Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En pen el-stisykkel!

En pen el-stisykkel! #2728523 09/02/2023 09:32
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Jeg er ikke i markedet for en stisykkel med elmotor selv, og en del av dem er direkte stygge og klumpete å se på. Denne fra Transition, derimot, var faktisk pen:
https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/transition-relay-ny-og-med-lettere-motor-fra-fazua


Gaute
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728532 09/02/2023 10:28
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Man får igjen nå for at sykler har blitt feitere i downtube- og krankområde, og man ser knapt forskjell på sykler og elsykler :-D


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728535 09/02/2023 10:43
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
R
Red Devils Offline
Besatt
Offline
Besatt
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Liker ikke at elsykler begynner å se ut som sykler.

Re: En pen el-stisykkel! [Re: Red Devils] #2728536 09/02/2023 10:45
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Red Devils
Liker ikke at elsykler begynner å se ut som sykler.


Eller sykler begynner å se ut som elsykler.

Elsykler begynner å bli lydløse også, ref nye TQ motoren som sitter på blant annet Trek Fuel EXe.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728558 09/02/2023 16:18
Registrert: May 2008
Innlegg: 327
T
trond67 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: May 2008
Innlegg: 327
Spennende utvikling. Litt googling sa at vekten begynner rett under 20kg så den var kanskje ikke så lett til lett emtb å være.

Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728570 09/02/2023 20:53
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: gauter
Jeg er ikke i markedet for en stisykkel med elmotor selv, og en del av dem er direkte stygge og klumpete å se på. Denne fra Transition, derimot, var faktisk pen:
https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/transition-relay-ny-og-med-lettere-motor-fra-fazua



Synes den er fin, men lakkjobben er sånn passe. Ser ut som en tidligere Merida eller hard rocx.

Selv skal jeg ha Lumen som jeg synes er fin (ikke helt happy med fargen der heller)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728595 10/02/2023 09:24
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Milderness for noen priser på selv billigalternativene frown


Per B.
Re: En pen el-stisykkel! [Re: perbl] #2728610 10/02/2023 12:18
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Ja, motorsykkel er dyrt leiketøy!
(Nettopp derfor får jeg la egne lunger og bein stå for framdrifta...)


Gaute
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728611 10/02/2023 12:53
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: gauter
Jeg er ikke i markedet for en stisykkel med elmotor selv, og en del av dem er direkte stygge og klumpete å se på. Denne fra Transition, derimot, var faktisk pen:
https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/transition-relay-ny-og-med-lettere-motor-fra-fazua


Pen utenpå, stygg inni. :-D

Re: En pen el-stisykkel! [Re: trond67] #2728612 10/02/2023 12:54
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Sitat: trond67
Spennende utvikling. Litt googling sa at vekten begynner rett under 20kg så den var kanskje ikke så lett til lett emtb å være.


Nei, den er ikke spesielt lett, finnes helt klart lettere sykler i det segmentet. De introduserer et konsept med to-i-en, dvs. at ved å ta ut batteriet har du en "vanlig" sykkel. Det drar nok også vekt ift. alternativene som har valgt å legge batteriet i underrøret, og at man må ta ut motoren for å få det ut.

Pivot Shuttle, Forestal sine to samt Orbea Rise er vel de letteste en kan få nå som gir 60 Nm effekt. Så har man Trek Fuel EXe som har 50 Nm. Skulle ikke forundre meg om Spesh snart kommer med en vesentlig oppgradering til deres sykkel i det segmentet, den ligger bakpå nå.


Lars-Erik
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728622 10/02/2023 17:00
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 481
A
adr34s Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 481
Dette var flotte sykler altså, men milde makrell for noen priser ICON_SMILE


Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728660 11/02/2023 13:37
Registrert: May 2009
Innlegg: 821
jsdk Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 821
Kul sykkel og spennende med ny motor, men er ikke denne litt i ingenmannsland? Jeg tenker at de som velger at sykle denne uten batteri er de samme som sykler rundt på Levo SL/Orbea Rise med motoren skrudd av, dvs ingen?

Er dette mest noe mot det amerikanske markedet der elsykler ikke er tillatt på alle (tilrettelagte) stier, eller er der noen uplifts som ikke vil ta med elsykler? Man må jo uansett stå og krangle og forklare at "nei se her jeg har tatt ut batteriet så jokes on you".

Re: En pen el-stisykkel! [Re: jsdk] #2728816 15/02/2023 08:49
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Sitat: jsdk
Kul sykkel og spennende med ny motor, men er ikke denne litt i ingenmannsland? Jeg tenker at de som velger at sykle denne uten batteri er de samme som sykler rundt på Levo SL/Orbea Rise med motoren skrudd av, dvs ingen?

Er dette mest noe mot det amerikanske markedet der elsykler ikke er tillatt på alle (tilrettelagte) stier, eller er der noen uplifts som ikke vil ta med elsykler? Man må jo uansett stå og krangle og forklare at "nei se her jeg har tatt ut batteriet så jokes on you".

Jeg har syklet et par turer på Rise med motoren skrudd av, så det er i alle fall én ICON_LAUGH

Grunnen har da vært at setepinnen på den andre sykkelen feilet, og de jeg skulle sykle med hverken hadde elsykkel eller var i sammenlignbar form. Turene gikk forbløffende bra egentlig. Noen få kilo ekstra var ikke merkbart når man tar det sånn rimelig med ro.


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2728869 15/02/2023 18:57
Registrert: May 2008
Innlegg: 327
T
trond67 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: May 2008
Innlegg: 327
Får håpe det kommer noen tester på terrengsykkel snart da av av årets nyheter som denne og den nye cube hybrid one og gjerne den vakreste av de alle yeti 160E

Re: En pen el-stisykkel! [Re: vids] #2728883 16/02/2023 08:20
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Sitat: vids

Jeg har syklet et par turer på Rise med motoren skrudd av, så det er i alle fall én ICON_LAUGH

Grunnen har da vært at setepinnen på den andre sykkelen feilet, og de jeg skulle sykle med hverken hadde elsykkel eller var i sammenlignbar form. Turene gikk forbløffende bra egentlig. Noen få kilo ekstra var ikke merkbart når man tar det sånn rimelig med ro.


Det har også jeg gjort med min, men ikke frivillig - motoren konka ute på tur. Min Rise er forholdsvis blodtrimmet rent vektmessig med unntak av en del vekt i dekkene.

Det blir litt mer enn "få" kilo i forskjell - motor og batteri er vel fort mer enn 4 kg til sammen. Sykler mye heller på Ripley/Ripmo enn Rise med motor av, klart merkbar forskjell.


Lars-Erik
Re: En pen el-stisykkel! [Re: gauter] #2729200 24/02/2023 19:41
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Har også sykla stitur uten å slå på motoren. Fungerer helt fint, det er 3-5W mer motstand, pluss vekta.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå