Tar en ny tråd jeg, da det ble etterlyst obligatorisk coucphoto av nyanskaffet ramme.
Pipedream Moxie, str Long. Kjøpt ubrukt via finn, men av forumbruker.
Stål.
Planlagt spec: ChrisKing styrelaget GX drivverk ink krank OneUp kjedefører SRAM Code RSC rainbow(arvet fra annen sykkel) Hjul blir litt byttings, men kan ende opp med King på LightBicycle-carbonfelger RockShox Lyrik Ultimate 2023 160mm Fox Transfer 175mm setepinn Renthal cockpit
Det meste her står i dag på en alu Rocky Mountain Growler som skulle være en "billig" nummer-to sykkel,( "billig" holdt i ca 3 uker) i tilfelle breakdowns på Yeti-fulldempern.
Annen tanke her er at alle deler kan brukes omhverandre på begge syklene, sånn sett full redundans på deler, ink gaffel. Kan da ha et beefy-hjulsett og et "lettish" hjulsett, og bytte mellom ved behov.
Og kanskje inspirasjon til andre, bruk tråden til å legge ut bygg.
Har forøvrig allerede tanker om å bytte ut bremsene med Magura MT5, slik at jeg kan ha identisk rotor som jeg nå har på Yeti(igjen for doubleduty på alle deler)
Yeti fikk nemlig Magura MT7 med Oak Components hendler nettopp, og Galfer Shark 203mm skiver.
Og kanskje inspirasjon til andre, bruk tråden til å legge ut bygg.
Har forøvrig allerede tanker om å bytte ut bremsene med Magura MT5, slik at jeg kan ha identisk rotor som jeg nå har på Yeti(igjen for doubleduty på alle deler)
Yeti fikk nemlig Magura MT7 med Oak Components hendler nettopp, og Galfer Shark 203mm skiver.
Du vet at rotorene ikke vet hvilken type bremser som står på?!? Og at alle skiver passer i alle bremser? Bruk samme belegg på alle typer bremser, så går det finfint.
Spennende med hardtail. Lenge siden sist nå kjenner jeg. Det var en Ragley Blue Pig 26". Var veldig sugen på en Nordest ramme for 2 år siden, men ble ny fulldemper ramme isteden. Men egentlig mer nyskjerrig på MT7 med Oak? Hvordan oppfører de seg. Er Code RSC lei...
Så lenge det er fett mellom setepinne og ramme til enhver tid, er det ikke noe stress med stål. Alternativ er å bruke tynnere setepinne og shim, som jeg gjør (og som har blitt standard på Starling. Da "slipper" man det problemet.
Brukte Morgan Blue Aquaproof Monteringspasta, pinnen var lett å få ut på service et par år senere. Merk at hullet for kabel-exit på seterøret sitter litt høyt på Mx3, og kan begrense lengden på dropper. Har BikeYoke 213mm pinne på min. og da er det på håret at jeg kan få pinnen langt nok ned pga hullet. Er 186 med normalt lortfall.
Brukte Morgan Blue Aquaproof Monteringspasta, pinnen var lett å få ut på service et par år senere. Merk at hullet for kabel-exit på seterøret sitter litt høyt på Mx3, og kan begrense lengden på dropper. Har BikeYoke 213mm pinne på min. og da er det på håret at jeg kan få pinnen langt nok ned pga hullet. Er 186 med normalt lortfall.
Ang setepinne, skal følge litt med på den, men skal uansett ikke dytte min 175mm helt ned. Blir ganske mye synlig, så troooor det går bra.
Status byggings: Sykkel 90% montert, i praksis kun setepinne som gjenstår.
Ang setepinne, skal følge litt med på den, men skal uansett ikke dytte min 175mm helt ned. Blir ganske mye synlig, så troooor det går bra.
Status byggings: Sykkel 90% montert, i praksis kun setepinne som gjenstår.
Siden du tillot andre bygg.
Stumpjumperen etter rammebytte. 2021 Her satt opp med Roval karbonhjul (som senere fikk 240 nav og deretter døde) 2,6" og Cushcore, Pike 150, GX, Turbine krank, Hope V4 bemser og Hope styrelager. Krank, bremser og Pinne er nytt, resten er flyttet over. 2,6 med cushcore ble litt seigt og den føltes litt død.
2022 versjonen. I9 hjul og 2,4 dekk.
2023 har fått Renthal cockpit og så vil jeg prøve en Fox36 - 160 jeg har på hylla.
Strava sier den får fler km og rides enn Sentinelen.
Har også 2 hjulsett, I9 med Cushcore og dekk med tykk casing til litt herjing og DT EX1700 med Exo+ til alt annet. Og så er jeg så lat at jeg har et Stans sett til pigg. Egentlig fordi jeg tråkker i filler bosset om jeg bruker det på sommeren.
Ang dropperen. Jeg la først kabelen til dropperen under kranken som jeg tror det er tenkt. Det ble litt for ubeskyttet. Går nå rundt sete og downtube. Ikke like vakkert, men funksjonelt.
Det blir litt spennende å kjenne i aksjon. Uten tvil i en kategori "hardcore hardtail". 63grader styrevinkel, statisk, med 160mm gaffel.
Er ikke langt unna det Rocky Mountain Growler er. Starter i lengste wb, ser hvordan det er.
OG, den er jo en "nummer to" sykkel bare Yeti fulldemper, alltid spennende å se hvilken som blir brukt mest :-) Men, dette blir hvertfall vinterstisykkel.
Ellers kjører jeg kompatible deler på alt av deler mellom de to syklene, så alt kan brukes om hverandre. Mest aktuelt på hjul/dekk og gaffel i tilfelle havari er forskjellige behov :-)
Tenker den føles helt riktig om du likte Growleren. Jeg har Sentinel ved siden av og Moxien liksom bare passer. Kjører like fort/sakte med begge. Har prøvd å måle på et segnment jeg bruker mye. Ikke noen diff å snakke om.
Tenker den føles helt riktig om du likte Growleren. Jeg har Sentinel ved siden av og Moxien liksom bare passer. Kjører like fort/sakte med begge. Har prøvd å måle på et segnment jeg bruker mye. Ikke noen diff å snakke om.
Synes Growler er/var morsom, merker jo at ht når ei "maksfart" hvor fulldemper bare har mer å gi... men det er ganske imponerende hvor bra en god ht funker!
Så kommer nysgjerrigheten inn altså, alu vs stål. Tviler på at det er noe hastighetsforskjell, men følelsen håper jeg er merkbart forskjellig. Jeg har forøvrig i praksis flytta deler mellom de to, så om jeg ikke får testa dem backtoback, så har jeg følelsen fra Growler i bakhodet enn så lenge.
Grattis, den ble helt nydelig. Syns den grønne gaffelen stod veldig godt til ramma
Min erfaring er at har du godfølelsen, er hardtail omtrent like raskt som fulldemper (også på grov sti), men den straffer deg litt mer om du ikke er helt i flytsonen.