Smart/puls-klokke til under 2500 kr.
|
Re: Tilfeldige varsler på klokka
[Re: GeirK]
17/11/2022 09:09
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tenker du får det du betaler for.
Nei - hvis klokka er ment å skulle vise alle meldinger fra telefonen, har han ikke fått det han har betalt for. Det er ingen ting som tilsier at det skal være korrelasjon mellom prisen på en klokke og andelen meldinger den klarer å vise. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det. Men det er noe med brukersnittet og å kunne forstå hva som foregår, finne frem i menyer osv. Det var i hvert fall det som gjorde min billige juggelklokke ubrukelig. Jeg synes det er ille nok med en dyrere klokke men fortsatt langt mer forustigbart.
|
|
|
[Re: Raskall]
17/11/2022 09:28
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg har en Garmin 245 og erfarer også noe rart når det gjelder hvilke meldinger som vises.
Det virker litt tilfeldig hva som vises - kanskje den viser 80-90 % av varslene, uten at jeg kan se noe mønster i det. Jeg mener selvsagt ikke at den ikke varsler når klokken er utenfor bluetooth-rekkevidde av mobilen.
Det merkeligste er at jeg også opplever det motsatte problemet: Varsler kommer opp på klokken, men vises ikke på mobilen. Akkurat nå skjedde det igjen. Jeg fikk opp et nyhetsvarsel på klokken, men det varselet vises ikke på mobilen i det hele tatt. Merkelige greier.
Jeg har slått meg til ro med at sånn er det bare. Garmin og Apple er ikke helt samkjørte hele tiden. Jeg innbiller meg at dersom jeg hadde en Apple Watch ville de vært helt synkrone, men med tredjepartsløsninger så vil det halte litt innimellom.
|
|
|
[Re: Tex]
17/11/2022 09:34
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har slått meg til ro med at sånn er det bare. Garmin og Apple er bare ikke helt samkjørte hele tiden. Jeg innbiller meg at dersom jeg hadde en Apple Watch ville de vært helt synkrone, men med tredjepartsløsninger så vil det halte litt innimellom.
For min del var problemet mye verre med Android (Huawei på den tiden) og Garmin enn nå med iPhone. Nå er problemet mitt isolert til at klokken av og til ikke kobler seg tilbake på telefonen når den har vært utenfor dekningsområdet for blåtann fra telefonen. På Huawei sine telefoner måtte man på den tiden trikse litt med bluetooth-innstillingene, slik at de ikke gikk i en eller annen form for "dvale". Kan være verdt for TS å sjekke om det er et tilsvarende problem med hans telefon og Polar.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
17/11/2022 10:32
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har slått meg til ro med at sånn er det bare. Garmin og Apple er bare ikke helt samkjørte hele tiden. Jeg innbiller meg at dersom jeg hadde en Apple Watch ville de vært helt synkrone, men med tredjepartsløsninger så vil det halte litt innimellom.
For min del var problemet mye verre med Android (Huawei på den tiden) og Garmin enn nå med iPhone. Nå er problemet mitt isolert til at klokken av og til ikke kobler seg tilbake på telefonen når den har vært utenfor dekningsområdet for blåtann fra telefonen. På Huawei sine telefoner måtte man på den tiden trikse litt med bluetooth-innstillingene, slik at de ikke gikk i en eller annen form for "dvale". Kan være verdt for TS å sjekke om det er et tilsvarende problem med hans telefon og Polar. Tror dette er mer et Huawei-problem enn Android-problem, da Huawei var helt rå på strømstyringen av mobilene sine. Det gikk ut over tredjepartsenheter som treningsklokker og apllikasjoner. Blant annet så var det problemer med strava-appen på Huawei-telefonene.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
17/11/2022 10:47
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
For min del var problemet mye verre med Android (Huawei på den tiden) og Garmin enn nå med iPhone. Nå er problemet mitt isolert til at klokken av og til ikke kobler seg tilbake på telefonen når den har vært utenfor dekningsområdet for blåtann fra telefonen. På Huawei sine telefoner måtte man på den tiden trikse litt med bluetooth-innstillingene, slik at de ikke gikk i en eller annen form for "dvale". Kan være verdt for TS å sjekke om det er et tilsvarende problem med hans telefon og Polar. Jeg har en OnePlus-telefon og har sjekket ut alt av slike strømsparingstiltak og disablet dem for polar flow der det kan disables. Kan forøvrig skrive under på Huawei-problemene. Dama har en Fitbit Versa og det er helt hakke umulig å få den til å holde seg tilkoblet. På Fitbit sine sider står det at de faktisk ikke støtter den noe aldrende telefonen hennes. Jeg lånte også en Huawei P20 Pro en uke i sommer mens jeg ventet på ny telefon (den gamle døde i en badeulykke) og jeg opplevde det samme med Garmin-klokka mi. Det som forundrer meg i dette tilfellet er at klokka vibrerer når det kommer varsler. Så det er helt åpenbart kontakt mellom klokka og telefonen. En ting som også var litt rart i dag var at mens jeg kjørte til jobb fant klokka ut at den skulle fabrikkinnstille seg selv. Så når jeg parkerte på jobb måtte jeg gå gjennom førstegangs-oppsettet på klokka på nytt. Ikke at det heller hjalp på problemet. Anslagsvis 2 av 3 varsler fra Messenger har fungert i dag. Dette begynner å lukte retur.
|
|
|
17/11/2022 17:13
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Da er klokka levert tilbake og erstattet med en ny Garmin. Siden jeg gikk ganske greit opp i lønn og fikk etterbetalt lønnsforhøyelsen fra 1. mai til nå, så klasket jeg til og kjøpte noe skikkelig, nemlig en Garmin Fenix 6 pro GPS. Kanskje den til og med kan motivere meg til å begynne å trene igjen?
|
|
|
18/11/2022 08:56
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Gi rapport om en stund så vi får se hvordan du liker den 
|
|
|
[Re: Ndreas]
18/11/2022 10:35
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Gi rapport om en stund så vi får se hvordan du liker den  Brukt Garmin-klokker i en del år og vært superfornøyd. Men nå har jeg for først gang gått for en (gammel) topp-modell. Skal vel godt gjøres å ikke like den. Det er noe med Garmin jeg liker. Jeg har prøvd både Polar, Wahoo og Bryton-sykkelcomputere, men de ble aldri lenge på sykkelstyret før de ble erstattet med en Garmin igjen. Av smart-klokker så er det egentlig Huawei sine Watch GT-ur jeg har likt best. Nydelige klokker, lang batteritid og krystallklare skjermer. Men de har også kommet til kort siden de ikke har hatt Strava-sync. Så den endte også opp med å bli erstattet med Garmin-klokke. Jeg ser (via google) at også Huawei nå kan synke til Strava, men via en tredjeparts-app. Det er ikke godt nok. Direkte Strava-sync er i min bok et absolutt minstekrav for ei sports-klokke.
Redigert av Raskall; 18/11/2022 10:36. Rediger grunn: Typo
|
|
|
19/11/2022 19:05
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Huawei kan faktisk synce direkte til Strava nå. Må visst oppdatere mine egne tester 
|
|
|
13/12/2022 06:25
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Låner tråden videre for å forhøre meg. Er det sånn at f.eks. en Garmin Forerunner 55 automatisk synkroniserer mot Garmin Connect, og dermed publiserer automatisk på Strava?
Jeg er ute etter en GPS-klokke til vannsport. I tillegg ønsker jeg kun to ting; god batterikapasitet, mulighet for nattlys.
Selve klokken må også være lett å lese uten at jeg nødvendigvis har lesebrillene på (50-år og synet ikke som før), og det er et pluss om den har pulsmåling fra håndleddet men går greit uten.
Aller helst skulle jeg hatt en klokke som er så enkel som mulig i utseendet, f.eks. Polar Ignite eller Polar Pacer, men de virker å ha dårligere batteri og siden jeg allerede har en Garmin sykkel-GPS så er det kanskje greit å holde meg til Garmin når jeg allerede har synkronisering via Garmin Connect?
Jeg har en 7-8 år gammel TomTom GPS-klokke i dag som allerede gjør alt jeg er ute etter (og har sikkert 3 uker batteritid fremdeles), men den må kobles til PC med kabel og jeg må innom TomTom programvare for å hente ut en logg som igjen kan importeres til Strava. Hadde håpet å bli trådløs her med evt. ny klokke.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
13/12/2022 06:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Låner tråden videre for å forhøre meg. Er det sånn at f.eks. en Garmin Forerunner 55 automatisk synkroniserer mot Garmin Connect, og dermed publiserer automatisk på Strava? Ja
|
|
|
[Re: fredriks]
13/12/2022 06:53
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Låner tråden videre for å forhøre meg. Er det sånn at f.eks. en Garmin Forerunner 55 automatisk synkroniserer mot Garmin Connect, og dermed publiserer automatisk på Strava? Ja Og nei. Du velger selv om den skal publisere på Strava, men hvis du gjør det så går det automatisk.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
13/12/2022 07:12
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Supert, takk til dere begge. Da blir det nok en Forerunner 55. Håper på januarsalg (jeg har gavekort fra Sport1, så må kjøpe den der). Typisk at den er mye dyrere hos Sport1 enn samtlige andre steder.
|
|
|
13/12/2022 07:16
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Må? Du kan kjøpre den fint til 1490,- mens Sport1 er ca 50% dyrere.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Ndreas]
14/12/2022 07:10
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Gi rapport om en stund så vi får se hvordan du liker den  Kan komme med en kort rapport. Jeg elsker denne klokka. Eneste skåret i gleden er at jeg under Black Decade/Year/Month/Week/Friday kunne fått både Solar og Sapphire-varianten til en lavere pris, men jeg orket ikke stresset med å returnere den. Klokka gir meg 15-16 dagers batteri (uten gps-bruk) så Solar tror jeg ikke blir et savn og ikke har jeg for vane å få skader/riper i glasset på klokkene mine heller, så jeg skal nok også klare meg greit uten Sapphire. Men har bestilt beskyttelsesglass på ebay som sikkert kommer i posten en gang før sommeren. Klokka passer godt på håndleddet mitt, har veldig klar og god skjerm og jeg liker det faktum at den ikke har touch-skjerm. Spesielt i dusjen er det greit å slippe at klokka gjør masse rart Jeg går en del turer i skauen og gps-trackinga er upåklagelig. Får gps-fix umiddelbart og den ser ut til å være ganske så presis. Jeg har ikke mistet et eneste smart-varsel heller. Det er forresten noe som forundrer meg. Hvorfor skal en "billig" klokke (vivoactive 4S til 2500 kr) slite med at smart-varsler ikke kommer frem? De må da kunne gjenbruke kode på de forskjellige enhetene slik at så enkel funksjonalitet fungerer stabilt gjennom hele rangen? Kanskje det er pga mer aggressiv strømstyring/-sparing på enheter med dårligere batteri-kapasitet? Kort oppsummert så er jeg meget fornøyd med dette uret og det kommer nok til å bli på håndleddet mitt noen år.
|
|
|
14/02/2023 07:48
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden jeg lånte Raskall sin tråd angående kjøp av klokke så kan jeg nå få den tilbake til opprinnelig tema angående varsler. Jeg kjøpte en Forerunner 55 og er greit fornøyd med selve klokka. Den er akkurat passe stor på håndleddet, sync mot Strava går smertefritt, batteritid er ikke som annonsert, men greit nok. Er vel fordi pulsmåling står på hele tiden. Synes fremdeles den gamle TomTom klokka mi er mye bedre på det å faktisk vise klokka. Har lastet ned 3-4 forskjellige klokkevisninger til Garmin-klokka, men får det fremdeles ikke like bra (er det noen her inne som programmerer watch faces så har jeg et ønske :-)
Har derimot et spørsmål om varsler til klokka. Akkurat nå er det sånn at alle varsler jeg får på telefonen får jeg også på klokka. Er det derimot mulig å skru av enkelte av varslene til klokka men fremdeles beholde dem på telefonen? Eller er dette et rent 1-til-1 oppsett, take it or leave it. Jeg er trener i et idrettslag for barn og ungdom, og det er et kjør uten like på Spond når det nærmer seg hver trening. Akkurat de trenger jeg ikke på håndleddet.
|
|
|
14/02/2023 08:09
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvilken telefon har du? Jeg mener å huske jeg kunne skreddersy dette med Android (i Garmin connect appen), men etter overgang til iphone så kommer "alle" varsler som er satt opp til å varsle på telefon.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
14/02/2023 08:13
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilken telefon har du? Jeg mener å huske jeg kunne skreddersy dette med Android (i Garmin connect appen), men etter overgang til iphone så kommer "alle" varsler som er satt opp til å varsle på telefon. Jeg har en iPhone. Fra Garmin Connect ser det ut som jeg kun kan velge Alle/AnropTekstmeldinger/BareAnrop/Av
|
|
|
14/02/2023 08:23
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvilken telefon har du? Jeg mener å huske jeg kunne skreddersy dette med Android (i Garmin connect appen), men etter overgang til iphone så kommer "alle" varsler som er satt opp til å varsle på telefon. Jeg har en iPhone. Fra Garmin Connect ser det ut som jeg kun kan velge Alle/AnropTekstmeldinger/BareAnrop/Av Det stemmer med mine erfaringer etter overgang til Iphone. Der er det iphonens egne valg for varsler som gjenspeiles på klokka.
- Stefan
|
|
|
|
|