Påfylling nitrogen bakdemper Trondheim
|
Påfylling nitrogen bakdemper Trondheim
28/01/2023 15:33
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Noen som vet om verksted i Trondheim som kan gjøre påfylling av nitrogen i bakdemper?
|
|
|
Re: Påfylling nitrogen bakdemper Trondheim
[Re: Arne_And]
30/01/2023 10:48
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du ikke finner noe, så har jeg hørt at luft funker ca like greit.
|
|
|
30/01/2023 11:35
|
perbl
More than words
|
More than words
Ikke noe jeg vet, men hvis jeg ikke husker feil, er vel Sykkelbua sertifisert verksted for Rockshox, kanskje det også betyr at de har utstyr for dette?
Per B.
|
|
|
30/01/2023 11:51
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fox bruker en del nitro i sine dempere, så tenker at kanskje VPG i Oppdal har.
|
|
|
30/01/2023 12:41
|
Ole
More than words
|
More than words
Ikke noe problem å bruke luft, men tørrluft er bedre. Det viktige her er fraværet av vanndamp, som vil utgjøre en vesentlig trykkending ved faseovergangen mellom væske og damp. Man bruker nitrogen fremfor tørrluft først og fremst fordi komprimert luft i stor tank i en fabrikksetting utgjør en betydelig brannfare. Luft er jo mest nitrogen uansett.
Så får man kanskje revurdere å bruke fuktig kjellerluft i dekkene, siden trykket kan endre seg mye mer ved temperaturendring enn Boyles Lov indikerer.
|
|
|
30/01/2023 12:43
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Men det vel er litt kinkig å produsere tørrluft under trykk hjemme? Må kanskje fylle bakdemperen utendørs når det er en ekstra kald og tørr dag. (Ja da, trykkfall, men det kan man beregne)
|
|
|
30/01/2023 12:56
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg spurte både Sykkelbua og Trondheim Sykkelsenter, og ingen av dem har utstyr for dette dessverre.
|
|
|
30/01/2023 13:02
|
Ole
More than words
|
More than words
Med de naturlige variasjonene trykket i en IFP gjennomgår, tipper jeg litt fukt uansett ikke gir nok endring til at det er noe problem. Det er vesentlig verre i luftkammeret til en bakdemper. Jeg blir overrasket over hvor lavt 210psi inne i 18c blir ved -2c, ender ofte opp nede under 180psi mens i følge Boyles lov skulle jeg hatt ca 187 (192 minus 5psi til pumpa).
Har du fryseboks kan du jo prøve å lene deg dypt ned i den og pumpe opp demperen der nede. Bare ikke bli overrasket hvis noen lurer på hva du driver med...
|
|
|
[Re: perbl]
30/01/2023 13:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ikke noe jeg vet, men hvis jeg ikke husker feil, er vel Sykkelbua sertifisert verksted for Rockshox, kanskje det også betyr at de har utstyr for dette? SÅvidt meg bekjent brukes ikke nitro i Rockshox heller. Og det er nok bare VPG som tar nitro på Fox. Like godt tips siden dette er Avalanche, er om det finnes MC/MX-verksteder i byen, da historisk sett Avalance er veldig std MC-teknologi.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
30/01/2023 13:09
|
perbl
More than words
|
More than words
Ikke noe jeg vet, men hvis jeg ikke husker feil, er vel Sykkelbua sertifisert verksted for Rockshox, kanskje det også betyr at de har utstyr for dette? SÅvidt meg bekjent brukes ikke nitro i Rockshox heller. Og det er nok bare VPG som tar nitro på Fox. Like godt tips siden dette er Avalanche, er om det finnes MC/MX-verksteder i byen, da historisk sett Avalance er veldig std MC-teknologi. Se der ja, lærte jeg noe nytt. Nå er jo verkstedet på Auna bare en liten kjøretur unna da, så avtale levering og påfylling av demper mens man tar en topptur når føret kommer tilbake? 
Per B.
|
|
|
30/01/2023 13:14
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er ikke akutt, men greit å vite neste gang. De bør fylles på en gang i blant, og da er det jo enklest om det er i Trondheim. Det er en Marzocchi ombygget av Avalanche, bruker Schrader-ventil.
|
|
|
30/01/2023 13:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ikke noe jeg vet, men hvis jeg ikke husker feil, er vel Sykkelbua sertifisert verksted for Rockshox, kanskje det også betyr at de har utstyr for dette? SÅvidt meg bekjent brukes ikke nitro i Rockshox heller. Og det er nok bare VPG som tar nitro på Fox. Like godt tips siden dette er Avalanche, er om det finnes MC/MX-verksteder i byen, da historisk sett Avalance er veldig std MC-teknologi. Se der ja, lærte jeg noe nytt. Nå er jo verkstedet på Auna bare en liten kjøretur unna da, så avtale levering og påfylling av demper mens man tar en topptur når føret kommer tilbake? Auna = Oppdal sentrum, for de som ikke bor særdeles nære... :-D
|
|
|
[Re: RazeFaze]
30/01/2023 13:35
|
perbl
More than words
|
More than words
Auna = Oppdal sentrum, for de som ikke bor særdeles nære... :-D
Tenkte Arne hadde farta såpass mye forbi fjellbøgda(tm) at han visste det 
Per B.
|
|
|
30/01/2023 13:55
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Auna = Oppdal sentrum, for de som ikke bor særdeles nære... :-D
Tenkte Arne hadde farta såpass mye forbi fjellbøgda(tm) at han visste det  Farte forbi hjelper ikke, være innom jevnlig i 40 år hjelper heller ikke, for meg måtte det hytte der for å ha lært/hørt begrepet... :-D
|
|
|
30/01/2023 14:09
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Om demperen har mistet trykket, så er det vel ganske høy risiko for at det har blitt dratt gass inn i resten av systemet, og litt mer fikling trengs for å få det på stell. Jeg har dyttet luft inn i FOX-dempere noen få ganger, med nål og gummipøkk, og fått ting på stell. Folk som er opptatt av at det skal være ren nitrogen inni der, er litt skumle, i grunn. Sikkert farligere, raskere, og mer nedovermorske enn bøttesmetter, og slikt. Har sett på sånne: https://no.frederiksen.eu/shop/product/nitrogen-gass-1000-ml og grublet på å ordne tilførsel til demperpumpe, men det har havnet litt langt ned på lista over meningsløse nerdeting å holde på med. De som leverer bakdemper til meg, får demper med februarluft, tilbake. Går jo an å ta en neve med innhold fra en tørrbolle, fylle inni en ballong, som blåses opp, så har man etter en stund tilgang på tørr luft, som man kan fore demperpumpa med.
Redigert av ØysteinS; 30/01/2023 14:12.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
30/01/2023 14:35
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Om demperen har mistet trykket, så er det vel ganske høy risiko for at det har blitt dratt gass inn i resten av systemet, og litt mer fikling trengs for å få det på stell. Jeg har dyttet luft inn i FOX-dempere noen få ganger, med nål og gummipøkk, og fått ting på stell. Folk som er opptatt av at det skal være ren nitrogen inni der, er litt skumle, i grunn. Sikkert farligere, raskere, og mer nedovermorske enn bøttesmetter, og slikt. Har sett på sånne: https://no.frederiksen.eu/shop/product/nitrogen-gass-1000-ml og grublet på å ordne tilførsel til demperpumpe, men det har havnet litt langt ned på lista over meningsløse nerdeting å holde på med. De som leverer bakdemper til meg, får demper med februarluft, tilbake. Går jo an å ta en neve med innhold fra en tørrbolle, fylle inni en ballong, som blåses opp, så har man etter en stund tilgang på tørr luft, som man kan fore demperpumpa med. Februar vs Mars-luft??
|
|
|
30/01/2023 16:19
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er ikke luft på Mars din tøysekopp!!
LarsB
|
|
|
[Re: Ndreas]
31/01/2023 08:26
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Hvis du ikke finner noe, så har jeg hørt at luft funker ca like greit. hvis demper produsenten sier at du skal bruke nitrogen så skal du bruke nitrogen; vanlig luft utvider seg mer enn nitrogen når temperaturen øker så du risikerer at demperen blir steinhard ved bruk hvis du fyller med luft istedenfor nitrogen razefaze jeg er ikke skummel selv om jeg leser servicemanualer på generelt grunnlag vil jeg anbefale at folk flest følger servicemanualer og leser bruksanvisninger, av skade blir man klok men sjeldent rik
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: Brabus]
31/01/2023 08:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvis du ikke finner noe, så har jeg hørt at luft funker ca like greit. hvis demper produsenten sier at du skal bruke nitrogen så skal du bruke nitrogen; vanlig luft utvider seg mer enn nitrogen når temperaturen øker så du risikerer at demperen blir steinhard ved bruk hvis du fyller med luft istedenfor nitrogen razefaze jeg er ikke skummel selv om jeg leser servicemanualer på generelt grunnlag vil jeg anbefale at folk flest følger servicemanualer og leser bruksanvisninger, av skade blir man klok men sjeldent rik Har aldri trodd du var skummel, skal i hvertfall mer til enn litt manual-lesing :-D
|
|
|
31/01/2023 08:55
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
vanlig luft utvider seg mer enn nitrogen når temperaturen øker Den tror jeg du må begrunne.
|
|
|
31/01/2023 09:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ofte er servicemanualer laget for at de 1: skal vise at det er så vanskelig at man heller sender inn til "proffer" (det er jo varierende), så de slipper garantisaker på reparødelagte ting eller 2: vise at det går greit, og at man kan serve uten å ha alt mulig av spesialutstyr. Rockshox har ikke nitrogen i sine dempere, da luft er enklere for hjemmemekanikere og flere verksteder. Jeg har en liten følelse av at å bruke luft vil holde greit som en midlertidig løsning, til man finner noen med nitrogenutstyr. 
|
|
|
[Re: baronKanon]
31/01/2023 09:10
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ofte er servicemanualer laget for at de 1: skal vise at det er så vanskelig at man heller sender inn til "proffer" (det er jo varierende), så de slipper garantisaker på reparødelagte ting eller 2: vise at det går greit, og at man kan serve uten å ha alt mulig av spesialutstyr. Rockshox har ikke nitrogen i sine dempere, da luft er enklere for hjemmemekanikere og flere verksteder. Jeg har en liten følelse av at å bruke luft vil holde greit som en midlertidig løsning, til man finner noen med nitrogenutstyr.  Kjenner jeg liker RS litt innimellom, nå slikt også dukker opp og er tilgjengelig. https://www.sram.com/globalassets/d...kshox-rear-shock-piston-tuning-guide.pdf
|
|
|
31/01/2023 12:51
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
hvis demper produsenten sier at du skal bruke nitrogen så skal du bruke nitrogen; vanlig luft utvider seg mer enn nitrogen når temperaturen øker så du risikerer at demperen blir steinhard ved bruk hvis du...
På gammeldagse konseptet med boost valve hos Fox, ja/tja. Fins det nymotens dempere som har sånt konsept, lenger? Her ikke funnet noe slikt i nyere dempere.
|
|
|
31/01/2023 13:10
|
Ole
More than words
|
More than words
vanlig luft utvider seg mer enn nitrogen når temperaturen øker Den tror jeg du må begrunne. Fordi vanlig luft inneholder vann, vil den utvide seg mer når vannet går over til damp. Men knallhard blir nok ikke demperen av at IFP-trykket blir litt høyere enn vanlig. Og jo høyere trykket er i IFPen, jo mer vanndamp kan luften der inneholde før den kondenserer ut. Det er nok et større problem at trykket plutselig blir for lavt når temperaturer blir lav nok til at vanndampen kondenserer.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
31/01/2023 13:51
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
hvis demper produsenten sier at du skal bruke nitrogen så skal du bruke nitrogen; vanlig luft utvider seg mer enn nitrogen når temperaturen øker så du risikerer at demperen blir steinhard ved bruk hvis du...
På gammeldagse konseptet med boost valve hos Fox, ja/tja. Fins det nymotens dempere som har sånt konsept, lenger? Her ikke funnet noe slikt i nyere dempere. Servicemanualer er laget for at man skal vise når og hvordan man utfører service, hvis man ikke skjønner manualen leverer man utstyret til egnet verksted...god praksis er å følge manualer og bruksanvisninger, hvis man av prinsipp ikke gjør det så kan det bli dyrt eller farlig. det blir litt som ikke å følge fare skilt som varsler om at isen er usikker. skiltet kan være vanskelig å forstå og det går sikkert greit å gå på isen, kanskje.... Av en kollega som drev med formelbil kjøring ble jeg fortalt at de brukte Nitrogen i dekkene for å holde konstant dekktrykk, nitrogen skal heller ikke blande seg like lett med olje som luft, hvilket er fordelaktig for demperens funksjon. Så er nitrogen fri for vann, vann vil som nevnt over gå over til gass og utvide seg betraktelig, hvilket gjør at demperen blir hardere/stiv. så vidt jeg kan bedømme så er alle kvalitetsdempere fylt med nitrogen. noen har separate (fjær)kammer som fylles med luft, men som da ikke er en del av demperen men fungerer som fjær. Når det gjelder Nitrogen ble jeg fortalt at den gassen ikke utvidet seg når den ble varm - hvilket jeg ikke finner dekning for nå på sparket
|
|
|
31/01/2023 16:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Rockshox og DVO har begge normal pumpe som krav i sine manualer. Begge leverer gode produkter, og har lang erfaring med konstruksjon av produkter. De er også forbrukerprodusenter, og ønsker derfor ikke reklamasjoner i unøde. Ja, nitrogen er ubestridt det beste produktet, men nest best er luft. Og du vil få mye bedre ytelse med luft enn ingenting. 
|
|
|
31/01/2023 21:48
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Nå blir det snart februar. Da trekker gjerne stinisser og andre typer nisser opp på garasjehemsene eller inn i bodene sine, og gir syklene sine litt god omsorg.
Kanhende det er minus ti grader ute, og relativ luftfuktighet på 87% og duggpunkt på -12C, eller så. På hemsen er det +25 grader og ganske lav relativ luftfuktighet, 20% eller noe slikt. Den luften som evt pumpes inn i noe, har framdeles duggpunkt på -12, før den komprimeres, dvs relativt knusktørr.
Så har du en person et helt annet sted, f.eks sumpene i Louisiana, i august. 35 varmegrader og 100% relativ luftfuktighet, duggpunkt på 33 grader eller så.
Trenger han fyren i tørre vinterlufta i Midt-Norge lese servicemanualen sin som en bibel i like stor grad som han som lever under helt andre forhold?
Er servicemanualen skrevet for å ta hensyn til de fleste forhold? Sikkert. Og kan man risikere å tape pallplassen på Megavalance om man ikke optimaliserer det her? Kanhende, om man er på det nivået.
Redigert av ØysteinS; 01/02/2023 09:26.
|
|
|
01/02/2023 07:36
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Godt poeng, jeg tror ikke det er så kritisk å fylle litt tørr vinterluft. Jeg fant forøvrig en kjenning av en kjenning i MX-miljøet som fyller nitrogen for en rimelig penge.
|
|
|
01/02/2023 07:47
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Jeg googlet litt i går kveld og havnet på ett Ducati forum der en som presenterte seg som flymekaniker skrev noen ord. Hvis man kjører hardt nok, så vil man få oljedamp i demperen. evn vann vil forsterke effekten. denne oljedampen kan selvantenne og da har man en bombe mellom bena  hvis demperen er fylt med nitrogen kan ikke oljedampen eksplodere undertegnede kjører ikke så hardt at dette er noe tema. for de av dere som kjører enduro/utfor så kan dette kanskje være det. eventuelle kverulanter oppfordres til å kjenne på demperen etter lengre rufsete utforkjøringer - min blir god og varm
|
|
|
01/02/2023 08:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
undertegnede kjører ikke så hardt at dette er noe tema. for de av dere som kjører enduro/utfor så kan dette kanskje være det. eventuelle kverulanter oppfordres til å kjenne på demperen etter lengre rufsete utforkjøringer - min blir god og varm Det er ikke snakk om å klare å få så høye temperaturer. Og hvis man får oljedamp er det fordi man har for lavt IFP-trykk for påkjenningene man har. Ingen syklister har på langt nær så mye krefter som påføres en demper som på en motorsykkel. Rulezman har testet en bakdemper i dyno med veldig høy belastning ("umulig" for mennesker), og da fikk han 109°C. https://www.instagram.com/p/Cgf7WQZIfA6/Dette var en CCDB, som ikke viste tegn til degradering av funksjon med denne temperaturen.
|
|
|
|
|