Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 12 1 2 10 11 12

Piggdekk til 29’er stisykkel

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: Ripen] #2697564 31/01/2022 17:46
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Ripen
Jeg merker ganske stor forskjell på grepet i mildvær hvor isen er våt og glatt og det kun er piggene som får grep, mens når det er kaldt så får knastene også litt grep på isen som ikke er like glatt.
Jo kaldere det er jo bedre blir grepet.

Merkelig at dette kan oppleves så forskjellig. På lørdag var isen dekket med vann og var myk så piggene fikk godt grep og det slapp relativt mykt og kontrollerbart. På søndag hadde alt fryst, isen var steinhard og grepet var vesentlig dårligere og uforutsigbart. Mao det slipper brått, brutalt og vanskelig å kontrollere. Redskapet var Pikkisika 2.6 2020/21

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: neistein] #2697589 31/01/2022 21:15
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: neistein
Jeg merker ganske stor forskjell på grepet i mildvær hvor isen er våt og glatt og det kun er piggene som får grep, mens når det er kaldt så får knastene også litt grep på isen som ikke er like glatt.
Jo kaldere det er jo bedre blir grepet.

Merkelig at dette kan oppleves så forskjellig. På lørdag var isen dekket med vann og var myk så piggene fikk godt grep og det slapp relativt mykt og kontrollerbart. På søndag hadde alt fryst, isen var steinhard og grepet var vesentlig dårligere og uforutsigbart. Mao det slipper brått, brutalt og vanskelig å kontrollere. Redskapet var Pikkisika 2.6 2020/21

Grep med pigg på is er en vitenskap i seg selv. Kald is krever mer trykk for å få piggen ned i isen. Er det superkaldt kan piggfritt være bedre, da piggene fungerer som meier.
Også forskjeller påoverflaten på isen, litt opprøffet vs speilblank, etc.
Når isen varmer opp blir den såklart mykere, og krever mindre trøkk per pigg, så lavere dekktrykk kan da gi flere pigger nedi, og bedre grep.
Varierer voldsomt, så man må samle erfaring fra eget oppsett vs temp, mengde vann på isen, isens hardhet, ruglete, vs blank, osv.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: MagnusB] #2697606 01/02/2022 07:46
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Bra forslag til dyp artikkel fra terrengsykkel!

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: Ndreas] #2697652 01/02/2022 12:05
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Ndreas

Sant!
Så legger man til faktorer som lett nysnølag på isen, og plutselig trenger man en kvantecomuter for å beregne alle variabler ICON_SMILE
Nysnø som ikke har frosset fast på isen er sykt tricky, var på vei ut for å teste dekk (og piggteorier), men snør lett nå, og hyperglatt på isen, så da blir det noen timer på saltede veier istedet... ugh.... (på en praktisk talt vedlikeholdsfri commutersykkel, såklart.)

Redigert av Espen W; 01/02/2022 12:14.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: Espen W] #2697656 01/02/2022 12:26
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen W

Sant!
Så legger man til faktorer som lett nysnølag på isen, og plutselig trenger man en kvantecomuter for å beregne alle variabler ICON_SMILE
Nysnø som ikke har frosset fast på isen er sykt tricky, var på vei ut for å teste dekk (og piggteorier), men snør lett nå, og hyperglatt på isen, så da blir det noen timer på saltede veier istedet... ugh.... (på en praktisk talt vedlikeholdsfri commutersykkel, såklart.)

Jeg dropper stitur i kveld, dette blir for komplisert... ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: Ripen] #2697657 01/02/2022 12:33
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sant!

Det er vel to tråder om superenkel forskning under "utflukt"? Det er bare å hive seg på.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: Garpen] #2697686 01/02/2022 15:30
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Garpen

Sant!

Det er vel to tråder om superenkel forskning under "utflukt"? Det er bare å hive seg på.

Jeg er ikke rakettforsker, men er likevel kvalifisert og erfaren nok til å vurdere det dithen at sykling på de lokale stiene i kveld, det utgår. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: MagnusB] #2697709 01/02/2022 18:25
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Jeg er ikke rakettforsker, men er likevel kvalifisert og erfaren nok til å vurdere det dithen at sykling på de lokale stiene i kveld, det utgår. ICON_LAUGH

Fornuftig!
Jeg rullet noen timer på (fortsatt) usaltete veier istedet, men sjekket ut forholdene borti gata, ved skogsgrensa (Maridalsvannet)
Livsfarlige forhold, med 10 centi med snø som flyter fritt på isen på veier og stier. Kaldt, så kan ta sin tid før dette setter seg.
Urkjipt, for det var helt og fullstendig rått i Nordmarka igår.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: MagnusB] #2700905 08/03/2022 11:20
H
HAnders Offline
Medlem
Medlem
H
Ifm innkjøp av ny stisykkel for en drøy måned siden, skodde jeg den med splitter nye Wrathchild fra 45NRTH. Har kjørt de inn på asfalt og alt det der (for øvrig verdens kjedeligste aktivitet), men likevel forsvinner piggene én etter én. Nå er det jo sånn i min nærmark at det er en salig blanding av gammel snø, is, rein holke og partier som er helt bare, så jeg skjønner jo at dekkene får kjørt seg, men likevel tenker jeg i mitt stille sinn at dekkene burde ha tålt mer, i alle fall til den prisen.

Er det flere som har hatt samme opplevelse?

Jeg har bestilt nye pigger, både standard og XXL, da jeg var usikker på hva som passet (noen som vet?). Bør de egentlig festes med litt superlim? Og må jeg da kjøre inn dekkene på nytt?

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: MagnusB] #2700915 08/03/2022 12:11
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@HAnders: Fest piggene som faller ut med lim. Nei, du trenger ikke kjøre inn dekka en gang til. Ja, det er jævlig frustrerende til den prisen.

Redigert av Garpen; 08/03/2022 12:12.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: HAnders] #2700917 08/03/2022 12:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: HAnders
Ifm innkjøp av ny stisykkel for en drøy måned siden, skodde jeg den med splitter nye Wrathchild fra 45NRTH. Har kjørt de inn på asfalt og alt det der (for øvrig verdens kjedeligste aktivitet), men likevel forsvinner piggene én etter én. Nå er det jo sånn i min nærmark at det er en salig blanding av gammel snø, is, rein holke og partier som er helt bare, så jeg skjønner jo at dekkene får kjørt seg, men likevel tenker jeg i mitt stille sinn at dekkene burde ha tålt mer, i alle fall til den prisen.

Er det flere som har hatt samme opplevelse?

Jeg har bestilt nye pigger, både standard og XXL, da jeg var usikker på hva som passet (noen som vet?). Bør de egentlig festes med litt superlim? Og må jeg da kjøre inn dekkene på nytt?

Reklamasjon...??

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: MagnusB] #2700926 08/03/2022 13:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Working as intended (tm)

Helt sjukt at man tar seg så godt betalt for et produkt med så mye mas til. Men det er engang sånn det er.
Er vel en fysisk begrensning på hvor hardt du kan feste såpass gode/store pigger uten lim, og liming ville vel fordyret(hah) prosessen enda mer.

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: MagnusB] #2729798 09/03/2023 07:32
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøpte et nytt (årets) Piikkisika 2,8" i går og fikk en gledelig overraskelse når jeg satte det på.
De har fått konkave pigger nå, og da må vel dette dekket være helt oppe på toppen av pallen hva grep på isen angår?

Roy

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: Ripen] #2729814 09/03/2023 11:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kjøpte et nytt (årets) Piikkisika 2,8" i går og fikk en gledelig overraskelse når jeg satte det på.
De har fått konkave pigger nå, og da må vel dette dekket være helt oppe på toppen av pallen hva grep på isen angår?

Min erfaring er at spisse pigger sitter best ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: MagnusB] #2729880 11/03/2023 16:29
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Etter å ha vært i gjennom ISP, Pikkisika og Wratchild av den dyreste typen, sitter sistnevnte helt klart best på is. Nr to er ISP. Pikkisika er veldig gode når det er innslag av barmark, men piggene stikker ikke langt nok ut til å gi skikkelig bitt på blank is. I år har jeg syklet med Wratchild, har tatt meg tid til å lime pigger og bittet er helt fantastisk. Karrer seg opp is klatringer Pikkisika er sjanseløs. Kunne ønsket meg enda flere pigger hovedsaklig i sideknastene, men dekket er selv med bare 250 pigger helt overlegent bra. Har ikke prøvd det nye Pikkisika med conkave pigger

Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: neistein] #2729897 12/03/2023 07:19
jrm Offline
Etter å ha vært i gjennom ISP, Pikkisika og Wratchild av den dyreste typen, sitter sistnevnte helt klart best på is. Nr to er ISP. Pikkisika er veldig gode når det er innslag av barmark, men piggene stikker ikke langt nok ut til å gi skikkelig bitt på blank is. I år har jeg syklet med Wratchild, har tatt meg tid til å lime pigger og bittet er helt fantastisk. Karrer seg opp is klatringer Pikkisika er sjanseløs. Kunne ønsket meg enda flere pigger hovedsaklig i sideknastene, men dekket er selv med bare 250 pigger helt overlegent bra. Har ikke prøvd det nye Pikkisika med conkave pigger

Snakker du om Wrathchild 120tpi eller 60tpi?

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel [Re: jrm] #2729917 12/03/2023 15:41
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: jrm

Snakker du om Wrathchild 120tpi eller 60tpi?

120 tpi

Side 12 av 12 1 2 10 11 12

Moderator  support