Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei?

Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? #2728330 06/02/2023 21:42
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Hva tror du om Pirelli Cinturato Velo TLR i 32-35 mm på en allvei sykkel som skal gå på asfalt og grus rundt Trondheim?
Jeg skjønner at det ruller dårligere enn dekk som Pirelli sine topp modeller og GP5000, men jeg er villig til å ofre litt for dekk som tåler grov grusvei og som er "idiotsikkert".
Sykkelen min, Canyon Endurace, kom med felger for slangeløst, men Schwalbe dekk som er "ikke klar for slangeløst". Burde jeg sjanse på noe som triller bedre og kanskje er mykere/mer komfortabelt enn Cinturato? Jeg kommer ikke til å gidde å bytte dekk gjennom sesongen.

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728332 07/02/2023 07:54
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
R
rosandholm Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
Jeg syklet på Cinturato Velo TLR i 2 sesonger rundt Trondheim, panserdekk. Syklet så en hel sesong på GP5000, rullet nok en del bedre og gikk også helt fint. Like greit å bruke GP5000, finner du i tillegg GP5000S TR er valget enkelt imo.

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728344 07/02/2023 09:31
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Hvordan er det for eksempel rundt Jonsvatnet, der det er strekker med pukk (veldig grov grus), du var ikke redd for punktering med GP5000 ? Jeg har GP5000 TR i 32 mm på radaren, men tenkte kanskje å gå for enda mer volum, 35 mm.

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728412 07/02/2023 16:35
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
B
BZE Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
Det kommer visstnok en ny og røffere versjon av GP5000 i 35 mm som bør være egnet.
Litt tungt, men kanskje verdt det.

Redigert av BZE; 07/02/2023 16:36.
Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728417 07/02/2023 17:47
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Sitat: erikskon
Hvordan er det for eksempel rundt Jonsvatnet, der det er strekker med pukk (veldig grov grus), du var ikke redd for punktering med GP5000 ? Jeg har GP5000 TR i 32 mm på radaren, men tenkte kanskje å gå for enda mer volum, 35 mm.


Har (kryss i taket) syklet noen runder rundt vatnet der, med 32mm GP5000. Går utmerket, men det blir gjerne litt nervøs sporing i løsgrusen i nedoverbakkene i partiet mellom krysset som går mot Jervskogen og ned til kysset med avkjøring mot Draksten. Ballongdekkene som fulgte med Exploroen er bedre der.

Der jeg har vært åpenbart feilskodd med 32mm GP5000 er fra Storfossen ned til Høybyvegen (Hommelvik) og gamle gruveveien mellom Røsjøen over til Kongens Gruve, på Røros,

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: BZE] #2728426 07/02/2023 19:53
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Sitat: BZE
Det kommer visstnok en ny og røffere versjon av GP5000 i 35 mm som bør være egnet.
Litt tungt, men kanskje verdt det.


Se der ja. Ser at det er omtrent like tungt som Cinturato. Litt tyngre faktisk. Det er kanskje veldig like dekk de to der. Cinturato vinner på pris.

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728438 08/02/2023 07:12
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
R
rosandholm Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
Sitat: erikskon
Hvordan er det for eksempel rundt Jonsvatnet, der det er strekker med pukk (veldig grov grus), du var ikke redd for punktering med GP5000 ? Jeg har GP5000 TR i 32 mm på radaren, men tenkte kanskje å gå for enda mer volum, 35 mm.


Har grussykkel jeg bruker der, men var noen turer rundt Jonsvatnet før den ble anskaffet og var ikke redd for å punktere. Folk sykler jo der med 23mm ICON_SMILE
Jeg hadde 28mm Cinturato forresten, det glemte jeg i farta.

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728440 08/02/2023 07:39
Registrert: May 2018
Innlegg: 19
P
pnwess Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: May 2018
Innlegg: 19
Syklet der med 25 mm GP5000 flere ganger i fjor uten noen problemer

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728948 17/02/2023 11:07
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Cinturato Velo TLR har fått mye skryt, og du vil sikkert bli strålende fornøyd med det.

Men personlige preferanser er noe annet.

Selv tenker jeg at man sykler jo slangeløst nettopp for å kunne nyte raske, myke, ettergivende og deilige dekk på både jevnt og rufsete underlag.

Dobbel-trippel-kvadruppel punkteringsbeskyttelse i dekket, på bekostning av rullemotstand og følelse, synes som unødig smør på flesk når man ved slangeløst oppsett uansett kan nyte fordelene hva gjelder spenn i dekktrykk med redusert fare for gjennomslags- eller annen punktering.

Husk også at den reelle nytten av mønster i grove landeveisdekk i beste fall er tvilsom hva gjelder grep, og heller bidrar til at grus og andre uhumskheter fra veibanen setter seg fast i dekket og potensielt forårsaker sigepunktering eller subbing mot gaffel eller ramme:

With road tyres, any tread pattern is largely for confidence between the ears. It doesn’t actually provide any extra grip unless you happen to be going 80kph or faster. It just looks like it does, and instils confidence in the rider.
On particularly mucky or leaf-lined roads, I found the siping on the tread collected more dirt than other road tyres I’ve ridden. While this didn’t affect grip, I found I had to de-clog the underside of the fork crown a couple of times. I suspect this is because the siping is deeper than other comparable tyres.

Vær også oppmerksom på denne potensielle svakheten i bredere utgaver av dekket, om man er opptatt av maksimal punkteringsbeskyttelse:

We did find a shortcoming, and it's the really small (32 mm) tread for a 35 mm tire (...) The small tread will be problematic when using this tire on any rim wider than 17 mm, as you'll have a big chance of riding on the sidewall sooner than you might expect. On wider rims, the high tread puncture score will also be of less use as the sidewalls will be more exposed, and it will be more likely to get sidewall cuts or punctures.


***



Men i det hele tatt skal man ikke være så redd for å punktere. Det finnes alltid en enkel løsning, som illustrert her.

Godt valg og god helg!

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: Sepeda] #2728949 17/02/2023 11:28
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Sitat: Sepeda

Selv tenker jeg at man sykler jo slangeløst nettopp for å kunne nyte raske, myke, ettergivende og deilige dekk på både jevnt og rufsete underlag.

Dobbel-trippel-kvadruppel punkteringsbeskyttelse i dekket, på bekostning av rullemotstand og følelse, synes som unødig smør på flesk når man ved slangeløst oppsett uansett kan nyte fordelene hva gjelder spenn i dekktrykk med redusert fare for gjennomslags- eller annen punktering.


Ja her setter du gode ord på litt av det jeg har grublet på. Jeg tenker vel også på at 32 mm kanskje er bredt nok. Felgene mine er 19 mm invendig. Jeg valgte jo Endurace fremfor en mer rendyrket grussykkel (f. eks. Grizl) nettopp fordi at jeg ville prioritere comfort på vei (noe god grusvei). Så da er det jo litt inkonsekvent å prøve å få en mer rendyrket grussykkel via dekkene.

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728951 17/02/2023 11:35
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Continental GP 5000 S TR i 32mm er en åpenbar kandidat, men er det andre liknende kandidater jeg bør se etter? Gjerne noe som er billigere og som er mulig å få tak i før påske.

Continental GP 5000 S TR i 32 mm koster 699 kr nå så det er vel egentlig ikke så dyrt (dessverre).

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2728985 19/02/2023 08:07
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
J
Jamez Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
Conti GP Urban 35c er ikke tubeless, men ruller nok bedre enn Cinturato Velo likevel , samtidig som de ser ut til å ha bra punkteringsbeskyttelse.

Tror likevel jeg ville satset på noe mer lettrullende enn de to.
GP5000, Strada Bianca , Gravelking, Pro One TLE Addix 34.

Jeg har sykla GP5000 TL 25c rundt i Trondheim , med en god del grus rundt Jonsvatnet, Hønstad/Leistad, Jervskogen og på småveier ved hytta på Vikna. Foruten at 25mm kanskje gir litt mindre demping enn ønskelig klarte jeg å slite de ned før de punkterte. De ble også litt frynsete i corden, men lever fortsatt videre som rulledekk nå.

Re: Dekk. Pirelli Cinturato Velo TLR på allvei? [Re: erikskon] #2729482 03/03/2023 09:01
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
[Linket bilde]

Road.cc: Continental unveils the "strongest" ever Grand Prix 5000 tyre model

Har fortsatt ikke tilgitt Conti at de i tiår har ført kundene bak lyset hva gjelder TPI og overlot til andre å ta utvikling og risiko hva gjelder slangeløse dekk angry

Men må likevel nevne at de nettopp nå lanserte nytt helårs/allveisdekk Grand Prix 5000 AS TR, slangeløst og hookless-kompatibelt, 25-35 mm bredde, Black Chili/Vectran Breaker, visstnok 110 TPI, sorte eller kremfargede sidevegger. De sorte skal attpåtil være reflekterende.

Tanken er å kombinere det beste fra GP 5000 og GP 4-Season, så få vi se om de har lyktes.

Regner med at dekket får bred omtale, snarlige tester og blir stemt lynraskt frem til trommelen hos Bicycle Rolling Resistance.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå