Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

981 / 718 / 991.1 / 991.2

981 / 718 / 991.1 / 991.2 #2729099 22/02/2023 12:28
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Noen der ute som innimellom jukser og bruker motorisert fremkomstmiddel på fritiden ?

Er i tenkeboksen om å bytte luftkjølt targa med noe nyere til koseturer i nabolaget, helgeturer samt en og annen sving innom en bane. Jeg har bare plass / tid til en ego-bil.

Greier ikke helt å bestemme meg for hva jeg helst vil ha og tar innover meg at resten av husstanden har litt meninger om hva som skal på menyen, det er uansett mest min greie. Fruen vil ha gammel og sjarmerende bil (akkurat den vi har) og skal det bli noe nyere mener hun at en grå gubbe ser harry ut i rød sportsbil. 17 åringen, hun vil ha cab. 911 cab har en pukkelrygg jeg ikke liker og da står vi igjen med Boxster, evt 911 targa (som jeg synes blir for dyr i forhold til hva man tross alt får, mer vekt og mer som kan gå i stykker) om jeg skal lytte til jentene. Jeg liker Boxster/Cayman men det må være S eller aller helst GTS. Jeg liker følelsen i åpen bil også men 911 blir i såfall med tak. Fruen går i taket når jeg lar gamlemor stå på tomgang i nabolaget for å bli varm, den har ganske hissig lydbilde.

981 3,4 boxer/6 er nesten så dyr som en tilsvarende 718 med turbo/4 og jeg synes 4.0 fra 2020 er litt dyrere enn jeg ser for meg å bruke på noe som tross alt er et dustete leketøy. Lyden i 981 er hysterisk mens 718 er en mer moderne bil med bittelitt bedre ytelser. Jeg har samme dilemma med 911, hvor en 991.1 3,8 ikke er så mye billigere enn en 991.2 med 3.0 med turbo og sistnevnte har utfordringer med turbo som fort går til helvete, det fikses med PAW eller IF med motorhavari forsikring. Og en bil fra 2017 har antatt mindre feil og 5 år lengre til PAW løper ut enn en 991.1 fra 2012 og tilsvarende på Boxster / Cayman.

Om 10 år tror jeg 981 S/GTS og 991.1 S/GTS er mer verdt enn tilsvarende 718 / 991.2.

Hva ville du valgt av eldre uten turbo vs nyere med turbo og i min bok litt mindre lyd, sjel og følelser men med litt bedre ytelser og mer moderne teknologi , bla dab, sport chrono på rattet, ledlykter, lift på foraksel og bakhuls styring på 991.2 ?

Jeg ser vi nå er langt fra sykling og godt innenfor pølsevev :-) Jeg trenger ikke få råd om å kjøpe dyrere eller flere sykler eller annet bilmerke men synes du jeg er en jåle-gris som misbruker forumet til piss så aksepterer jeg det.

Jeg er spent på om det er noen petrol-heads der ute !


Redigert av EmilZipp; 22/02/2023 12:59.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729142 23/02/2023 18:48
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Haha! ICON_LAUGH

Om jeg ikke var så snabla fornuftig hadde jeg for lengst sprengt sparegrisen i fillebiter og gått for en GT2 RS. Selvfølgelig med bur, bøtteseter og strippa interiør. Bælstivt understell og svær spoiler. Eller noe som oser enda mer sertifisert GUBBE som en AMG GT R. Svært bredt panser, sinte detaljer, sint lyd. Beast of the green hell! Men så var det miljøet, og denne økonomiske fornuften oppi det hele da.

Men ut fra beskrivelsen over, så må vel du ta en tur til Billingstad og se på den 718 i gul og svart de har der....Alt for ny, alt for dyr, men sikkert også altfor gøy. PS, blir det handel så stiller jeg opp for å sitte på når du tar reprise av alle bryggene på hele Nesoddtangland ICON_SMILE


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729233 26/02/2023 09:33
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Haha, så digre horn har jeg ikke i panna. 991 Targa har plutselig havnet på radaren. Mer cruiser enn racerbil. GT4 RS i gul/sort er hysterisk :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729263 26/02/2023 18:35
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Måtte ta en sjekk på Finn for å se hva du leter etter.

Tenk at en 6 år gl. bil som har gått bare 10000 km /året må bytte ikke en men begge turboer. Jøss. Hørtes foruroligende ut.

Kuler biler ellers. Kule!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283632652

Titter selv på litt eldre amerikanske sportsbiler typ fra 70/80 tallet.

Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729265 26/02/2023 19:14
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
generell synsing fra en som har solgt kosebilen.

hvis bruken primært er til koseturer i nabolaget og helgeturer så er motoreffekt uten interesse, lite er tristere enn å måtte kjøre en rask bil/mc rundt på tomgang hele tiden. ett godt eksempel er eiere av litt eldre amerikanske sportsbiler som utelukkende romler rundt på tomgang.
kjøp den bilen med de beste setene, kuleste karrosseriet og den beste stereoen


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729277 27/02/2023 08:45
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Ganske enig med Brabus. Jeg har jo 2 motorsykler, den gamle har 120-ish hester og den nye 160-ish. (Og "ny" er her 2007-modell ICON_WINK )
Den gamle er hyggeligere på veien, for da gir det mening å gi full gass av og til. Og selv da er man veldig fort opp i hastighet som potensielt gir tid i fengsel. Den nye gjør 100-200km/t på rundt 4-5 sek....
Hva folk skal med disse nye syklene med godt over 200 hester på veien forstår jeg ikke. Det samme gjelder vel biler også, de har blitt for raske og passer best på bane.
Hvis jeg skulle hatt en kosebil så hadde jeg hatt 2 ufravikelige krav:
* Sugemotor
* Manuell girkasse
Dette tror jeg også er egenskaper som kommer til å være etterspurt i bruktmarkedet om noen år (er vel egentlig det allerede).

Jeg har jo prøvd noen artige biler opp gjennom årene, siden jeg har noen kompiser som også er interesserte i det som går fort på 4 hjul.
De 2 jeg likte best var '78 Porsche 911SC 3.0 og '73 Alfa Romeo GTV2000. Begge to biler som virkelig engasjerte føreren (på hver sin måte), men som ikke var tullete raske.

Så med mindre banekjøring blir høyt prioritert så er vel mitt forslag å beholde den Porschen dere har, og forklare konemor at det tross alt tar litt tid å varme opp 13 liter olje....


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729290 27/02/2023 11:22
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Desmo, det er omtrent en slik jeg har i dag, 1979 SC 3.0 Targa med 180 hester, bra bunndrag, deilig sportseksos, manuell og gratis lukt av olje på kjøpet. Min er en backdate, dvs bygget tilbake med 1972 2,4 S utseende, den får en del oppmerksomhet men er ikke laget for gøyale dager på bane. Og enig jeg har ikke ferdigheter nok til å utnytte en hyperbil til dens potensial eller utfordre grensene på en slik bil. Og ja det tar ørlite tid å varme opp oljen :-)

Brabus, den jeg liker har de beste setene, hysterisk dyr stereo og i min bok det flotteste designet, du glemte best lyd, en turbo kan ikke måle seg med lyden av sugemotor.

Panda, ja Porsche har en utbredt feil på 991.2 modellen 2017-2019 hvor en bitte liten dings tar livet av turboene. Du får ikke reparert feilen men venter til det evt går til helvete og får nye på garantien, er den mer enn 5 år gammel må du ha PAW (Porsche garanti) for å få jobben gjort uten kostnad. Porsche hadde også betydelige problemer med 996/997 fra 1998-2008 med et lite lager i motoren som gjorde at den på et eller annet tidspunkt vil kunne rase sammen. Jeg vurderer en 991.1 med en "skuddsikker" 3,8 liters motor uten turbo og 400 HK, tilsvarende ble 981 Boxster / Cayman levert med 3,4 liters, seks sylindret motor uten turbo (på S og GTS) frem til 2016 før 718 modellene med 2,5 liter, turbo og fire sylindere tok over. Sistnevnte mer moderne teknologi med led lys, ryggekamera, dab (den jeg ser på har riktignok dab) og masse oppgraderinger men mest sannsynlig vil de eldre i et lengre perspektiv holde seg bedre i pris.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729293 27/02/2023 11:54
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: EmilZipp
Desmo, det er omtrent en slik jeg har i dag, 1979 SC 3.0 Targa med 180 hester, bra bunndrag, deilig sportseksos, manuell og gratis lukt av olje på kjøpet. Min er en backdate, dvs bygget tilbake med 1972 2,4 S utseende, den får en del oppmerksomhet men er ikke laget for gøyale dager på bane. Og enig jeg har ikke ferdigheter nok til å utnytte en hyperbil til dens potensial eller utfordre grensene på en slik bil. Og ja det tar ørlite tid å varme opp oljen :-)

Brabus, den jeg liker har de beste setene, hysterisk dyr stereo og i min bok det flotteste designet, du glemte best lyd, en turbo kan ikke måle seg med lyden av sugemotor.

Panda, ja Porsche har en utbredt feil på 991.2 modellen 2017-2019 hvor en bitte liten dings tar livet av turboene. Du får ikke reparert feilen men venter til det evt går til helvete og får nye på garantien, er den mer enn 5 år gammel må du ha PAW (Porsche garanti) for å få jobben gjort uten kostnad. Porsche hadde også betydelige problemer med 996/997 fra 1998-2008 med et lite lager i motoren som gjorde at den på et eller annet tidspunkt vil kunne rase sammen. Jeg vurderer en 991.1 med en "skuddsikker" 3,8 liters motor uten turbo og 400 HK, tilsvarende ble 981 Boxster / Cayman levert med 3,4 liters, seks sylindret motor uten turbo (på S og GTS) frem til 2016 før 718 modellene med 2,5 liter, turbo og fire sylindere tok over. Sistnevnte mer moderne teknologi med led lys, ryggekamera, dab (den jeg ser på har riktignok dab) og masse oppgraderinger men mest sannsynlig vil de eldre i et lengre perspektiv holde seg bedre i pris.


Dette er jo hele forklaringa på hvorfor man skal ha en slik bil. Man lærer seg alt om, hva som funker, hva som koses med, hva som må fikses, ordnes, skavanker, serves, strykes medhårs...her kommer jo hele sjelen med entusiastbil inn :-)


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729299 27/02/2023 12:48
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Sitat: EmilZipp
Sistnevnte mer moderne teknologi med led lys, ryggekamera, dab (den jeg ser på har riktignok dab) og masse oppgraderinger men mest sannsynlig vil de eldre i et lengre perspektiv holde seg bedre i pris.
Blir ikke slikt ganske likt som klokkeverden, hvor markedet var euforisk frem til nå, hvor alle som hadde innbakt kjøpet i huslån innså at de ikke hadde råd til det ekstravagante når rentekostnaden økte?

De jeg vet som bruker mye penger på leketøy/nostalgi-bil, er gjerne 50+ med solid formue med lite gjeld. De kjøper drømmebilen de ikke hadde råd til tidligere. Gjerne fra ungdommen. I USA er det veldig markant med "boomer"-generasjonen. Gruppen har mye penger, og ender for med å by over hverandre for de riktige objektene. Og siden det stor sett handler om biler som er gått ut av produksjon, er det begrenset (og avtakende) tilgang. Moderne eksempel er vel f.eks. eldre Toyota Land Cruiser som holder seg bra i verdi.

Hadde jeg oppdaget en skjult bankkonto hadde jeg tittet på eldre Morgan. De gangene jeg har sittet på i en slik, har det føltes som hastigheten var dobbelt/trippelt av hva den faktisk er. Såvidt jeg har forstått er det et passe stort entusiastmiljø i Norge, som deler gladelig med kunnskap.


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729301 27/02/2023 13:49
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Der kom salgskontrakten på den gamle 911'n min. Han som fikk bygget den om kjøper den tilbake, det var hyggelig :-) Det kom litt ut av det blå :-)

Redigert av EmilZipp; 27/02/2023 19:10.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729312 27/02/2023 17:03
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: EmilZipp
Der kom salgskontrakten på den gamle 911'n min. Han som fikk bygget den om kjøper den tilbake, det var hyggelig :-)

Jammen, oisann!
Akkurat det der er veldig gøy med skikkelige entusiast-kjøretøy. Grunnen til at jeg har 2 motorsykler som til sammen knapt går flere kilometer enn stisyklene i året er at jeg i 2006 trengte penger og måtte selge min Ducati 996SPS. Heldigvis var det en kompis som kjøpte med beskjed om at jeg ville ha den tilbake om han noen sinne skulle selge den igjen. Så tikket det inn en sms 15 år etterpå...


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: DesmoSkier] #2729315 27/02/2023 19:06
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: DesmoSkier
Sitat: EmilZipp
Der kom salgskontrakten på den gamle 911'n min. Han som fikk bygget den om kjøper den tilbake, det var hyggelig :-)

Jammen, oisann!
Akkurat det der er veldig gøy med skikkelige entusiast-kjøretøy. Grunnen til at jeg har 2 motorsykler som til sammen knapt går flere kilometer enn stisyklene i året er at jeg i 2006 trengte penger og måtte selge min Ducati 996SPS. Heldigvis var det en kompis som kjøpte med beskjed om at jeg ville ha den tilbake om han noen sinne skulle selge den igjen. Så tikket det inn en sms 15 år etterpå...


##

HAHA, gøyalt :-)

Og eldre Morgan, jeg sett på bakkeløp opp den svingete grusveien i nordenden av Årungen, bla et knippe med Morgan så grusen sprutet, gjetter på det er samme gjengen som møtes på Geilo midtvinters med HELT åpen bil uten ordentlige dører og ramme i ask :-)

Heldigvis har jeg klokkedilla også, men ingen Rolex.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729349 28/02/2023 16:29
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Det virker som du vet hva du vil ha, og jeg deler dine tanker. Misunnelig på at du har muligheten ;-)

Velg ut fra følelser, jeg tror akslerasjon og absolutte ytelser i lengderetningen er fullstendig irrelevant på vei og bane uansett siden hvilken som helst Tesla vil kjøre fra deg på en rett strekning(omtrent).

Selv ville jeg gått etter manuelt gir og mest mulig kjørefølelse. Et argument for å velge modell med lav vekt, og litt lavere ytelser er at man slipper unna med mindre bremser. Mindre bremser betyr igjen at du kan kjøre mindre hjul med lavere vekt og mer sidevegger. Det funker bedre på vei og gjør det også lettere å kjøre på grensen av grep. Lavprofil slipper brått/uventet. Fordel når mindre parkeringskyndige i familien skal parkere bilen gatelangs også... Uansett hvilken Porsche du velger så vil den være rask nok.


Ut på tur!

Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729414 01/03/2023 14:05
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Case closed, jakten er over, en 991 targa er klar for sesongen :-) En luksuriøs kontinent-krysser fremfor skarpere våpen tilpasset en ungsau med horn i panna :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729421 01/03/2023 16:07
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Det tror vi ikke på uten å se bilder av den i sofaen din!
Gratulerer.


LarsB

Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729423 01/03/2023 16:29
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Gratulerer, men jeg synes du deler alt for lite informasjon :-D Årsmodell, motor, spesifikasjon, FARGE osv.

Har fremdeles tilgode å se en Targa som ikke ser bra ut.


Ut på tur!

Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729426 01/03/2023 17:15
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
P
Plankepetter Offline
Veteran
Offline
Veteran
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Gratulerer så mye :))

Redigert av Plankepetter; 01/03/2023 17:16.
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729430 01/03/2023 19:10
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Sitat: EmilZipp
Case closed, jakten er over, en 991 targa er klar for sesongen :-) En luksuriøs kontinent-krysser fremfor skarpere våpen tilpasset en ungsau med horn i panna :-)

Nei fysj så bedagelig ICON_WINK Gratulerer!


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: 981 / 718 / 991.1 / 991.2 [Re: EmilZipp] #2729433 01/03/2023 21:03
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Takker, står over bilder, har skrytt for mye allerede. Den ligger fortsatt på Finn med sort/beige skinn. Takker også for tips. Glad jeg endte på noen år eldre sugemotor fremfor litt mindre sjel, turbo og litt pjuskete lyd. Denne skal få navn som barna og gå i arv


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support