Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
|
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
[Re: mob]
01/02/2023 07:09
|
jhn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, litt på siden av denne tråden men ettersom det er flere her som har kjøpt Tesla så får jeg sikkert et raskt svar :-) Skal hente ut en Y på mandag og må få betalt bilen. Er det bare å bruke vanlig betaling i f:eks Sbanken med 830 kontoen og oppgi fakturanummeret i meldingsboksen? Blir spennende med el bil. Hverken prøvekjørt eller prøvesittet en Y, så posten her har vært OK å følge ;-)
|
|
|
[Re: jhn]
01/02/2023 07:28
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei, litt på siden av denne tråden men ettersom det er flere her som har kjøpt Tesla så får jeg sikkert et raskt svar :-) Skal hente ut en Y på mandag og må få betalt bilen. Er det bare å bruke vanlig betaling i f:eks Sbanken med 830 kontoen og oppgi fakturanummeret i meldingsboksen? Blir spennende med el bil. Hverken prøvekjørt eller prøvesittet en Y, så posten her har vært OK å følge ;-) Ikke fakturanummer. Bestillingsnummer (RN117462xxx) som KID-nummer. Skal ligge under "betalingsinformasjon" eller noe slikt.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
01/02/2023 09:47
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Vi bestilte TMY LR i helga. Priskuttet, og etterfølgende prisøkning i junaiten, gav oss et lite spark i bakenden selv om de to vrakene vi skal erstatte med den sikkert hadde overlevd året. Prøvekjørte litt, og konklusjonen for vår del var at det var "godt nok". Endte på 546 med vinterdekk og den fine blåfargen. Luktet på hvit for å kutte kostnad, men orker ikke følelsen av alltid skitten bil hele vinterhalvåret.
Klarte ikke å finne alternativer som gav oss et bedre kompromiss på rekkevidde, behov for bagasjeplass og pris. Så håper jeg alt jeg kan at Tesla-vision blir godt nok, og at den ikke blir uggen på glatta med manglende justering av regenerering. Vi er typene der bil er et verktøy, og det viktigste er at vi kommer oss A-B på en trygg måte. Kjøremønster med i all hovedsak langturer (per nå, det endrer seg sikkert littegranne neste vinter) gjør at rekkevidde var veldig høyt prioritert hos oss. Gratulerer! Etter å ha kjørt ca 40.000 km siden min Model Y LR var nå så må jeg si det er den perfekte langtur-maskinen. Forbruket er latterlig lavt med tanke på hvor stor bilen er, og rekkevidden er klasseledende. Bagasjeplassen er veldig bra (pleier å ta ut begge gulvplatene i bagasjerommet på sommerferietur), bilen varmer batteriet automatisk når du navigerer til ladestasjon, sånn at ladefarten blir veldig bra - særlig "kilometer i timen", siden strømforbruket er så lavt, kan ha stor henger, er veldig kjapp i forbikjøringer, så du får unnagjort det så raskt du vil. I tillegg er fremsete- og bakseteplassen veldig god for store folk. Den svære navigasjonen, som peker ut foreslåtte steder å lade er og genial. Er jo og greit å ha tilgang til ALLE Tesla-laderne, ikke bare de som er delt. At bilen er trygg fikk en stakkar Los Angeles-fyr erfare. Han prøvde å drepe seg selv og familien ved å kjøre over et stup, hvor mange pleier å drepe seg. Alle overlevde, og barna var uskadd... Model Y satte og ny poeng-rekord på NCAP kollisjonstesting. Tesla har justert regenerering ved vinterkjøring (oppdatert software). Hvis forholdene er skikkelig ille når jeg skal opp de siste bakkene opp til fjellhytta, eller ned igjen, så skrur jeg likevel på Terrengassistenten - dermed har en plutselig permanent 4WD (ikke noe forsinkelse)...da er det spiker-feste, både opp og ned. Beste vinterbilen jeg har kjørt. Jeg har parkeringssensorer på bilen (21-modell), men hadde noen tilbudt 1000 kroner for å ta de vekk ville jeg sagt ja. Ryggekameraet er veldig godt (3 kameraer) kombinert med stor skjerm, så jeg ser når jeg er inntil veggen, og hva som er på sidene. Men har hørt at Vision-greiene er på gang. For de som stort sett kjører snuten mot murvegger ser jeg behovet om du må lengst mulig inn. I tillegg er det jo gøy, særlig for ungene, at en har Youtube og spill osv på skjermen, sånn at du kan se på dette om det regner og er for fælt ute når en lader, og en er mett....eller en står og venter på noe. Noe av det jeg liker best med bilen er at det som standard er et fantastisk varmeapparat med varme i alle 5 seter, rattvarme, samt elseter med minnefunksjon på så mange brukerprofiler du vil, og at setet går i min posisjon når min mobil nærmer seg bilen....
Redigert av MannenFallerIkke; 01/02/2023 09:50.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/02/2023 11:28
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Har alle biler med røde calipere heftigere gassrespons enn tilsvarende biler med sorte eller blå calipere? Ja. Bare lakkér dine røde så skal du se. Alle Performance-Teslaer kommer med røde bremsekalippere originalt. Det har variert litt om bremsene fysisk er større enn vanlige. Alle Ikke-Performance-Teslaer kommer med grå bremsekalippere originalt. Går an å kjøpe røde deksel....kan og kjøpe karbonvinge og lime på....men det er ukult på en ikke-Performance-Tesla....er som å lime Fox-klistremerker på en First dempegaffel....
Redigert av MannenFallerIkke; 01/02/2023 11:29.
|
|
|
02/02/2023 10:55
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det grønne skiftet, Geirk, - har du fått med deg, og tatt inn over deg det? Eller dunker du omkring i din gamle skrotverdig diesellørje fortsatt? Vet at du også har elbil, men til daglig ser jeg at du ofte bruker en forurensende diesellørje (Toyota Highice), har vi erfart ved selvsyn. Hva om du tar lading av batterier for elbil/elsykkel som en treningsøvelse? Bonus er redusert bukfedt, samt god økonomisk rekkevidde i forhold til økonomi. Just my 5 Cents. (Send gjerne klage på mitt innlegg her, slik som du pleier, Geir.)
|
|
|
[Re: Anomyn]
02/02/2023 11:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vet at du også har elbil, men til daglig ser jeg at du ofte bruker en forurensende diesellørje (Toyota Highice), har vi erfart ved selvsyn.
Dette er jeg veldig spent på å få høre mer om! Dette er helt ukjent for meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: MannenFallerIkke]
02/02/2023 11:38
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Etter å ha kjørt ca 40.000 km siden min Model Y LR var nå så må jeg si det er den perfekte langtur-maskinen...
Denne begynner å bli mer og mer interessant. Det er tre usikkerhetsmomenter for vår del. Det ene er kjørekomfort som det tydeligvis er delte meninger om selv med oppdaterte dempere. Må se om vi får prøvekjørt en representativ modell. Det andre er plass til hund på 30 kg, og hvor krongelete dette evt føles over tid. Ser ut som det skal være ok plass/høyde ved å ta ut platene i hvert fall, men da må hunden over terskelen og et stykke ned igjen. Også mulig å få tilpassede bur som følger bakluken. Det tredje er andekdotisk gjenfortalt problemer med dører ved nedsnødd og nediset bil pga utforming av overgang dør/ vindu/ karm. Stemmer dette?
|
|
|
02/02/2023 11:47
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Forsøkte å klage, men alt klaga på gitt :/ (Send gjerne klage på mitt innlegg her, slik som du pleier, Geir.) Fortjener klage. Å gå på person er ufint.
Redigert av TrondAM; 02/02/2023 11:49.
|
|
|
[Re: TrondAM]
02/02/2023 13:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Forsøkte å klage, men alt klaga på gitt :/ (Send gjerne klage på mitt innlegg her, slik som du pleier, Geir.) Fortjener klage. Å gå på person er ufint. Enda verre: Publisere fantashistorier en har surra sammen inni huet sitt om andre forummedlemmer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/02/2023 13:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sånt kan det bli når folk kan skjule seg i anomynitet.
|
|
|
[Re: Tange]
02/02/2023 13:52
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Sånt kan det bli når folk kan skjule seg i anomynitet. Ikke nødvendigvis. Det er sånn det blir når du har et forum uten admin eller med admin som frasier seg absolutt alt av ansvar, alt etterom hvordan man ser det. Personangrep modereres ikke på TS. Det er friere her enn på facebook, det sier jo litt.
|
|
|
[Re: Cerberus]
02/02/2023 17:31
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Etter å ha kjørt ca 40.000 km siden min Model Y LR var nå så må jeg si det er den perfekte langtur-maskinen...
Denne begynner å bli mer og mer interessant. Det er tre usikkerhetsmomenter for vår del. Det ene er kjørekomfort som det tydeligvis er delte meninger om selv med oppdaterte dempere. Må se om vi får prøvekjørt en representativ modell. Det andre er plass til hund på 30 kg, og hvor krongelete dette evt føles over tid. Ser ut som det skal være ok plass/høyde ved å ta ut platene i hvert fall, men da må hunden over terskelen og et stykke ned igjen. Også mulig å få tilpassede bur som følger bakluken. Det tredje er andekdotisk gjenfortalt problemer med dører ved nedsnødd og nediset bil pga utforming av overgang dør/ vindu/ karm. Stemmer dette? 30kg hund er ikke noe problem med model Y. Vår korthårete vorsteh på 34kg får fint plass i buret spesialtilpasset hos alu consult. All bagasje går i trunk, frunk og bagasjerommet. Eventuelt langgods ligger i skiboksen mens barna på 2 og 6 sitter trygt i baksetene med god plass.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
03/02/2023 06:49
|
yalla
Medlem
|
Medlem
All bagasje går i trunk, frunk og bagasjerommet. Eventuelt langgods ligger i skiboksen mens barna på 2 og 6 sitter trygt i baksetene med god plass.
Vurderer også MY nå som prisen gikk ned. Hvordan tror du det blir med tre barn (2, 6, 8)? Et bakovervendt, en beltestol og en pute? Med lang sjåfør foran han på pute (altså førersete i bakerste og nederste posisjon)? Vurderer å bytte ut en stor fossilbil (som nærmer seg garantiutløp). Der er barna bortskjemt med hver sin "kapteinstol" og "flere kubikkmeter" med bagasjeplass (type kan trille en XL landeveissykkel rett inn i bagasjerommet).. Tusenkronerspørsmålet: Kommer vi til å klare en plassnedgradering til Y?
Redigert av yalla; 03/02/2023 06:53. Rediger grunn: typo
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
03/02/2023 07:35
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Denne begynner å bli mer og mer interessant. Det er tre usikkerhetsmomenter for vår del. Det ene er kjørekomfort som det tydeligvis er delte meninger om selv med oppdaterte dempere. Må se om vi får prøvekjørt en representativ modell. Det andre er plass til hund på 30 kg, og hvor krongelete dette evt føles over tid. Ser ut som det skal være ok plass/høyde ved å ta ut platene i hvert fall, men da må hunden over terskelen og et stykke ned igjen. Også mulig å få tilpassede bur som følger bakluken. Det tredje er andekdotisk gjenfortalt problemer med dører ved nedsnødd og nediset bil pga utforming av overgang dør/ vindu/ karm. Stemmer dette?
¨ Tesla er en folkebil, og ikke en premiumbil. Det kjennes også på komfort som sådan. Komforten er helt grei, men å forventer du deg at den skal være i toppklassen, så blir du nok skuffet. Det gjelder særlig 3 og Y, men S og X er heller ingen premium-biler selv om Tesla selv sier "Luxury car" om de to. I komfort legger jeg bla. støydemping, fjæring, assistentsystemer, lys, rene komfortdetaljer som elektrisk hengerfeste, kvalitet på interiør mm. Det med dører kommer helt an på hvordan en både behandler bilen og ikke minst under hvilke forhold den brukes i. Personlig hadde jeg aldri problemer med dørene på min Model S gjennom fem års eierskap, men bilen stod også stort sett i oppvarmet garasje. De gangene den stod ute, f.eks på fjellet i variabelt vær hadde jeg aldri problemer selv med ekstrem kulde eller snø. Det finnes jo også en forvarmingsfunksjon som kan benyttes dersom det ligger til rette for det (gitt at man har tilgang til strøm dersom det kniper).
Lars-Erik
|
|
|
03/02/2023 08:17
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Litt på siden, men hjertesukk nå på vinteren: Antallet skjeløyde Teslaer på norske veier....
|
|
|
[Re: Ugla]
03/02/2023 08:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
. De gangene den stod ute, f.eks på fjellet i variabelt vær hadde jeg aldri problemer selv med ekstrem kulde eller snø.
Du kjørte aldri i øsende regnvær som ble til sludd på fjellet og så frøs det til på natta. Det har jeg opplevd og da må varmeapparatet stå¨på ganske lenge før det er mulig å få opp dørene.
|
|
|
03/02/2023 08:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eller dunker du omkring i din gamle skrotverdig diesellørje fortsatt? Vet at du også har elbil, men til daglig ser jeg at du ofte bruker en forurensende diesellørje (Toyota Highice), har vi erfart ved selvsyn.
Når kan jeg forvente at du faktisk vokser på deg baller til å underbygge denne påstanden - eventuelt innrømme at denne dieselbilen bare eksisterer i "virkeligheten" inni hodet ditt? Jeg kommer til å mase om dette til du gjør en av delene. Du velger selv hvor slitsom veien frem dit skal bli.
|
|
|
03/02/2023 08:50
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha, Highace! Her snakker vi fornedrelse av verste/beste sort. Hvor er moderator?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
03/02/2023 08:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her snakker vi fornedrelse av verste/beste sort.
Ikke fornedret - bare allergisk mot voksne folk som argumenterer med fantasihsitorier isteden for fakta. Uavhengig av hva de fantaserer om.
|
|
|
[Re: JoachimV]
03/02/2023 09:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sånt kan det bli når folk kan skjule seg i anomynitet. Ikke nødvendigvis. Det er sånn det blir når du har et forum uten admin eller med admin som frasier seg absolutt alt av ansvar, alt etterom hvordan man ser det. Personangrep modereres ikke på TS. Det er friere her enn på facebook, det sier jo litt. Ikke nødvendig vis, men det er rimelig sikkert at noe folk tillater seg mer frihet i anomynitet.
|
|
|
03/02/2023 09:08
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han skal ha for valget av doning om ikke annet 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Tange]
03/02/2023 09:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...det er rimelig sikkert at noe folk tillater seg mer frihet i anomynitet. Nemlig. Anomynitet er ingen spøk. Stoler aldri på folk som er anomyne eller spørreundersøkelser som sier at svarene mine blir anomynisert. 
|
|
|
03/02/2023 09:31
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
. De gangene den stod ute, f.eks på fjellet i variabelt vær hadde jeg aldri problemer selv med ekstrem kulde eller snø.
Du kjørte aldri i øsende regnvær som ble til sludd på fjellet og så frøs det til på natta. Det har jeg opplevd og da må varmeapparatet stå¨på ganske lenge før det er mulig å få opp dørene. Selv motoren som trekker dørhåndtaket måtte byttes da jeg hadde TMS, 3 av 4 håndtak gikk i stykker og det ene røk 2 ganger i løpet av 3 år og 75k km til tross for at jeg har en lunken garasje. Jeg følte jeg "måtte" selge bilen mens det gjenstod garanti grunnet frekvensen på småfeil. Men bilen var stor, rask og behagelig så jeg har ikke noe problem med å anbefale bilen med forbehold.
|
|
|
[Re: Syklist1]
03/02/2023 09:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv motoren som trekker dørhåndtaket måtte byttes da jeg hadde TMS, 3 av 4 håndtak gikk i stykker og det ene røk 2 ganger i løpet av 3 år og 75k km til tross for at jeg har en lunken garasje. Jeg følte jeg "måtte" selge bilen mens det gjenstod garanti grunnet frekvensen på småfeil.
Men bilen var stor, rask og behagelig så jeg har ikke noe problem med å anbefale bilen med forbehold.
Min har fremdeles de originale håndtakene etter 4 1/2 år og 109 000 km. Lunken garasje her også. Håper neste eier er like heldig.
|
|
|
03/02/2023 09:44
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg tror det går litt på bruker også, jeg har barn som er født i 2013 og 2016 så det bidrar til hard bruk av det meste.
Det noen generasjonskifter på dørhåndtakene, det var ikke samme håndtak det ble byttet til for min så hvis din var noe nyere enn min (september -17) så kan det hende at du hadde de håndtakene jeg fikk byttet til. Om det kun var motor som var problemet da det først ble byttet håndtak er jeg usikker på, håndtak ble byttet først og problemet vedvarte frem til motor senere ble byttet.
Redigert av Syklist1; 03/02/2023 09:45.
|
|
|
[Re: Syklist1]
03/02/2023 10:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror det går litt på bruker også, jeg har barn som er født i 2013 og 2016 så det bidrar til hard bruk av det meste.
Det noen generasjonskifter på dørhåndtakene, det var ikke samme håndtak det ble byttet til for min så hvis din var noe nyere enn min (september -17) så kan det hende at du hadde de håndtakene jeg fikk byttet til. Om det kun var motor som var problemet da det først ble byttet håndtak er jeg usikker på, håndtak ble byttet først og problemet vedvarte frem til motor senere ble byttet. Min er førstegangsregistrert august 2018
|
|
|
03/02/2023 10:25
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Du kjørte aldri i øsende regnvær som ble til sludd på fjellet og så frøs det til på natta. Det har jeg opplevd og da må varmeapparatet stå¨på ganske lenge før det er mulig å få opp dørene. Plastpose med glovarmt vann fra springen har jeg måtte ty til i vinter for første gang. Det funker veldig godt til nød 
|
|
|
[Re: Ndreas]
03/02/2023 10:25
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt på siden, men hjertesukk nå på vinteren: Antallet skjeløyde Teslaer på norske veier.... Er det forresten autodimming av langlys på Tesla? Jeg sykler stort sett bare lykteturer nå på vinteren, og det føles som en stor overvekt av Tesla som ikke dimmer ned lysene når de kommer i mot. Har ingen eksakte tall for å bekrefte denne hypotesen. Fungerer ikke autodimming på motgående syklister? Fungerer autodimming fra noen bilmerker på motgående syklister?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: yalla]
03/02/2023 11:15
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
All bagasje går i trunk, frunk og bagasjerommet. Eventuelt langgods ligger i skiboksen mens barna på 2 og 6 sitter trygt i baksetene med god plass.
Vurderer også MY nå som prisen gikk ned. Hvordan tror du det blir med tre barn (2, 6, 8)? Et bakovervendt, en beltestol og en pute? Med lang sjåfør foran han på pute (altså førersete i bakerste og nederste posisjon)? Vurderer å bytte ut en stor fossilbil (som nærmer seg garantiutløp). Der er barna bortskjemt med hver sin "kapteinstol" og "flere kubikkmeter" med bagasjeplass (type kan trille en XL landeveissykkel rett inn i bagasjerommet).. Tusenkronerspørsmålet: Kommer vi til å klare en plassnedgradering til Y? Laster inn tre barn på 1.5, 5 og 7.5 nær daglig. Har bakovervendt pluss to identiske forovervendte, så minste barn i midten. Litt trang tilkomst for å feste beltene, ellers god plass. Litt kronglete å lirke et barn inn i midterste sete hvis de to andre alt sitter i bilen, men går greit om man er av normal kroppsbygning. Husker ikke type og modell barneseter, men her må man finne de smaleste for å sikre god funksjon. Mye info på FB-gruppe som heter noe sånt som "bilstoler" e.l., samt brukergruppe for TMY.
|
|
|
03/02/2023 12:46
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Denne begynner å bli mer og mer interessant. Det er tre usikkerhetsmomenter for vår del. Det ene er kjørekomfort som det tydeligvis er delte meninger om selv med oppdaterte dempere. Må se om vi får prøvekjørt en representativ modell. Det andre er plass til hund på 30 kg, og hvor krongelete dette evt føles over tid. Ser ut som det skal være ok plass/høyde ved å ta ut platene i hvert fall, men da må hunden over terskelen og et stykke ned igjen. Også mulig å få tilpassede bur som følger bakluken. Det tredje er andekdotisk gjenfortalt problemer med dører ved nedsnødd og nediset bil pga utforming av overgang dør/ vindu/ karm. Stemmer dette? Angående hund er det flere måter å løse det på. En kan senke gulvet med å lage til noe (to løse plater baki). Har ikke stor hund selv, men ser noen har brukt Hundeavdelingen.no sin løsning, og noen har laget egne plater, splittet i to, sånn at de får lirket hockey-bagen inn under hundeburet, uten å flytte "buret", ref denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=60704.0Angående nediset bil så har jeg ikke hatt problemer med det i Model Y. Tesla har laget en funksjon som gjør at den senker vinduene noen millimeter når du parkerer i frost (uten at vann kommer inn). I tillegg er varmeapparatet veldig bra. Det som er kult er at hele taket nesten er glass, sånn at hvis du du med appen eller schedule skrur på varmeapparatet 10 minutter før du skal dra så er det bare et lite rykk med gasspedalen, så sklir snøen av  Da jeg hadde Model 3 måtte jeg spraye håndtakene med PTFE-smøring for å holde de i gang, mens med Model Y har jeg ikke hatt problemer. Vet ikke hvorfor. Håndtak på Model Y må ikke sammenlignes med Model S sine håndtak. Sistnevnte har en motor til hvert håndtak, og er bygget på en helt annen måte, og 10 ganger flere feilkilder. Model Y er mye enklere bygget, og har ikke hørt om noen som har måttet reparere. Jeg har de stive fjørene på min -21 modell. Er flott i fine svingete veier med minimalt krenging, men ikke bra på vaskebrett / telehiv..... Har hørt det er veldig stor forbedring på de nye Model Y LR, men har ikke prøvd selv. Men dette er sikkert ikke på nivå med luftfjæring som kan fås på Audi Q8, Mercedes EQC osv. Men ser jo at noen svindyre sportslige utgaver av BMW kommer uten luftfjøring for å ha bedre respons fra veien :-). Vil anta at fjøringen er ett av stedene Tesla har spart mye penger for å kunne selge så "billig". Dersom jeg skulle kjøpt elbil nå igjen så hadde jeg nok kjøpt Model Y LR, men jeg ville prøvekjørt Q8 og, pga mye dårlig vei til hytten, men det er jo ganske mye dyrere. Lurt å prøvekjøre mye forskjellig. Det en liker føles gjerne ikke bra for en annen....sa brura.... ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123124&filename=Hundja.jpg)
Redigert av MannenFallerIkke; 03/02/2023 12:54.
|
|
|
|
|