Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat?

Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? #2729508 03/03/2023 13:59
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Har en nær venn som etter lengre tid har akseptert at hen har utfordringer hen må ta tak i. Og etter dialog har jeg forstått følgende:
- Legen sier det kan(vil) ta lang tid å få hjelp i det offentlige og at det kan(vil) bli mye avslag.
- DPS ville ikke gi behandling etter et intervju(audition) fordi de mente hen ikke kvalifiserte til moderat til alvorlig sykdom. Her forsvant tilliten til DPS, og ønsket om behandling der.
- DPS anbefalte lavterskel tilbud Rask psykisk helsehjelp, som virker som bomskudd i dette tilfellet.
- Ikke privat helseforsikring og ønsker ikke å involvere jobb. Har midler til å dekke privat behandling, innenfor en viss grad.

Min venn er per dags dato motivert for å ta tak i utfordringene, men jeg er bekymret for hvor lenge det vil vare og at utfordringene vil eskalere igjen. Utfordringene varerier, men de er moderate og livshemmende uten at jeg ønsker å spekulere i diagnose, annet enn at det åpenbart er en del depressive tanker som stammer fra noen traumatiske livserfaringer/hendelser. Etter hva jeg forstår krever det mer enn rask psykisk helsehjelp/nødslukking ala 10 timer, og gjerne en erfaren kompetent behandler som har en konstruktiv aktiv behandlingsplan.

Personen er rolig, konstruktiv, aktiv, lite dramatisk og tilbakeholden om hvor hemmende utfordringene er, så har liten tiltro til at hen vil gå seirende ut av en ny DPS audition.

Finnes det noen vei utenom å betale seg ut av problemet/køen gjennom Volvat eller andre private psykiske helsetjenester? Hvor lang ventetid er det f.eks. hos gode private psykologer/psykiatere i Oslo, som ikke tilhører Volvat eller lignende?

(Ønsker kun konstruktive tilbakemeldinger. Ingen politiske diskusjoner angående privatiseringstemaet, takk. Vet det er et overbelastet system, med altfor lite ressurser.)

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729513 03/03/2023 15:54
Arne_And Offline
More than words
More than words
ønsker ikke å involvere jobb

Nå antar jeg at jobben har forsikring. Hvorfor ikke bruke den? Man tar kontakt direkte med forsikringen til jobb, og så vidt jeg vet får ikke jobben vite om hvem som har brukt forsikringen og til hva, det hadde jo vært brudd på taushetsplikten.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729520 03/03/2023 18:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Psykisk helsevesen funker ikke for oss som har det verre enn vanlig, men ikke så ille at det hindrer oss (mye) i hverdagen. Jeg har vært innom rask psykisk helsehjelp to ganger. Én gang var veldig bra, andre gangen var det nytteløst, da det har veldig mye med kjemi med terapeuten. For tre år siden rakna det godt, og jeg fikk panikkanfall på jobb, og endte opp sykmeldt en periode. Min daværende leder pekte meg mot helseforsikringen vi har på jobb, og de pekte meg til en veldig riktig psykolog for meg. Han ga meg veldig god hjelp og gode verktøy for å unngå nye ting. Det ble 10 sesjoner, og det var nok.

Får du avslag fra DPS er rask psykisk helsehjelp en grei start. Det kan være din venn treffer på en som er god nok til å se hva og hvordan din venn tenker.

Jeg fikk time ganske kjapt hos privatpraktiserende psykolog da det ble aktuelt. Det er snart tre år siden jeg sluttet, og føler jeg klarer å se symptomer tidligere nå, og bruke verktøyene jeg fikk til å dempe problemer før det eskalerer. Men det er en vei å gå.

Litt avhengig av lidelse, f.eks. angst, så har jeg hatt god erfaring med å supplere med Headspace mindfulness i tillegg til samtaler. Disse sesjonene gir øvelse i å håndtere tanker og følelser som ikke er så gøyale.

Det er ikke gøy å føle at man ikke har huet med seg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729524 03/03/2023 19:40
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Psykologi og psykiatri er ofte to litt ulike ting, men jobber ofte med det samme. Sistnevne kan involvere medisinering.
Cluet er som med det meste å få stilt riktig diagnose for å få best hjelp. Et godt utgangspunkt kan da være en psykolog. Dessverre er ventelistene lange på offentlige tjenester, så man må betale av egen lomme for å komme i gang raskt nok.
Men som Arne_And sier: Har man forsikring via jobben, ringer man selskapet direkte. Jobben får aldri vite hvem som benytter tjenesten.
De private har ulike ventetider, men ofte er det relativt raskt. Bare å hive seg rundt mens motivasjonen er der. Det er ofte man utsetter det, fordi det føles bedre akkurat nå, men trykkokeren surrer likevel.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729530 04/03/2023 09:05
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Rask (og kanskje beste løsning) er gode venner. Forståelse og kjærlighet er god medisin. Noen ganger vil ett tupp i ræva og ørefik også hjelpe. Jobb og trening er sterkt undervurdert. Lykke til

