Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt.

Re: Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt. [Re: stosu] #2727186 16/01/2023 22:20
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: stosu
Sitat: eOpseth

Min konklusjon: korte ritt < 30 minutt er ganske sammenlignbare ritt mot ritt og kan erstatte korte O2-økter, antagelig ikke utelukkende. Lengre ritt brukes med litt mer forsiktighet avhengig av hvor i sesongen man er, evnt som motivasjonskrydder?

Litt rask og ureflektert konklusjon.
I ritt på mer enn 60 minutter har type løype og ritt mye å si. Og ikke minst om man sitter med i teten eller ei.
Jeg har syklet poengritt i zrl med relativt lavt snitt i puls og watt, men likevel vært ødelagt i flere dager etter mange spurter, mye bruddforsøk og hardt kjør de siste km.

Er enig i den, og var vel litt det jeg forsøkte å si med at den type ritt wattmessig også er all.over, men ser poenget ditt med at snittet ikke nødvenigvis forteller alt. Jeg har gjort nok sweep-jobbing på langturer til å ha erfart at betalingen kan vare noen dager etterpå. Moro mens det stod på var det.

Redigert av eOpseth; 16/01/2023 22:21.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt. [Re: neistein] #2727303 19/01/2023 11:04
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: neistein
Prøvde meg på et Zwift ritt for første gang på impuls. For meg funket det svært dårlig. Starten var alt for hard og etter et par minutter på rundt 300watt som er ca 55 watt høyere en min ftp ble resten av rittet skikkelig pain. Syklet da også resten av rittet helt ensomt. Fikk også veldig Høy puls og veldig lav gjennomsnittwatt pga den harde starten. Det positive var at jeg fikk mye tid i pulssone 3, men for egen statistikk sin del gav den høye pulsen og lave watten et dip i garmin sin beregning av min vo2 Max. Må innrømme at jeg ikke satt meg veldig godt inn i opplegget så løypeprofil og antatt tid på rittet hadde jeg ikke kontroll på. På skjermen viste det bare distanse, og det er ikke så mye verdt så lenge man ikke får med seg anntall høydemeter på rittet. Sykler jeg en intervalløkt vet jeg hvor lenge jeg må yte på en gitt intensitet. På rittet gikk jeg inn i en Bakke uten å vite hvor lang den var. Dette resulterte i at jeg gikk alt for hardt inn og klarte ikke å holde watten oppe til toppen av bakken. Gjennomførte egentlig rittet på ren trass. Watten ble som sagt veldig lav etter hvert. Sikkert mer morsomt hvis man sykler sammen med resten av gruppa. Får prøve en gang til, men tviler på at den harde starten er noe for en gammel diesel.

Det som er med Zwift-ritt er at mange melder seg på i feil gruppe, fordi de er redd for å komme sist. De skulle egentlig vært i A (ref watt/kg) og så melder de seg på i B f.eks. Og så starter de som om de var i A. På kartet så ser en og bare en del av rytterne, sånn at ofte har du jo mange bak deg. Så det gjelder jo bare å være behersket i begynnelsen. Dersom du ender opp med faktisk å være sist bør du gå ned en klasse (på ritt som er klassifisert som ritt så ser du din plassering av totalt startende oppi hjørnet).

Er nok mange som ikke har justert opp vekten på Zwift-profilen sin når de har gått opp 10 kg i muskler (eller fett). En justerer oftere når en går ned i vekt.

Re: Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt. [Re: Skogsmann] #2727305 19/01/2023 11:14
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg gjentar. Mange med snille ruller på Zwift. Og snill badevekt...
Lurer ikke en luring.

Re: Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt. [Re: Skogsmann] #2727332 19/01/2023 13:59
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Skogsmann
Jeg gjentar. Mange med snille ruller på Zwift. Og snill badevekt...
Lurer ikke en luring.

Jeg hadde en kommentar på Facebookgruppa til NCF Esport etter en NCF runde her for litt siden. Den ble slettet av administrator da han mente vi måtte være snille med hverandre.
Jeg var ikke ufin i det hele tatt, nevnte bare at en av rytterne (nevnte ikke navn) burde fått proffkontrakt ut fra wattverdier og w/kg.
Vedkommende hadde blitt kontaktet av andre ryttere med spørsmål om at kanskje rulla viste litt mye. Hen ble sur og sa at rulla var kalibrert og at det var bare å ringe om det var noe mer man lurte på. I ettertid ser jeg at hen har kjøpt seg ny rulle og watt har blitt en god del lavere målt opp imot puls.

Zwift er bare en lek var det noen som sa.

Re: Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt. [Re: kaiost] #2727334 19/01/2023 14:13
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Bra du "sparker litt på leggen". Er betimelig å ha dialog også rundt sånt. I alle fall hvis man skal ha glede av konkurranseformen.
Er ikke slik at det skal gå på stoltheten løs å få noen spørsmål.
Dual recording som gjelder.
Mange som dropper dual recording når "formen" (les tallene den dagen pga manglende kalibrering o.l.) er gode.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support