Trp DH-R eller Magura MT7. Noen erfaringer å dele?
|
Trp DH-R eller Magura MT7. Noen erfaringer å dele?
07/02/2023 16:09
|
lanwee
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er en tyngre rytter på 95 kg fordelt på 195 cm. På utkikk etter nye bremser da shimano XT ikke treffer helt med tanke på kraft.
Hørt mye bra om Magura MT7, da det skal være noe av det kraftigste på markede. Stemmer dette?
Så har jeg også lest litt på Trp DH-R, dem skal vist også være veldig kraftige.
Fks, vil det være merkbar forskjell fra XT's til Magura MT7? Jeg er altså på utkikk etter rå kraft.
|
|
|
Re: Trp DH-R eller Magura MT7. Noen erfaringer å dele?
[Re: lanwee]
07/02/2023 16:14
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Magura MT7 er bra saker. Bremsekraft i massevis, så liker jeg at man kan "personifisere de med forskjellige farger.  . Er interessert i xt bremsene dine om du skal selge 
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
07/02/2023 17:35
|
langen
Besatt
|
Besatt
-Magnus
|
|
|
07/02/2023 22:05
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har hatt XT inntil nylig, og har Magura MT7, som jeg har hatt i flere perioder. Jeg kommer stadig vekk tilbake til MT7 fordi de er vesentlig kraftigere. Og så lenge du klarer å lufte de selv, så er de helt prima. Jeg har også byttet til noen bedre klosser fra gafler, da er de helt super.
@Christian82, jeg har ett sett med XT som er brukt en sesong, trengs å lufte bare.
|
|
|
08/02/2023 07:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bytt kalipere til Magura MT5 eStop, og du får det kraftigste. Det er den kombinasjonen jeg har best erfaring med. Du får bedre hydraulisk moment, og du drar nytte av servo wave i hendlene du allerede har.
Bruk Magura-slange, Shimano-oliven og feste mot hendel og flush systemer med en god bremseolje, f.eks. Danico Bionol (vegetabilsk og laget for Trickstuff). Bionol har høyt kokepunkt, og det funker på Shigura. Eller bruk en annen væske som sier de passer med både Shimano og Magura. Kan absolutt anbefales!
|
|
|
08/02/2023 12:30
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er blitt veldig fan av Magura bremser pga bremsekraften og holdbarheten. Har Magura på alt av stisykler og på el-cargosykkel. Shigura på stisykkel.
Mht rå kraft har jeg aldri vært borti noe som Shigura oppsett. Jeg har Shimano XT hendler med MT5 kalipere på 203 mm, 2 mm, skiver. Jeg antar for øvrig at det finnes dyrere bremser med like mye kraft.
MT7 er sikkert best, men på en god dag hos Sykkelkomponenter får du vel nesten 2 sett med Trail (MT5) til prisen av et MT7, og da har de med et stempel som du kan selge eller bruke på andre sykler.
For å eventuelt komplisere så har vel også Code RSC også godt med kraft og god holdbarhet, de får du til en fin pris hos Bike24.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
08/02/2023 13:55
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har også et sett Magura (MT8) på en sykkel og er strålende fornøyd. Har faktisk kappet og tilpasset lengden på dem to ganger uten å behøve å lufte. De bare funker. Masse stoppekraft, men samtidig god modulasjon.
Gaute
|
|
|
08/02/2023 14:12
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg har også bare god erfaring med Magura, jeg bruker Trail som har 4-stemplers kalipper foran og 2-stemplers bak. Ellers er oddetallsbremsene (MT5/7) 4-stemplers og partallsbremsene (MT4/6/8) 2-stemplers, så for maksimal kraft er det MT5 eller MT7 du vil ha. Merk også at noen Magura-bremser kommer med lengre tofingershendler og noen med kortere enfingershendler. De lengre hendlene gir mer kraft så klart, men personlig liker jeg ergonomien i de kortere bedre.
|
|
|
09/02/2023 09:53
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvordan opplever dere det at Magura skal være trangere og vanskeligere å få subbefrie?
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
09/02/2023 10:20
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvordan opplever dere det at Magura skal være trangere og vanskeligere å få subbefrie?
LarsB Kompis kjører 2.3mm TRP-skiver på MT7 uten subb...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Arne_And]
09/02/2023 10:26
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg har også bare god erfaring med Magura, jeg bruker Trail som har 4-stemplers kalipper foran og 2-stemplers bak. Ellers er oddetallsbremsene (MT5/7) 4-stemplers og partallsbremsene (MT4/6/8) 2-stemplers, så for maksimal kraft er det MT5 eller MT7 du vil ha. Merk også at noen Magura-bremser kommer med lengre tofingershendler og noen med kortere enfingershendler. De lengre hendlene gir mer kraft så klart, men personlig liker jeg ergonomien i de kortere bedre. Spent på dette, monterte nettopp MT7, men gikk rett på Oak Components hendler :-) Dytter MT5 på hardtail som skal få "oppgradering" til reste-hendler fra MT7. Blir spennende med Magura, kjenner jeg, etter mange år SRAM/AVID.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
09/02/2023 10:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
LarsB Trangere er fordi de ikke trekker seg like langt tilbake, ikke fordi de er smalere. Stemplene sklir på en tjukk firkantet pakning, som vrir seg litt. Den pakningen går tilbake til sin opprinnelige form når det ikke presses på stempelet lenger. Det er selvjusteringen. Denne deformeringen er mindre på MT7 enn MT5, så dermed trekker stempelet seg mindre tilbake. Se forklaring på side 4 i dette dokumentet (universelt for sykkelbremser) https://cdn.sram.com/sites/default/...rev_a_hydraulic_disc_brakes_overview.pdf
|
|
|
09/02/2023 11:23
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
LarsB Bra poeng. Uten å gå inn på hvorfor det subber så er subbing den eneste svakheten jeg har opplevd med mine Magura. Det er riktignok kun på Shigura oppsettet at det subber. Ikke på rent Magura (Trail) oppsett. Så kanskje jeg må skylde litt på meg selv for å blande sammen ting. Jeg ble til slutt så psyket ut av lyden av subbing at jeg gikk tilbake til 1,8 mm shimano skiver. Det subbet ikke de første 2 årene. Må understreke her at det er subbing som i at det ved en bitteliten skjevhet i skiva så hører du en liten (men jævlig irriterende) lyd når du skyver sykkelen. Det er ikke subbing som i oppbremsing vi snakker om her!
|
|
|
09/02/2023 11:42
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
LarsB Magura er designet slik at klossene ligger veldig nært skivene ved vanlig bruk. Fordelen er god bremsefølelse, ulempen er at det bare skal bittelitt skeiv bremseskive eller ett litt sticky stempel til før det subber. Ellers er den største ulempen jeg har opplevd med Magura at bremsehåndtaket er lagd i plast. Har knekt 3 stk så langt. Heldigvis er det ikke alle som klønetryner like mye som meg.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
09/02/2023 15:05
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg går etter de bremsene med størst bremsebelegg i areal. Så lenge hendelen er konstand og det ikke er noe særlig unødvendig friksjon så går jeg utifra at størst mulig bremseflate gir mest konsistent bremsekraft. Dette er ihvertfall min tese. En annen fordel er at, alt annet likt, så vil bremsebelegg med lik tykkelse vare lenger på bremser med stor bremseflate. Trickstuff har laget en fin oversikt: https://trickstuff.de/bremsbelagtabelle.htmlJeg er fornøyd med mine Cura 4 forøvrig. Mye bremseflate for pengene. Vesentlig stører enn Code og Saint f.eks. Originale klosser er derimot ikke de beste. Blir også levert med 2mm bremseskive som standard. Det holder for de fleste. Magura MT-5 og MT-7 har også, som man kan se av tabellen fra Trickstuff, vesentlig større bremseflate mot skivene enn Saint og Code har f.eks. Dette forklarer sannsynligvis hvorfor mange er fornøyde med disse bremsene. TRP er ikke listet i oversikten til Trickstuff, og jeg har heller ikke funnet noe om bremsebeleggstørrelsen på disse etter å ha googlet. Skjønner ikke hvorfor den informasjonen er lett tilgjengelig. Store, tykke bremseskiver som std. er derimot ganske fint.
Ut på tur!
|
|
|
10/02/2023 05:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bremsebeleggstørrelse hjelper lite når man ikke har nok hydraulisk og mekanisk moment. Dine Cura 4 har veldig høyt mekanisk og hydraulisk moment, og derfor er de utrolig kraftige. Størrelsen på belegget er ikke med i beregningen av friksjon, som er R=my * N, der my er friskjonstallet mellom materialene, og N er normalkraften (fra stemplene) my er uavhengig av areal. F.eks. har Magura veldig lite areal, men bremsekraften er sinnsyk!
|
|
|
10/02/2023 08:51
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Men Supermann sa "konsistent bremsekraft" og det er vel korrekt. Siden bremsene ikke blir noe kraftigere ved større areal på klossene er varmen generert fra friksjonen lik, og med større masse å ta den opp i, og større areal til å hjelpe med kjøling vil jeg tro at man oppnår mer konsistent kraft. Ser man på det i lengre perspektiv vil også slitasjen bli mindre, i alle fall målt i mm klossetykkelse.
LarsB
Redigert av larsb; 10/02/2023 08:52.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/02/2023 08:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
LarsB Trangere er fordi de ikke trekker seg like langt tilbake, ikke fordi de er smalere. Stemplene sklir på en tjukk firkantet pakning, som vrir seg litt. Den pakningen går tilbake til sin opprinnelige form når det ikke presses på stempelet lenger. Det er selvjusteringen. Denne deformeringen er mindre på MT7 enn MT5, så dermed trekker stempelet seg mindre tilbake. Se forklaring på side 4 i dette dokumentet (universelt for sykkelbremser) https://cdn.sram.com/sites/default/...rev_a_hydraulic_disc_brakes_overview.pdfUpresist av meg. Du har selvsagt rett. Jeg mente at klossene har mindre bevegelse, ikke at åpningen i kalipperne er smalere. Mindre bevegelse = større kraft osv. Noe alle vi som har hatt felgbremser i pre.v brems tida har fått leke med. LarsB
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/02/2023 13:18
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Bremsebeleggstørrelse hjelper lite når man ikke har nok hydraulisk og mekanisk moment. Dine Cura 4 har veldig høyt mekanisk og hydraulisk moment, og derfor er de utrolig kraftige. Størrelsen på belegget er ikke med i beregningen av friksjon, som er R=my * N, der my er friskjonstallet mellom materialene, og N er normalkraften (fra stemplene) my er uavhengig av areal. F.eks. har Magura veldig lite areal, men bremsekraften er sinnsyk! Konsistent bremsekraft er stikkordet. Og særlig for større ryttere og brattere terreng er dette veldig viktig. Problemet er bare at alle bremser har nok kraft bare hendelen(evt forholdet mellom stempel kaliper og hendel) er lang nok. Kraft kommer også av økt skivestørrelse. Med kraft forstår jeg det samme som at bremsene biter. Jeg opplever sjeldent problemer med at bremser ikke biter. Saint, Code osv. har alle supert bitt når de er riktig innstilt og rene. Et eksempel. For meg er selv en liten billig tostemplet, men "langhendlet", Shimano MT200 nok mtp kraft(/bitt!) med 180mm skive, men de blir varme med en gang og fungerer dermed dårligere allerede i sving to og tre i en utforkjøring. Selv på hardtail. Bremsebeleggstørrelsen er 60prosent av en Cura 4 f.eks. For en en stor rytter er derfor størrelsen på bremsebeleggene derfor en vesentlig faktor sammen med størrelse på skivene. Shimano XT, Saint osv. har relativt små bremsebelegg for sin kategori(Enduro/DH). Derfor har trådstarter noe å hente. Bremsene endrer tross alt egenskapene sine vesentlig ettersom de går fra kald, til varm, og til slutt: for varm. Ellers er jeg enig i at bremseflate i seg selv ikke er noen indikasjon på kraften. Da er det kun mekanisk utveksling og friksjon som teller. Bremsebeleggenes friksjon endres dog mot bremseskivene når temperaturen svinger. Og, er vi sikre på at formelen holder for bremsebelegg i alle temperaturområder? At det ikke er noen effekt av bremseklossene kleber seg fast? Som vi vet holder ikke friksjonsformelen på gummi mot asfalt f.eks.(bredere dekk har mer grep!).
Ut på tur!
|
|
|
11/02/2023 15:15
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Noen her med erfaringer fra nye Hope? E4 V4
Vurderer å bytte ut mine Code RSC, og TRP eller nye Hope er kandidater.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
|
|