Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hva skjer med Landevei?

Hva skjer med Landevei? #2728758 14/02/2023 10:46
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Skriver her i mangel av eget underforum for henvendelser til redaksjonen på landeveisdelen av forumet.

Etter fem kvartaler med VG/Schibsted som nye eiere, formelt fra 1. november 2021, kan vi få en kjapp oppdatering om status og planer for vårt kjære Landevei?

Har merket meg mange gode artikler på nettsiden ført i pennen av Knut Andreas, og bidrag fra Kjetil, Jon Petter og andre, men savner de siste månedene både Alpers' unike penn og ikke minst Øyvinds innsiktsfulle tester. Jeg håper at savnet er midlertidig, og ikke avspeiler permanente endringer eller nedskjæringer.

Litt på siden av det redaksjonelle, er også forumet som interaktivt møtested for abonnenter og andre sykkelinteresserte sterkt redusert etter at hverken Alpers eller Øyvind har logget på siden oktober/november i fjor. Sistnevnte med den tvetydige signaturen "Kollisjonsdukke i permisjon".

At vi savner det uovertrufne magasinet Landevei, kulturfenomenet som ga oss dypdykk i alle sider av landeveissykling i eksklusiv estetikk på matt papir, sier seg selv. Uansett hvor sterkt det savnet er, gjelder denne henvendelsen noe annet - Landevei i dag og i fremtiden.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2728764 14/02/2023 11:09
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Ja, jeg savner radio landevei podkasten

Felgbrems <3
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2728779 14/02/2023 13:50
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
+1 herfra også. Hva skjer´a ?

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2728782 14/02/2023 14:25
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Øyvind har flytta til Gøteborg hvor kona jobber hos en bilprodusent, så han er antagelig i perm på ubestemt tid.

Alpers burde være sterk og klar gitt snøforholdene på Krokskogen denne vinteren, men tydeligvis ikke. Krysser fingrene for at hans signatur snart er tilbake.

Landevei på print skulle også veldig gjerne vært tilbake, men er ikke veldig optimistisk :-(

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: runermm] #2728991 19/02/2023 12:00
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: runermm
Alpers burde være sterk og klar gitt snøforholdene på Krokskogen denne vinteren, men tydeligvis ikke. Krysser fingrene for at hans signatur snart er tilbake

Ja, men lite oppdateringer på forholdene og snømengden på Krokskogen i år. Siste insta bilde fra Alpers var vell i fjor høst.

Felgbrems <3
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2728998 19/02/2023 19:46
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var i Alpers’ rike idag og forholdene er fullstendige magiske. Var også innom Krokskogens høyeste, Oppkuven, som faktisk sniker seg over 700 moh. Får håpe Alpers var ute også, var ikke bare vitamin D å hente i dag.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729007 20/02/2023 10:21
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hørte rykter om klinsj med ledelsen, men har ikke noe mer enn det.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729023 20/02/2023 15:26
E
Erlend Sande Offline
Medlem
Medlem
E
Hei folkens!

Takk for interessen. Når det gjelder papirmagasinet Landevei, måtte vi sette det på hold våren 2020, da vi så at det ikke var bærekraftig å gi ut fem printmagasiner med relativt små opplag (Fri Flyt + Terrengsykkel, Landevei, UTE og Klatring).

Den situasjonen har ikke endret seg nevneverdig. Siste nytt er en kraftig økning i prisene på trykk og distribusjon.

I stedet var og er planen å levere godt innhold på nett. Her tar vi gjerne innspill på hva dere ønsker dere. Vi vil veldig gjerne vite hva som skal til for at de som leste og likte Landevei på papir skal få et like sterkt forhold til nettutgaven.

Vi har tre stillinger knyttet til titlene Terrengsykkel og Landevei, slik vi har hatt i noen år. Det er ingen planer om å endre på det. Dessverre er én medarbeider ute nå, men forhåpentligvis har vi fullt lag igjen om ikke så lenge.

Sykkelredaksjonen følger nøye med på forumet, men forsøker nok å begrense tida de selv bruker på å skrive og svare. Tanken er ganske enkelt at det er det vi publiserer på Landevei og Terrengsykkel som avgjør om folk blir lesere og abonnenter, ikke innsatsen her. Samtidig er vi selvsagt ydmyke overfor alt engasjement og kunnskap som dere som er aktive her bidrar med.

Minner ellers om at alle utgavene av Landevei er tilgjengelige som e-magasin for abonnenter.

Om det kommer flere innlegg og spørsmål i tråden, skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan.

Erlend Sande
Ansvarlig redaktør i Fri Flyt AS
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: runermm] #2729034 20/02/2023 19:01
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: runermm
Var i Alpers’ rike idag og forholdene er fullstendige magiske. Var også innom Krokskogens høyeste, Oppkuven, som faktisk sniker seg over 700 moh. Får håpe Alpers var ute også, var ikke bare vitamin D å hente i dag.

Husker han suste forbi meg (men hilset i forbifarten) da jeg var i samme område i fjor. Plettfri stil med eplenikkers, anorakk og en gange som tatt ut av filmavisen 1952.

Create the problem and sell the solution
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729038 20/02/2023 21:56
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Og da fikk vi litt info om papirmagasin og forum, men intet om hva som skjer med Radio Landevei som jeg hadde stor glede av.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: saktetur] #2729039 20/02/2023 22:17
E
Erlend Sande Offline
Medlem
Medlem
E
Som nevnt er ikke bemanningen helt på plass akkurat nå. Men jeg vil i alle fall ikke utelukke at vi kan få Radio Landevei på lufta igjen til sommeren!

Erlend Sande
Ansvarlig redaktør i Fri Flyt AS
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729285 27/02/2023 10:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Når du er her Erling,

Kan ikke dere sette på en dato for når artikler første gang ble publisert på nett eller papir.
Jeg har nesten slutta å lese, særlig terrengykkel siden det er så mye gjenbruk. Å kjapt kunne se om det er en ny lyktetest eller en fra et annet år som er løftet opp igjen ville gjort det mye lettere å følge med på det som er nytt.

Og så ville jeg klikke mer. Vinn/vinn der altså.

håpefull.
LarsB

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: larsb] #2729288 27/02/2023 11:19
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Når du er her Erling,

Kan ikke dere sette på en dato for når artikler første gang ble publisert på nett eller papir.
Jeg har nesten slutta å lese, særlig terrengykkel siden det er så mye gjenbruk. Å kjapt kunne se om det er en ny lyktetest eller en fra et annet år som er løftet opp igjen ville gjort det mye lettere å følge med på det som er nytt.

håpefull.
LarsB

Ja! Jeg legger til Friflyt. Det burde vel være god skikk og bruk å være tydelig på når teksten ble publisert første gang?

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: larsb] #2729292 27/02/2023 11:53
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: larsb
Når du er her Erling,

håpefull.
LarsB

Dette.

Siden jeg har såpass lav interesse for en del av det som ble skrevet i papirmagasinet at det har blitt liggende uåpnet de siste gangene, og gjentatte ganger har gått lei av å lese resirkulerte saker, så ble abonnementet mitt nå ikke fornyet. Egentlig veldig vemodig. Har vært abonnement på Friflyt/et av de andre bladene i nesten 20 år, men nå klarte jeg ikke lengre å forsvare kostnaden.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Mr.Jacobsen] #2729297 27/02/2023 12:22
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Mr.Jacobsen

Siden jeg har såpass lav interesse for en del av det som ble skrevet i papirmagasinet at det har blitt liggende uåpnet de siste gangene, og gjentatte ganger har gått lei av å lese resirkulerte saker, så ble abonnementet mitt nå ikke fornyet. Egentlig veldig vemodig. Har vært abonnement på Friflyt/et av de andre bladene i nesten 20 år, men nå klarte jeg ikke lengre å forsvare kostnaden.

Dette er ordrett mine tanker da jeg sa opp abonementet mitt for en måneds tid siden.

- Stefan
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729298 27/02/2023 12:43
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
LItt for mye ski og klatring i monitor etter min smak også gitt. Teller på de berømte knappene om det blir fornying ved neste korsvei.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729304 27/02/2023 14:30
Byråkratsiggen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Enig med de foregående talerne, friflyt magasinet i sin nåværende form er helt uinteressant for oss som ikke er nevneverdig interessert i klatring og ski. Det ble vel en gang sagt at innholdet i bladet skulle gjenspeiles i de ulike sesongene, dvs. mer/mye/mest sykkelstoff på vår og sommer, og det var vel kanskje også tilfelle i fjor, men spent på om det blir sånn i år med nye eiere.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729309 27/02/2023 15:55
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg må si at innholdet på landevei.no virker noe tynt om dagen.
Har ikke statistikk på hvor mange NYE artikler som publiseres per måned men rent subjektiv ser det ut som NRKs programflater i juli. Reprise på reprise.

Mange av de nye artikler som dukker opp er kraftig inspirert av artikler fra Bikeradar, Cyclingnews, Cyclingtips, etc.

IMO er ikke et abo pengene verd Synd det ikke går an å drive et sykkelnytt nettsted i Norge.

Det var bedre før (for et halvt år siden).

Redigert av Panda; 27/02/2023 16:03.
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729311 27/02/2023 16:57
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Det er ikke vanskelig å være enig i de foregående innleggene, dessverre må jeg si. Jeg synes det er synd å se hvor mye repriser det er i den digitale utgaven av Landevei. Når Friflyt i tillegg er så uinteressant for meg, med minimalt med landesveisstoff, har jeg stilt abonnementet i bero enn så lenge.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729314 27/02/2023 18:14
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Tenker det samme her.

Har selv vert abonent for noen år siden og elsket papirutgaven av Landevei, var noe litt eksklusivt og ryddig over di.
Men nå blir det å avvente litt med nettutgaven fremover.

Må passe på og ikke bli en klipp og lim nettside. Minner meg litt om Procycling.no før der var over for dem. Har den generelle interessen dabbet litt av hos di som driver med dette?
Alt trenger heller ikke være betal artikler på nett. Skjønner att omfattende tester/turer osv er det, men ikke små artikler om plassering av norske ryttere i helgas ritt og hvilken ritt som sendes på tv til uka. Gamle tester\artikler burde heller ikke "re.postes" men heller legges ut gratis mener jeg, så øker interessen for nettsiden.

Folk betaler ikke for noe man bare kan Google seg frem til lenger i disse tider alt blir dyrere.

Redigert av OleF; 27/02/2023 20:21.

Felgbrems <3
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729322 27/02/2023 21:10
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg støtter innleggene over. Ble abonnent av Landevei på papir pluss noe i tillegg på nett fordi jeg primært er interessert i landeveissykling og gravelsykling. Har stor forståelse for at det måtte gjøres tiltak når covid kom. Savner Landevei på papir, men har blitt glad i appen og tilgang til Terrengsykkel og artikler på nett/app fungerer nå helt greit for meg. Men synes at innholdet på landevei og gravel har blitt rimelig tynt i det siste, samt at podcast/vlogg ikke produseres lenger. Friflyt på papir går relativt raskt i papirreturen hos meg. Ikke fordi det er dårlige artikler og innhold, men alt med snø og ski er ikke interessant for meg, og klatring driver jeg ikke med.
Så ikke for å sutre, hvertfall ikke mer enn litt, så håper jeg at redaksjonen leser disse innleggene og ønskene om mer innhold på landeveissykkel og gravelsykkel. Inntil videre beholder jeg abonnementet ett år til, men ikke mer om det ikke kommer flere gode artikler, utstyrtester, podcast, vloggs, m.m.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729385 01/03/2023 10:04
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg savner både landevei og terrengsykkel på papir, men kanskje spesielt landevei.
Dette på tross av at jeg egentlig sykler mest terreng.

Magasinet Landevei hadde noe speseilt ved seg som gjorde at jeg koste med litt ekstra når det kom.

Når alt ble slått sammen til Magasinet FriFlyt så ble jeg litt skeptisk, men tenkte at jeg får gi det litt tid, og nå blomstra interessen for alpint og topptur opp igjen og dermed så ble vinterutgavene av FriFlyt plutselig mer relevante enn før.

Trives godt med de digitale tibudene, men er enig i at det blir litt mye klipp og lim om dagen.

Landeveis podden savnes, den var perfekt for en tur med bikkja i skogen.

AG

40+ and still climbing......
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729441 02/03/2023 08:45
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Eg har ein fot i alle leirane, bortsett frå skarpklatringa, men alt med fjell går ned på høgkant.

Eg ønsker meg samme nerdenivået på sykkelinnhaldet som på klatreinnhaldet, der har ein mista noko i overgangen til felles blad.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729442 02/03/2023 08:53
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Fikk nytt Fri Flyt i posten i går. Alt av interesse var i grunnen ferdiglest i løpet av en kort tur på do. For all del, nydelig turbeskrivelse av Geir Stian Ulstein, men det er liksom ikke nok, på langt nær! Terrengsykkeltrender er egentlig helt uinteressant, og pumpetest er sikkert fint for dem som er i markedet, men det er jo like mye terrengmat som landevei tross alt. Og når alt kommer til stykket har vel de aller fleste av oss som er sykkelinteresserte en pumpe vi er fornøyd med fra før, så den testen var vel nesten mer for dem som i utgangspunktet ikke er interessert i sykkel etter min mening.

Tynn suppe! Ser stygt ut for fornying av abo frown
Nesten så jeg må vurdere Sykkelmagasinet i stedet. Ikke samme premiumfølelse som landevei, men per nå mer interessant stoff der.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729456 02/03/2023 14:08
olechr Offline
More than words
More than words
En ting er at bladene er borte og at Friflyt bladet var av null interesse for meg. Det som er kjipere er at nettsidene ikke henger med. Mye gamle artikler som blir lagt ut på nytt (og på nytt).

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: olechr] #2729464 02/03/2023 18:09
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
En ting er at bladene er borte og at Friflyt bladet var av null interesse for meg. Det som er kjipere er at nettsidene ikke henger med. Mye gamle artikler som blir lagt ut på nytt (og på nytt).

Det er vel antageligvis starten på slutten uten å svartmale det helt

Felgbrems <3
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729494 03/03/2023 11:55
Loki Offline
Besatt
Besatt
Det var i hvert fall veldig artig så lenge det varte, og Landevei satte varig spor hos mange, takk for alt!

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729498 03/03/2023 12:19
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Enig med det meste som er skrevet her. Har abonnement ut året, men fornyelsen henger i en syltynn tråd. Er lite inne på nettsidene og leser, da det ikke er mye nytt å lese, og magasinet vinterstid blir raskt lagt bort. Samtidig har jeg jo veldig lyst at Landevei skal fortsette å eksistere. Det har alltid vært en fornøyelse å lese og håper bladet og redaksjonen finner seg selv igjen. Håper på mye bra stoff i månedene som kommer, selv om jeg har min tvil...

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Erlend Sande] #2729500 03/03/2023 12:47
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk til Erlend for svar i tråden!

Setter stor pris på at redaksjonen gir tilbakemelding. Håper å se dere fulltallige igjen så snart som mulig!

Det er også utmerket at du bekrefter, slik Alpers har gjort flere ganger før, at redaksjonen gjerne tar imot innspill

Jeg skal komme tilbake med noen tanker, men vil oppfordre alle om å ta denne tråden som en anledning til også å melde fra om hva man konkret ønsker seg som abonnent og leser av nettsiden Landevei.no og den felles papirutgaven. Hvilke prioriteringer, hvilke temaer, hvilke vinklinger, hvilke plattformer...

Det er vanskelig å nå opp til det opprinnelige Landevei, under det uovertrufne mottoet Lidenskap og lidelse, men til tross for savnet, tenker jeg at vi som er glad i Landevei må se fremover.

Og så må jeg si at jeg fortsatt har glede av både nytt og klassisk stoff på nettsiden, og noen fine reportasjer og dybdeartikler i papirutgaven. Knut Andreas fortjener ros for fortløpende gode artikler og tester.

Re: Hva skjer med Landevei? [Re: Sepeda] #2729506 03/03/2023 13:50
Panda Offline
Besatt
Besatt
Punkt 1: dropp papirmagasinet. Det er så gammeldags, men hvis målgruppa er 50 år pluss da er det kanskje innafor (allikevel ikke), dropp det en gang for alle.
Punkt 2: fokuser på norsk sykkelsport, intervjus og nyheter om norske ryttere, både elite, U23 og junior. Slikt kan dere skille dere ut fra de utenlandske nettsteder.
Punkt 3: artikler og reportasjer om norske ritt (både proff ritt og lavterskel ritt).
Punkt 4: ikke kast bort tiden på test og reviews, de som ønsker seg nytt stæsj googler uansett dette og 9 av 10 ganger har en utenlandsk rapporter kommet dere i forkjøpet allikevel.
Punkt 5: relanser med nytt navn. landevei.no er er for snevert til det dere skriver om.
Punkt 6: dropp alt med +artikler. Kjør på med reklamefinansert i stedet, da blir det enklere å få tak i lesere.

Nøklen i å overleve i det globale markedet for cycling news er å lage lokal (norsk) stoff.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå