Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel

Ny sykkel #2727123 15/01/2023 09:27
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei,

Jeg har planer om å kjøpe meg en el-sykkel.
Bruksområde er pendling til jobb, skogsbilveier for fisketurer og eventuelt litt stier, men ikke noe halsbrekkende stier.

Har revmatsime, så ofte noe plager i rygg-skuldre, og ønsker en komfortabel sykkel, men som også tåler litt humper og dumper.

Har ca 45-50K som jeg bruke og har sett meg ut et par forskjellig alternativer fra Cube.

En fulldemper
https://www.cube.eu/no-en/cube-stereo-hybrid-120-race-750-petrolblue-n-chrome/635163

Og en hardtail
https://www.cube.eu/no-en/cube-reaction-hybrid-slt-750-prizmsilver-n-grey/634403

Jeg regner med at hardtailen er endel bedre utystyrt ettersom at den er like dyr som fulldemperen.

Hvordan vil dere vurdere disse syklene mot hverandre, og ville dere valgt?

Ville dere valgt en bedre utstyrt hardtail eller ekstra demper?

Redigert av raklehana; 15/01/2023 09:35.
Re: Ny sykkel [Re: raklehana] #2727703 26/01/2023 13:03
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg ville i de fleste tilfeller valgt hardtail til den bruken hovedsaklig pga mindre mekanikk som slites og lettere vedlikehold. Kan virkelig anbefale dempende setepinne fra Cane Creek som alternativ for å øke komforten når bruken er hverdagssykling. Såvidt jeg ser har ingen av disse justerbar setepinne som gjør det mindre aktuelt å bytte setepinnen.

Men spørs litt hvor mye smerter du har, det er jo et hensyn jeg ikke behøver å ta. Den største forskjellen jeg så i full fart på disse var et mer fancy display (Kiox300) på hardtailen som gir deg litt mer data i displayet og funksjoner som app-assistert navigasjon. Litt ulike bremser der den ene har XT-bremser og den andre Magura. Tipper begge deler funker bra. Så ut til å være samme gaffel. Forskjellige hjul jeg ikke helt kjenner detaljer om.

Så prismessig er jeg litt usikker på om forskjellen kan forklares i delevalg, selv om Kiox300 koster en tusenlapp elns mer, bremsene har jeg ikke helt oversikt over.

Redigert av perbl; 26/01/2023 13:04.

Per B.

Moderator  support