Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ekte aktiv demping

Ekte aktiv demping #2729903 12/03/2023 08:59
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Kanadiske Multimatic har utviklet fjæring som aktivt tilpasser stivhet og respons basert på hva slags input bilen får (styring/gass/brems), i tillegg til sensorinput. De kan da påvirke bilens oppførsel på et helt annet nivå enn systemer som kun reagerer på sensorinput (passive). Systemet vet at bilen skal inn i en sving og tilpasser oppsettet på vei inn i svingen. Etter sigende er opplevelsen veldig analog.

Slik jeg forstår det kan de svært raskt justere både fjærstyrke/preload, kompresjonsdemping og returdemping.

https://www.roadandtrack.com/news/a43272506/multimatic-active-suspension-tasv


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729933 12/03/2023 20:24
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Spørsmålet er egentlig om vi vil se dette på motorsykler og terrengsykler etter hvert…


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729936 12/03/2023 21:07
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
Tja,mye av dette finnes allerede i diverse versjoner. Stor del er jo også bil relatert. Regulering mellom høyre og venstre side i sving.

Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729941 13/03/2023 06:50
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Batteri og vektpå mekatronikk gjør dette lite fristende.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729945 13/03/2023 07:52
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Det finnes vel kun reaktive elementer til sykkel i dag? Kanskje det er bra nok?

Slik det ser ut i dag er dette selvsagt for tungt, men det vil endre seg.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729947 13/03/2023 08:14
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Sitat: simenf
Spørsmålet er egentlig om vi vil se dette på motorsykler og terrengsykler etter hvert…


jeg tviler på at vi ser så mye av slike ting på tråsykler på grunn av vekt og kostnader.

en del ting har jo vært på MC i mange år som fx ABS, antispinn, anti wheelie mm


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729951 13/03/2023 09:06
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Dette kunne absolutt ha tilført noe om man f.eks. knyttet low speed demping i gaffel mot bremsehendel for å hindre bremsedykk?

Ellers er jo mye av input fra syklisten bare vektoverføring og dytting. Pedalsensor som strammer demper finnes allerede, men avstiving for å effektivisere pumping synes jeg er det vanskeligste sånn sett. Måtte nesten hatt en sensor rett på hjernen for å detektere det dog ICON_WINK Evnt kunne man hatt et prinsipp om at dersom det er et skikkelig pump, så kan man anta at det kommer flere? Terreng er jo ofte likt i et område? Og når det kommer til akkurat low speed compression så er det ikke helt krise om man kjører med mye av det et par meter inn i steinrøysa heller. Hadde vært mer skummelt om high speed compression var makset i feil øyeblikk?

Low speed compression flytter også grepet og vekten over til motsatt ende av kjøretøy/sykkel, så om systemet kunne merke at det sklir mye på forhjulet så kunne den i prinsippet ha tatt ned dempingen foran og økt litt bak for å flytte grepet. Slikt gjør man ofte for å balansere biler i alle fall. Om du vil skjønne prinsippet så er det bare å tenke at du står på midten av sykkelen og pumper ned, dersom det er mye lsc bak, og lite foran så vil gaffelen dykke mer ann bakenden, og dermed har du flyttet vekten forover.

Da snakker vi om å kompansere dårlig sykling med tech, men det er vel ikke helt noe nytt. Dog, ingen ræva syklist kommer til å vinne worldcup selv med aktive dempere, så jeg er ikke så bekymret. Jeg vil heller tro at man i beste fall kan bli noen få prosent raskere i vanskelig terreng når man er sliten. Eller litt som med lang og slakk sykkel, det gjør enorm forskjell for menigmann/kvinne, men marginale forskjeller hos proffene?

PS. Vi snakker så klart ikke om å putte en 48 volt motor og batteri i hver demper. Om prinsippet funker så handler det vel mest om å kaste penger på det for å finne en lettvektsløsning?

PPS. Jeg gadd ikke å lese hele artikkelen, håper jeg ikke har misforstått hva det aktive understellet gjør ICON_LAUGH



..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729955 13/03/2023 09:27
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Høy kulhetsfaktor, men for tråsykkel drømmer jeg fortsatt om trådløs CTD, eller 2-4 pre-programmerbare moduser som enkelt kan byttes med knapp på styret a la AXS. Fullt integrert i demperene. På langvandret sykkel kunne det funke, men på D/C sykkelen min er ting såpass bra at det alltid står pip åpent uansett terreng og innsats. Om jeg skulle hatt en ekstra modus der ville det være for rotsvelging i sakte fart.

For biler er det naturlig utvikling. De fleste fabrikantene bryr seg ikke om kjøreegenskaper lenger (når man bygger småbil, SUV og varebil på samme platform) - de har EDB til å løse dette bra nok. For tråsykler er dårlig geo/demping vanskelig å fikse med dataplaster.

Er en del Top Secret i WC DH som hadde vært artig å myse på.

Re: Ekte aktiv demping [Re: vids] #2729956 13/03/2023 09:33
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Sitat: vids
Dette kunne absolutt ha tilført noe om man f.eks. knyttet low speed demping i gaffel mot bremsehendel for å hindre bremsedykk?




anti dive var populært på MC rundt åttitallet og ingen har vel sett noe til det siden og det er vel en grunn til det


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729960 13/03/2023 09:50
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Bmw modeller (med telelever-gaffel) har jo dette, men det er jo pga design, ikke aktiv demping.

Redigert av aug11x; 13/03/2023 09:51.
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2729961 13/03/2023 09:54
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Eller har jeg lite trua på dette til sykler. Tom. på luksusbiler, som har komfort som pri og ikke performance, så har dette ikke slått gjennom. Jeg ser greia for komfort, men i mine øyne så er dette en komplisert, dyr og tung greie for å pynte på en dårlig designet bil.

Redigert av aug11x; 13/03/2023 09:55.
Re: Ekte aktiv demping [Re: aug11x] #2729963 13/03/2023 10:09
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: aug11x
Eller har jeg lite trua på dette til sykler. Tom. på luksusbiler, som har komfort som pri og ikke performance, så har dette ikke slått gjennom. Jeg ser greia for komfort, men i mine øyne så er dette en komplisert, dyr og tung greie for å pynte på en dårlig designet bil.



Jepp. Hadde engang en Citroen C5 (ikke-audi) med hydractive. Dette var væskebasert med div finesser. I tillegg til at man manuelt kunne heve/senke gjorde også bilen andre fikse ting som å endre rake og høyde over visse hastigheter, myke seg opp i bykjøring, dumper etc. På vei til barnehage merket man knapt fartshumper og dårlig veistandard, men om man tok frem pisken på svingete landevei strammet den seg opp og var bemerkelsesverdig sportslig med minimalt krenging/dykking etc.

Tipper grunnen til at dette forsvant generasjonen etter var nettopp pris og kompleksitet.

Re: Ekte aktiv demping [Re: knutspeed] #2729965 13/03/2023 10:31
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Sitat: knutspeed
Høy kulhetsfaktor, men for tråsykkel drømmer jeg fortsatt om trådløs CTD, eller 2-4 pre-programmerbare moduser som enkelt kan byttes med knapp på styret a la AXS. Fullt integrert i demperene. På langvandret sykkel kunne det funke

Det er egentlig det eneste jeg ønsker meg også. Jeg vet jo selv hvilken modus jeg ønsker meg for det neste partiet av terreng. AXS fjernkontroll med to/tre moduser. Kanskje til og med en knapp som gir maks kompresjonsdemping kun så lenge jeg holder den inne?


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ekte aktiv demping [Re: Brabus] #2729966 13/03/2023 10:41
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: Brabus

jeg tviler på at vi ser så mye av slike ting på tråsykler på grunn av vekt og kostnader.

(...)



Akkurat kostnader har jo ikke vært bremse på særlig mye i et siste.



LarsB

Redigert av larsb; 13/03/2023 10:41.
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2730005 13/03/2023 20:57
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Som sagt innledningsvis: ekte AKTIV fjæring har ikke funnes før nå, kun reaktiv (i følge Multimatic, i alle fall).


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2730006 13/03/2023 21:06
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Aktiv fjæring krever mekanikk og kontroll som vil medføre såpass mye ekstra vekt og strømbehov, som vil gjøre det lite attraktivt.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2730009 14/03/2023 06:15
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Ikke nødvendigvis uenig i det, mer fasinert av teknologien her..


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ekte aktiv demping [Re: simenf] #2730011 14/03/2023 07:51
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: simenf
Ikke nødvendigvis uenig i det, mer fasinert av teknologien her..

Det er jo klart! Ulempen med terrengsykkel er at det er såpass mange krefter som påvirker annet enn pådrag fra syklist, så det å modellere dette er en umulig oppgave, da underlag er såpass uforutsigbart. Og hvordan måle hvordan rytter beveger seg? På bil er det bilen som er hovedmassen, og kan modelleres.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå