Jeg vurderer å skifte ut min diesel XC40 med elbil. 90% av årlig kjørelengde er på asfalt, de resterende 10% er på til dels dårlige skogsbilveier i forbindelse med jakt om høsten/ tidlig vinter. Jeg leste et eller annet sted om en elbil-eier som fikk skadet batteriet ved noe hardtslående under bilen, og fikk kostnadsanslag på ca. 900.000 for å skifte batteri = vraking av bilen.
Har noen av elbilene bedre beskyttelse mot denne type uhell enn andre ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Denne burde fikse norske skogsveier . Kjenner ikke til biler med ekstra beskyttelse for batteriet, men Audi e-tron har god bakkeklaring, og som økes ytterligere i Offroad eller Allroad modus.
Jeg kjører mye på dårlige veier ifm jakt og fiske, ski og hytter.
Vi havnet på en Solterra, den er nydelig på dårlig vei og vinterføre. 21cm bakkeklaring, 50 cm vadedybde. Til sammenligning har Land cruiser 21,5 cm bakkeklaring
Merk at den har endel mindre batteri enn flere av sine konkurrenter (64kWh netto), og ikke imponerende hurtiglading i kulde (opptil 150kWh under gode forhold dog). Jeg har egentlig ikke testet den på hurtiglading, da vi i all hovedsak klarer oss med hjemmelading.
Dette er søsterbilen til bz4x, og de har fått en tøff start i markedet pga rimelig urealistisk wltp, tidvis høgt forbruk. Toyota og Subaru har lovet software-oppdateringer for å fikse på dette.
På lengre turer ligger jeg på rundt +/-20-22kWh/100km med skistativ og minusgrader.
Tør påstå det ikke er mange som slår den på terreng- og vinteregenskaper av dagens elbiler i samme klasse. I elbil24.no sin vintertest (kjøreegenskaper, akselerasjon og bremsetest på vinterføre) slo den knockout på MY, id4 og XC40 (via sin søster bz4x). I andre tester scorer den veldig bra på det meste utenom rekkevidde.
Så klarer du deg med en vinterrekkevidde på snaue 30 mil, så er den helt knall! God plass i kupeen for lange sjåfører og tre barn.
X-mode er helt rått, jeg har kjørt noen ubrøytede traktorveier i vinter der den imponerte skikkelig!
Den har lang akselavstand - som, kombinert med kun 16 cm bakkeklaring, gjør at du risikerer å subbe nedi ganske mye. Overheng foran er ikke håpløst, men veldig mye dårligere enn Subaruen jeg hadde før. Kombinert med sprø plast rund baut på skjermer og støtfangere gjør at dette ikke er bilen for deg.
Den har ikke lyktespylere og du må montere ledbar skal du kjøre mye i mørke. Svingradius som et tankskip, men lovlig lastevekt som en Kia Picanto. Den har imidlertid et bra 4WD system, og takler vinterføre på asfaltveier helt fint.
Kommer Solterra med bedre batteri og helst litt lengre seteputer bytter jeg nok.
Kommer Solterra med bedre batteri og helst litt lengre seteputer bytter jeg nok.
Batteriet i seg selv er vel ganske bra, det er størrelsen/kapasiteten som er "problemet" Batteriet som benyttes i Europa er Panasonic, som benyttes av flere produsenter (også Tesla, ihvertfall på mange M3).
Toyota lagt seg på en altfor konservativ linje på ladehastighet, store buffer etc for å ivareta en veldig god garanti på batteriet (Subaru har vel samme garantier som flere andre, men siden bilen i utgpkt er lik Toyotaen, så har den samme begrensninger).
I går lanserte Toyota endel mindre forbedringer som gir en forbedret praktisk rekkevidde (men ikke faktisk om man kjører til det stopper). I følge Toyota- sjefen var det første steg i flere forbedringer rundt forbruk/ladehastighet.. Får håpe han har rett. Disse forbedringene kommer også til Solterra, og Subaru Norge skulle komme med offisiell informasjon ila denne uken.
Jeg vurderer å skifte ut min diesel XC40 med elbil. 90% av årlig kjørelengde er på asfalt, de resterende 10% er på til dels dårlige skogsbilveier i forbindelse med jakt om høsten/ tidlig vinter. Jeg leste et eller annet sted om en elbil-eier som fikk skadet batteriet ved noe hardtslående under bilen, og fikk kostnadsanslag på ca. 900.000 for å skifte batteri = vraking av bilen.
Har noen av elbilene bedre beskyttelse mot denne type uhell enn andre ?
Det viktigste er vel å kjøpe en bil med nok bakkeklaring. Hvis XC40 har tålt julingen den har fått, tenker jeg at elbilen også gjør det. Ingen erfaring med XC40, men svogeren min kjørte i hjel flere Volvoer og senere en Jeep Cherokee etter mye bruk på dårlige skogsbilveier. Med kjørte i hjel så mener jeg alt av bevegelige deler i hjulopphenget, det var rett og slett ikke laget for belastningen.
Jeg har ingen erfaring med det å kjøre mye på dårlige skogsbilveier, men vi har en Ford Ranger i familien som brukes til gårdsdrift og jakt. Greit å kunne frakte viltet bakpå planet.
Prisen på batteripakker er vel i fritt fall om dagen, er vel en del eksempler på utskiftning av Tesla-pakker til ca. 130 k. Det var ikke en anbefaling av Tesla til den type bruk, erfaringen med Model S er at hjulopphenget er for svakt, for mange eksempler på at det rett og slett knekker på vanlig asfalt. 3 og Y er nok bedre, men om det er godt nok vites ikke.
Selv kjører jeg iX om dagen og er superfornøyd også på skogsbilvei det lille jeg bruker den til det, men aner ikke om den tåler hard bruk. Den har luftfjæring så den blir høyere enn Volvoen.
Jeg leste et eller annet sted om en elbil-eier som fikk skadet batteriet ved noe hardtslående under bilen, og fikk kostnadsanslag på ca. 900.000 for å skifte batteri = vraking av bilen.
Det er denne saken og den er nok litt overdrevet. Ifølge artikkelen var det en misforståelse mellom forhandler og MG, og prisen for reperasjonen skulle vært adskillig lavere. Hintes om at prisen er (17k+prisen på noen andre deler+2 dagersjobb) plus moms.
Sitat: Ugla
Med kjørte i hjel så mener jeg alt av bevegelige deler i hjulopphenget, det var rett og slett ikke laget for belastningen.
Mange har en for aggressiv kjørestil på skogs/tømmerveier, som gir oppheng unødvendig belastning. I tillegg kjører endel med dekk med for lite gummi, og endrer ikke på dekktrykket. Sammen er det en dårlig kombo.
Vet om enkelte som har brukt luksussuver(XC90, E-Tron, Range Rover) på dårlige hytteveier, men de har dekk med mye gummi, senker dekktrykket og tar det piano. Alltid fornuftig med en Silky sag i baggasjerommet, for en liten gren, gir dyr skade.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Opphavet bor fortsatt på gård og jeg er der titt og ofte, og da drar vi gjerne på tur som typisk starter med noen kilometer på (enda) dårligere grusvei enn hva som leder fram til gården til å begynne med. Luftheving av bilen er definitivt en fordel i slike tilfeller.
...og så har jeg byttet deler i opphenget relativt nylig, selv om bilen ikke har gått mer enn 70K. Så det er nok verdt å ta høyde for at bilen er laget for formålet, selv om den teknisk sett klarer jobben greit (en stund).
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Maxus T90 EV er en stor, elektrisk pickup med fem seter, et robust utseende og en fullspekket utstyrsliste. Den leveres med 88,5 kWt netto batterikapasitet som gir 330 km rekkevidde (WLTP kombinert). Med 1.000 kg. nyttelast og mulighet for hengerfeste, passer den like gode som en familie- og livsstilsbil, som en pickup for næringskunder.
Subaru Solterra ser interessant ut, takk for tipset, skal sjekke den ut. Når den blir oppgradert fra «barnesykdommene» ser den ut til å være sammenlignbar med IX1, noe rimeligere og med bedre bakkeklaring. En ny XC Volvo kunne vært aktuelt også, men jeg har liten lyst til å støtte Kina, når det finnes fullgode alternativer fra Japan/S-Korea eller vesten.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
yalla, hvilken bil kom du fra før du kjøpte Solterra? Er på min tredje Subaru nå (og andre Outback). Så på Solterra i butikken, men ble skuffet over hvor liten den var i virkeligheten. Har derimot ikke lånt med en hjem for å prøvepakke.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Vi hadde en Nissan X-Trail (2010). God og feilfri bil, med en god del større bagasjeplass en Solterra, men den funket ikke med tre barneseter.
Etter mitt syn er det overraskende god plass i kupeen, altså til sjåfør og baksetepassasjerer. Det er faktisk en av få biler, jeg på 194 kan ha sete i bakerste og nederste posisjon og kan ha tre unger i baksete uten at de klager eller sparker meg i ryggen. Jeg sitter også greit i passasjersete foran med stort bakovervendt baksete bak meg.
Jeg har kjørt endel Outback (men ikke eid noen). Du får som du nevner bedre bagasjeplass i Outback, men ellers er de ganske sammenlignbare, og jeg opplever som sagt sjåførplass og bakseteplass som romsligere i Solterra! Den romslige kupeen går nok litt på bekostning av bagasjeplassen.
Vi har (dessverre) fortsatt en svær fossil fwd familiefrakter som tidvis benyttes når vi skal ha med oss alt (-for mye) som kreves for en ferie- og tur med tre unger, barnevogner, sykler, kjølebagger, telt osv.. Har handlet inn romslig takboks, og vurderer en liten hobbyhenger.. Da skal vi klare å kvitte oss med bussen og gå all-electric
Jeg prøvesatt Solterraen i går. Førsteinntrykket var ok, men uvant og ukomfortabelt med rattet så langt ned, i fanget. Men det venner man seg kanskje til ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Jeg prøvesatt Solterraen i går. Førsteinntrykket var ok, men uvant og ukomfortabelt med rattet så langt ned, i fanget. Men det venner man seg kanskje til ?
Ja, det tror jeg du venner deg til. Det er en av tingene jeg liker veldig godt etter litt bruk, at man har "HUD uten å ha slik irriterende HUD" og ved lengre turer hviler begge underarmene behagelig på lårene med godt grep "tipåhalvni" eller deromkring.. Det minner også litt om PSA sin HUD-løsning med glassplate over rattet, har det i den andre bilen vår.
Jeg er er ganske lang, og har aldri fått skikkelig innsyn i tradisjonelle løsninger der man skal se gjennom rattet, toppen av rattet har alltid vert i veien, så her er det faktisk win-win
Vi er to brukere av bilen, 168cm og 194cm. Samme rattposisjon gir begge sjåfører god sikt til instrumentene. Så det funker, men er nok uvant for mange i starten.