Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 80 av 81 1 2 78 79 80 81

Commuters unite!

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726109 22/12/2022 16:46
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
De siste dagene har det vært drittforhold her på nedre Romerike. Kram sne på sykkelveiene med litt saltinnslag fra veiene, dårlig brøyta så «slaps» laget er 4-8cm og sporete. Stikkveiene er det samme, men der med en del issvuller under slapsen. Utfordrende forhold, litt gøy også, blir litt som å sykle sti på våte røtter med leire på :-0

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726255 28/12/2022 09:03
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Nok en grunn til å velge sykkel fremfor bil, sykler er vanskeligere å tenne på, tror jeg. Mulig el-sykler kan endre det?:

https://www.nrk.no/nyheter/mistenker-ildspasettelse-etter-bilbranner-1.16235415

Inngår dette i politikernes vellykkede prosjekt til kr. 200 millioner, "Tøyenløftet" ?

Tøyen-løftet:
https://vartoslo.no/arnsten-linstad...-de-stille-stemmene-ble-ikke-hort/182357

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726559 04/01/2023 09:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er som kjent aldri dårlig vær, men denne uken er likevel litt ruskete.

Fra speilblank holke og ruglete is, til sporete snø i veibanen, snøfokk med dårlig sikt og uforutsigbare vindkast.

Vær forsiktig og ta det rolig på to hjul.

Kudos til brøytemannskaper og andre, offentlig og privat, som arbeider lange dager og netter for å gjøre det fremkommelig.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726570 04/01/2023 10:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Alltid "spennende" når man passerer Lysaker og kommer fra Oslo og inn i Viken. Ikke alltid lystbetont å komme seg på jobb om vinteren. Men det funker. I dag er dog en mental utfordring, ass.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Commuters unite! [Re: baronKanon] #2726582 04/01/2023 12:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: baronKanon
I dag er dog en mental utfordring, ass.

Ja, jeg følte litt på det i morges mens snøen pisket mot kjøkkenvinduet ICON_SMILE

Men det ble en større mental utfordring å ta bussen når Sørkedalsveien var så hvit, myk, dyp og forførende.

Fra Bogstad camping til sentrum var det mer blandet. Humper og dumper av sporende snø på veiene og halvveis smeltede issvuller i sykkelstiene må sies å være motstykket til ovennevnte hvite dundyne.

Akkurat nok kald blåst til at man føler seg en smule bad ass på vei til jobb.

Hverdagskross!

FloBikes: Highlights: 2022 UCI Cyclocross World Cup Val di Sole

Oppdatering etter hjemtur:

Glem alt jeg sa om hverdagskross.

Rittet i Val di Sole var en slapp-av-og-kos deg-søndagstur for pensjonister og barn sammenlignet med forholdene nå i kveld.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726607 04/01/2023 19:04
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Så deilig å få en påminnelse om pendlertilværelsen i Norge når man har tatt lang juleferie og triller rundt på Tenerife ICON_COOL
(Men var faktisk snø på fjellet og idag var det rimelig kaldt på Teide med bare 4-5 grader over 2000m. Var kaldere det enn pendlerturene pleier og være, for da er jo kortbukse feil bekledning)

Redigert av Jamez; 04/01/2023 19:05.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726613 04/01/2023 20:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fy faen for et drittføre! Motvind og litt ekstra motstand mellom dekk og skjermer og når man pløyer gjennom et tynt snølag er ikke suksessoppskrift. Ble 30 min pluss ekstra på hva jeg sykler om sommeren (20 min ekstra på vinterføre). Vanligvis er det på 45-50 min... Hadde heldigvis veldig snill samboer som tok kollektivt litt tidligere for å hente på AKS.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726632 05/01/2023 09:24
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Ble nesten 30 min ekstra hjem i går. Må være seigeste turen hjem fra jobb noensinne. Har vært snø før, men kraftig vind var liksom "icing on the cake". Fikk alt:
- bare veier
- tidligere børstet/måkt med snøfokk
- potetmelsnø
- 20 cm nysnø over potetmel
og min favoritt:
- 20 cm nysnø over blank is

Fortsatt bedre enn de 4 bussene jeg syklet forbi på vei opp til Ryen ICON_SMILE

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726774 09/01/2023 15:33
perbl Offline
More than words
More than words
I dag var definitivt dagen for å være glad for at jeg gikk for ISP på hverdagssykkelen her i barteby selv om det føles litt for mye til tider. 26km/h på uanstrengt elsykkel på knallhard is/snø var gulle godt på strekkene der jeg sykla på småveiene og stier.

Veksla mellom klink is og bar asfalt, og må si jeg ble en smule imponert over kisen jeg passerte som så ut til å være på forsiktig tur ned fra Moholt med piggfritt oppsett da jeg passerte ham øverst i voldtektsdalen.

Per B.
Re: Commuters unite! [Re: -Jan] #2726928 11/01/2023 07:10
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: -Jan
Alternativ til Mono? Sjekk ut https://www.outboundlighting.com/products/detour Eg såg i ein annan tråd at det blir dyr frakt viss ein bestiller direkte, men Probike har kanskje planar om å ta inn denne? https://www.probike.no/outbound-lighting/

Fin test av denne her.
Ser veldig kjekk ut. Fint at den kan lade med usb-c mens den er i bruk.

Kan kombineres med en powerbank om du har.. Eller hvis du er som meg og har endel 18650 eller 21700 celler liggende er XTar pb2s et helt genialt produkt. Kjøpte en sånn på aliexpress og den funker supert for å lade celler, og bruker quick charge både ut og inn.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2726934 11/01/2023 08:23
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Var friskt og vanndammete i dag til jobb, men greit føre.
Men faen det er mange som kjører med langlys på. Både foran og bak... Vi snakker fort lys som matcher/overgår vanlige billys i styrke/plagsomhet. Skulle ønske folk tenkte seg litt om, og alle blir jo blenda av disse, også de som har ville lys selv. Et øyeblikk selvrefleksjon på dette hadde kommet godt med.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2727489 23/01/2023 08:33
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Etter å ha glemt sykkelen ute i en uke med omgangssyke fikk jeg en spennende start på morraturen. Fastfrosne bremser (disse løsna av litt bruk), frosne girskiftere (gikk seg ikke til) og frostrustet kjede (gikk seg til). Heldigvis var jeg låst i et midtgir som lot meg ta turen innover greit, men ja. LItt pinlig med så laber forfatning på doningen.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2727830 30/01/2023 07:22
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Når våren kommer så kommer jeg til å pendle langs en tett trafikkert vei inn mot storbyen, fot å bedre synbarheten ønsker jeg å ha greit med lys på sykkelen. Er det noen regler utover det at det skal være hvitt lys foran og rødt bak ?
Kan jeg fx ha ett stort Knog lys på styret og ett lite på hvert gaffelbein foran ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2727833 30/01/2023 07:55
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Bare å kjøre på - men OBS ikke for sterkt frontlys, som blende både syklister og biler. Synlighet er nok.

Støtter deg helt i å ha bra med synlige lys. Nå blir morgenene gradvis lysere, men begynn gjerne med ekstra synlighet.
Selv kjører jeg i mørketida et statisk og et blinkende lys foran på styret. Og et statisk baklys på setepinnen og et på pendlersekken. Alle fire med noe sidelys.
Og bra med reflekser.
Kjører også reflekser på ankler og håndledd.

Opplever at bilistene tar langt mer hensyn når jeg er så synlig.

Re: Commuters unite! [Re: simson] #2727834 30/01/2023 08:03
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: simson
Bare å kjøre på - men OBS ikke for sterkt frontlys, som blende både syklister og biler. Synlighet er nok.

Evt et greit sterkt som sender lyset ned der du trenger det, og ikke opp i øynene på dem som møter deg.

Prøvetitta litt på Supernova-lykta jeg har på elsykkelen i dag, og det er ikke særlig plagsomt å se på selv når den står i fjernlysmodus, men ser mye mer enn med de fleste andre mid-range lykter jeg har testet (selv om det ikke er noe Betty akkurat). https://supernova-lights.com/en-eu/products/mini-2-pro

Litt avhengig av budsjett, men finnes etterhvert mye bra lys der ute som klarer kombinasjonen av å lyse opp mye uten å blende alle du møter. På dagens karakterbyggende føre i barteby var jeg hvertfall veldig glad jeg ikke hadde bare blisett-lys når jeg kjørte en blanding av både sykkelvei og grussti med høyst varierende belysning på tur til jobb.

Sykkelkomponenter.no har endel utvalg fra Lezyne jeg har trua på, og har du problem med å få utgiftene til å strekke til, har også Lupine endel bra StVZO-sertifisert. Mener også Specialized og Trek har et par veldig kurante lys som har et godt design som hjelper på dette med å kombinere bra belysning uten å blende.

Redigert av perbl; 30/01/2023 08:06.

Per B.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2727835 30/01/2023 08:16
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Blinkende frontlys er en uting, synes jeg.

Re: Commuters unite! [Re: ScottRacing] #2727837 30/01/2023 08:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ScottRacing
Når våren kommer så kommer jeg til å pendle langs en tett trafikkert vei inn mot storbyen, fot å bedre synbarheten ønsker jeg å ha greit med lys på sykkelen. Er det noen regler utover det at det skal være hvitt lys foran og rødt bak ?
Kan jeg fx ha ett stort Knog lys på styret og ett lite på hvert gaffelbein foran ?

Lys er regulert i §5 i Forskrift om krav til sykkel I tillegg gjelder det at man ikke skal være til sjenanse for andre. For biler skal det være mak 0,7 lux ved 1,10m høyde på 25m avstand for å unngå blending av medtrafikanter.

Basert på egen erfaring, så ser de jeg ser best ikke de med mest lys, men de med best refleks. For mye lys som blender, og det er grusomt å møte deg for alle, og det er skummelt å plutselig møte en med svakere som kommer bak deg. En god StVZO-godkjent lykt foran, refleks (helst store flater) på kropp og evt. hjelm hjelper mye. Eikereflekser hjelper mye på synlighet fra siden. Det finnes også refleksteip du kan plassere strategiske steder.

Som medtrafikant anbefaler jeg IKKE knog-lykter, da de er noe av de jævligste jeg møter på pendlerveien. Jeg ville vurdert Lezyne Lite Drive Pro StVZO 115, Lupine SL mono eller Outbound Detour på styret og så ferdig. Det holder, og du både ser og synes veldig godt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Commuters unite! [Re: jaknudsen] #2727838 30/01/2023 08:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: jaknudsen

Det kvalifiserer til buksevann og ballespark, spør du meg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Commuters unite! [Re: simson] #2727839 30/01/2023 08:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Selv kjører jeg i mørketida et statisk og et blinkende lys foran på styret. .

Du synes IKKE bedre med både og.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Commuters unite! [Re: baronKanon] #2727843 30/01/2023 09:02
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev

jeg foretrekker buksevann fremfor å bli påkjørt, nedkjørt og bortkjørt

Re: Commuters unite! [Re: baronKanon] #2727845 30/01/2023 09:06
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev

Lys er regulert i §5 i Forskrift om krav til sykkel I tillegg gjelder det at man ikke skal være til sjenanse for andre. For biler skal det være mak 0,7 lux ved 1,10m høyde på 25m avstand for å unngå blending av medtrafikanter.
blablabla
Som medtrafikant anbefaler jeg IKKE knog-lykter, da de er noe av de jævligste jeg møter på pendlerveien. Jeg ville vurdert Lezyne Lite Drive Pro StVZO 115, Lupine SL mono eller Outbound Detour på styret og så ferdig. Det holder, og du både ser og synes veldig godt.

slik jeg forstår forskriften har jeg da lov til å fylle på med (knog)lykter så lenge det ikke er til sjenanse for andre, hvilket fort vekk blir synsing
jeg har veldig god erfaring med å ha en knog-lykt blinkenes under sete - bilistene holder helt klart mer avstand.

blinkende lys er helt topp så lenge man ikke overdriver

Re: Commuters unite! [Re: baronKanon] #2727848 30/01/2023 09:42
perbl Offline
More than words
More than words

Om folk har en liten diodelykt på blink synes jeg ikke det plager meg nevneverdig.

Å generalisere om blink er ganske meningsløst da det kan dreie seg om alt fra en liten uskyldig blinkesak til en Magicshine på mange hundre/tusen lumen som er mer i kategorien lysblinkstimuleringsmodus for å trigge epilepsianfall. Lyset som plagde meg mest til jobb i dag var hvertfall en sterk fast lysende lykt som pekte litt for langt opp og ga meg null anelse om hva som befant seg forbi den syklisten.

De aller fleste av oss legger nå gjerne merke til lys som endrer seg.

Per B.
Re: Commuters unite! [Re: baronKanon] #2727856 30/01/2023 10:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

At jaknudsen synes at blinkende lys er en uting?

Re: Commuters unite! [Re: ScottRacing] #2727862 30/01/2023 10:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er det noen regler utover det at det skal være hvitt lys foran og rødt bak?

Om du stiller spørsmålet slik, blir svaret selvsagt det blendende og blinkende virvaret av et overlesset juletre på syre som er norske syklister på veien ICON_SMILE

[Linket bilde fra media.giphy.com]

IFHT: My First Time Biking to Work

Om du derimot er interessert i hva som fungerer i trafikken og på sykkelveier, kikk på Bikeradar: StVZO bike lights: Everything you need to know ICON_SMILE

Så må det sies at galskapen overraskende nok er blitt noe mer dempet de siste årene ettersom mange el-sykler kommer originalt med StVZO-godkjente lykter. Da kan de også selges i siviliserte land som Tyskland.

Alle barna gjenta etter meg:

Ikke blende.
Ikke blinke.

Jada, jeg vet at det ikke gjelder deg og deg og deg og deg, for dere er ansvarlige, demper effekten, stiller lykten ned, og blinker kun med 7 Lumen eller bare i dagslys, men altså, for alle de andre.

Og i skauen midt på natten bruker du annen lykt. (Eller ja, en StVZO-kompatibel lykt med langlys-modus, bare for å komme lykt-connoisseurene i forkjøpet.)

yes ICON_SMILE

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2727863 30/01/2023 11:16
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Og i skauen midt på natten bruker du annen lykt. (Eller ja, en StVZO-kompatibel lykt med langlys-modus, bare for å komme lykt-connoisseurene i forkjøpet.)

Akkurat i skauen liker jeg forsåvidt at ting lyser overalt når jeg har et "the fuck was that?"-moment. Men fint å ferdes med lys som går kjapt å blende ned til minimum når man møter folk.

Per B.
Re: Commuters unite! [Re: perbl] #2727864 30/01/2023 11:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: perbl
"the fuck was that?"

That was a deer.

Pleier det i hvert fall å være i mine trakter ICON_SMILE

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2727868 30/01/2023 11:39
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
"the fuck was that?"

That was a deer.

Pleier det i hvert fall å være i mine trakter ICON_SMILE

Den dagen det er Sasquatch eller en rimtusse vil jeg være glad for å ha en Betty med 15Hz desorienteringsmodus og ikke noe hensynsfullt StVZO-pinglelys!

Per B.
Re: Commuters unite! [Re: perbl] #2727869 30/01/2023 11:51
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Å generalisere om blink er ganske meningsløst da det kan dreie seg om alt fra en liten uskyldig blinkesak til en Magicshine på mange hundre/tusen lumen som er mer i kategorien lysblinkstimuleringsmodus for å trigge epilepsianfall. Lyset som plagde meg mest til jobb i dag var hvertfall en sterk fast lysende lykt som pekte litt for langt opp og ga meg null anelse om hva som befant seg forbi den syklisten.

De aller fleste av oss legger nå gjerne merke til lys som endrer seg.

Tiltredes.:)

Jeg både kjører og sykler jevnlig i blandet trafikk, og opplever at kombinasjonen av blink og statisk kan gjøre syklister mer synlig.

Jeg opplever at det farligste er:
1) Syklister som tror de har på lys, men ikke innser at 29kr-lykten kun er synlig når man nærmer seg 10 meter (og ikke synlig i det hele tatt hvis det er annen belysning bak/rundt syklisten).
2) Syklister som bruker 1500kr-lykten på tilnærmet maks under pendlingen, og tror de har vinklet denne ned.

Re: Commuters unite! [Re: perbl] #2727874 30/01/2023 11:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Den dagen det er Sasquatch eller en rimtusse vil jeg være glad for å ha en Betty med 15Hz desorienteringsmodus og ikke noe hensynsfullt StVZO-pinglelys!

La oss være enige om at alle former for lykter, høyfrekvent lysflimmer og eventuelt lyssabler er lov i møte med skapninger fra legender, folklore, sagn og mytologi ICON_SMILE

Oz LaLa: Nora Woke Up Troll - Didn't Have Betty

Ser at folket fortsetter å insistere på å blinke.

Da har vi gjort den årvisse øvelsen med å gjenta våre respektive kjepphester ICON_SMILE

Forresten: Nå er det fint å pendle i tigerstaden, gitt!

Re: Commuters unite! [Re: simson] #2727876 30/01/2023 12:14
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J

Jeg opplever at det farligste er:
1) Syklister som tror de har på lys, men ikke innser at 29kr-lykten kun er synlig når man nærmer seg 10 meter (og ikke synlig i det hele tatt hvis det er annen belysning bak/rundt syklisten).
2) Syklister som bruker 1500kr-lykten på tilnærmet maks under pendlingen, og tror de har vinklet denne ned.

3) folk med 5000kr-lys på hjelmen når de sykler til og fra jobb

Side 80 av 81 1 2 78 79 80 81

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå