Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Apple Watch

Apple Watch #2727537 23/01/2023 14:17
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Hei,

Jeg har alltid sverget til Garmin når det gjelder elektroniske dubbedingser, men nå har jeg valgt å bytte ut Fenix 5X med en Apple Watch Ultra. Skrekkblandet fryd, og jeg er spent på hvordan jeg kommer til å oppleve en annen type klokke enn Garmin. Det avgjørende argumentet ble smartfunksjoner på Apple sin klokke som kan styre ulike handlinger i bilen. Blant annet å åpne ladeluken som er tung vindt per dags dato hvor man må inn i en app på telefonen om bilen er låst. Å åpne ladeluken med en Apple Watch gjøres enkelt med et tastetrykk på klokkens skjerm.

Så... det jeg lurer på: har du noen tips, triks eller noe du anser som 100% nødvendig å ha på/bruke Apple Watch til? Apper, funksjoner etc. Jeg er ikke god på å sette meg inn i nye gadgerter, og trives helt med det som er kjent og kjært. ICON_SMILE

Takk for eventuelle innspill!

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727552 23/01/2023 16:46
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ingen innspill som er i nærheten av 100% nødvendig, men disse er uansett jevnlig brukt:
- Fjernkontroll til mobilkamera.
- Shazam. (Lett tilgjengelig de gangene jeg blir nysgjerrig på hvilken sang de spiller på utestedet, på TV-serien, etc)
- WorkOutDoors som treningsapp (brukervennlig, har de aktivitetene jeg behøver, men som andre treningsapper til a.w. ofte ikke har)

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727557 23/01/2023 18:38
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Takk for innspill! Angående WorkOutDoors: leste at dette er et must have når det gjelder treningsapp på AW, men hva gjør den som ikke Strava gjør? Regner med klokken kan synkes kjapt med Strava.

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727571 24/01/2023 08:43
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: TonyN
Takk for innspill! Angående WorkOutDoors: leste at dette er et must have når det gjelder treningsapp på AW, men hva gjør den som ikke Strava gjør? Regner med klokken kan synkes kjapt med Strava.

Jeg synes den er bedre på det meste - kart, intervalltrening, datafelt, aktivitetsvalg.

Men så er jeg en av få som ikke får så mye ut av Strava. (Men skal gå fint å synce fra WOD til Strava)

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727577 24/01/2023 10:01
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg er glad i Athlytics som i følge forståsegpående gir mye av den samme helse/treningsinformasjonen som ofte kommer med Garmin klokkene: https://www.athlyticapp.com/

Et alternativ er Training Today, som strengt tatt "bare" forteller deg mer om dagsformen. Sikkert basert på HRV målingene. Mer gøy enn nyttig, men heller ikke unyttig.

Hour Tracker er kjekk hvis du fører timer på jobb. Basert på GPS målinger logger den når du ankommer og går for dagen.

Spotify er jo alltid gøy

Zwift har apper som installeres på klokken for å overføre HR data.

Skal du bruke løpefunksjonen på Zwift, gjerne med en Stryd pod, som for øvrig også kommer med en glimrende app i seg selv, kan appen Runcline brukes for å få wattmålingene fra Stryd inn i Zwift.

Har du ikke Stryd, kan appen Threadmill Smart Speed brukes for å få kadensmåling inn i Zwift

WorkOutDoors har forøvrig også støtte for Stryd og er en glimrende app. Tror ikke det finnes en mer funksjonsrik treningsapp.

For de som bruker telefonen som sykkelcomputer, er CycleMeter være et fantastisk alternativ, da den speiler/jobber sammen med klokken.
Dvs at du kan bruke klokken til HR måling, mens telefonappen fungerer som en utmerket EDB.

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727584 24/01/2023 11:08
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Takk for mange gode innspill! Skal sjekkes ut!

Oppleves den integrerte pulsmåleren som pålitelig? Tok klokken i bruk i går ettermiddag, og har fått flere varsler om at jeg har hatt urovekkendelav puls de siste 10 minuttene. Da har den lagt på 38-40 slag, og har kommet når jeg har tatt det med ro. Er dette noe jeg skal ta på alvor? ICON_WINK

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727586 24/01/2023 11:19
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg kan ikke svare på dette du nevner, men jeg kan si at jeg gjorde en liten uhøytidelig test mellom min daværende AW5, en Garmin Fenix3 og et Wahoo Pulsbelte for noen år siden.

Koblet opp pulsbeltet til Zwift og syklet en økt. Hadde klokkene på hver sin arm, og sammenlignet pulsen med jevne mellomrom, og fant ikke noe avvik.

Mener å ha lest blant annet hos DCRainmaker at pulsmålngen på Ultraen jevnt over skal være nøyaktig. Jeg har i alle fall ikke oppdaget noen målinger på min som har skilt seg ut fra tidligere versjoner av klokken.

Hadde jeg opplevd det du beskriver, tror jeg at jeg hadde vurdert å ta pulsen på den analoge måten bare for å sjekke.

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727588 24/01/2023 11:55
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Grattis ICON_SMILE.
Har over 100 ulike klokker i test-registeret, og Apple Watch er den som klarer å måle puls mest mulig nøyaktig av samtlige. Med Garmin ELEVATE 4 hakk i hæl.
Nevnte WoorkOutDoors er glimrende. Legger ut en guide til appen Gentler Streak senere denne uken. Liker denne godt ettersom den gir en enklere tilnærming til treningsbelastning og restitusjonsanalyse sammenlignet med mange andre apper.
Vurderer å kjøpe AWU igjen selv nå, for klokka er topp. Dilemmaet mitt er at jeg aldri får tid til å bruke den...

https://pulssonen.no/artikler/apple-watch-ultra-test/

https://pulssonen.no/artikler/apple-watch-beste-apper-loping/

Om du ønsker å få en bedre forståelse for HRV, så anbefales Elite HRV.

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727607 24/01/2023 21:23
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Byttet for et drøyt år siden ut 920XT med en AW4. Håndleddmåling er ikke alltid pålitelig, men har ikke savnet Garmin. Greit med én klokke som fungerer tilfredsstillende til alt.
Får også varsel om lav puls (36-39) i perioder med bra trening, gjerne i timen før jeg våkner.
Apple har en ide om at distanse er irrelevant for langrenn, men ellers er jeg happy med standard-appene. Testet Strava, men droppet det. Like greit å logge langrenn som løping og endre det hvis jeg laster opp til Strava.
AW var et prøveprosjekt. Ser ikke bort fra Ultra neste gang.

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727619 25/01/2023 08:49
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Apple Watch frister, men tanken på å lade HVER dag frister ikke :-)
Da blir det å holde på Fenix 5x som ikke koster 10 000 kroner :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727630 25/01/2023 11:48
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hvis jeg kan få komme med min opplevelse når det gjelder lading, så synes jeg nesten det er en fordel.
Lader når jeg dusjer, og det dekker mesteparten av mine behov.

Skal jeg ut på en løpetur, lader jeg et kvarter/halvtime før jeg går ut. Men kun hvis batteriprosenten er under 50%

Jeg hadde tidligere en Fitbit som måtte lades hver 5 dag på det jevne. Og oftere enn motsatt glemte jeg hele ladingen og måtte enten "panikklade" før løpeturen eller så gikk den tom for strøm midt i aktiviteten. Nå er sikkert det ikke et problem for andre, men det var nå slik jeg opplevde det.

Med Epleklokka har det lettere blitt en rutine, på samme måte som med lading av telefon. Ja, det lades oftere enn andre sportsklokker, men det har vært mye mindre stressbetont enn med Fitbitten, og forsåvidt en Garmin jeg prøvde ut noen uker.

Begge disse måtte den lade i 3-4 timer for å bli fulladet. Min nåværende Ultra lades opp på en time. Nå er den sjelden under 40% før jeg lader, så jeg trenger ikke mer enn 15-30 minutt før jeg har nok strøm for å dekke dages behov, men når jeg en sjelden gang kommer ned under 10%, er det greit at det skal så kort tid før den er klar til bruk igjen.

På den annen side, skal jeg ikke stikke under en stol at den økte batterikapasiteten på Ultraen er veldig behagelig kontra min forrige AW 5. Jeg lader egentlig sjeldnere, men med støtte for "hurtiglading" går det like fort å lade opp fra 40 til 90 prosent som før. Og jeg synes vel det er viktigere med kort ladetid enn hvor ofte/sjelden jeg må lade.

Re: Apple Watch [Re: TonyN] #2727643 25/01/2023 14:53
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
AW Ultra har overrasket meg, og gir meg langt flere muligheter enn eksempelvis Fenix-klokken. AW blir i så måte mye mer enn en treningspartner, og den har praktiske funksjoner jeg tidligere måtte bruke mobilen til. Denne innebærer blant annet å skulle administrere forespørsler til bilen, svare kjapt på messenger meldinger (talefunksjonen fungerer overraskende bra), kunne snakke i telefon via klokken etc.

Siden jeg tok klokken i bruk tidligere i uken laden den en gang (da har jeg benyttet den under en skiøkt og en sykkeløkt). Batterikapasiteten er uvant når jeg har vært vant til Fenix. Jeg har der i mot konkludert at man må snu litt på tankegangen om lading. Litt som edorF beskriver over. Den samme tilpassingen måtte jeg gjøre når vi gikk fra bensindrevet bil til elbil: man lader når man kan. Og det å lade en AW er enkelt (og kjapt). Jeg har trådløs ladeplate tilgjengelig både hjemme og på kontoret. Kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at jeg kommer til å slite med å finne passende tidspunkt for å lade.

Å sammenligne Fenix og AW blir på mange måter feil. Ja, begge er en smartklokke, og begge kan brukes til trening, men der stopper likhetene. AW tilbyr langt mer enn hva en Fenix gjør. Elsker Garmin sine produkter, og kjenner at jeg ikke er klar for å kvitte meg med Fenixen min enda, men jeg er positivt overrasket over Ultraen.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå