Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten

Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten #2729278 27/02/2023 08:50
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har en sykkel med Shimano EP8 fra oktober 21 og måtte nylig skifte motor etter ca. 2.300 km bruk.

På internasjonale fora ser jeg at jeg slettes ikke er alene, og at folk er inne på på både motor nr. 2 og 3 når det kommer til Shimano EP8 som jo ikke er et veldig gammelt produkt. Nå har jeg ingen troverdig statistikk å vise til, men en poll gjort på siden der viste at ca. 20% hadde skiftet motor minst en gang.

Er også inne på andre fora for andre produsenter som f.eks Bosch, Brose (Spesh) og Fauza og ser at også der er det mange kritiske bemerkninger om produktkvaliteten - så jeg prøver ikke å si at Shimano er spesielt dårlige, det har jeg ikke belegg for.

Så da er jo spørsmålet, har produsentene skviset for mye ut av disse motorene, er sikkerhetsmarginene for små slik at sensorer etc. før eller siden vil bli ødelagt som følge den harde belastningen stisykling tross alt er? Hos Shimano spesifikt er motoren i tillegg forseglet, så svikter den så er det bytte som gjelder. Til gjengjeld er den i følge Shimano vanntett, så det skal ikke trenge skitt inn i motoren.

Det er jo kjedelig å vente på ny motor evt. reparasjon av motor når ting først streiker, og selv om norsk forbrukerkjøpslov er god, så hjelper jo ikke det stort når sykkelen står.

Videre virker det som at de som kjøper sykkel på nett, gjerne fra utenlandsk foretak eksponerer seg selv for langt større risiko både ift. reparasjonstid samt at de er prisgitt garantibestemmelsene til produsent. Basert på det jeg leser, ville jeg faktisk gå så langt til å si at en skal tenke seg godt om før man kjøper fra noen som bare er representert på nett, selv om de har attraktive sykler.

For egen del gikk reparasjonsprosessen greit, sykkelen er kjøpt i norsk butikk med fysisk utsalgssted og verksted og det tok 11 dager fra sykkelen ble levert inn til den hadde ny motor installert.

Lars-Erik
Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: Ugla] #2729303 27/02/2023 14:27
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Løsningen må vel være at de øker grensa (grensa for motorkraft) slik at syklene kan bygges kraftigere/tyngre med mer holdbare komponenter.

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: Ugla] #2729448 02/03/2023 11:33
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: erikskon
Løsningen må vel være at de øker grensa (grensa for motorkraft) slik at syklene kan bygges kraftigere/tyngre med mer holdbare komponenter.

Det er jo ingen regler i veien for å bygge kraftigere kjøretøy med mer effekt, men da er det ikke lengre en el-sykkel man bør bruke blant fotgjengere, men heller en moped/motorsykkel man bør kjøre på veien med.

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: erikskon] #2729450 02/03/2023 12:43
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
El-sykler er fremdeles en umoden bransje. Selgerne er ikke vant til at syklene faktisk brukes og derfor blir slitt fortere enn hva som burde være tilfelle.

Vi entusiaster har jo gjort det til sport å finne komponenter som holder for vanlig ikke assistert terrengsykling over mange år, fordi det er masse dårlige komponenter der ute.

Satt på spissen: Selgerne av syklene forventer stort sett at syklene blir parkert i garasjer rundt om kring og ikke brukt slik de blir markedsført. For det er realiteten for svært mange sykkelsalg. Bare sånn har eksempelvis Shimano, SUN eller andre sluppet unna med håpløs kvalitet på mange av navene sine. Når sykkelselger(/produsenter) bruker samme tilnerming på elsykler, som faktisk viser seg å bli brukt, blir det kræsj.

At elsykler i hovedsak bruker underdimensjonerte komponenter for terrengsykler gjør ikke saken bedre. Dårlige motorer er bare spissen av isfjellet. Bremser, gafler, drivverk og hjul går i stykker hele tiden på elsykler; alt som ikke er high end og vedlikeholdes penibelt går i stykker prematurt.

Ut på tur!

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: Ugla] #2729452 02/03/2023 13:06
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Dette kjøper jeg ikke overhodet. De som søker opp en tråd om motorproblemer er de som har problemer.

Jeg har 2 sesonger hver på 2 forskjellige eMTB hhv Shimano og Rocky mountains begge nå forrige generasjon. Også litt erfaring med Bosch. Dvs jeg har også litt erfaring med og kjent på utviklingen over generasjoner også. Med et par sesonger på sykkelverksted har jeg heller kke observert noe som støtter TS påstand her med at 20% av elmotor skulle komme i retur. Tvertimot har jeg tatt i mot mye elsykler for alt mulig annet enn konkret motortrøbbel.

Hva angår effekt så heter det "Hjelpemotoren på elsykkelen må ikke ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW." Du kan altså ha så høy max 2 effekt du klarer å lage ihht til standrardene i regelverket som finnes fremsatt i denne tråden:

https://www.terrengsykkelforumet.no...Board=61&main=254612&type=thread

Se særlig det ventle poster om termisk likevekt.

Ser vi f.eks på Dyname 4.0 så har de nå pushet dette til TORQUE 108 Nm
MAX POWER OUTPUT 700 W

Det er min oppfatning at det er masse rom for designutvikling innenfor 250W nominell effekt. At dette skulle føre til utbredt motorhavari gjenstår å se.

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: Supermann] #2729453 02/03/2023 13:12
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Supermann
El-sykler er fremdeles en umoden bransje. Selgerne er ikke vant til at syklene faktisk brukes og derfor blir slitt fortere enn hva som burde være tilfelle.

Vi entusiaster har jo gjort det til sport å finne komponenter som holder for vanlig ikke assistert terrengsykling over mange år, fordi det er masse dårlige komponenter der ute.

Satt på spissen: Selgerne av syklene forventer stort sett at syklene blir parkert i garasjer rundt om kring og ikke brukt slik de blir markedsført. For det er realiteten for svært mange sykkelsalg. Bare sånn har eksempelvis Shimano, SUN eller andre sluppet unna med håpløs kvalitet på mange av navene sine. Når sykkelselger(/produsenter) bruker samme tilnerming på elsykler, som faktisk viser seg å bli brukt, blir det kræsj.

At elsykler i hovedsak bruker underdimensjonerte komponenter for terrengsykler gjør ikke saken bedre. Dårlige motorer er bare spissen av isfjellet. Bremser, gafler, drivverk og hjul går i stykker hele tiden på elsykler; alt som ikke er high end og vedlikeholdes penibelt går i stykker prematurt.

Det er mye mer interessant med alt mulig annet som går i stykker som du nevner. Nå er det spinket og spart og inngått alle mulige tenkelige kompromisser for å lage disse samme delene til det du sier "ikke assistert terrengsyklign" også har man bare videreført de samme delene til el. Det er helt håpløst. Elsykler med et 12-delt mtb drivverk spises opp fortløpende. Et par-tre sesonger så har du vedlikeholdsutgifter pga underdimensjonert mikkmakk som koster det samme som om motoren ryker. En motor som ryker vil gjerne være reklamasjon, "normal" slitasje på alle disse andre delene er ikke reklamasjon.

Det beste jeg har gjort på eMTB var å få på EX1. eMTB-spesifikt 8-delt drivverk. Eksempelvis har DT også eMTB dimensjonert nav og hjul. Osv.

Redigert av JoachimV; 02/03/2023 13:18.

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: JoachimV] #2729454 02/03/2023 13:47
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: JoachimV

Det er mye mer interessant med alt mulig annet som går i stykker som du nevner. Nå er det spinket og spart og inngått alle mulige tenkelige kompromisser for å lage disse samme delene til det du sier "ikke assistert terrengsyklign" også har man bare videreført de samme delene til el. Det er helt håpløst. Elsykler med et 12-delt mtb drivverk spises opp fortløpende. Et par-tre sesonger så har du vedlikeholdsutgifter pga underdimensjonert mikkmakk som koster det samme som om motoren ryker. En motor som ryker vil gjerne være reklamasjon, "normal" slitasje på alle disse andre delene er ikke reklamasjon.

Det beste jeg har gjort på eMTB var å få på EX1. eMTB-spesifikt 8-delt drivverk. Eksempelvis har DT også eMTB dimensjonert nav og hjul. Osv.

Jepp.

Egentlig er el-syklene en gave til alle som sykler. Endelig er det mulig å få tak i bremser med store belegg, kjeder som holder, gafler som er retningsstabile og dekk som tåler en liten smell.

Selv om 12-delt i utangspunktet ikke burde holde så bra, og definitivt ikke er bra nok for el, så er det forbausende hvor mye bedre det holder enn de 9 og 10-delte drivverkene vi brukte tidligere. Kjedene holder lenger også.

Har en svigerfar som har kjørt i stykker en gaffel(!), et drivverk, masse bremseklosser og et styrelager på en representativ Cube elsykkel(med XT utstyr må vite!) nå etter to sesonger. Shimano-navene har også begynt å rumle. Navene til Shimano slutter aldri å skuffe. Tidligere har hans sykler holdt i åresvis uten å knapt røres, da det brukes forsiktig. Og dette på en sykkel som kun brukes i finvær, og jeg har ikke observert noen feil i bruk. Eneste forskjellen er at han sykler litt lenger, og litt fortere, og må bremse ned for flere svinger. Motor og batteri holder uten problemer. Hadde jeg brukt sykkelen hans selv, så hadde enda mer gått i stykker. Da han kjøpte den brukte jeg bittelitt tid på å overbevise ham om at gaffelen ihvertfall ikke måtte være utstyrt med QR-aksling. Spesifikasjonen på mange av disse syklene er katastrofalt dårlig, og er etter min mening åpenbart mangelfull allerede ut av butikken.

Hvordan skal man som kunde vite at alt blir utslitt etter så kort tid?

Ut på tur!

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: Supermann] #2729459 02/03/2023 15:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Her tenkte jeg på en fyr på elsykkel jeg syklet parallelt med til jobben forleden.
Han hadde tyngste gir hele veien. Og hele veien stod han på pedalene og av og til tråkket han skikkelig til så han fikk opp farta til 27 før han stoppet å trå. Og så gjentok det seg hele tiden. Og snart har forhandler en sur kunde med utslitt 10/11 drev.

Ikke rart at ting blir slitt heller.

LarsB

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: larsb] #2729478 03/03/2023 08:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: larsb

Her tenkte jeg på en fyr på elsykkel jeg syklet parallelt med til jobben forleden.
Han hadde tyngste gir hele veien. Og hele veien stod han på pedalene og av og til tråkket han skikkelig til så han fikk opp farta til 27 før han stoppet å trå. Og så gjentok det seg hele tiden. Og snart har forhandler en sur kunde med utslitt 10/11 drev.

Ikke rart at ting blir slitt heller.

LarsB

Sammenfallende med overdreven bruk av minste drev bak så går også knærne ut, sammen med et totalt fravær av spenning av muskulaturen i beina. Og du, med ditt veltrenede syklistøye, vet at om de samme personene hadde tråkket på en vanlig sykkel så hadde de knapt kommet opp i en hastighet hvor sykkelen er stabil...

Samtidig, hadde vi bare snakket om utslitte 10/11tenners drev så hadde vi ikke hatt noen stor sak. For meg er det litt som de som brukte opp kløtsjene sine i bilen i løpet av 30 000km: Åpenbar brukerfeil. Allikevel er jeg ikke sikker på om selgere av elsykler opplyser skikkelig om hvordan girene på en elsykkel skal brukes.

Ut på tur!

Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: Ugla] #2729499 03/03/2023 12:26
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
En faktor for slitasje er vel at de fleste som har kjøpt elsykkel for transport, ikke tenker at det finnes noe annet enn turbo mode. Det sier mange mekanikere jeg har snakket med. Vil tippe at mange ofte ikke tenker på at de må gire heller, siden motoren tar det meste av jobben når man er i turbo. For mange er det en moderne moped. Det er egentlig litt slik jeg ser på det selv, og grunnen til at jeg vurderer en elsykkel i Oslo. Det gir meg lett transport over alt, og en "moped" jeg f.eks. kan frakte min turglade pensjonerte mor (eller andre som ikke sykler) inn til f.eks. DNT hytta ved Katnosa i Nordmarka. En distanse på ca 30km hver vei hjemmenifra.

I Oslo har lastesykler og long tails blitt veldig populært. Jeg blir stadig forbisyklet opp bakkene i Maridalsveien, Sognsveien og Kirkeveien, gjerne av foreldre med varer eller 1-2 barn på sykkelen. Tråkkfrekvensen tilsier at de ikke jobber spesielt hardt, da motoren gjør all jobben. De gangene jeg har testet slike sykler, f.eks. Tern GSD, med en person på 50-60kg bak, merker en fort at motoren jobber hardt og rekkevidden blir ganske kort siden batteriet tømmes fort.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: JoachimV] #2729503 03/03/2023 13:05
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: JoachimV
Dette kjøper jeg ikke overhodet. De som søker opp en tråd om motorproblemer er de som har problemer.

Jeg har 2 sesonger hver på 2 forskjellige eMTB hhv Shimano og Rocky mountains begge nå forrige generasjon. Også litt erfaring med Bosch. Dvs jeg har også litt erfaring med og kjent på utviklingen over generasjoner også. Med et par sesonger på sykkelverksted har jeg heller kke observert noe som støtter TS påstand her med at 20% av elmotor skulle komme i retur. Tvertimot har jeg tatt i mot mye elsykler for alt mulig annet enn konkret motortrøbbel.

Det er jo helt greit, men særlig Shimano-forumet flommer over problemer med dagens motor EP8, som jo nå kommer i en revidert versjon. Det er ikke effektuttaket som er problemet på denne motoren, men at sensorene inne i motoren blir ødelagt. Min spekulasjon er at det er all risting/vibrasjon som gjør at dette skjer, mens det er langt enklere med sykler som brukes på vei.

De 20% var som sagt resultatet av en poll på en internasjonal side for Shimano, at det er kun de med problemer som er der stemmer ikke, men at de er i overvekt håper jeg, for tallet 20% er jo ekstremt høyt.

Selv røyk min motor etter et drøyt år, den har ikke vært utsatt for noe som helst misbruk, tvert i mot er maks uttaket tunet ned til 60 Nm mot nominelt 85 Nm og tillegg har jeg i daglig bruk ligget på under halvparten av det igjen.

Lars-Erik
Re: Stisykling og el - modenheten hos motorprodusenten [Re: Ugla] #2732520 28/04/2023 05:18
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Brose-motorene til Spec hadde masse problemer frem til 2021/22, men så ble det bedre. Er det fortsatt problemer?

SL-motoren fra Mahle har vært tilnærmet null tull.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå