Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Langrenn

Langrenn #2729694 07/03/2023 18:13
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg kunne utmerket godt tenkt meg å delta i skirenn i vinter, men ser at jeg blir parkert av de lokale heltene. Mitt inntrykk er at det er mange gamle konkuranse utøvere som fortsatt henger med.

Jeg snitter normalt på rundt 12km/t og ser at de som deltar i lokale renn holder fra 14/15km/t. Hvor mye av differansen vil jeg kunne redusere ved å slipe skiene og kjøpe glider fra absolutt øverste hylle ?
Det skal sies at jeg har bra ski som glides godt føre vær tur, tar de fleste på glid. Nå i vinter snitter jeg på ti timer trening i uka og fem til sju mil på ski.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Langrenn [Re: ScottRacing] #2729709 08/03/2023 06:27
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg tror du har lite å hente på perfekt glid egentlig. Noen sekunder pr. kilometer er det helt sikkert, men utifra farten du beskriver, og mengden du trener, tipper jeg dette i større grad handler om teknikk enn noen annet. Og gamle helter fikk dette inn fra de var små, og klarer og utnytte god teknikk fremdeles.

Kan da legge til at jeg opplever akkurat det samme selv, har en form som overgår mine peers, men teknisk henger jeg etter og betaler for det.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Langrenn [Re: ScottRacing] #2729712 08/03/2023 07:41
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det var omtrent der jeg stanget også, da jeg var i god form. De som lærte å løpe på ski som småttinger har et forsprang på oss som bare gikk så fort vi kunne på egen hånd.

Er det noe å hente på perfekt glid? Ja, litt. En av de morsomme opplevlesene fra Grenaderen var realitetsorienteringen av elite vs. plebs. Overraskende kort tid etter vår start, ned en slak helling hørte vi <whoff> <whoff> fra to avsindig dugelige staktak bak oss, så føyk tetduoen forbi i hocke oppunder dobbelt så fort som oss. Og holdt den farta til bånn. Det er helt sikkert mulig å åpne lommeboka om du vil ha omtrent den gliden. Du må i tilfelle gjøre det hver gang, så det er bare å pantsette hus og eventuelle unger.

Men jeg er ganske sikker på at det er feil prioritering. Dette er snakk om sekunder når du allerede har god glid. Den pengesummen ville vært bedre brukt på kurs/opplæring i teknikk, og evt struktert trening. For de to <whoff> <whoff> gjør mye større forskjell, og gjør det hele tida. (Som vi merket da de som jaget overnevnte duo passerte der det ikke var nedover.)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Langrenn [Re: oyvin] #2729751 08/03/2023 12:22
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg er enig i de svarene over, og vil legge til at noe av det som framstår som glidforskjeller er innsats, teknikk, styrke og balanse.
En god skiløper bruker terrenget bedre, får med fart opp i bakker, over kuler osv. Se f.eks. på Northug eller Klæbo, de står godt på skia, får fart ut av svinger og har mye kraft som de bruker på de rette stedene i løypa.

Jeg synes du skal konkurrere hvis du synes det er gøy. Det vil gjøre deg bedre, særlig hvis du er bevisst på teknikk når du går treningsturer og.

Kudos til oyvin for rett staving av hocke!

Redigert av Boas; 08/03/2023 12:23. Rediger grunn: Kudos-tillegg
Re: Langrenn [Re: Boas] #2729752 08/03/2023 12:43
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Også enig. Jeg hadde noen år der jeg gjorde en innsats for å bli en bedre turrennløper og så framgang på både kapasitet og teknikk, men likevel opplevde jeg jevnlig å bli fragått av folk med ølvom som var minst 20 år eldre enn meg...

Re: Langrenn [Re: ScottRacing] #2729757 08/03/2023 13:15
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Når det kommer til glid er det mye som har noe å si: Rett ski til føret, mtp spenn, rett slip, "racing-slip" som var nevnt i den lokale butikken jeg handler i (som sliper ski for mange toppløpere), rill på toppen. Alt dette er faktorer som har MYE å si på enkelte fører, og mindre på andre fører. Produktene man glider på får de fleste tak i. Det er stort sett ved nye produkter at landslag, lag, toppløpere får tilgang ett år i forveien. (Så kan det godt tenkes at det finnes noe som aldri selges i butikker, men jeg tror fort at i Norge hvor det brukes mye penger på utstyr at feks swix gjerne vil selge toppglideren sin til finansmann 55år som går Birken på 3.19.)

Jeg gikk aktivt som ung, og har gått noen turløp(men ikke siden 2015). Jeg vil tippe at jeg tar enkelte som er hakket bedre i form på teknikk, samtidig føler jeg selv at jeg har mye å gå på, og at jeg går bedre teknisk i mars enn i tidlig januar(kontinuitet ICON_SMILE )

Ett element som ikke alltid de som lærer bort teknikk klarer å sette seg inn i, ettersom de ofte er i veldig god form selv, er at enkelte aspekter ved effektiv teknikk krever god form, og da bedre form enn mange har. Det blir for krevende å gjennomføre feks effektiv staking fordi frekvensen blir så høy at pulsen automatisk stiger litt for mye for det man ønsker på en tur /renn på 2-5mil.

Redigert av Gew88; 08/03/2023 13:16.

Re: Langrenn [Re: Boas] #2729759 08/03/2023 13:20
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Boas
Jeg er enig i de svarene over, og vil legge til at noe av det som framstår som glidforskjeller er innsats, teknikk, styrke og balanse.
En god skiløper bruker terrenget bedre, får med fart opp i bakker, over kuler osv. Se f.eks. på Northug eller Klæbo, de står godt på skia, får fart ut av svinger og har mye kraft som de bruker på de rette stedene i løypa.

Dette er litt på siden, men sjekk OL-stafetten for damer fra 2018. Tror kommentatorene uten å ha nevnt det i hele rennet plutselig mente Stina Nilsson hadde dårlig glid. Nei, se på forskjellen på hva Marit Bjørgen gjorde over siste bakketopp og inn på stadion i svingen, kontra Stina Nilsson på pinnestive bein. Så mye kan det å kjøre godt og riktig ha å si.

(Ja svenskene hadde for dårlige ski, både i enkeltrenn både VM21 og i år)

Re: Langrenn [Re: ScottRacing] #2729922 12/03/2023 16:56
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitter og sammenligner ltt segment tider fra ett lokalt renn, i en lang utforkjøring med 4% fall har jeg satt min beste tid når det var klink is i sporet og jeg snittet snaut 30km/t. Av de som har lagt ut Strava tider fra rennet så har samtlige betydelig bedre tider ned bakken - og det var på typisk blåswix føre.

Ser det er ett par greie løsninger her for min del; trene mer, gå ned i vekt, slip skiene og kjøp Unobatinium Glider fra Snakeoil WC Team

Æresmedlem i KrampeKameratene

Moderator  support