Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass?
|
Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass?
06/01/2023 23:28
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Den har ikke blitt brøytet i løpet av hele denne vintersesongen. Noen få klarer å parkere på nedre del. Samtidig som noen åpenbart har måkt et par plasser selv. Men ut over det er den helt ubrukelig. Nå er det utfartshelg, med nyoppkjørte løyper, så dette kan bli "gøy". Det er i seg selv ikke så farlig for meg fordi jeg bor rett ved, men samtidig parkerer folk halvveis ut i veien (for å sikre at de klarer å komme ut igjen) så det ikke er mulig å passere mot hverandre. Bakken er jo glatt nå, så ulykker kan skje. Det går jo også buss her, og det er potensiale for en tragisk ulykke.
Jeg har vært i kontakt med kommunen i fjor og i år, men ingenting har skjedd. I følge Ullevålsæter senior så skal de som måker veien også ta parkeringsplassen. Den lokale blekka, Nordre Aker budstikke reagerer ikke på tips heller, og er som vanlig helt ubrukelig. Hvis andre kunne klage til kommunen også så hadde jeg satt pris på det. Kanskje det vil skje noe.
Det må også sies at parkeringsplassen ble utvidet i høst, ved å fjerne mellomliggende gresspartier. Men det virker jo helt meningsløst når man ikke måker den. Skiltingen der er jo også fullstendig idiotisk, da det fortsatt står parkering forbudt-skilt der for gressområdene som nå er fjernet. Parkeringsplassen er jo i utgangspunktet alt for liten, og selv Hønefoten blir jo stappet på en helg som dette, så å ikke måke Hammern virker jo helt meningsløst. Kanskje det finnes noen syklister med ansvar i kommunen som klarer å ta dette til seg?
Mer: Jeg kjørte forbi der i dag rett før 0900, og det stod hele 1 bil der. Jeg merket også at de øverste plassene blir brukt til snødepot. En herskende hypotese hos meg er at beskjeden går til måkerne, og de tror dette dreier seg om Hønefoten, som faktisk blir måkt, og tror meldingen er feil. Ikke vet jeg.
Redigert av supernalle; 07/01/2023 08:23. Rediger grunn: Mer.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass?
[Re: supernalle]
07/01/2023 13:00
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bymelding blir kanskje for lavt på aksjons-stigen. Hva med å sende en epost direkte til en av direktørene, f.eks Rune Gjøs som jo i høyeste grad er "en av våre"? Han er oppført som direktør for mobilitetsdivisjonen så han burde vel ha en finger med i spillet her...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
08/01/2023 00:05
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg kan prøve å kontakte ham, men har noen kontaktinformasjonen så legg den gjerne ut. Jeg tok dette bildet i dag kl. 1430, og her ser vi det meste av problematikken. Bare for å gjøre det klart, denne veien består av en hel fil i hver retning. Bilene på bildet står parkert slik at de dekker filen som går nedover. I tillegg er en Audi feilparkert på parkeringforbudtskilt, i i filen nedover. Disse bilene var de eneste bilene som fikk "parkert" på denne parkeringsplassen. Rett til høyre ser vi urørt snø, men under dette er det parkeringsplasser (men det er flere plasser oppover, som ikke er med på bildet, som er i samme forfatning). Der ser vi også et av de parkering forbudt-skiltene som skulle blitt tatt ned etter at man gjorde om gresspartiene. Ett slikt skilt skal være nok etter siste krysset, som er bak ryggen min. Tidlig på morgenen var det også svinglatt der, Jeg hadde problemer med å stanse bilen mot krysset der nede da. Det man ikke ser på bildet er resten av hawaii-parkeringen langs denne veien. Blant annet i krysset bak meg sto det tre bilder... altså i krysset. Litt navnforvirring her, for alt som er på bildet er Maridalsveien, Gamle Maridalvei er veien innenfor, og kommer ut ved første kryss bak ryggen min, og fortsetter forbi Maridalen skole. Til info. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123040&filename=Parkering.JPG)
- Voltaire
|
|
|
08/01/2023 11:05
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
....I den sammenheng er det smått fascinerende hvordan kontaktinfo blir DYPT begravet jo større organisasjonen blir. På min arbeidsplass har vi navn, nummer og epost samt ansvarsområder klart beskrevet under "kontakt"-fanen. Slikt driver åpenbart ikke Oslo kommune med. Her må alt gå via postmottaket og da tar jo ting hundre år og man ender som kasteball i den offentlige kverna.
Jeg finner mannen, men noen epost eller telefon er verre. Et oppslag på GuleSider ga meg telefonnummeret hans; 913 68 946
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/01/2023 11:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vet ikke om vi bør slippe supernalle løs på Rune eller Rådhuset bare dager etter to-årsmarkeringen for stormingen av Kongressen  men bruk da heller e-postadresse Rune.gjos (at) bym.oslo.kommune.no. Etter gårsdagens voldsomme invasjon og kaotiske herjinger av barbariske horder av desperate skifolk i bilene sine innover i hovedstadens ubeskyttede dalfører, tenker jeg at vi heller bør be om at Heimevernet settes inn fremfor at det brøytes flere parkeringsplasser  ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123041&filename=Heimevernet.jpg) Nieuhetene: Heimevernet rykker inn i hyttefeltene
|
|
|
08/01/2023 18:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
(For ordens skyld til trådstarter: Tøyset mitt er ikke alvorlig eller vondt ment. Brøyting er bra, og fint at du sier fra!)
|
|
|
10/01/2023 12:56
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Neste kapittel i denne farsen er at jeg i dag fikk en melding fra kommunen at nå er den brøytet. Jeg kjørte forbi der i dag tidlig, og registrerte at det var en brøytebil der, det vil si i krysset ovenfor. Da registrerte jeg også at disse plassene ikke var brøytet (jeg hadde håpet at det var "enda"). Jeg tenkte jeg kunne stoppet og snakket med brøytemannen, men jeg var dessverre sent ute til et møte (som jeg forøvrig rakk). Da jeg så mailen fra kommunen så så jeg at den var skrevet 0825, altså noen få minutter etter at jeg hadde passert. Midt på dagen måtte jeg hjem for å ta i mot en større pakke, og jeg så at plassen ikke var brøytet. Siden det har vært litt smelting så så jeg at biler på det nederste området kunne kjøre lengre inn. Men det meste av parkeringsplassen er fortsatt ubrukbar. Selv om det nok ikke blir like stort problem denne helgen som forrige, så er dette fortsatt uholdbart. Det er tydelig at brøytepersonen ikke vet hva jobbe går ut på på denne parkeringsplassen. Jeg synes dette er fryktelig pinlig av kommunen. Innmeldelsen har skjedd over telefon, og jeg tipper at minimalt med informasjon jeg ga landet på "papiret", noe som er relativt arrogant, og vi har fått dette utslaget. På bildet ser vi disse nye "autovernene" som ble satt opp i høst der gresset ble erstattet med grus, for at folk ikke skal kjøre utenfor kanten. Inntil dem skal det være måkt, og hele denne "snøstipa" skulle vært borte. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123043&filename=Parkering2.JPG)
- Voltaire
|
|
|
10/01/2023 13:17
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå har jeg forøvrig fått tak i nummeret til entreprenøren, Total Uteservice as. Der traff jeg på en knallhyggelig type, men pga av fravær i dag så var det ikke mulig å få tak i rette personer (ansvarlig for sonen). I morgen ringer jeg opp igjen, eller så blir jeg oppringt selv. Jeg tipper vi snart ser enden på denne visa. Men kommunen får stryk....
- Voltaire
|
|
|
10/01/2023 13:24
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette med at altfor mye måking og kvalitetskontroll virker å være tufta på å vente på at noen brukere maser nok er noe av det mest disfunksjonelle vi har om vintrene.
Per B.
|
|
|
11/01/2023 14:43
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ringte entreprenøren i dag. De skulle ringe tilbake ut over dagen. Det skjedde ikke.
- Voltaire
|
|
|
[Re: perbl]
11/01/2023 16:49
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette med at altfor mye måking og kvalitetskontroll virker å være tufta på å vente på at noen brukere maser nok er noe av det mest disfunksjonelle vi har om vintrene. Hele NPM tilnærmingen til brøyting er et race-to-the-bottom der noen helt har glemt at det er innbyggerne som er kundene.
|
|
|
12/01/2023 15:59
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg ringte entreprenøren en gang til, og fikk til svar at denne plassen ikke var markert på brøytetkartet deres. Jeg minner om at jeg fikk tilbakemelding om at jeg fikk mail om at parkeringsplassen var måkt. Jeg ringer igjen til bymiljøetaten, og denne gangen møter jeg på en oppegående person. Vi går igjennom hele historikken, og en melding skal bli sendt til to med ansvar for Nordmarka. Så da får vi bare vente (igjen), da....
- Voltaire
|
|
|
18/01/2023 11:55
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tok kontakt med BYM i dag og fikk vite at denne parkeringen atter en gang har blitt markert som måkt, og dette av en ansvarlig for Nordmarka. Nå har jeg sendt en angrymail til dem, som i det minste bør gjøre at de blir litt varme i skolten. Det er det siste jeg gidder å engasjere meg i denne saken.
For en udugelig etat, og merkelig at ingen er på terrengsykkel.no.... men det er vel kanskje en fryktkultur, også der?
- Voltaire
|
|
|
19/01/2023 08:29
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
....og entreprenøren får jo BETALT for å late som om de har brøytet her. Melde de inn for dokumentforfalskning?
|
|
|
19/01/2023 08:38
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
....og entreprenøren får jo BETALT for å late som om de har brøytet her. Melde de inn for dokumentforfalskning?
Jeg tenker at de trenger en annen type brøytemaskin for å ta disse plassene, og det gidder de ikke å bruke ressurser på. Grunnen er at de ikke bare kan bruke plogen foran her, men trenger en fres som sitter bakpå. Hvis alt kommunen har gjort er å spørre entreprenøren, etter henvendelsene mine, så er dette utrolig lavt.
- Voltaire
|
|
|
19/01/2023 11:16
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
For en udugelig etat, og merkelig at ingen er på terrengsykkel.no.... men det er vel kanskje en fryktkultur, også der?
off topic, men dette forumet viser alle tegn på å være i ferd med å være en utdøende sak, så at ingen er her er ikke særlig overraskende.
Lars-Erik
|
|
|
19/01/2023 11:53
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Virker som hele østlandet ligger an til stryk i brøyting og at problemet er sammensatt mellom kommune, fylke og entreprenør. Dårlige budsjetter under mye byråkratisk vissvass med en yngre generasjonen som ikke har vokst opp med norsk vinter uten forutsetning for å skjønne hvilken oppgave de er satt til. Samtidig som de som nevnt er underlagt masse byråkratisk vas som de færreste forstår. At ikke utfartsparkering er prioritert kan man jo forstå all den tid det begynner å bli en stund siden vi kunne gå på fortauene her i Drammen. Det som burde vært overordnet her er vel at folk parkerer ulovlig, kontakt: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/feilparkerte-biler/#gref
|
|
|
21/01/2023 10:31
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Et annet alternativ er faktisk at de ønsker å hindre at folk bruker bilen til utfartsparkeringen. Dette er den eneste logiske grunnen jeg ser til at jeg stadig får tilbakemelding om at den er brøytet. Ett bevisst spill fra deres side. Kanskje fører de statistikk for å reklamere med at folk tar mer offentlig kommunikasjon (av påstått lyst eller "miljøhensyn"), mens det i virkeligheten er et redusert tilbud for å komme seg til stedene. Dette gir ikke fornuft når vi ser at de utvidet parkeringen i sommer, men jeg holder likevel en stor mulighet åpen for dette.
PS. Rune Gjøs svarte aldri.
Redigert av supernalle; 21/01/2023 10:53.
- Voltaire
|
|
|
21/01/2023 13:21
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det er en reell mulighet for det alternativet. Noe som taler imot det, er at de må måle biltrafikk inn og ut av Maridalen, og ikke kun på denne parkeringsplassen, for at statistikken skal gi mening*. Plassene er en marginal andel av parkeringsarealet i Maridalen. Uansett grunn, er det ganske håpløst. Fra et folkehelseperspektiv forsømmer Bymiljøetaten sine plikter, da Hammeren p-plass er et populært utgangspunkt for mange, spesielt eldre, barnevogntrillere og de med bevegelsesbegrensinger, siden de brøytende veiene langs Skjærsjøelva er fine turveier, hvor de slipper å gå i skispor. Dette er grupper som ikke bør presses til å ta buss, og bør prioriteres. Området er markert på Oslo Kommune: Detaljert veidriftskart - Parkeringsareal utenfor gategrunn: Hammeren p-plass. Står på Oslo Kommune: Brøyting og strøing hvem som er ansvarlig entreprenør; Vest: Gjelder: Ullern, Vestre Aker og Nordre Aker Ansvarlig: Total Uteservice AS Telefon: 91 66 45 03 (kl. 08:00-15:00) *Skal sies at de har hatt oppfinnsom bruk av statistikk tidligere, men det skiller seg neppe ut fra politisk bruk av statistikk.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
30/01/2023 11:59
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Suksess!
Endelig har de klart å brøyte denne utfartsparkeringen. De mangler noen få plasser, og det et to-tre måneder de ikke har måkt før i denne vinteren, men endelig har det blitt gjort, så vi får kalle dette en suksess. Om dette bare er brøyterne i Oslo kommune som har gjort dette som en engangsting, og om Total uteservice egentlig skulle gjort dette, vites ikke.
Jeg sa at jeg ikke skulle engasjere meg noe mer, men jeg tok en tre-fire henvendelser til, og det gjorde tydeligvis susen. Mengden av meningsløs ressursbruk og ineffektivitet er komisk. Og å gjøre ting rett i første omgang, og å følge opp henvendelser er ikke deres sterke side. Det er ingen tvil om at kommunen har unødvendige skattesluk pga inkompetanse. Arrogansen er ekstrem. Service? Glem det....
Jeg har enda ikke fått noen forklaring på hvorfor denne plassen ble (påstått) markert som brøytet flere ganger..... Dessuten er skiltingen fortsatt meningsløs.
- Voltaire
|
|
|
31/01/2023 10:06
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg fikk til slutt også skriftlig svar fra bymiljøetaten. Seksjonssjef for brøytingen er Joakim Hjertum, og er personen å "plage" neste gang slik oppstår. Innholdet samsvarer med min antakelse om nødvendighet av fres (se tidligere innlegg). Påstanden om parkerte biler er sprøyt. Jeg kjører forbi der til alle døgnets tider, daglig. På dagtid er det få biler der, og om morgenen er det en til null biler der. Det er på kveldstid dette blir brukt i stor grad, og i helgene er det smokk fullt + pluss en haug med villparkering. Påstanden om at det ikke har vært ressurser til å fjerne snø pga prioritering tror jeg overhode ikke på (bare at det ikke kunne gjøres umiddelbart). Innholdet under:
"Henvendelse om manglende brøyting av Hammeren utfartsparkering
Vi viser til henvendelse om behov for snøfjerning på parkeringsareal ved Hammeren.
Etaten forstår det slik at du tidligere har benyttet Bymelding til å melde ifra om forholdet og at entreprenør har markert meldingen som utført.
Vi har fanget opp at entreprenør i noen tilfeller har satt meldinger som gjelder behov for snøfjerning til feil status og at innmelder således har fått beskjed om at arbeid er utført.
I dette tilfelle er det behov for fresing/fjerning av snø. Dette er en tjeneste som bestilles ekstra av Bymiljøetaten og ikke noe entreprenøren automatisk utfører. Dersom det f.eks har vært parkerte biler på plassen ved brøyting vil ikke maskinene kunne kjøre inn mellom biler for å punktbrøyte. Det har den siste tiden vært stort behov for bortkjøring av snø og is i mange veier og gater i Oslo. Kommunen prioriterer å sikre fremkommelighet og trafikksikkerhet før parkering. Dette har medført at snøfjerning på plassen dessverre ikke har vært en prioritert oppgave all den tid det har vært mange fortauer som har vært ufremkommelige grunnet snø.
I forbindelse med ishøvling som skal foretas i Maridalen fremover vil tilstrebe å gjøre tiltak også på denne p-plassen.
Forholdet med skiltingen er tidligere meldt til Bymiljøetatens enhet for skilting for oppfølging."
- Voltaire
|
|
|
03/03/2023 14:46
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg ga meg ikke helt enda, og skrev flere mail, og har til slutt kommet til bunns i saken. Ca. 1/3 av parkeringsplassene ble ikke brøytet, den ENE gangen det har blitt brøytet denne sesongen, noe som har ført til heftig villparkering, og trafikkfarlige forhold.
Det kom nemlig en viktig innrømmelse fra bymiljøetaten i dag. I formelle ordelag var ikke budskapet til å ta feil av. De SABOTERER MED VILJE.
Midt på dagen kommer en del eldre mennesker dit, og plassen blir full. De som styrer byen mener at folk skal være avhengig av en buss som går en gang i timen, og som eneste alternativ. Skjer det noe, f.eks. nede i byen så kan det hende at det ikke kommer buss i det heletatt. I helgene er det fullstendig kaos.
Jeg oppfordrer folk til å tenke igjennom hva de tenker å stemme på til neste valg. Jeg er for et by med lav forurensning, men dette er fullstendig hensynsløst. Nordre Aker Budstikke fremstår også som rimelige venstrevridde på meg, og da har vi også en mulig forklaring på hvorfor disse ikke ville skrive om dette. En sensurskandale i mine øyne. Det er greit å ha en politisk profil, men legg alle faktaene på bordet, spesielt informasjon det er åpenbart at folk ønsker.
- Voltaire
|
|
|
03/03/2023 15:16
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Nordre Aker Budstikke er en del av Amedia. Du kan evnt. ta det med redaktøren i NAB eller høyere opp. Lokalavisen har tatt tak i et par lignende saker. Eller jeg tror de har, siden de er ivrige med pluss-abonnementsaker. Kanskje du må kommunisere litt bedre med de, på en hyggelig måte. Saken virker iallefall svært relevant mtp. at NABs lesere gjerne er eldre. Kanskje Aftenposten vil se på saken.
Om det er som du skriver, er det en skandale. Kom gjerne med utklipp av det de skrev. Hvis BYM ønsker at Olga og Oddvar på 80 skal droppe dagens tur siden de kjører bil, er det svært skadelig for folkehelsen. Samme gjelder for de med barnevogn.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
03/03/2023 16:07
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nordre Aker Budstikke er en del av Amedia. Du kan evnt. ta det med redaktøren i NAB eller høyere opp. Lokalavisen har tatt tak i et par lignende saker. Eller jeg tror de har, siden de er ivrige med pluss-abonnementsaker. Kanskje du må kommunisere litt bedre med de, på en hyggelig måte. Saken virker iallefall svært relevant mtp. at NABs lesere gjerne er eldre. Kanskje Aftenposten vil se på saken.
Om det er som du skriver, er det en skandale. Kom gjerne med utklipp av det de skrev. Hvis BYM ønsker at Olga og Oddvar på 80 skal droppe dagens tur siden de kjører bil, er det svært skadelig for folkehelsen. Samme gjelder for de med barnevogn. Jeg hadde en lengre mail, med en rekke spørsmål, som de ikke svarte på. Så litt av konteksten mangler, men dette er ett direkte utklipp av svaret: "Bymiljøetaten har fått styringsinstruks fra Byrådsavdelingen om ikke å tilrettelegge for utvidet parkeringsomfang i Oslo. Dette gjelder også for utfartsparkeringsplasser. Denne styringsinformasjonen fremkom etter at tiltaket på parkeringsplassen var ferdigstilt.
Bymiljøetaten har således ført en restriktiv linje for snørydding på plassen.
Bymiljøetaten har jevnlig oppsyn med våre veier og parkeringsplasser. Kontrollør for området har verifisert at arbeidene som entreprenør har utført er i samsvar med bestilling.""Utvidet parkeringsomfang" betyr at de gjorde om mellomliggende gresspartier mellom de tre originale plassene til parkeringsplasser + oppsetting av noen aluminiumsprofiler. Det hadde de forøvrig ikke lovlig rett til å gjøre, men de gjorde det likevel.
- Voltaire
|
|
|
05/03/2023 10:09
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Med all respekt for dimensjonene i denne politiske skandalen i landets hovedstad, og den tilknyttede sensurskandalen i venstrevridde Nordre Aker Budstikke, er ikke dette en sak for Snikksnakk, og ikke Ymse sykkelrelatert? Eller er det sykkelrelatert at ikke enda flere får kjøre eller stå i kø i privatbilene sine innover i byens daler og parkere der? I lys av trafikken, må det i så fall være med motsatt fortegn  Benytter anledningen til å oppfordre om å reise kollektivt, og minne om at buss 51 til Maridalen, i likhet med buss 41 til Sørkedalen, går hver halvtime de mest aktuelle dagene og tidene for utfart til Marka. Denne vinteren er det for rute 41 en ekstra buss i beredskap i helgene i tilfelle hovedbussen skulle være full. For rute 51 skal det være to ekstra busser i beredskap samme dager. I flere bydeler, herunder nevnte Nordre Aker, tilbyr også Ruter aldersvennlig transport i rosa minibusser for dem over 67 år til og fra både Sørkedalen og Maridalen på dagtid mandag til lørdag. Henter hjemme etter individuell bestilling. Håper kollektivtilbudet styrkes ytterligere neste vinter. Ja, det bør selvsagt uansett brøytes overalt der det skal brøytes, også på de aktuelle parkeringsplassene på Hammeren. Og det er fint at man gir beskjed ved manglende brøyting, og får rettet opp feil. Jeg mener ikke noe annet. Men det er ikke skandaløst at Bymiljøetaten i pressede tider prioriterer å kjøre bort snø og is fra byens veier og gater, og å sikre fremkommelighet og trafikksikkerhet, fremfor parkering. Det er heller ikke skandaløst at Byrådsavdelingen gir styringsinstruks om ikke å tilrettelegge for utvidet parkeringsomfang i Oslo, heller ikke hva gjelder utfartsparkering. Jeg tror kommunens politikk allerede er allment kjent. Og det er neppe skandaløst at lokalavisen ikke lager en sak på dette. Man kan gjerne skyve eldre og barnefamilier med barnevogn foran seg i kravet om tilgjengelige parkeringsplasser. Men som dalboer selv, med god utsikt til både trafikk, parkeringsplasser og hvilke grupper som benytter seg av kollektivtransport, klinger det en smule hult for meg. Be da heller om at flere av parkeringsplassene reserveres for bevegelseshemmede. Sånn, da fikk jeg det ut  Sikkert både dumt, slemt og lite gjennomtenkt av meg, men det får stå til. Peace out!
|
|
|
06/03/2023 13:53
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Lett for en som bor i Sørkedalen, kanskje? Jeg bor ca på RIng 2 i Oslo by. For sykling er det ikke et problem. Skitur derimot.
En ting er å gå til passende holdeplass for kollektiv transport, vente der, eventuelt måtte ha et bytte underveis før jeg kommer ganske nær et utfartsted. Det øker selvsagt dørstokkmila med en tosiftret faktor, men det er det.
Noe veldig annet er å være tilbake på utfartstedet, ferdig med turen sliten og litt svett, og så stå og vente på kollektiv transport, i noen minusgrader, sitte på bikkjekald t-bane eller annet transportmiddel, evt bytte med tilhørende ekstra venting, og så gå fra holdeplass og hjem. Jeg sjekket nettopp Google maps sine tider med kollektiv, om jeg skulle reist nå. Minimum en halvtime stillestående eller stillesittende frysing hjem fra Skullerud (hvis det er skiføre derfra). Fra Hammeren og hjem er det tre kvarter. Fra Sognsvann en time. De tidene betyr at i virkeligheten er kollektiv ikke et alternativ. Det er enten å kjøre, som jeg har gjort i noen perioder, eller bare å la være å gå på ski, som jeg har gjort i andre. Selv om det er litt surt å se fantastiske skiforhold og ikke kunne komme seg ut i skogen.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
06/03/2023 14:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 For en som har levd hele livet uten bil (okei, da, motorsykkel i min ungdom), herunder i tiår i byer som er mange ganger større enn vesle Oslo, med familie, er det alltid litt underlig å høre fra bilister at det er umulig å ta kollektivtransport fordi det tar tid og kanskje er litt ventetid. Kommer meg selv alltid dit jeg skal, om det er på sykkel eller kollektivt, uansett hvor jeg skal til eller hvor jeg reiser fra. Står til gjengjeld nesten aldri i bilkø. Unntatt når det er kø av privatbiler på utfartsdager som blokkerer annen trafikk  Men dette er en diskusjon jeg vet at jeg ikke kan vinne, så jeg lar være. Vet at bilister helt oppriktig opplever det slik. Og det er bra at parkeringsplassene ved Hammeren ble brøytet - takket være supernalles innsats - jeg sier ikke noe annet!
|
|
|
[Re: Sepeda]
06/03/2023 14:14
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
 For en som har levd hele livet uten bil (okei, da, motorsykkel i min ungdom), herunder i tiår i byer som er mange ganger større enn vesle Oslo, med familie, er det alltid litt underlig å høre fra bilister at det er umulig å ta kollektivtransport fordi det tar tid og kanskje er litt ventetid. Jeg fikk selv erfare hvor lite som skal til før man begynner å fryse etter skitur for en tid tilbake, Tenkte at "dette går jo helt fint" mens jeg var på tur, siden bussen går 50 meter fra skiløypa og går hvert kvarter, og det er en ti minutters busstur hjem. Likevel ble jeg helt vanvittig kald med en 5-6 minutters venting og påfølgende busstur hjem. Neste gang går turen over jordene til stedet med en 5-10 minutters gårtur hjem istedet, for den bussturen var meget kjip. Du kan si jeg burde planlagt bedre og tatt med skift etc. men læll.
|
|
|
[Re: knuthaug]
06/03/2023 14:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du kan si jeg burde planlagt bedre og tatt med skift etc. men læll. Ja, det var akkurat det jeg ville si. Neste gang går det bedre Har funnet systemer for slikt, særlig under turer i Marka på beinfrosne dager med obligatoriske stopp for å fotografere og rapportere live om føret, eller på turer som faktisk ender på en tog- eller t-bane-stasjon, men det får vi ta i en annen tråd  Og ikke si det til noen, men det hender at en kompis kjører oss til turdestinasjoner. I privatbil! Men da snakker vi mer Dovre enn Oslomarka. Tog neste gang! Absolutt tog. Anekdote: På helgens tur rullet jeg forbi en hjelpsom kar på fulldemper som var i full gang med å reparerer bindingen for en skiløper. Det viser seg at skiløpere ikke har seteveske med multiverktøy! Kanskje har de ikke styreveske for tørre skift og dunvest heller, ikke vet jeg. "Forbrødring mellom disiplinene," sa skiløperen takknemlig. Han var så hyggelig og vennlig at jeg kanskje bør slutte å omtale skiløperne som horder av zombier som inntar Marka hver helg. Kanskje 
|
|
|
06/03/2023 14:48
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Spørsmålet i denne sammenhengen er jo ikke om man kommer seg hvorhen det dreier seg om eller ikke, det gjør man som regel. Spørsmålet er om kollektivtransport egner seg for det man skal gjøre i den andre enden. For Hammeren sin del om vinteren er det i praksis å gå på ski. (Og altså, jeg tviler på at du har bodd tiår i byer mange ganger større enn Oslo, der du skulle ta kollektiv transport hjem etter skitur.)
For løping eller sykling, som kan gjøres rett ut av døra hjemme, aktiviteter på steder med tilhørende garderobeanlegg, eller generelt hva det måtte være i varmere årstider, da vil diskusjon om behov for parkeringskapasitet være en annen. Men fysisk aktivitet ute om vinteren blir kaldt når man er ferdig og det er rett og slett et særtrekk ved akkurat det.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
|
|