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729532 04/03/2023 11:06
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det å søke råd om hvordan håndtere helse (fysisk og psykisk) på et åpent forum er et sjansespill, og ikke noe som anbefales.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Gubbe] #2729536 04/03/2023 13:06
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gubbe
Det å søke råd om hvordan håndtere helse (fysisk og psykisk) på et åpent forum er et sjansespill, og ikke noe som anbefales.

Man må jo ikke følge alle råd man får på et intrettforum. (Eller må man det? skull )

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729537 04/03/2023 13:15
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Til tidligere taler: vil jobben få rapporter om bruk av helseforsikringen? Høres veldig, veldig rart ut. Jeg ville ringt forsikringsselskapet og sjekket det først. Kan jo løse hele problemet.

Redigert av Gråstein; 04/03/2023 13:15. Rediger grunn: Stavefeil
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Garpen] #2729539 04/03/2023 14:47
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Garpen

Man må jo ikke følge alle råd man får på et intrettforum. (Eller må man det? skull )

Nei, men mange hopper på tilsynelatende enkle løsninger, og ender opp med et enda verre utgangspunkt fordi man følger enkle og "selvsagte" råd som en eller annen får seg til å poste i et kommentarfelt. Simpelthen fordi det ikke hjalp.

Ville du tatt råd vedrørende din psykiske helse fra en influencer med antatt personlig erfaring, feks?
(Dessverre gjør mange det) Eller en tilfeldig forumdeltager som presenterer en personlig erfaring du ikke kan verifisere eller ettergå?

Satt på spissen, selvsagt.

Disclaimer: Ikke all info man kan lete seg frem til på nettet er villedende eller i verste fall skadelig, men stol på profesjonelle er mitt råd.

Jeg er en slik profesjonell, så innlegget mitt er selvsagt farget av det.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Gubbe] #2729542 04/03/2023 16:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Jeg er en slik profesjonell, så innlegget mitt er selvsagt farget av det.

Flott.

Jeg forsto det slik at innlegget/tråden først og fremst var for å få hjelp til å finne denne hjelpen. Det er dessverre ikke så lett når det gjelder psykisk helse. Det er for dårlig offentlig tilbud, og man får plutselig en jobb å grave seg gjennom et virvar av private. Og ofte er det ikke slik at en behandlingsform innen psykologien er nyttig for alle, slik at det kan bli litt utmattende hvis man ikke treffer. Jeg har truffet og jeg har bommet på behandlere innen psykisk helsehjelp. Best match fikk jeg via helseforsikring, som har flere behandlere med avtaler, og de har kompetanse til å matche. Evt. at jeg har hatt flaks og truffet en som passet meg veldig godt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: erik e] #2729546 04/03/2023 18:29
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erik e
Rask (og kanskje beste løsning) er gode venner. Forståelse og kjærlighet er god medisin. Noen ganger vil ett tupp i ræva og ørefik også hjelpe. Jobb og trening er sterkt undervurdert. Lykke til

Jeg gikk i terapi og behandling hos psykiater i tre år. Stefaren min sa bare "cheer up".

Hva tror du hjalp best?

(PS. å få seg gode venner er ikke nødvendigvis en rask løsning for alle.

'...once more, and more intensity!'
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: erik e] #2729575 06/03/2023 07:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dette er kunnskapsløst vissvass.

Hvordan mener du at man raskt skaffer seg gode venner?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729580 06/03/2023 08:36
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Tja, tror ikke det er unaturlig at enkelte har gode venner allerede som man kan prate. Om de gode vennene er egnet til å få deg på rett spor igjen er en annen sak.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: GeirK] #2729584 06/03/2023 09:01
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Dette er kunnskapsløst vissvass.

Hvordan mener du at man raskt skaffer seg gode venner?

+ 1

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: erik e] #2729585 06/03/2023 09:05
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

For noen/en del lettere psykologiske utfordringer kan nok dette være riktig. Det virker ikke å være tilfellet her.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729599 06/03/2023 11:43
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Gode venner er absolutt viktig, god støtte i gode venner. Men, for sortering av tanker trengs det fagfolk. Ut fra hva jeg leser her, kan dette se ut som PTSD. Hvorfor er rask psykisk hjelp uaktuellt. Dette er tverrfaglige team bestående av psykolog, sykepleier/vernepleier, sosionom med videreutdanning i kognitiv terapi.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729601 06/03/2023 11:51
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Kan tenke meg at personen ønsker et langsiktig perspektiv så man kan få gjennomført et løp for å få en bedre psykisk helse.

Jeg har full forståelse for denne personen, selv kom jeg gjennom audiotion på DPS men etter 3 timer ble jeg lempet ut av systemet deres siden jeg var for frisk men jeg kunne fortsatt tenkt meg hjelp for å få det bedre på lang sikt. Funksjonen er mer å miste motivasjon enn en mulighet for hjelp så sant man ikke er akutt syk.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729622 06/03/2023 15:20
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Takk for råd og erfaringer; her og på meldinger. Det virker som raskeste vei er å gå utenom det offentlige, med påfølgende pris. I tett dialog med fastlege.

Veldig nyttig råd angående forsikring, selv om jeg tror(så vidt jeg har forstått) at i dette tilfellet er det ikke en helseforsikring gjennom jobb. Helt klart nyttig råd å ta med seg videre, også for lesere av tråden, at helseforsikring via jobb har taushetsplikt og at de kan peke mot riktig psykolog.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: erik e] #2729885 11/03/2023 19:46
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E

Jeg klarer heller ikke la denne stå uimotsagt.
For noe tøv! Gode venner kan selvfølgelig være en god ventilator som kan gi medfølelse og støtte. Men sannsynligvis gir de ingen verktøy eller innsikt man kan jobbe med for å håndtere utfordringene.
Fint med trening, og kanskje jobb, men da feier man det under teppet helt til det ikke går lenger. Tupp i ræva, ørefik og jobb... alvorlig talt.... perfekt oppskrift for å velge hagla som samtalepartner. Det finnes så uendelig bedre verktøy man kan få! Men dessverre et det dyrt. Men verd det.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729887 11/03/2023 20:19
olechr Offline
More than words
More than words
Når han har penger til det ville jeg løpt til privat for å få god hjelp fortest mulig. Håper det ordner seg.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729891 11/03/2023 21:23
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Ok,jeg er nok ikke noen god psykolog . Håper det ordner seg.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: erik e] #2729977 13/03/2023 12:08
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?

Nøyaktig slike holdninger som gjør at psykisk helse forblir i stor grad skambelagt og at folk vegrer seg for å åpne opp om sine utfordringer.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729978 13/03/2023 12:14
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Stop! He's already dead!

Tror ikke erik e hadde onde hensikter her altså

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729979 13/03/2023 12:14
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: Andreas83
Har en nær venn som etter lengre tid har akseptert at hen har utfordringer hen må ta tak i. Og etter dialog har jeg forstått følgende:
- Legen sier det kan(vil) ta lang tid å få hjelp i det offentlige og at det kan(vil) bli mye avslag.
- DPS ville ikke gi behandling etter et intervju(audition) fordi de mente hen ikke kvalifiserte til moderat til alvorlig sykdom. Her forsvant tilliten til DPS, og ønsket om behandling der.
- DPS anbefalte lavterskel tilbud Rask psykisk helsehjelp, som virker som bomskudd i dette tilfellet.
- Ikke privat helseforsikring og ønsker ikke å involvere jobb. Har midler til å dekke privat behandling, innenfor en viss grad.

Min venn er per dags dato motivert for å ta tak i utfordringene, men jeg er bekymret for hvor lenge det vil vare og at utfordringene vil eskalere igjen. Utfordringene varerier, men de er moderate og livshemmende uten at jeg ønsker å spekulere i diagnose, annet enn at det åpenbart er en del depressive tanker som stammer fra noen traumatiske livserfaringer/hendelser. Etter hva jeg forstår krever det mer enn rask psykisk helsehjelp/nødslukking ala 10 timer, og gjerne en erfaren kompetent behandler som har en konstruktiv aktiv behandlingsplan.

Personen er rolig, konstruktiv, aktiv, lite dramatisk og tilbakeholden om hvor hemmende utfordringene er, så har liten tiltro til at hen vil gå seirende ut av en ny DPS audition.

Finnes det noen vei utenom å betale seg ut av problemet/køen gjennom Volvat eller andre private psykiske helsetjenester? Hvor lang ventetid er det f.eks. hos gode private psykologer/psykiatere i Oslo, som ikke tilhører Volvat eller lignende?

(Ønsker kun konstruktive tilbakemeldinger. Ingen politiske diskusjoner angående privatiseringstemaet, takk. Vet det er et overbelastet system, med altfor lite ressurser.)

Oppsøk privat om personen har midler til det. Ville ellers oppfordret til å lese gjennom hva evnt forsikring gjennom arbeidsplass dekker. Det trenger ikke noen på arbeidsplassen å få vite.
Ofte vil en vurdering fra en privatpraktiserende gi hjelp i positiv retning med DPS og videre behandling.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2729994 13/03/2023 14:52
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Har erfart både å bli henvist til DPS og privatpraktiserende psykolog fra fastlege. I spesialisthelsetjenesten var fokuset større på utredning med standardiserte skjemaer, mens privatpraktiserende psykolog var det mer verktøy for hva man kan gjøre med vanskene og mindre skjemaer.

Har óg erfaring med henvisning til DPS fra rask psykisk helsehjelp i kommunen. Her får man komme inn raskt til samtale (såklart avhengig av trykket der, her vet jeg at i stor grad har inntaksstopp nå..), og dersom de vurderer at de ikke er riktig tilbud kan de henvise deg videre. I mitt tilfelle var det en ikke så artig dans med påfølgende utredning i spesialisthelsetjenesten, ikke noe tilbud etterpå, de mener jeg skal behandles i kommunen, mens kommunen står på at de ikke har kompetanse nok. Så da står man der i limbo.

Har også erfaring med psykiater via NAV, fikk et bedre inntrykk av denne profesjonen enn psykolog, men spørs vel som alt annet hva utfordringen er og hvem du møter. Her var det i hvert fall litt mer handlekraft.

På bakgrunn av dette vil jeg anbefale privat dersom man han midler, men har selv ingen erfaring der. Det som er sikkert er at det er raskere og da vet du i hvert fall fortere om det er noe hjelp i det eller ikke. Er nok stor forskjell i tilbudet her. Har dog inntrykk av at det også kan være forskjell ved hvilken dps man kommer til.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Ndreas] #2730001 13/03/2023 19:02
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Takk,det stemmer. Har og hadde ikke vonde hensikter. De som tror/mener det har ikke lest hva jeg skrev

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: erik e] #2730018 14/03/2023 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Takk,det stemmer. Har og hadde ikke vonde hensikter. De som tror/mener det har ikke lest hva jeg skrev

Jeg tror ikke det. Jeg tror det var bare ren uvitenhet. Kudos til deg for at du hadde ryggrad til å innrømme at du tok feil. Det er en sjeldenhet på internett.

Case closed.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Andreas83] #2730019 14/03/2023 08:40
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det hjelper ikke med gode intensjoner om man gir barna sine en ørefik. Eller kommer med sånn type oppgulp til folk som er psykisk syke. Folk som gjør det bør ta seg sammen.

Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: erik e] #2730027 14/03/2023 10:37
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Jeg tror alle med litt velvilje forsto at innlegget ditt i bunn og grunn handlet om å utvise omsorg.
Og det trenger man fortsatt, selv om man skulle begynne et utrednings/behandlingsløp.

Hverdagen forsvinner på ingen måte, selv om man feks går til polikliniske samtaler hver/annenhver uke.

Det mange rapporterer er at det oppleves at omverden/vennekrets trekker seg unna når det blir kjent at man mottar profesjonell bistand.
Det er naturlig, men venner/familie/kolleger/aktiviteter blir ikke mindre viktige. Kanskje tvert i mot.

Jeg synes du fikk uforholdsmessig negative tilbakemeldinger her, og jeg anerkjenner fullt ut de gode intensjonene dine.
Håper du ikke mistet troen, men fortsetter å se dine venner og medmennesker. På godt og vondt.

Og et PS Til GeirK: Prøv å være litt mer GreiK. Dette handler ikke om å vinne internett.

Redigert av Gubbe; 14/03/2023 10:39.
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? [Re: Gubbe] #2730030 14/03/2023 11:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Det mange rapporterer er at det oppleves at omverden/vennekrets trekker seg unna når det blir kjent at man mottar profesjonell bistand.

Jeg tror mange kanskje trekker seg unna fordi de ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til personen når de vet de sliter med noe. Jeg kan selv føle på at jeg ikke vet hvordan jeg egentlig skal forholde meg til andre i forbindelse med alvorlig sykdom/død i nære relasjoner etc. Men som mildt psykisk syk, vil jeg si at man fortsatt er den samme personen i bunn. Noen tror de må gi personer litt rom for "sitt", men de er fortsatt samme person med samme behov. Som venner er det viktig at man er den samme vennen, men at respons fra den som ikke har det best ikke er som vanlig. Men ikke slutt med å være venner. Man blir ikke sykdommen sin, bare man plutselig får en diagnose/behandling for noe som kanskje har vært der "hele tiden"

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå