Hva tror du om Pirelli Cinturato Velo TLR i 32-35 mm på en allvei sykkel som skal gå på asfalt og grus rundt Trondheim? Jeg skjønner at det ruller dårligere enn dekk som Pirelli sine topp modeller og GP5000, men jeg er villig til å ofre litt for dekk som tåler grov grusvei og som er "idiotsikkert". Sykkelen min, Canyon Endurace, kom med felger for slangeløst, men Schwalbe dekk som er "ikke klar for slangeløst". Burde jeg sjanse på noe som triller bedre og kanskje er mykere/mer komfortabelt enn Cinturato? Jeg kommer ikke til å gidde å bytte dekk gjennom sesongen.
Jeg syklet på Cinturato Velo TLR i 2 sesonger rundt Trondheim, panserdekk. Syklet så en hel sesong på GP5000, rullet nok en del bedre og gikk også helt fint. Like greit å bruke GP5000, finner du i tillegg GP5000S TR er valget enkelt imo.
Hvordan er det for eksempel rundt Jonsvatnet, der det er strekker med pukk (veldig grov grus), du var ikke redd for punktering med GP5000 ? Jeg har GP5000 TR i 32 mm på radaren, men tenkte kanskje å gå for enda mer volum, 35 mm.
Hvordan er det for eksempel rundt Jonsvatnet, der det er strekker med pukk (veldig grov grus), du var ikke redd for punktering med GP5000 ? Jeg har GP5000 TR i 32 mm på radaren, men tenkte kanskje å gå for enda mer volum, 35 mm.
Har (kryss i taket) syklet noen runder rundt vatnet der, med 32mm GP5000. Går utmerket, men det blir gjerne litt nervøs sporing i løsgrusen i nedoverbakkene i partiet mellom krysset som går mot Jervskogen og ned til kysset med avkjøring mot Draksten. Ballongdekkene som fulgte med Exploroen er bedre der.
Der jeg har vært åpenbart feilskodd med 32mm GP5000 er fra Storfossen ned til Høybyvegen (Hommelvik) og gamle gruveveien mellom Røsjøen over til Kongens Gruve, på Røros,
Har grussykkel jeg bruker der, men var noen turer rundt Jonsvatnet før den ble anskaffet og var ikke redd for å punktere. Folk sykler jo der med 23mm Jeg hadde 28mm Cinturato forresten, det glemte jeg i farta.
Cinturato Velo TLR har fått mye skryt, og du vil sikkert bli strålende fornøyd med det.
Men personlige preferanser er noe annet.
Selv tenker jeg at man sykler jo slangeløst nettopp for å kunne nyte raske, myke, ettergivende og deilige dekk på både jevnt og rufsete underlag.
Dobbel-trippel-kvadruppel punkteringsbeskyttelse i dekket, på bekostning av rullemotstand og følelse, synes som unødig smør på flesk når man ved slangeløst oppsett uansett kan nyte fordelene hva gjelder spenn i dekktrykk med redusert fare for gjennomslags- eller annen punktering.
Husk også at den reelle nytten av mønster i grove landeveisdekk i beste fall er tvilsom hva gjelder grep, og heller bidrar til at grus og andre uhumskheter fra veibanen setter seg fast i dekket og potensielt forårsaker sigepunktering eller subbing mot gaffel eller ramme:
With road tyres, any tread pattern is largely for confidence between the ears. It doesn’t actually provide any extra grip unless you happen to be going 80kph or faster. It just looks like it does, and instils confidence in the rider.
On particularly mucky or leaf-lined roads, I found the siping on the tread collected more dirt than other road tyres I’ve ridden. While this didn’t affect grip, I found I had to de-clog the underside of the fork crown a couple of times. I suspect this is because the siping is deeper than other comparable tyres.
Vær også oppmerksom på denne potensielle svakheten i bredere utgaver av dekket, om man er opptatt av maksimal punkteringsbeskyttelse:
We did find a shortcoming, and it's the really small (32 mm) tread for a 35 mm tire (...) The small tread will be problematic when using this tire on any rim wider than 17 mm, as you'll have a big chance of riding on the sidewall sooner than you might expect. On wider rims, the high tread puncture score will also be of less use as the sidewalls will be more exposed, and it will be more likely to get sidewall cuts or punctures.
Men i det hele tatt skal man ikke være så redd for å punktere. Det finnes alltid en enkel løsning, som illustrert her.
Selv tenker jeg at man sykler jo slangeløst nettopp for å kunne nyte raske, myke, ettergivende og deilige dekk på både jevnt og rufsete underlag.
Dobbel-trippel-kvadruppel punkteringsbeskyttelse i dekket, på bekostning av rullemotstand og følelse, synes som unødig smør på flesk når man ved slangeløst oppsett uansett kan nyte fordelene hva gjelder spenn i dekktrykk med redusert fare for gjennomslags- eller annen punktering.
Ja her setter du gode ord på litt av det jeg har grublet på. Jeg tenker vel også på at 32 mm kanskje er bredt nok. Felgene mine er 19 mm invendig. Jeg valgte jo Endurace fremfor en mer rendyrket grussykkel (f. eks. Grizl) nettopp fordi at jeg ville prioritere comfort på vei (noe god grusvei). Så da er det jo litt inkonsekvent å prøve å få en mer rendyrket grussykkel via dekkene.
Continental GP 5000 S TR i 32mm er en åpenbar kandidat, men er det andre liknende kandidater jeg bør se etter? Gjerne noe som er billigere og som er mulig å få tak i før påske.
Continental GP 5000 S TR i 32 mm koster 699 kr nå så det er vel egentlig ikke så dyrt (dessverre).
Conti GP Urban 35c er ikke tubeless, men ruller nok bedre enn Cinturato Velo likevel , samtidig som de ser ut til å ha bra punkteringsbeskyttelse.
Tror likevel jeg ville satset på noe mer lettrullende enn de to. GP5000, Strada Bianca , Gravelking, Pro One TLE Addix 34.
Jeg har sykla GP5000 TL 25c rundt i Trondheim , med en god del grus rundt Jonsvatnet, Hønstad/Leistad, Jervskogen og på småveier ved hytta på Vikna. Foruten at 25mm kanskje gir litt mindre demping enn ønskelig klarte jeg å slite de ned før de punkterte. De ble også litt frynsete i corden, men lever fortsatt videre som rulledekk nå.
Har fortsatt ikke tilgitt Conti at de i tiår har ført kundene bak lyset hva gjelder TPI og overlot til andre å ta utvikling og risiko hva gjelder slangeløse dekk
Men må likevel nevne at de nettopp nå lanserte nytt helårs/allveisdekk Grand Prix 5000 AS TR, slangeløst og hookless-kompatibelt, 25-35 mm bredde, Black Chili/Vectran Breaker, visstnok 110 TPI, sorte eller kremfargede sidevegger. De sorte skal attpåtil være reflekterende.
Tanken er å kombinere det beste fra GP 5000 og GP 4-Season, så få vi se om de har lyktes.
Regner med at dekket får bred omtale, snarlige tester og blir stemt lynraskt frem til trommelen hos Bicycle Rolling Resistance.