye sikkert fordi de har vært vant til å få forkjørsrett i alle år siden krigen).
Jeg mener at vi bør ha en storsatsning på kollektiv rett og slett fordi vi ikke _kan_ fortsette å prioritere bil uten at man legger beslag på stadig mer natur/areal. Lettere med bil=fler folk kjører bil, må bygge ut mer gitt for å gjøre det lettere, fler kjører bil etc etc.
Hoveddiskusjonen er (sånn jeg ser det) om kollektivt bør prioriteres mer framover, som får mange bilister til å se rødt (mye sikkert fordi de har vært vant til å få forkjørsrett i alle år siden krigen).
Feil. Diskusjonen startet med at konkrete parkeringsplasser på Hammeren P ble fjernet av det en nå vet er 2 grunner. 1: Noen maste nok på Statsforvalteren til at de satt igang en sak de egentlig ikke ville starte 2: Byrådet vil begrense parkeringsplasser. BYM anla de nye parkeringsplassene fordi innbyggere etterspurte flere plasser, uten å høre med de et hakk høyere opp. BYM kunne vært ærlige med supernalle fra start, da de har en form for informasjonsplikt ovenfor innbyggerne.
Per nå ser det ut som en politisk bom, som Høyre og andre kan lett utnytte. Både fordi folk liker marka, om vinteren liker mange å kjøre til der de skal gå på ski og aktive vinteraktiviteter gjør det ubehagelig(selv med boblejakke) å vente på en buss i mer enn 10min. Eksisterende byråd har en evne til å sløse med kommunale midler, på ting mange ikke ønsker, som er en politisk gavepakke til motstandere. Dette ser selv en som meg, som alltid har stemt AP, men nå kanskje ender med å stemme Høyre i 2023. En slags motsatt Støre-switch. Tydeligvis er jeg ikke alene.
Så har det kommet en rekke argumenter hvor de som vil ha vekk parkeringsplassene nevner uvettig kjøring og parkering. Dette er ting som allerede bør dekkes av BYM sine parkeringsvakter og Politiet. Siden dette ikke taes tak i fra deres hold, er det kanskje en indikator på at de vurderer problemet som lite eller at problemet er et holdningsproblem. I tillegg til et par beskrivelser av hvor forferdelig det er å være syklist i Maridalen, og at forurensingen i Maridalen er grusom og nærmer seg Tsjernobyl pga. bilene. Noe som ikke er realistisk. Det ble også nevnt at kritikken mot byrådet kun kom fra en person som misliker "grønne gærninger", et ord han ikke har brukt, så det var en fin hersketeknikk, med motsatt effekt. Samme gjelder det å indikere at han leser Document.
Det er en kommunal vei. Alle brukerne må dele den, og vise hensyn til medtrafikanter. Det dekkes av Vegtrafikkloven. Sett bort fra noen få dager i året, og et par idioter i begge grupper, er det fredelig på veiene i Maridalen. Det er masse plass. Hammern P er eneste plassen som om vår/sommer/høst kan være full på en solrik lør/søndag, siden det er ikke så mange plasser der.
At 1-4 dager i året skal brukes som argument blir bare søkt. Enhver erfaren bruker av marka vet at på de dagene må en ut tidlig og/eller bruke kollektiv. Som regel er alt fryd og gammen frem til 10-10.30 på de dagene. De neste 5 timene er det kaos. Etter det er det tilbake til normalen. Selv er jeg pro sykkel, buss, t-bane og tog til Marka, men jeg bor rett ved kollektivtransport og Marka. Dermed vet jeg at jeg er privilligert. Mange gjør ikke det, og har ikke alltid uendelig mye tid til overs til aktivitet. Målet bør være for de fleste å få et par treningsøkter i uka, og det gidder få om det blir for kronglete.
Redigert av Andreas83; 17/03/202311:44.
#273025017/03/202311:45
De parkeringsplassene som nevnes i tråden, utenfor de angitte plassene på utfartsparkeringene, er så minimalt i areal, at det vil være nærmest umulig å få de til å bli synlig som en endring av totalt skogsareal. Det er et ikke-problem.
De offisielle utfartsparkeringene, om de utnyttet arealet optimalt, sammen med de uoffisielle parkeringsplassene mange benytter, er mer enn nok. Selv om jeg ikke er fan av mange av de uoffisielle parkeringsplassene, er det kun et fåtall av dem som er trafikkfarlige. Ofte er det plasser som har vært benyttet til annet tidligere, og eksistert lengre enn min fartstid i Marka.
Nå kan jeg ikke parkeringsreglene langs kommunal vei, men jeg har aldri sett de som står på de uoffisielle parkeringsplassene i Maridalen få parkeringsbot, dermed tenker jeg BYM ikke har mulighet til det i lovverket. Det er kun når biler parkerer på kommunal vei, og dermed sperrer deler av veien, at jeg har sett biler med parkeringsbot.
Redigert av Andreas83; 17/03/202312:16.
#273025517/03/202312:16
Det ble også nevnt at kritikken mot byrådet kun kom fra en person som misliker "grønne gærninger", et ord han ikke har brukt, så det var en fin hersketeknikk, med motsatt effekt. Samme gjelder det å indikere at han leser Document.
Andreas, jeg skjønner at det du skriver er velment, og du har gode poenger, men dette er så Snikksnakk som man kan få det til.
Nei, supernalle har bare snakket om rødgrønne som "hyklere" og "idioter" som "man aldri vet hvor gale er". Så det var virkelig en fæl hersketeknikk å antyde at at han anser dem som gærninger, ja. Ikke mine ord, men likevel. Poenget til Magnoos var at det er vanskelig å ta noen seriøst når man stempler andre slik.
Og hvem har indikert at trådstarter leser Document? Håper ikke du tror at det var jeg. Da må du lese på nytt.
Denne tråden handler om mye forskjellig, primært fordi trådstarter og andre har skrevet mye rart om mye forskjellig, også om prinsipielle spørsmål som miljø, kollektivtrafikk, folkehelse, hensynet til eldre, selv mediesensur, og brukt så sterke kraftuttrykk som arrogant, tosk og hykler om noen ikke skulle være ubetinget enig.
Det vi alle kan være enige om, er at kommunen i saken om etablering og reversering av dette fåtallet parkeringsplasser ved Hammeren, har gjort hjelpesløse tabber, slett saksbehandling og dårlig politisk håndverk.
At de fjorten plassene i den store sammenhengen har en minimal betydning til eller fra for noe som helst, håper jeg vi også kan være enige om.
[Re: Ndreas]
#273026117/03/202312:42
Jeg begrenset meg ikke til denne tråden, dette var et mer generelt poeng.
For å relatere det mer til denne tråden: Hvor mye av marka skal vi spise for å bygge vei og parkeringsplasser sånn at alle kommer seg ut (i bil?)
Med en ÅDT på 4200 inn i Maridalen, 3300 frem til brua og en ÅDT på 500 (mot Hønefoten og Skar) og 2500 etter brua (1700 videre mot Snuppen), ja si det? Til sammenligning, siste stubben mot Sognsvann har ÅDT på 5000. Om jeg er litt mindre lat kan jeg kanskje ta en arealberegning på det som er (uten grøfteparkeringen).
@vids. Bildet fra Magnusc (Låkeberget) er vel innkjøring til et jorde og lagring av silo, og ikke parkeringslomme. Det betyr for øvrig ikke at det ikke er greit å sperre det for å unngå å måtte gå 100 meter ekstra.
#273026317/03/202312:46
At supernalle har sterke meninger og skyter fra hofta, er vi ikke uenige om. Det er fremdeles litt ufin hersketeknikk å legge ord i hendene hans og få han til å fremstå mer radikal enn han er. Du indikerer det i dette innlegget, andre gjør det og. Når det er sagt, jeg søkte på gærning uten treff fra han, og kan være til dels enig at det du poengterer kan insinuere noe slikt. Sånn siden det var i samme setning.
Erfaringsmessig har 14 plasser en betydning. På fine dager er det gjerne 5-10 biler som plasserer seg uoptimalt, dvs. der de fleste kan være enige om at ingen biler bør stå. Dog, ser aldri BYM bøtelegge disse, selv om jeg ser de passerer. Dermed kan en påstå at 14 plasser ville unngått endel idiotparkering. Det vil aldri være nok på de verste dagene, men det er ingen grunn til å gjøre enorme endringer rundt Hammeren P av den grunn. Da kan folk fint kjøre til Hønefoten. Tråden handler hovedsakelig om at det arealet som er Hammeren P, bør utnyttes optimalt til formålet. Parkeringsplass. Ikke at den skal brukes som unyttig politisk statement, eller unødvendig plassering av gjenbruksbokser (som kommer til å bli fjernet pga. forsøpling og hærverk).
Det ser de aller fleste, derfor kommer det til å bli billige politiske poeng for Høyre under valget. "BYM og byrådet brukte 3 millioner på å krangle med seg selv, om 14 parkeringsplasser i Marka. Det er X antall måneder med drift av Fritidsklubb X". Vær så god Lae Solberg.
#273026417/03/202312:56
Det er fremdeles litt ufin hersketeknikk å legge ord i hendene hans og få han til å fremstå mer radikal enn han er. Du indikerer det i dette innlegget, andre gjør det og.
Som sagt, du må lese på nytt. Og i kontekst. Jeg refererer selvsagt til plakaten "Ikke steng marka vår med betongblokker" som er avbildet i innlegget rett over mitt. Ikke til supernalle. Han har ikke sagt noe om stenging av Marka.
Poenget mitt her er at det er en smule urimelig å si at Marka er stengt, akkurat som det er urimelig når Document.no skriver at byrådet i Oslo ikke lenger vil at det skal være parkeringsplasser for biler i Maridalen.
I det hele tatt prøver jeg å ikke være slem på forumet.
[Re: Tange]
#273026517/03/202312:57
@vids. Bildet fra Magnusc (Låkeberget) er vel innkjøring til et jorde og lagring av silo, og ikke parkeringslomme. Det betyr for øvrig ikke at det ikke er greit å sperre det for å unngå å måtte gå 100 meter ekstra.
Skjerven gård holder til litt lengre inn i Maridalen. Der er det hester som mange benytter, samt de har/hadde et demenstilbud(som jeg håper enda er der). Rett over de parkerte bilene er det hesteinngjerding, og det kan være bilene sto der på grunn av et arrangement.
Det gir ingen mening for at turgåere skal parkere der, da det er kortere vei til turveiene fra Låkeberget.
(Koordinat: 59,98240°N 10,75354°Ø om en skal være pirkete)
#273026617/03/202313:00
I det hele tatt prøver jeg å ikke være slem på forumet.
Aldri hentydet det, men du er ingen pusekatt.
Har aldri lest den nevnte siden, så vet ikke hva de har kommet med. Er de verre enn f.eks. Nettavisen kan jeg forstå det er noen fine overdrivelser. Uansett, forstår hva du henviste til når du forklarte, beklager.
(Oldschool referanse for de som tar den)
Redigert av Andreas83; 17/03/202313:08.
#273026717/03/202313:08
F**n altså, nå gikk jeg klipp av milliongevinsten i Lotto........... nei vent, jeg spiller jo ikke Lotto.
Jeg prøver fortsatt å forstå hvorfor folk går i fistel over 14 plasser som aldri har eksistert, samtlige bilder herinne viser vel forbudtskilt. Eller gikk jeg glipp av noe?
Saken minner litt om matjorddiskusjonen, vi har jo så mye areal så hvorfor gjøre en stor sak ut av et par boliger til her og der på noen spredte eller mer sentrale flekker med matjord. Ikke sjeldent kommuner gir grønt lys, mens statsforvalteren setter foten ned.
Dermed kan en påstå at 14 plasser ville unngått endel idiotparkering. Det vil aldri være nok på de verste dagene, men det er ingen grunn til å gjøre enorme endringer rundt Hammeren P av den grunn.
Den skjønner jeg ikke. Du mener at 14 plasser kan forhindre en del idiotparkering, samtidg ser du ingen grunn til å gjøre endringer og fjern forbudtskilt på hammeren?
#273027117/03/202313:18
Skjerven gård holder til litt lengre inn i Maridalen. Der er det hester som mange benytter, samt de har/hadde et demenstilbud(som jeg håper enda er der). Rett over de parkerte bilene er det hesteinngjerding, og det kan være bilene sto der på grunn av et arrangement.
Det gir ingen mening for at turgåere skal parkere der, da det er kortere vei til turveiene fra Låkeberget.
(Koordinat: 59,98240°N 10,75354°Ø om en skal være pirkete)
Det stedet ser ut som tilgang til jordet og et sted som brukes til lagring av silo (https://norgeibilder.no/?x=263133&a...amp;plannedOmlop=0&plannedGeovekst=0) i i hvertfall 2021. Det spiler vel ingen rolle hvem som parkerer 'feil'. Når det er tom fellesparkering 100 meter lenger ned synes jeg det er en uting at folk grøfteparkerer. Om grøfteparkeringsplasser utvides av hestfolk eller middelaldrende menn eller et par jenter i 20-års aldren spiller vel ingen rolle.
#273027217/03/202313:19
Dermed kan en påstå at 14 plasser ville unngått endel idiotparkering. Det vil aldri være nok på de verste dagene, men det er ingen grunn til å gjøre enorme endringer rundt Hammeren P av den grunn.
Den skjønner jeg ikke. Du mener at 14 plasser kan forhindre en del idiotparkering, samtidg ser du ingen grunn til å gjøre endringer og fjern forbudtskilt på hammeren?
Jeg mener at de 14 offisielle plassene som ble laget og fjernet, alt ettersom hvilken rekkeføle man ser for seg, ville minket idiotparkering fordi det hadde dekket parkeringsbehovet på Hammeren P, de aller flere dager. Ja, de forbudsskiltene, som kom i 2022 på selve parkeringsplassen, når de lagde/ordnet plassene, måtte bort.
Det er bare å ta en tur på Google Maps, og kaste ned Googlemannen på Hammeren P, så ser du bilder fra Okt 2022. Forbudsskiltene på parkeringsplassen gir ikke mening. Hvem drikker så mye vin i skogen at det krever et returpunkt for glassemballasje? Og hvorfor ha et tøyinnsamlingspunkt der?
[Re: Tange]
#273027617/03/202313:33
Det stedet ser ut som tilgang til jordet og et sted som brukes til lagring av silo (https://norgeibilder.no/?x=263133&a...amp;plannedOmlop=0&plannedGeovekst=0) i i hvertfall 2021. Det spiler vel ingen rolle hvem som parkerer 'feil'. Når det er tom fellesparkering 100 meter lenger ned synes jeg det er en uting at folk grøfteparkerer. Om grøfteparkeringsplasser utvides av hestfolk eller middelaldrende menn eller et par jenter i 20-års aldren spiller vel ingen rolle.
Det er noen høyballer innpakket i plast. Forstår ikke hvor du får silo fra.
Står bilene på bildet til magnusc ulovlig langs veien? Det er mer interessant enn det andre du prøver på. Jeg har aldri sett biler som har stått slik få parkeringsbot, derfor spør jeg.
#273027717/03/202313:36
Streetview 2009, 2019 og 2022 har skiltene, har det vært et tidpunkt hvor skiltene har vært fjernet? For meg ser det ut som om det har blitt flere skilt. Det eneste som kanskje tilsier flere plasser er et skilt på et bilde fra nalle som ser ut til å antyde at man kan parkere langsmed veien på først grusparti. men da vil det jo ikke være 14 ny plasser. Så har eller har det vært et tidspunkt hvor det kun har vært p-skilt og ingen forbudtskilt, eller har det aldri kommet lenger enn en intensjon fra BYM?