Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelvogn

Sykkelvogn #2727338 19/01/2023 15:58
M
mohansno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Skal ta med ettåringen rundt på sykkel og trenger da en sykkelvogn. Tenker å bruke den også til å trille med og en sjelden gang på ski. Har til nå kun sett på Thule Chariot Sport. Hvilke andre modeller kan anbefales? Hva bør man se etter? Fordeler og ulemper?

Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2727340 19/01/2023 17:00
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Har chariot lite, bruker den stort sett til levering i bhg. Funker fint, men hadde nok savnet justerbar seterygg, dersom den ble brukt mere til lengre turer.
Bruker klassisk pulk på ski, klarer ikke å se hvilke fordeler thule-vogna ville hatt da.
Husk lette nok gir!

Re: Sykkelvogn [Re: Erlend_G] #2727341 19/01/2023 17:55
M
mohansno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: Erlend_G
Har chariot lite, bruker den stort sett til levering i bhg. Funker fint, men hadde nok savnet justerbar seterygg, dersom den ble brukt mere til lengre turer.
Bruker klassisk pulk på ski, klarer ikke å se hvilke fordeler thule-vogna ville hatt da.
Husk lette nok gir!

Justerbar seterygg - tenker du da for at ungen skal kunne legges ned for å sove? Vanskeligere å sove oppreist?

Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2727346 19/01/2023 18:39
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Uten nedfellbar rygg, henger hodet framover når det sover. Ser ikke så behagelig ut...
Ellers får man jo småbarnsinnlegg til vogna som er å anbefale, inkludert til hoftepartiet og hodestøtte.
Man får litt bredere bruksområder med nedfellbar rygg, vil jeg mene.

Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2727354 19/01/2023 22:03
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Enig.
Med alle tre barna (og særlig tre pappapermer) savnet jeg nedfellbar rygg på vår gamle Chariot Cougar 2. Hodet henger framover og dingler når ungen sovner, til og med når ungen er liten og ligger i "hengekøya" (tilleggsutstyr) eller når ungen er litt større og bruker "babysetet" (annet tilleggsutstyr).

Hvis jeg hadde kjøpt ny vogn nå hadde den helt klart hatt nedfellbar rygg, og aller helst mulighet til å legge ryggen helt flatt (f.eks. hvis ungen har sovnet og skal sove et par timer til utenfor huset/hytta/teltplassen/whatever, eller hvis man skal gå en tretimers skitur mens ungen sover baki vogna).

Angående fordelen med å bruke sykkelvogna som pulk, så er det hovedsakelig at ungen kan sove i vogna helt fra stuedøra, bort til skiløypa (hvor man bytter ut hjul med ski) og videre på en tretimers skitur, i stedet for at ungen skal våkne hver gang du må flytte ham/henne mellom f.eks. bilstol og pulk. Det er jo også digg å slippe å ta fram bilen hvis man bare skal dra 800m bort til skiløypa.
Men på grunn av den dårlige sittestillingen i Chariot, samt at "skisettet" til Thule veldig lett går i stykker (noe går i stykker på cirka annenhver tur - det viser statistikken min), har jeg stort sett endt opp med å ta bilen likevel i de siste to pappapermene...

Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2727360 20/01/2023 07:22
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vi har hatt Nordic cab med pulk-pakken. Der er skiene i plast og ganske brede. Jeg syns det funka veldig bra, spesielt om løypa er litt løs. Skiene flyter mer oppå sneen da enn de typene med smale korte vanlig langrennski. Og så er de plastskiene og innfestingen på Nordic caben omtrent bombesikkert. Bakdelen med Nordic caben vi hadde var manglende liggestilling. Vet ikke om de på nyere versjoner har dette. En annen ting som hadde vært fint var litt fjæring i vogna. Jeg satte på bredere dekk og kjørte med lite luft for at kidsa skulle få litt komfort. Det kan riste ganske bra i disse vognene på litt rufsete veier.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Sykkelvogn [Re: anderfo] #2727361 20/01/2023 07:26
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Chariot Cross er mellomtingen mellom lite og Sport, både prismessig og funksjonelt. Den har ikke håndbrems til trilletur i lange nedoverbakker, men har nedfellbar rygg og fjæring.

Et annet komfort-triks er å bytte fra originale 1.5" (?) til Schwalbe Big Apple i 2.15"

Redigert av kjerts; 20/01/2023 07:28.
Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2727517 23/01/2023 11:29
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Veldig fornøyd med Chariot sport. Ikke brukt håndbrems noe særlig, så med mindre man løper endel eller har bratte bakker funker nok Cross like bra.

Ingen drøm å gå langrenn med pulk eller multivogn synes jeg, men multivogn funker mye bedre som pulk enn det pulk gjør som sykkelvogn.

Fra spøk til alvor synes jeg skøyting funket fint med multivogn, mens klassisk er bedre med pulk. En fordel med multivogn er at man kan bruke hjul på asfalt/strødd vei fra parkerig til skiløyper og legge om der. Pulk er noe jeg gjerne kunne hatt fast på hytta, men hjemmefra med bil til langrennsløyper hadde jeg tatt mulivogn 10 av 10 ganger.

Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2731745 17/04/2023 18:03
M
mohansno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Det heller mot Chariot Sport for vår del. Ser at det kun er 1,4 kg forskjell på 1-steren og 2-seteren. Grunnen til at vi vurderer sistnevnte er at da har man ekstra plass til bagasje og evt handleposer. Noen som har 2-seteren og kan si om den er betraktelig mer klumsete å manøvrere i trafikken ift 1-seteren når man sykler?

Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2731757 18/04/2023 06:00
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Vi kjøpte to-seteren da vi fikk førstemann, og angret ikke på det selv om det tok fire år før nestemann kom. Veldig kjekt med den ekstra plassen.

Den er jo ikke stort bredere enn styret på stisykkelen din – rundt 80 cm. Synes aldri det har vært noe problem i trafikken.

Medlem av NOTS
Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2731759 18/04/2023 06:17
yalla Offline
Medlem
Medlem
Har hatt 1 og 2- setere av Thule. Manøvrering/størrelsen oppleves ikke som noe problem med 2 vs 1- seter når man sykler.

Anbefaler definitivt 2- seter, pga ekstraplassen, og med den ekstra bredden så føles den ikke så "veltepetter" bakpå, har faktisk velta et par ganger med en-seter, både på sykkel og ski, med og uten unge!

Eneste fordel jeg kommer på, med 1-seter, er at den trilles rett inn vanlige ytterdører.

Redigert av yalla; 18/04/2023 06:20.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Sykkelvogn [Re: mohansno] #2731760 18/04/2023 06:44
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Har hatt en og tosetere av Thule vogner. Enig med folk over at den ekstra lagringsplassen du får i en toseter er grei. Den drar merkbart mer luftmotstand men det er greit innafor. En-seteren vår kunne pakkes fint sammen og passet i skiboksen eller bagasjerommet på Avensis. Det var nyttig. To-seteren vår gikk ikke inn noen av stedene og har aldri blitt brukt utenfor nærområdet.
Som yalla sier over, skal du inn vanlig ytterdør/bod-dør? Isåfall blir det knølete eller umulig med to-seter uten delvis demontering hver gang.

- Stefan

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå