Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 53 av 53 1 2 51 52 53

Hvordan kjøre slangeløst?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Brabus] #2730843 28/03/2023 13:07
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brabus

etter å ha ergret meg over påstanden om at ''dekket potensielt blåses av'' i lengre tid, satte jeg meg ned og regnet på om det er mulig å blåse dekket av felgen ved å øke dekktrykket når en bruker slangeløse dekk.
de av dere som fortsatt tror på denne teorien oppfordres til å ta regnestykket selv.

Jeg har blåst dekk av felg under oppsett. Vel og merke terrengdekk og terrengfelg. Begge deler godt innenfor tubeless "standard" som vel var noe mindre standardisert for terreng enn det nå er for landevei. Stans Arch EX felg og Specialized 2Bliss dekk. Det skjedde før 30 PSI.
Sannsynligvis var det noe slappe toleranser eller skade på den ene kanttråden som gjorde at den glapp over, men det kan helt klart skje og jeg ville aldri satt opp en ghetto løsning for landevei tubeless.

- Stefan
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: -Jan] #2731366 10/04/2023 18:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: -Jan
Sitat: Sepeda
...har anekdotisk lagt merke til at dekk der jeg bruker Easy Fit sitter ekstra godt på felgen.
Har ikkje prøvd denne sjølv, men Bikeshop skriv at: "NB! Vi har også brukt denne til montering av holker flere ganger med stor suksess. Smør middelet rett på styret og press holken på. Den tørker raskt og holken sitter som støpt."

I dag poppet jeg på to like dekk på to like felger - tilfeldigvis étt med Easy Fit, étt uten.

Da jeg skulle vippe av dekkanten for å helle inn noen edle dråper magisk Silca-guffe, merket jeg umiddelbart forskjell.

Dekket uten Easy Fit løsnet enkelt fra felgkanten. Dekket med Easy Fit satt som klistret til felgkanten. Men ikke faktisk klistret - det hadde åpenbart sugd seg fast da det poppet, og løsnet først da jeg hadde arbeidet meg rundt nesten hele dekket.

Mistenker at noe lignende kan være tilfellet i historiene vi leser på forumet om brukere som ikke får dekket av felgen og i desperasjon klipper det av eller selger hele sulamitten. Har skjedd ICON_SMILE

At dekkanten sitter som støpt mot felgkanten er i utgangspunktet en fordel, særlig på slangeløst oppsett. Men dersom min opplevelse faktisk sier noe om Easy Fit sine egenskaper - det er ikke sikkert! - kan det være en utfordring om man på tur får en så stor skade på slangeløst dekk at man faktisk må ha det raskt av felgkanten for å dytte inn slange. Heldigvis skal det mye til.

(Poenget med Easy Fit er altså at stramme dekk enklere popper på plass. Uten at det etterlater såperester. Som du ikke vil ha.)

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2732082 21/04/2023 17:50
E
Elsyklisten Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Hei! Er helt fersk når det gjelder slangeløst, og håper noen kanskje kan komme med noe tips her. Jeg har en Giant elsykkel, som ble levert med Tubeless Ready dekk og felg. Felgen er Giant eX2, dekkene er Giant Crosscut Gravel 2. Men den ble da levert med slange, og jeg har selvfølgelig klart å punktere (takket være en stift i dekket) ICON_GRIN

I første omgang lapper jeg, så jeg kommer meg ut på veien igjen asap, men lurer på om jeg kanskje skulle prøve meg på slangeløst etter hvert. Når jeg har tatt av dekk og slange for å få lappet, så ser jeg at det er en teip/et bånd allerede inni felgen. Er dette "nok" mtp å få det slangeløst, eller må jeg legge en annen teip i tillegg? Sånn utenom det, så regner jeg med at det jeg trenger er en ventil og guffe, og har funnet videoer som gjør at det virker noen lunde overkommelig å gjennomføre. Har en Xiaomi kompressor, som jeg håper kan gjøre at jeg slipper pumpe-problemet.

Bilde av båndet/teipen som ligger der fra før: https://imgur.com/a/3spANeG

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2732091 21/04/2023 20:25
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hvis felgene er tubeless ready betyr det at de er ferdig tapet. Felgbånd fungerer ikke, må være solid tape (har brukt gorillatape flere ganger f.eks). Da trenger du bare ventiler og guffe. Ingen erfaring med hvordan de dekkene er å sette opp slangeløst. Har tidligere slitt med eldre Conti-dekk, og med Suomi Piikkisika piggdekk, mens Maxxis og Schwalbe har vært veldig enkle å få tett.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: espenta] #2732093 21/04/2023 20:53
E
Elsyklisten Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Nydelig, takk for svar! Da er det vel egentlig bare å prøve, tenker jeg, så snart jeg har fått handlet inn.

Litt skeptisk til om den lille bærbare kompressoren er kraftig nok til å funke, men får i så fall ta meg en tur på bensinstasjonen, hvis jeg sliter med vanlig pumpe.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2732104 22/04/2023 05:39
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Tja har du bilventil på hjula da?

For popping så bør man enten ha en kompressor med tank, eller gulv/handpumpe+tank. Hvis man har en god kombo man vet funker så er bare gulvpumpe ofte godt nok, men da blir du gjerne god og svett.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Ndreas] #2732105 22/04/2023 06:03
E
Elsyklisten Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Nei, men den kompressoren jeg har går også på bilventil, men har medfølgende adapter fra Presta til bilventil, så tenkte det adapteret burde fungere?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Elsyklisten] #2732108 22/04/2023 06:55
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bruker en kompressor for å "poppe" dekket på plass. Da kjører jeg på luft uten ventilkjernen, det gir mye bedre gjennomstrømning. Når dekket har satt seg skikkelig i felgen, så setter jeg i ventilkjernen og pumper dekket hardt igjen. rister og snurrer dekket for å fordele "guffe".
Lurt å ta en liten prøvetur også for å ytterligere fordele og kanskje få tettet noen hull som er i dekket fra før.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2732118 22/04/2023 09:10
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Ville vært forsiktig med bensinstasjonkompressor, de kan fort dytte inn veldig mye mer trykk en dekk og felg tåler. Har sett flere som har ødelagt felg og dekk med uvørn bruk av kompressoren på bensinstasjon.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: jag] #2732133 22/04/2023 18:01
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: jag
Jeg bruker en kompressor for å "poppe" dekket på plass. Da kjører jeg på luft uten ventilkjernen, det gir mye bedre gjennomstrømning. Når dekket har satt seg skikkelig i felgen, så setter jeg i ventilkjernen og pumper dekket hardt igjen. rister og snurrer dekket for å fordele "guffe".
Lurt å ta en liten prøvetur også for å ytterligere fordele og kanskje få tettet noen hull som er i dekket fra før.

Samme her. Når jeg popper dekket har jeg ikke guffe i heller, og har et munnstykke på kompressoren jeg bare legger inntil ventilen. Så fyller jeg i guffe gjennom ventilen før jeg setter i ventilkjernen igjen.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2732136 22/04/2023 18:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Satte opp sommerdekk på rittfulldemperen på bensinstasjon i dag, siden jeg har kjøpestopp og ikke lov til å kjøpe nye pumper med chamber etc. Den gamle (Blackburn) er ødelagt. Aldri hatt mer problemfritt oppsett. Popp opp. Selvsagt må man være litt forsiktig.

Tror kanskje jeg kjøper en dekktrykkmåler etter hvert og lar det være med det.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2732138 22/04/2023 19:19
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg bruker ei pumpe som er spesielt tilpassa fatbike, jeg trur det er forløperen til Topeak Joe Blow Dualie. Jeg får ikke opp alle slangeløse dekk med den, men de fleste. Jeg tar vanligvis ut ventilkjernen, bortsett fra når det er latterlig lett å sette opp, sånn som f. eks. Specialized dekk på Specialized felg.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at det er få som bruker pumper med med så stort volum, og jeg synes det er rart. Nesten ingen kjører med trykk over 2 bar, så du trenger ikke pumpe som går til 8 bar, og sånne pumper til fatbike har ganske nøyaktig trykkmåler og gir så mye luft at de som sagt funker bra til slangeløst oppsett.

P.S. Jeg har en Joeblow Fat, og ser nå at den fremdels er å få kjøpt.

Redigert av FormannMjao; 22/04/2023 19:25.
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2732139 22/04/2023 19:36
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
På stisykkel og landevei popper jeg uten guffe første gangen, fyller på guffe og det fungerer fint. På grussyklene hender det jeg har litt problemer uten guffe og har begynt å ta i guffa med en gang som fungerer helt ok. Har jeg slurvet med felgbånd eller ikke skrudd ordentlig fast ventilen i felgen blir det også litt knot. Jeg har en pumpe med kammer. Alltid greit å bruke godt med avispapir under og rundt dekket for å unngå griseri.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: larsb] #2733363 10/05/2023 09:22
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: larsb
Sitat: Brabus

etter å ha ergret meg over påstanden om at ''dekket potensielt blåses av'' i lengre tid, satte jeg meg ned og regnet på om det er mulig å blåse dekket av felgen ved å øke dekktrykket når en bruker slangeløse dekk.
de av dere som fortsatt tror på denne teorien oppfordres til å ta regnestykket selv.

Hvordan finner du parameteret for strekkfasthet i kanttråden til regnestykket ditt?

LarsB

Jeg forutsetter at dekket ligger inntil felgkanten hele tiden og at dekkesidene ikke går ned i felgbrønnen.
For at dekkanten skal gå over felgkanten som må kanttråden strekke seg så mye at den ryker. Husker ikke helt tallet i farten men det er vel snakk om rundt 15-20mm som dekkanten må forlenges. Prøv å strekk en bomull/stål tråd på 2m slik at den forlenger seg 20mm, jeg er rimelig sikker på at tråden ryker.
Så er jeg litt usikker på hvor høyt trykk du trenger for å ryke kanttråden på ett kvalitetsdekk, bomullstråden på BT's superbillige dekk røk ved 50psi.
Hvis du skal ryke kanttråden i kevlar/stål på ett kvalitetsdekk vil jeg tro at du må ha så høyt trykk at dekket eller felgen ødelegges. Dette kan verifiseres på lab'er. Mulig noen på forumet har tilgang på en lab.

Selvfølgelig er det mulig å blåse ett dekk av felgen, men jeg ser ikke for meg at dette er mulig ved anbefalte trykk eller uten å deformere felg eller dekk.. Ett slangeløst landeveisdekk kan kantkjøres/burpes slik at all luft går ut umiddelbart. Dekket kan da kjøres av, men ikke blåses av.

Når det er sagt, det beste er å bruke slangeløse dekk montert på felger beregnet på slangeløst oppsett og at en bruker guffe.

Som sagt, dette er kvailifisert sysnsing fra min side og jeg har tatt feil før

Lars B, kanttråder er ofte laget av bomull, rustfristålwire/tråd eller kevlar. Ingen av disse materialene kan strekkes så mye som det her er snakk om.

Problemstillingen som jeg nevner her er den samme uavhengig av om det brukes slange eller ikke. En slange har ingen strukturell styrke men er kun en luftbeholder

Redigert av Brabus; 10/05/2023 09:40.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #2733364 10/05/2023 10:05
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
For å gnage videre;
slik jeg har forstått det - rett meg hvis jeg tar feil.

Forskjellen på slangeløse dekk og slangedekk er først og fremst:
Ett slangeløst dekk er tettere, dette kan fx gjøres med å påføre ett ekstra belegg på innsiden av dekket eller ha kraftigere dekkstamme.
Så er også utformingen av kanten på dekket noe anderledes utformet, slik at den skal tette bedre mot felgkanten. Det forutsettes da at felgen har matchende utforming. Det er vel bla her ERTRO standarden kommer inn i bildet.
Denne utformingen her er utelukkende for at det skal bli lufttett.

Dette gjør at slangeløse dekk ofte veier litt mer og kan være litt stivere enn slangdekk

Så har slangeløsefelger en noe annen geometri i felgbrønn enn slangefelger, bla for å hindre at dekket kjøres av.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Side 53 av 53 1 2 51 52 53

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå