Laster inn tre barn på 1.5, 5 og 7.5 nær daglig. Har bakovervendt pluss to identiske forovervendte, så minste barn i midten. Litt trang tilkomst for å feste beltene, ellers god plass. Litt kronglete å lirke et barn inn i midterste sete hvis de to andre alt sitter i bilen, men går greit om man er av normal kroppsbygning. Husker ikke type og modell barneseter, men her må man finne de smaleste for å sikre god funksjon. Mye info på FB-gruppe som heter noe sånt som "bilstoler" e.l., samt brukergruppe for TMY.
Takk! Da skal det kunne gå greitt virker det som! Har en stubb å reise for testkjøring, så tar ikkje med ungene på det, men får ta med noen bilstoler og teste!
Er vel fare for at må supplere med en liten tilhenger til helge- og ferieturer. Man blir farlig bortskjemt når man har hatt stor bil for lenge..
Redigert av yalla; 03/02/202316:06. Rediger grunn: typo igjen.
hilsen en gammel mann med hatt
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
[Re: GeirK]
#272818404/02/202308:32
. De gangene den stod ute, f.eks på fjellet i variabelt vær hadde jeg aldri problemer selv med ekstrem kulde eller snø.
Du kjørte aldri i øsende regnvær som ble til sludd på fjellet og så frøs det til på natta.
Det har jeg opplevd og da må varmeapparatet stå¨på ganske lenge før det er mulig å få opp dørene.
Det var da veldig bombastisk på mine vegne, men joda det har jeg definitivt gjort, og for meg har det fungert greit. I de ganske ekstreme tilfellene har jeg brukt forvarming først og ikke måttet ty til pose med varmt vann eller lignende.
Når det er sagt er jeg ikke spesielt glad i dørhåndtakene til spesielt S, men heller ikke veldig ift. 3/Y. Sistnevnte er "bedre" ved at det ikke er motor som går i stykker, men jeg synes ikke konseptet er noe bra. Da er det konseptet jeg har på dagens bil klart å foretrekke, ikke utsatt for å fryse i det hele tatt. Skulle ikke forundre meg om at det er en hundrings billigere pr. bil å lage det slik det er på 3 /Y vs. en mer tradisjonell løsning og at det er driveren hos Tesla mer enn aerodynamikk.
Ingen tvil om at kost er en viktigere driver enn kvalitet når en ser på Tesla som bilmerke, og det er en helt grei priortering som sikkert veldig mange er helt enig i er en viktig og riktig prioritering.
Lars-Erik
[Re: yalla]
#272820504/02/202319:05
Laster inn tre barn på 1.5, 5 og 7.5 nær daglig. Har bakovervendt pluss to identiske forovervendte, så minste barn i midten. Litt trang tilkomst for å feste beltene, ellers god plass. Litt kronglete å lirke et barn inn i midterste sete hvis de to andre alt sitter i bilen, men går greit om man er av normal kroppsbygning. Husker ikke type og modell barneseter, men her må man finne de smaleste for å sikre god funksjon. Mye info på FB-gruppe som heter noe sånt som "bilstoler" e.l., samt brukergruppe for TMY.
Takk! Da skal det kunne gå greitt virker det som! Har en stubb å reise for testkjøring, så tar ikkje med ungene på det, men får ta med noen bilstoler og teste!
Er vel fare for at må supplere med en liten tilhenger til helge- og ferieturer. Man blir farlig bortskjemt når man har hatt stor bil for lenge..
Ta en telefon til lokal salgsrepresentant. Noen salgskontorer lar kundene låne med seg demobil hjem over natta. Da kan du teste bilstoler hjemme i fred og ro
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
[Re: sanouka]
#272821705/02/202309:05
Hva er den verste "stinker" på veien, dvs. hvilken bilmodell er den verste å kjøre bak, ikke minst i en tunnel, eller enda verre, stå bak i en kø inne i en tunnel? Mener Toyota HiAce diesel er en sterk kandidat der.
Se for deg at du en kald vinterdag, på tur opp mot fjellet for en skitur: Du blir liggende bak en eldre Toyota HiAce diesel, som oser svart kvalmende røyk fra en kald motor... fytte rakkern for en stank. Har erfart det.
Redigert av Anomyn; 05/02/202309:06.
[Re: Anomyn]
#272823805/02/202314:56
[quote=sanouka] Hva er den verste "stinker" på veien, dvs. hvilken bilmodell er den verste å kjøre bak, ikke minst i en tunnel, eller enda verre, stå bak i en kø inne i en tunnel? Mener Toyota HiAce diesel er en sterk kandidat der.
Se for deg at du en kald vinterdag, på tur opp mot fjellet for en skitur: Du blir liggende bak en eldre Toyota HiAce diesel, som oser svart kvalmende røyk fra en kald motor... fytte rakkern for en stank. Har erfart det.
Hvorfor har du ikke baller til å svare på spørsmålet mitt?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: sanouka]
#272830406/02/202316:46
Som de velinformerte med kontaktflate til rånerbevegelsen ved de mange bensinstasjoner i mer tynt befolkede områdene av landet: Toyote HiAce kalles "Hi-akk", eventuelt bare "Hiak".
En kjenning her på forumet sa engang at Hiakkene var en indikator for gjennomsnittsinntekten i en gitt bygd, med en negativ korrelasjon. Mange Hiakker var et tegn på skrale tilstander. Overraskende mange Hiakker å se i bygdene, selv om modellen gikk ut av produksjon i 1977. (46 år siden siste Hiak rullet ut av fabrikkene).
Rimelige veteranbiler? Jo, men stanken, da, for helvete. Lukter faktisk ille bensinutgavene også, forbrenner litt olje i de slitne motorene, ryker blått. Slitte oljeskrape-fjærer på kolvene.
Hvor mange av elbilene av i dag vil være på veien fortsatt etter minst 46 år? Uansett, elbiler stinker ikke som en Hiak.
[Re: mob]
#272830706/02/202317:03
Var innom Tesla i dag for å se på Model 3 og Y. For meg er det som jeg tidligere har skrevet en no-go dersom det ikke er utsikter til noe som gir minst like god funksjonalitet som parkeringssensorer.
Etter å ha sett på kameraplassering så kan jeg ikke skjønne at det er noen som helst sjanse for å få til dette. Det er altfor store blindsoner, uansett "fisheye" eller ikke på linsene. Særlig foran er det overhodet ikke kameradekning i fronten i følge selger, kun tre kameraer som sitter i toppen av ruta og de har ikke dekning ned til bakken rett foran bilen uansett hvor gode de måtte være.
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#272832006/02/202320:21
Var innom Tesla i dag for å se på Model 3 og Y. For meg er det som jeg tidligere har skrevet en no-go dersom det ikke er utsikter til noe som gir minst like god funksjonalitet som parkeringssensorer.
Etter å ha sett på kameraplassering så kan jeg ikke skjønne at det er noen som helst sjanse for å få til dette. Det er altfor store blindsoner, uansett "fisheye" eller ikke på linsene. Særlig foran er det overhodet ikke kameradekning i fronten i følge selger, kun tre kameraer som sitter i toppen av ruta og de har ikke dekning ned til bakken rett foran bilen uansett hvor gode de måtte være.
Nei. De må registrere hindringene og så bruke informasjon om hvor langt bilen ruller etter at de dukker inn i blindsonen. Det blir spennende å se hvordan dette blir.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#272832406/02/202320:40
De eldre Hiakkene, produsert fra ca 1967 til 1977 har den typiske "rugbrød-formen". Mener de nyere skiller seg litt ut fra disse. Joda, det er overraskende mange av de eldre Hiakkene ute på bygdene. Husk at alderen på disse "fartøyene" også indikeres av bokstavene på bilskiltet ...
Ta en tur til Hønefoss-området, f.eks. Haugsbygda, så kan du treffe på noen av de eldste Hiakkene.
Men i de siste årene har jeg savnet den røde mini-utgaven av Hiak i den bygda. Kan den være hugget? I verste fall har eieren gått over til gammel nedslitt Nissan Leaf, innkjøpt billig fra bruktforhandler, med "lovlig" karrosseriskade? Man hadde i eldre tid en sjargon for eldre innkjøpte bruktbiler med karrosseriskader, vanligvis kjørt av
[Re: Knirkekne]
#272834007/02/202308:55
Laster inn tre barn på 1.5, 5 og 7.5 nær daglig. Har bakovervendt pluss to identiske forovervendte, så minste barn i midten. Litt trang tilkomst for å feste beltene, ellers god plass. Litt kronglete å lirke et barn inn i midterste sete hvis de to andre alt sitter i bilen, men går greit om man er av normal kroppsbygning. Husker ikke type og modell barneseter, men her må man finne de smaleste for å sikre god funksjon. Mye info på FB-gruppe som heter noe sånt som "bilstoler" e.l., samt brukergruppe for TMY.[/quote]
Er vel fare for at må supplere med en liten tilhenger til helge- og ferieturer. Man blir farlig bortskjemt når man har hatt stor bil for lenge.. [/quote]
Ser ut til at jeg rotet til quote og sånt....
Ja, når en skal ha med vogn osv så tar det stor plass. Et tips er å ta ut begge gulvplatene på Model Y i bagasjerommet når du skal på tur. Da får du mye større plass baki. Bagasjerommet under panseret har og plass til ganske mye (f.eks. 4-5 handleposer eller en stor bag).
Litt sammentrukket bilde
[quote=yalla][quote=imag]
Redigert av MannenFallerIkke; 07/02/202312:28.
[Re: yalla]
#272836307/02/202311:24
All bagasje går i trunk, frunk og bagasjerommet. Eventuelt langgods ligger i skiboksen mens barna på 2 og 6 sitter trygt i baksetene med god plass.
Vurderer også MY nå som prisen gikk ned.
Hvordan tror du det blir med tre barn (2, 6, 8)? Et bakovervendt, en beltestol og en pute? Med lang sjåfør foran han på pute (altså førersete i bakerste og nederste posisjon)?
Vurderer å bytte ut en stor fossilbil (som nærmer seg garantiutløp). Der er barna bortskjemt med hver sin "kapteinstol" og "flere kubikkmeter" med bagasjeplass (type kan trille en XL landeveissykkel rett inn i bagasjerommet)..
Tusenkronerspørsmålet: Kommer vi til å klare en plassnedgradering til Y?
Lurer veldig på en Model Y selv. Har klart oss uten bil de siste årene (fantastisk deilig) - bor sentralt og har en RM Load 75 lastesykkel - men hvis familien skal komme seg på ski i helgene så må vi ha bil. To barn under 6 tar man ikke med seg t-banen for å gå/kjøre på ski.
Lånte en Model Y av bilkollektivet på lørdag. Her er mine inntrykk. God plass,- hadde to barn i barneseter. Veldig upraktisk at når midtsetet felles ned for å legge inn ski, og har barneseter på hver side så er beltefestene utilgjengelige, så skiboks er et must. Gode seter, men hver asfaltkant er som et lite knyttneveslag i nyrene. Lading er jo en del mer tungvint enn å fylle fossilt drivstoff, men det er ikke noe stort problem. Helt standard interiør, mye oppbevaring, men null premiumfølelse. Heller ingen følelse av å kjøre bil. Det er en superpraktisk transportkapsel med ratt. Ikke noe mer.
[Re: ijustpop]
#272836907/02/202312:04
Lading er jo en del mer tungvint enn å fylle fossilt drivstoff,
Dette skjønner jeg ingen ting av. Jeg kan kjøre til jobb hver dag og til hytta hver helg hele året uten noen gang å måtte stoppe for å lade. Hvorfor er dette mer tungvint enn en bil som krever at en jevnlig stopper et sted for å fylle drivstoff?
Sitat: ijustpop
Heller ingen følelse av å kjøre bil.
Konkret hva mangler - motorlyd, vibrasjoner og treg gassrespons?
#272837307/02/202312:31
Nå har jeg hatt min Y i halvannet år, og jeg bare elsker den bilen. Skal jeg trekke frem noe negativt, så er det at den har enormt stor svingradius. (Etter hva jeg har hørt, har kapteiner på supertankere begynt å sammenligne med Tesla Y når de skal beskrive skipets svingradius.) Men dette merker jeg bare ved parkering.
Det med lading er null problem for meg. Ja, på langtur ville jeg brukt mindre tid på å fylle en bensintank, men de ekstra minuttene spiller for meg ingen rolle og er tusen ganger verd det med tanke på økonomi og hvor enkelt lading er i daglig bruk - forutsatt at man har mulighet til å lade hjemme, selvsagt. Rekkevidden er også imponerende - også vinterstid, synes jeg. Ladenettverket utbygges stadig og funksjonen med forhåndsvarming av batteri er genial, jeg vet ikke om andre bilmerker har dette?
Nei, Tesla Y er ikke premium. Men jeg fikk min for 400 og noen tusen og forventer heller ikke det.
#272837407/02/202312:35
All bagasje går i trunk, frunk og bagasjerommet. Eventuelt langgods ligger i skiboksen mens barna på 2 og 6 sitter trygt i baksetene med god plass.
Vurderer også MY nå som prisen gikk ned.
Hvordan tror du det blir med tre barn (2, 6, 8)? Et bakovervendt, en beltestol og en pute? Med lang sjåfør foran han på pute (altså førersete i bakerste og nederste posisjon)?
Vurderer å bytte ut en stor fossilbil (som nærmer seg garantiutløp). Der er barna bortskjemt med hver sin "kapteinstol" og "flere kubikkmeter" med bagasjeplass (type kan trille en XL landeveissykkel rett inn i bagasjerommet)..
Tusenkronerspørsmålet: Kommer vi til å klare en plassnedgradering til Y?
Lurer veldig på en Model Y selv. Har klart oss uten bil de siste årene (fantastisk deilig) - bor sentralt og har en RM Load 75 lastesykkel - men hvis familien skal komme seg på ski i helgene så må vi ha bil. To barn under 6 tar man ikke med seg t-banen for å gå/kjøre på ski.
Lånte en Model Y av bilkollektivet på lørdag. Her er mine inntrykk. God plass,- hadde to barn i barneseter. Veldig upraktisk at når midtsetet felles ned for å legge inn ski, og har barneseter på hver side så er beltefestene utilgjengelige, så skiboks er et must. Gode seter, men hver asfaltkant er som et lite knyttneveslag i nyrene. Lading er jo en del mer tungvint enn å fylle fossilt drivstoff, men det er ikke noe stort problem. Helt standard interiør, mye oppbevaring, men null premiumfølelse. Heller ingen følelse av å kjøre bil. Det er en superpraktisk transportkapsel med ratt. Ikke noe mer.
Er nok en vanesak det med lading. Når jeg lader 3 ganger i uken hjemme mens jeg sover kan jeg kjøre 20.000 km i året sånn ca uten problem. Tesla har og 102 superladestasjoner med i snitt 15,5 ladestolpe per stasjon i Norge, så de er jo over alt som regel uten kø. Men klart, bor du i blokk uten lademulighet så er det jo litt mer dillete, men Tesla har jo og begynt med superladere i byene (som på Ullevål stadion osv).
Hvis du ikke får kjørefølelse kjører du ikke fort nok ;-) Neida, jeg synes selv det er greit å få litt påfyll av bensinbil innimellom, for å få litt rally-følelse.
Var det en 2019-modell av Model Y du prøvde? Den har en del stivere fjører enn de som selges nå, selv om de og skal være litt sportslige.
Synes den er fantastisk å kjøre på svingete veier i god fart, sikkert pga stive fjører og lavt tyngdepunkt og 50/50 vektfordeling, og 0-100 på drøye 5 sekunder med sykt bunndrag...
Redigert av MannenFallerIkke; 07/02/202312:35.
[Re: Tex]
#272837807/02/202313:00
Nå har jeg hatt min Y i halvannet år, og jeg bare elsker den bilen. Skal jeg trekke frem noe negativt, så er det at den har enormt stor svingradius. (Etter hva jeg har hørt, har kapteiner på supertankere begynt å sammenligne med Tesla Y når de skal beskrive skipets svingradius.) Men dette merker jeg bare ved parkering.
Det med lading er null problem for meg. Ja, på langtur ville jeg brukt mindre tid på å fylle en bensintank, men de ekstra minuttene spiller for meg ingen rolle og er tusen ganger verd det med tanke på økonomi og hvor enkelt lading er i daglig bruk - forutsatt at man har mulighet til å lade hjemme, selvsagt. Rekkevidden er også imponerende - også vinterstid, synes jeg. Ladenettverket utbygges stadig og funksjonen med forhåndsvarming av batteri er genial, jeg vet ikke om andre bilmerker har dette?
Nei, Tesla Y er ikke premium. Men jeg fikk min for 400 og noen tusen og forventer heller ikke det.
Ja - skal vi kjøpe bil nå så er det ingenting som slår en Model Y til 456 000 ferdig på veien med vinterdekk. Et opplagt valg!
Vi bor innenfor Ring 2 i Oslo så hjemmelading er uaktuelt. Klart det er mer tungvint å oppsøke en ladestasjon og så lade 20-40 min, kontra å fylle en tank i 5 min og så kunne kjøre 120 mil, men det er uansett ikke et alternativ å gå for en fossilbil.
#272838007/02/202313:06
Dette skjønner jeg ingen ting av. Jeg kan kjøre til jobb hver dag og til hytta hver helg hele året uten noen gang å måtte stoppe for å lade. Hvorfor er dette mer tungvint enn en bil som krever at en jevnlig stopper et sted for å fylle drivstoff?
Jeg er en skikkelig tilhenger av elbiler og slikt, og hadde min første i 2015. Har også kjørt endel av mer moderne elbiler(id.3, model S, model3, Mach-E, Kona, I3, E-208, Zoe bla.), men det er faktisk sånn at følelsen av å kjøre er annerledes. Objektivt er el kanskje bedre. Subjektivt er det mye som gjør at man fjernes lenger fra elementene. Særlig hvis man kommer fra en bil med ordentlig styring og manuelt gir. En moderne fossil-bil med døll styring og automat gir samme følelse hos meg også, f.eks. de fleste halvmoderne audier med automat. Eller en BMW X1 jeg kjørte her om dagen.
Sykkelanalogien er en stiv SS mot en fulldempet elsykkel. Terrenget oppleves forskjellig, også hva som er morsomst, men det er ingen tvil om hva som gir raskest fremdrift...
Da jeg bor i et land med en annen avgiftsstruktur enn i Norge så valgte vi å kjøpe en (litt brukt) diesel BMW 5-serie istedenfor Model Y. Og selv om drivverket i Model Y er overlegent, så er det ingen tvil om i hvilken bil som er mest komfortabel, og oppleves subjektivt best å kjøre. Hint: Den kommer ikke fra California... At teslaen også var betydelig dyrere hjalp heller ikke. At jeg hadde valgt annerledes i Norge er jeg ikke i tvil om. Økonomi er også viktig.
Ut på tur!
#272839407/02/202314:45
Jeg kjenner en rekke mennesker som ikke har anledning til å få montert god nok mulighet for hjemmelading i borettslaget. Da må man rote seg frem til nærmeste hurtiglader. Dersom man må basere hele bilholdet på Supercharger blir besparelsen ift fossilbil mye lavere enn om man smartlader når strømprisen er lav. Man vil fortsatt spare en del penger, men mye mindre
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
[Re: stosu]
#272843607/02/202322:31
Jeg kjenner en rekke mennesker som ikke har anledning til å få montert god nok mulighet for hjemmelading i borettslaget. Da må man rote seg frem til nærmeste hurtiglader. Dersom man må basere hele bilholdet på Supercharger blir besparelsen ift fossilbil mye lavere enn om man smartlader når strømprisen er lav. Man vil fortsatt spare en del penger, men mye mindre
Helt riktig, Hjemme får man jo strømstøtte, også. Det blir som å få bensin til et par kroner literen.
Jeg tør nesten ikke si det, nå som det er energikrise og mange sliter økonomisk, men for min egen del har jeg aldri brukt mindre penger på energi enn jeg gjør nå. Å bytte ut en bensinsluker med en Y med hjemmelading er en stor del av forklaringen.
#272846108/02/202310:49
Stikkordet her er vel destinasjonslading? God destinasjonslading tar ned ulempen betydelig. Om man ikke har god destinasjonslading syns jeg turer med el-bil er litt styrete. Da står man igjen med valget om å legge inn en lengre ladepause mot slutten av turen eller starte med en ladepause tidlig på returen.
Sitat: GeirK
For meg minner dette om følelsen med elektroniske gir på sykkelen vs. mekaniske. Jeg liker mekanikk, jeg liker følelsen av at man kan påvirke opplevelsen gjennom å treffe på rett turtall, rett gir, rett pådrag osv. Det kan egentlig oppsummeres slik for meg: det er litt kjipt å sette seg inn i en bil som min mor på snart 70 kan kjøre akkurat like fort fra 0-100 som jeg kan.
For oss som påstår å ha en bilinteresse vil jeg jo også påstå at utvalget i el-biler er litt for lite fortsatt. Jeg savner el-bilvarianten av BMW M2, Ford Focus RS osv...
[Re: kjasmas]
#272846208/02/202311:04
Det nærmeste M2 i elbilvariant er gjerne BMW i4 M50, men du får jo ikke gleden av å gire som du savner. Men den har i hvert fall fått veldig gode kritikker for de som liker å kjøre bil. F.eks. 10 av 10 på Motors test når det gjelder kjøreegenskaper, hvor den gikk ut med 81 av 100 totalt sett (litt trekk for sikkerhet). https://www.motor.no/tester/motor-har-testet-bmw-i4-m50-den-beste-bmw-en/218974
Sånn utenom det så synes jeg Tesla Model 3 Performance og er en ok kjørebil....der kan du justere hvor mange prosent bakhjulsdrift du vil ha osv.
Redigert av MannenFallerIkke; 08/02/202311:12.
#272846608/02/202311:47
For oss som påstår å ha en bilinteresse vil jeg jo også påstå at utvalget i el-biler er litt for lite fortsatt. Jeg savner el-bilvarianten av BMW M2, Ford Focus RS osv...
Hva med en 2-delt løsning? En fornuftig bil som tar deg fra A til B i hverdagen, og en veteranbil for å kose seg med akkurat det du beskriver? Det funker fint for meg, bortsett fra at for min del er veteranbilen 2 halvgamle motorsykler i stedet for.
Hva med en 2-delt løsning? En fornuftig bil som tar deg fra A til B i hverdagen, og en veteranbil for å kose seg med akkurat det du beskriver? Det funker fint for meg, bortsett fra at for min del er veteranbilen 2 halvgamle motorsykler i stedet for.
Tro meg, tanken er tenkt og det er nok endgame. Det krever bare kapital, plass og tid.
Helt enig i at BMW i4 M50 antakelig er det nærmeste du kommer en BMW M2, men den er jammen meg langt unna allikevel. Tror primært det er fordi det er en volum-modell og fordi M-avdelingen ikke har fått leke så mye som de kunne tenkt seg.
Jeg er på min andre Model 3 Performance. I min bok scorer den bra på effekt, ok på sportslighet, ok-minus på kjøreegenskaper og stryker på "sjel/mekanikk". Jeg syns likevel dette er det beste kjøpet i klassen "sportslig el-bil" per nå og er såpass god at den foreløpig holder innkjøp av "sportslig veteranbil" på vent...
#272847808/02/202312:58
Jeg har kjørt en del i4 M50, M2 og M2 competiton, og det er helt forskjellige biler. Bare det at det er bensin 6'er i M2 gjør jo opplevelsen en helt annen. M2 er jo også 500kg lettere, og alle som liker å kose seg på svingete vei vet jo at lav vekt er viktig. i4 er er kjempegod bil det altså, men da mer for hverdags. Jeg synes forøvrig elbil er helt konge som "komme-seg-frem-med"-bil, men er man glad i motor så er det jo ikke veldig spennede. Jeg har samme "oppsett" som Desmo. Kjedelig elbil til hverdags og motorsykkel for kosen. Skulle gjerne hatt en kosebil også, men plass, tid og økonomi gjør at det enn så lenge ikke er aktuelt.
Redigert av aug11x; 08/02/202313:00.
#272849308/02/202315:20
Tro meg, tanken er tenkt og det er nok endgame. Det krever bare kapital, plass og tid.
Kapital: Kjøp en billigere kjedelig-bil så får du råd til gammel morro-bil på samme budsjett. Kjøper du rett objekt så faller den ikke i verdi, kanskje stiger den. Plass: Lei en garasjeplass, i Oslo får du en i en gammel garasjerekke m/egen port til 1000 kr/mnd Tid: Eie gammel bil tar ikke nødvendigvis mye tid. Skal du restaurere osv blir saken selvsagt en annen