Argumenter mot bilvask-selskap
|
Argumenter mot bilvask-selskap
25/01/2023 11:16
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Vaska bilen i går. Plutselig kjentes det ut som om bilen ble løftet i bakenden og jeg hørte lyden av at noe knakk. Litt senere i vaskesyklusen ser jeg bremselyset dingle i bakruta. Med hjertet i halsen observerer jeg resten av vaskeprosessen og heldigvis løsner ikke lykta og den virker fremdeles. Men festene er knekt, så det er ikke mulig å få satt lykta på igjen. Det ser ut til at dette er en operasjon som må gjøres på et verksted. Jeg har snakket med forsikrings-selskapet mitt og siden jeg har delkasko som ikke dekker denne skaden anbefalte de meg å vente med å melde skade til jeg hadde fått tilbakemelding fra alltidrenbil.no/barevask.no. Samtidig sa de at man dessverre veldig sjelden fikk bilvask-leverandøren til å innrømme skyld og påta seg noe ansvar for skaden. Så jeg er vel f*cked og må bla opp selv. Med mindre noen her inne har vært gjennom det samme og har noen gode råd/argumenter jeg kan bruke. Slik så det ut etter vasken: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123096&filename=IMG20230124203852.jpg) For å hindre vanninntrenging har jeg Petter Smart-a den på plass igjen med transparent gorilla-teip, men det er å anse som en høyst midlertidig fix: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123097&filename=IMG20230125091853.jpg)
Redigert av Raskall; 25/01/2023 11:21.
|
|
|
Re: Argumenter mot bilvask-selskap
[Re: Raskall]
25/01/2023 11:51
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Argumentet mot er jo pris, riper, risiko for skader. Argumentet for er at det kan være snillere for miljøet enn å vaske hjemme.
Er vel bare å klage i ditt tilfelle og så eventuelt finne et annet bremselys hos huggern hvis du ikke får medhold.
|
|
|
[Re: Syklist1]
25/01/2023 11:57
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Argumentet mot er jo pris, riper, risiko for skader. Argumentet for er at det kan være snillere for miljøet enn å vaske hjemme.
Er vel bare å klage i ditt tilfelle og så eventuelt finne et annet bremselys hos huggern hvis du ikke får medhold. Joda. Men det ser ut som om demontering av spoileren hvor lampa sitter krever både spesial-kunnskap og -verktøy.
|
|
|
25/01/2023 12:21
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Er vel bare å klage i ditt tilfelle og så eventuelt finne et annet bremselys hos huggern hvis du ikke får medhold. Joda. Men det ser ut som om demontering av spoileren hvor lampa sitter krever både spesial-kunnskap og -verktøy. Google har vel alltids spesialkunnskapen du (kanskje) trenger: https://www.speakev.com/threads/damage-from-car-wash.147239/Ser vel ut som det er å be en stille bønn og røske til - for så å erstatte tapen i ettertid (finnes sikkert på ebay?) Disse har en skisse med to bolter: https://www.justanswer.com/car/84cyf-electric-vehicles-nissan-leaf-remove-rear-spoiler.htmlMen de er ikke synlige på bildene av den som hadde vært i vaskemaskina. Edit: Uk bilen er vel ny modell? Så ikke umulig du har 2 bolter å løsne først da.
Redigert av Kakachka; 25/01/2023 12:23.
|
|
|
25/01/2023 12:30
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
På generelt grunnlag vil jag fraråde bruk av vaskehaller med børster, velg heller vaskehaller med børsteløsvask. Børstene kommer ikke til på alle stedene, hekter seg opp i antenner, speil, spoilere, takstativ, skibokser, svigermor, ekstralys og riper opp lakken. Eventuelle skader går stort sett på brukers regning og det kan bli dyrt. Regner med at det ryker ett par tusenlapper for trådstarter, plast har en tendens til å bli ekstremt dyrt når det legges i en eske merket "orginal deler". Hvis du ikke er redd få å bli våt og kald på hendene så velger du selvvask med høytrykkspyler. I mine øyne er den beste bilvasken den du gjør med bøtte og svamp hjemme på gårdsplassen, for de av oss som er så priveligerte at vi har egen gårdsplass vel og merke 
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
25/01/2023 12:36
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
For mange år siden opplevde jeg at vaskemaskinen "hadde forsøkt å rive av forskjermen" og tok opp dette med bensinstasjonen. De tok hele regninga for dette, tipper det var dekket av forsikringa deres.
Etter dette har jeg en rutine for å gå rundt bilen etter hver vask for å se om det har oppstått skader.
|
|
|
25/01/2023 12:41
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Borr er par hull så du får noe å feste i. Kjøp noe rustfri ståltråd og surr det fast i tillegg til at du limer med noe epoxy eller kanskje heller Tec7. Tenk på at de skal kunne demonteres også. Altså om du ikke får vaskehallen til å ordne. Ville også sjekket delepriser på ebay++
|
|
|
25/01/2023 13:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ser ikke ut som en 100% vanntett løsning fra før (ingen pakning mellom lampe og spoiler), så om du ikke får erstattet ville jeg også gått for hjemmemekk. Ny lampe blir fort 2-2.5K, og selv om bilens bruksverdi kanskje er viktigst er den reelle verdien nok ikke så høy at ved evt. videre salg dette vil trekke ned mer enn det koster.
Vil ikke borre noe her. Dobbeltsidig teip av bedre kvalitet mellom anleggsflatene (øverst/siden) og kanskje en liten dråpe lim på hver side der hvor 'trekantene' til spoiler og lampe møtes. Eller bare det du har gjort, det sitter nok en stund og.
Råd om argumenter har jeg dessverre ikke.
|
|
|
25/01/2023 13:36
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du ikke finner riktig bolter/plastklips, så ville jeg rengjort de plane flatene skikkelig, tatt et 50-øring størrelse dråper Tec7/MS-polymer på hver side et godt stykke opp, og så stroppet den fast med gorillatape/gaffa til det sitter. Ta bilder så du vet/husker hvordan dette sitter i fall du må ta den av igjen senere. Om du klarer, så snik ned en smal spalte av typ 2-3 kort fra sjakkbunken, så har du nok plass til framtidig tapetkniv som kan kappe av limguffa. (og pass på at du holder deg unna ledningsnettet i prosessen.)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
25/01/2023 15:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Enig med alle andre. Bilvask i vaskehall er noe svineri mht skader og riper. Børsteløs bilvask/selvvask funker knall. Ta med bilen til BilXtra eller annen luring, og spør om de har egnet lim. Det er verdt å forsøke å lime fast lampa
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Tange]
25/01/2023 16:29
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Borre fra var fra min side tenkt i plasten på lykten der det er knekt, men det krever selvsagt at det er mulig uten å punktere noe. Må for all del ikke borre i metall pga. rustrisiko. Lim er bra, men det kan løsne om man er uheldig med underlaget.
|
|
|
26/01/2023 07:56
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Må jeg mekke noe selv, så beholder jeg nok gorillateip-løsningen på bilde 2 i første innlegg så lenge den holder. Jeg har tidligere brukt denne teipen til veldig hardføre oppgaver og den har holdt i alle typer forhold. Men børste-vask skal jeg nok ikke utsette den for.  Teipa fast en støtfanger med gorillateip etter at (eks-)kona brøt vikeplikta og ble påkjørt. Det holdt i et halvt år frem til vi fikk somla oss på verksted og hadde nok holdt enda lenger. Har også tettet sprekker på badegulv, glipper mellom badekar og vegg samt andre oppgaver man ikke skulle tro at teip kunne fikse. Den teipen er et fantastisk produkt.  Edit: Det er grenser for hvor mye tid og penger jeg gidder å bruke på en 9 år gammel Nissan Leaf med 182000 km på odometeret. Den skal brukes opp, så verditap ved evt salg er ikke relevant.
Redigert av Raskall; 26/01/2023 07:57.
|
|
|
26/01/2023 14:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Høres veldig fornuftig ut. Hva er den greia rett overfor bremselyset? Utfellbar spoiler for når det går virkelig fort? 
|
|
|
26/01/2023 14:17
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Solcellepanel til 12V batteriet mener jeg det er.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
26/01/2023 16:22
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Edit: Det er grenser for hvor mye tid og penger jeg gidder å bruke på en 9 år gammel Nissan Leaf med 182000 km på odometeret. Den skal brukes opp, så verditap ved evt salg er ikke relevant.
Jeg er for at vaskehaller å andre skal rydde opp etter seg,men hva ønsker du ut av vaskehallen.set ut fra eget perspektiv for påkost .Minnerlig løsning eller ny spoler med nytt bremselys +lakkering til 15000-20000 tusen .
|
|
|
[Re: eOpseth]
26/01/2023 17:51
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Solcellepanel til 12V batteriet mener jeg det er. Korrekt
|
|
|
26/01/2023 21:06
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Kul løsning!
Min har en drypplading fra hovedbatteriet som også funker bra
|
|
|
27/01/2023 08:42
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg kommenterte med et bilde på en facebook-reklame for alltidrenbil.no i går og fikk følgende svar fra dem der. Det må være en av de dårligste ansvarsfraskrivelsene jeg noensinne har sett. Er dette en kjent problematikk så er det jo ikke vanskelig å få ut en advarsel om det på automatene hvor man kjøper og betaler for bilvasken. Nå er jeg spent på svaret jeg får på skadesaken jeg har meldt til dem. Jeg kjenner at dette vekker litt kamplyst. Hei! Så trasig at du har opplevd dette i en av våre vaskehaller. Dessverre så er dette en kjent problemstilling spesifikt kun på Nissan sin "Leaf" modell. Vi har tidligere undersøkt med maskinleverandør om å få justert maskinen tilpasset Leaf, men dette vil risikere å skade mange andre biltyper, ettersom maskinene blir tilpasset "unormalt" i forhold til hvordan de kommer fra fabrikk og hva som er anbefalt oppsett. Vi har tidligere gått ut med informasjon om at det ikke anbefales å vaske Nissan Leaf med børster, men når kunder har mulighet til å tegne abonnement selv, så har vi dessverre ikke ett system for å plukke opp alle Leaf eiere for å informere om dette. Vi kan dessverre ikke ta på oss ansvar for saker som er utenfor vår kontroll, og hvor vi mener at bilprodusent/leverandør er selv ansvarlige for å informere kundene sine om dette. Om en bil er produsert med spesifikke "svakheter" som kun er gjeldende for en enkelt modell, så er det produsenten selv som er ansvarlig for å bevisstgjøre kundene sine på feltet. "Svakheter" som dette står ofte beskrevet i bruksanvisningen til bilen, om ikke, er det vanlig for selger/produsent å tilbakekalle bilen for reparasjon/korrigering av problemet kostnadsfritt for eier. Flere leverandører av biltypen har selv gått ut med at de ikke anbefaler å vaske i maskin, grunnet et høyt antall reklamasjoner på dette. Om bileier ikke har blitt informert om dette av leverandør, så anbefaler vi å ta saken opp mot leverandør.
|
|
|
|
|