|
|
Kettlebells, hvor kjøpe til grei pris?
|
Re: Kettlebells, hvor kjøpe til grei pris?
[Re: NjuK]
09/03/2023 07:32
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Bestilte et par fra Sportsmaster. En 12 og en 16, greit å starte litt snilt når man ikke har gjort dette særlig fast. Fine startere det. Kjør enkle øvelser til å begynne med. Tenk godt over hvordan du bruker hofta i sving øvelser. Husker når jeg hadde KB timer på mitt lokale treningssenter, kom alltid en mann som tenkte at dette var lett. De måtte ganske raskt bytte ut kule til ei litt lettere gitt. Informerte om at om det var første gangen, så er det lurt å begynne lett, og heller bytte ut til tyngre underveis. KB er fryktelig god trening, kan få kjørt hele kroppen på kort tid. Ja, tenkte i utgangspunktet å starte på 16, men lenge siden jeg har gjort det noe særlig fast, og styrketrening har vært veldig fraværende bortsett fra sporadiske slyngeøkter de siste par åra. Så da slo det meg at jeg sikkert kan safe og starte litt snilt i stedet, og at jeg nå har to av samme størrelse som duger fint som pushuphåndtak. Så får jeg heller satse på øvelser der jeg kun bruker én den første perioden, og heller kjøpe to av matchende vekt hvis jeg kommer litt i gang og vil gjøre øvelser som best gjøres med to.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
09/03/2023 08:05
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Bestilte et par fra Sportsmaster. En 12 og en 16, greit å starte litt snilt når man ikke har gjort dette særlig fast. Fine startere det. Kjør enkle øvelser til å begynne med. Tenk godt over hvordan du bruker hofta i sving øvelser. Husker når jeg hadde KB timer på mitt lokale treningssenter, kom alltid en mann som tenkte at dette var lett. De måtte ganske raskt bytte ut kule til ei litt lettere gitt. Informerte om at om det var første gangen, så er det lurt å begynne lett, og heller bytte ut til tyngre underveis. KB er fryktelig god trening, kan få kjørt hele kroppen på kort tid. Ja, tenkte i utgangspunktet å starte på 16, men lenge siden jeg har gjort det noe særlig fast, og styrketrening har vært veldig fraværende bortsett fra sporadiske slyngeøkter de siste par åra. Så da slo det meg at jeg sikkert kan safe og starte litt snilt i stedet, og at jeg nå har to av samme størrelse som duger fint som pushuphåndtak. Så får jeg heller satse på øvelser der jeg kun bruker én den første perioden, og heller kjøpe to av matchende vekt hvis jeg kommer litt i gang og vil gjøre øvelser som best gjøres med to. Smart valg. Også er det fint med like størrelser. Hvordan kjører du? Antall reps. eller på tid. Kjørte/kjører på tid og to eller flere øvelser satt sammen.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
09/03/2023 09:37
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Foreløpig blir det nok litt utprøving, ikke helt lagt fast noe program enda, men ser for meg x serier på antall reps foreløpig for å få på plass teknikk og litt rutine før jeg begynner med å se hvor mye jeg gjør på tid.
Lite poeng i å hoppe rett på SSST med en gang.
Per B.
|
|
|
09/03/2023 16:02
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Førsteøkt unnagjort, og innser at jeg nesten burde hatt enda lettere bjelle for turkish getup Men resten av øvelsene i den lille økta jeg satte sammen med et par runder miks av clean, halo-øvelser, markløft, knebøy og svinging gikk fint.
Per B.
|
|
|
12/03/2023 11:46
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Ja hva er sammensetningen av øvelser folk gjør ved ketlebell? Jeg har noen hjemme som jeg kikker litt på innimellom, og som også sporadisk blir løftet og slengt litt på.
Selve "grunnøvelsen" sving er vel den jeg gjør mest. Samt markløft på ett ben (godt for balanse) og Goblet squat(aka knebøy altså). Siste øvelse jeg gjør er ett-hånds roing.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
12/03/2023 12:11
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker mest kettlebell på treningsstudio. Kjører en crossfit-inspirert økt. Standard er 20 kg kettlebell og ti swing som jeg "parer" med ulike øvelser i 5 min sett med et minutt pause, 20-25 minutter.
For eksempel dips/box jump/clean med 30kg stang/jerk med 30kg stang/pull ups.
Med såpass lette vekter har jeg fått det forklart at det er lurt å kjøre øvelser som aktiverer flere muskelgrupper og trener spenst og balanse.
Jeg er helt kjørt etter disse øktene, men de er såpass korte og intensive at jeg klarer kjøre det et par ganger i uka kombinert med 50-60 km løping.
|
|
|
|
|