Strømforbruk - plutselig økning?
|
Strømforbruk - plutselig økning?
16/01/2023 12:08
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi har hatt veldig lavt forbruk i vårt hus sammenliknet med alle jeg kjenner. Typisk har Fortum-appen meldt at vi har ligget 40% under snittet for type og størrelse bolig siden vi fikk den. Men i nov/des 2022 har det skjedd noe. Tenker på forbruk - ikke på fakturasum. Desember 2022 økte forbruket med 50%, fra ca 1500 kWh til ca 2400 kWh. Dette når vi har vært mer obs på forbruk enn før pga prisene. Jeg sjekket historiske data på yr, og snitt-temp er -2.3 grader for begge årene. Vi har noen få panelovner, luft/luft varmepumpe, varmekabler på et relativt lite bad, og fyrer med ved. Ikke elbil. Den eneste endringen vi har gjort siden i fjor, er å ha strøm på et lite rom (ca 3x2m med lav takhøyde pga skråtak). Der har det stått en panelovn på 20 grader. Ikke har vi hatt noe spesielt prosjekt som har dratt strøm, ikke engang laget ribbe hjemme. Alle er obs på og flinke mtp bruk av varmtvann, selv om jeg ikke har noen stats på det  Det var en elektriker på besøk hos oss i oktober og la opp noen stikk i garasje, men disse erstatter da kun en skjøteledning, så ikke noe mer bruk (portåpner, lys i garasje). Effekt-toppene har økt fra å ligge på typisk 3.x - 4 til nå å være rett over 5. Så frågan er - kan det være noe utstyr som har konka, f.eks varmtvannsbereder, som har gjort at forbruket går opp? Eller er det noe k*k i computeren hos Fortum som har gjort at vi har reg lavt forbruk i såpass lang tid? Klør meg litt i hodet, og begynner å forstå hva folk klager på 
|
|
|
Re: Strømforbruk - plutselig økning?
[Re: knutspeed]
16/01/2023 12:09
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Desember var vel den kaldeste desemeber på mange år, har du sammenlignet med andre kalde måneder i historikken din?
Redigert av eOpseth; 16/01/2023 12:10.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
16/01/2023 12:58
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det her lukter naturlige årsaker.
Jeg vet ikke med særps men her i Drammen var det til tider veldig mye kaldere i 22 enn 21 samme hva yr måtte mene. Jeg har vanninntak med varmekabler som jeg må slå på manuelt og de ble aldri brukt 21/22. (typisk -10 og kaldere)
Jeg sjekket nettopp også forbruk førebels i januar opp mot desember og det har rast ned til 2/3'ish.
|
|
|
16/01/2023 14:47
|
lokila
Medlem
|
Medlem
Hei. Har du, som meg, balansert ventilasjon med varmeelement som default står på? Ved feks restart av systemet etter strømbrudd så slår denne seg på hos meg. Med aggregat på kaldloft så vil den dra fryktelig mye strøm.
Jeg opplevde reduskjson på rundt 35% pr dag etter at jeg blei oppmerksom på at ettervarmen på ventilasjonen hadde skrudd seg på i de kaldeste periodene nå i desember.
|
|
|
[Re: lokila]
16/01/2023 20:11
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei. Har du, som meg, balansert ventilasjon med varmeelement som default står på? Ved feks restart av systemet etter strømbrudd så slår denne seg på hos meg. Med aggregat på kaldloft så vil den dra fryktelig mye strøm.
Jeg opplevde reduskjson på rundt 35% pr dag etter at jeg blei oppmerksom på at ettervarmen på ventilasjonen hadde skrudd seg på i de kaldeste periodene nå i desember.
Ikke noe så fancy. Et par år gammel Toshiba Daisekai som står strategisk til slik at den har god effekt i både 1. og 2.etg. Mesteparten av el og dingser i kåken er installert de siste årene - bortsett fra varmtvannsberederen. Så den er mistenkt #1. Men - ser an et par mnd for å se at det ikke bare var et blaff pga litt drøy julestemning, eller at en av kidsa snikdusjer 
|
|
|
16/01/2023 22:43
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan tenker du at VVB kan ha skylden for dette? Det er for meg ganske ulogisk. Den eneste måten VVB kan bruke mer strøm på (slik at du vil merke det) er hvis det forbrukes mer varmt vann enn før. En varmtvannsbereder er tross alt en særdeles enkel konstruksjon bestående av fem hovedkomponenter: Tank, varmekolbe, termostat, blandeventil og sikkerhetsventil.
Det eksisterer ingen stabil situasjon hvor denne kan bruke mer strøm uten at det også går ut varmt vann noe sted. Hvis termostaten er gåen slik at kolben ikke slås av, så vil sikkerhetsventilen slippe ut trykket, og du vil få en dam under. Hvis sikkerhetsventilen også er defekt/blokkert, så vil trykket til slutt bli så stort at noe må gi etter, og det ville du ha merket...
Om rommet berederen står i er betydelig kaldere enn det har vært tidligere, så vil forsåvidt varmetapet og dermed strømforbruket øke litt, men det er såpass marginalt at det kan utelukkes for den økningen du beskriver her.
|
|
|
17/01/2023 07:35
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Vi har hatt veldig lavt forbruk i vårt hus sammenliknet med alle jeg kjenner. Typisk har Fortum-appen meldt at vi har ligget 40% under snittet for type og størrelse bolig siden vi fikk den. Men i nov/des 2022 har det skjedd noe. Tenker på forbruk - ikke på fakturasum. Desember 2022 økte forbruket med 50%, fra ca 1500 kWh til ca 2400 kWh. Dette når vi har vært mer obs på forbruk enn før pga prisene. Jeg sjekket historiske data på yr, og snitt-temp er -2.3 grader for begge årene.
Jeg har en hytte i Fredrikstad som ligger i overlevelsesmodus om dagen. Dvs. at det er konstant temperatur innendørs. Har også overvåkning kontinuerlig av strømforbruket. Siden i fjor har jeg installert en smarthub med styring av strømforbruket og mer fintfølende termostater og tuning av temperatur. I månedene oktober og november virkelig sett effekt av det målt opp mot samme måneder tidligere. I desember derimot, hvor det var en del kuldeperioder så endte jeg opp med det samme forbruket som året før. For min del fikk jeg altså ikke den forventede sparingen av tiltakene, men jeg ble "belønnet" med 45% mindre forbruk enn forventet av strøm-appen til Fortum. Dagsforbruket på de høyeste dagene er tre gangeren av de laveste - og da er det kun varme i potten. 2.400 kWh på en enebolig i desember er neppe særlig høyt med tanke på utetemperaturen - det skulle vel tilsi et årsforbruk på under 20.000 kWh på en enebolig når man glatter ut ift. sesong, det må da være bra?
Lars-Erik
|
|
|
17/01/2023 08:02
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Vi har hatt veldig lavt forbruk i vårt hus sammenliknet med alle jeg kjenner. Typisk har Fortum-appen meldt at vi har ligget 40% under snittet for type og størrelse bolig siden vi fikk den. Men i nov/des 2022 har det skjedd noe. Tenker på forbruk - ikke på fakturasum. Desember 2022 økte forbruket med 50%, fra ca 1500 kWh til ca 2400 kWh. Dette når vi har vært mer obs på forbruk enn før pga prisene. Jeg sjekket historiske data på yr, og snitt-temp er -2.3 grader for begge årene. ...... Klør meg litt i hodet, og begynner å forstå hva folk klager på  Dette tipper jeg stort sett er oppvarming, desember 2022 var kald i store deler av landet! Jeg brukte drøyt 1500 kWh ekstra i desember 2022 sammenlignet med 2021, og det var kun pga kaldere vær. Ser jeg på døgnforbruket mitt, så er det ikke mange døgn med ned mot -20 jeg skal ha for å få store forskjeller på månedsforbruket.. (vannbåren varme fyrt med strøm+luft til luft).
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
[Re: mroek]
17/01/2023 08:14
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvordan tenker du at VVB kan ha skylden for dette? Det er for meg ganske ulogisk. Den eneste måten VVB kan bruke mer strøm på (slik at du vil merke det) er hvis det forbrukes mer varmt vann enn før. En varmtvannsbereder er tross alt en særdeles enkel konstruksjon bestående av fem hovedkomponenter: Tank, varmekolbe, termostat, blandeventil og sikkerhetsventil.
Det eksisterer ingen stabil situasjon hvor denne kan bruke mer strøm uten at det også går ut varmt vann noe sted. Hvis termostaten er gåen slik at kolben ikke slås av, så vil sikkerhetsventilen slippe ut trykket, og du vil få en dam under. Hvis sikkerhetsventilen også er defekt/blokkert, så vil trykket til slutt bli så stort at noe må gi etter, og det ville du ha merket...
Om rommet berederen står i er betydelig kaldere enn det har vært tidligere, så vil forsåvidt varmetapet og dermed strømforbruket øke litt, men det er såpass marginalt at det kan utelukkes for den økningen du beskriver her.
Takk for info! Det kan hende at rommet den står i har vært kaldere - står i grovkjeller, men neppe så mye. Da er det nok bruksmønstre.
|
|
|
[Re: Ugla]
17/01/2023 08:15
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
2.400 kWh på en enebolig i desember er neppe særlig høyt med tanke på utetemperaturen - det skulle vel tilsi et årsforbruk på under 20.000 kWh på en enebolig når man glatter ut ift. sesong, det må da være bra?
Jo, forsåvidt bra! Men kun nysgjerrig på om det var noe annet enn været man kunne peke på, motivert av snitt-temp fra yr.no
|
|
|
17/01/2023 20:53
|
torsteis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
2.400 kWh på en enebolig i desember er neppe særlig høyt med tanke på utetemperaturen - det skulle vel tilsi et årsforbruk på under 20.000 kWh på en enebolig når man glatter ut ift. sesong, det må da være bra?
Jo, forsåvidt bra! Men kun nysgjerrig på om det var noe annet enn været man kunne peke på, motivert av snitt-temp fra yr.no Jeg hadde sett på forbruk per dag for desember '21 og '22. Jeg mistenker, som andre nevner, at noen kalde dager gjør at forbruket går veldig opp, og at dette ikke oppveies av mindre forbruk på dager som er varmere Kan også være at kalde dager gjør at varmepumpen er mindre effektiv, og at du dermed også har brukt mer når det er kaldt
Torstein
|
|
|
19/01/2023 12:17
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Vi har hatt veldig lavt forbruk i vårt hus sammenliknet med alle jeg kjenner. Typisk har Fortum-appen meldt at vi har ligget 40% under snittet for type og størrelse bolig siden vi fikk den. Men i nov/des 2022 har det skjedd noe. Tenker på forbruk - ikke på fakturasum. Desember 2022 økte forbruket med 50%, fra ca 1500 kWh til ca 2400 kWh. Dette når vi har vært mer obs på forbruk enn før pga prisene. Jeg sjekket historiske data på yr, og snitt-temp er -2.3 grader for begge årene. Vi har noen få panelovner, luft/luft varmepumpe, varmekabler på et relativt lite bad, og fyrer med ved. Ikke elbil. Den eneste endringen vi har gjort siden i fjor, er å ha strøm på et lite rom (ca 3x2m med lav takhøyde pga skråtak). Der har det stått en panelovn på 20 grader. Ikke har vi hatt noe spesielt prosjekt som har dratt strøm, ikke engang laget ribbe hjemme. Alle er obs på og flinke mtp bruk av varmtvann, selv om jeg ikke har noen stats på det  Det var en elektriker på besøk hos oss i oktober og la opp noen stikk i garasje, men disse erstatter da kun en skjøteledning, så ikke noe mer bruk (portåpner, lys i garasje). Effekt-toppene har økt fra å ligge på typisk 3.x - 4 til nå å være rett over 5. Så frågan er - kan det være noe utstyr som har konka, f.eks varmtvannsbereder, som har gjort at forbruket går opp? Eller er det noe k*k i computeren hos Fortum som har gjort at vi har reg lavt forbruk i såpass lang tid? Klør meg litt i hodet, og begynner å forstå hva folk klager på  Ville sjekket to ting: Har du renset filtrene i varmepumpen? Har varmepumpen et slags tak som gjør at du unngår unødvendig ising og avising? (bruker mye strøm på avising). Har du endret noe med utedelen? Fjernet tak? Angående den nye ovnen i rommet på 3x2 meter: Kan det være veldig dårlig isolert mot yttervegg/tak, åpent vindu osv? Du kan jo kjøpe en stikkontakt-strøm-måler, og teste på forskjellige ovner og apparater med f.eks. noe sånt, så ser du hvor du bruker strøm: https://www.kjell.com/no/produkter/...ergimalere/luxorparts-energimaler-p50003
|
|
|
[Re: MannenFallerIkke]
19/01/2023 13:53
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ville sjekket to ting: Har du renset filtrene i varmepumpen? Har varmepumpen et slags tak som gjør at du unngår unødvendig ising og avising? (bruker mye strøm på avising). Har du endret noe med utedelen? Fjernet tak? Angående den nye ovnen i rommet på 3x2 meter: Kan det være veldig dårlig isolert mot yttervegg/tak, åpent vindu osv? Du kan jo kjøpe en stikkontakt-strøm-måler, og teste på forskjellige ovner og apparater med f.eks. noe sånt, så ser du hvor du bruker strøm: https://www.kjell.com/no/produkter/...ergimalere/luxorparts-energimaler-p50003Varmepumpa står under tak, som før - og vi renser filtrene regelmessig. Den har heller ikke virket "anstrengt" på noe tidspunkt. Den forrige vi hadde for noen år siden fikk fnatt når det krøp under 7-8 minus og brukte veldig mye tid på å av-ise seg selv. Det lille rommet er i nybygget hems over garasje. Alt er kliss nytt med 20cm isolasjon, vindpapp, plast osv. Om vi setter den lille panelovnen på 20 grader blir det nesten for varmt der inne så fort 1 eller 2 kids er på plass. Spent på hvordan Januar går.
|
|
|
|
|