Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt.
|
Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt.
09/01/2023 13:49
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Misforstå topic som du vil.
Egen treningsplan inneholder mye ERG styrte økte. Er personlig fornøyd med ERG styrte treninger basert på at intensiteten kan holdes under kontroll. I en treningsplan rundt 12 timer i uken er det hensiktsmessig og ha organisert innholdet til at det blir mest mulig kvalitet i øktene. Liker også å kjøre ritt på rulla for å krydre treningsplanen. Finner den tilnærmingen vesentlig mer interessant. Det som slår meg er at uansett hvor langt rittet er på Zwift vil innholdet i den økta ha større innslag av soner man ikke opererer i når man kjører ERG økter. Eksempelvis Vo2 max økter som 30/15. 40/20 og liknende har drag rundt 120% av ftp. Ritt på Zwift er høyere i sonene (avhengig av ritt og løype). I så måte oppfatter jeg at belastningen og treningseffekten er bedre av ritt enn av de klassiske øktene. Faren for å trene for hardt som tilsier at man trenger 12-24 timer mer restitusjon er tilstede. Men dette kan man føle på selv og korrigere etter.
Snakker meg litt bort her, men registrerer at "hvermannsen" er livredd for Zwift ritt. Kjører de gammeldagse SS og terskeløktene uke ut og uke inn. Interesser har jo mye og si, men når får "de gamle" opp øynene for at den klassiske ERG vinteren er over og at Zwift ritt og eventer gir bedre heving av form? (Brannfakkel).
For ordens skyld kommer jeg til å fortsette med de "kjipe" 3*20 SS o.l. Men utelukkende for å sikre at det ikke blir overtrening i enkelte perioder.
|
|
|
Re: Vintertrening - ERG Avleggs metode vs. Zwift ritt.
[Re: Skogsmann]
09/01/2023 14:17
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg (mann 47 år) hadde plan om å starte opp med strukturert trening fra 1.12 med vo2 max. intervaller, 8 minutters intervaller og SS intervaller. Har stort sett bare gått i 2-3 Zwift ritt per uke i stedet pluss rolig langturer. Klarte ikke å motivere meg til intervallene.
Inntil videre er formen og FTP’en gått opp.
Zwift sykkelløp er bra.
|
|
|
09/01/2023 18:36
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
kan man slenge seg med på ritt uten å ha diverse bevis på at man ikke jukser? 2 wattkilder, vekt etc?
Hvis ikke er det bare å hente FlowSmart'en fra boden og pælme Flux 2 ut. Da får jeg 50-100 watt gratis.
|
|
|
[Re: knutspeed]
09/01/2023 19:09
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
kan man slenge seg med på ritt uten å ha diverse bevis på at man ikke jukser? 2 wattkilder, vekt etc?
Hvis ikke er det bare å hente FlowSmart'en fra boden og pælme Flux 2 ut. Da får jeg 50-100 watt gratis. Nå trekker du frem elementer som innebærer resultater fra rittene? Opplever at det er mange som opererer med «snille ruller» og har unaturlig lav vekt oppsatt. De får leve med skammen når de kommer ut. Selv om «noen» av de skulle syklet fra meg i ett ritt vil jeg allikevel få treningsutbytte av økta. Resultat på Zwift for min del er sekundært. Det som står på TP til slutt jeg analyserer. Edit: Ja man kan slenge seg med. Og de som er seriøse har ofte dual recording o.l. For ærlig spill.
Redigert av Skogsmann; 09/01/2023 19:10.
|
|
|
09/01/2023 20:32
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Flere ritt krever dual recording i topp 3 i A og A+ klassen. Bruker det som trening, er mye juks med lav vekt og snille ruller
|
|
|
09/01/2023 22:06
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Treningseffekt er Zwift-ritt genialt, og vil du tilnærme deg litt ERG er det jo bare å kjøre et TT-ritt. TTT blir mer intervall igjen i min bok.
De som vil jukse får det til uansett, men da er jeg enig med Skogsmatrosen at treningsutbyttet er det man jakter primært med disse rittene, og i de seriøse rittene må A og A+ vise til litt mer via dual-recording, innveiing etc.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
09/01/2023 22:25
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sliter med å motivere meg for strukturerte økter som 3x13 min 30/15, 3x8 min, 4x4 min, osv. Men ritt på Zwift gjør at det er mye lettere å ta i skikkelig. Har 441 races siden november 2020 og varierer en del på lengden av rittene. Har ihvertfall blitt bra på å åpne hardt:-)
Bruker samme sykkel på rulla som ute og med wattkrank som kraftmåler slik at jeg vet hva jeg tåler og klarer når jeg kommer ut. Mulig Quarken er litt snill, men det viktigste er at jeg bruker samme måler inne og ute og kan kjøre med watt som jeg vet jeg tåler.
|
|
|
09/01/2023 22:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Zwift ritt er konge. For meg var det hvertfall redningen sist jeg kom meg i bra form. Nå har jeg ikke trent en økt siden august og gått opp 20 kg. Så får vi se om Zwift ritt duger denne gangen også. :-)
Sitte å kjøre Sweet spot o.l ser jeg ikke helt nytten av når det går ritt hele tiden.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: eOpseth]
10/01/2023 06:54
|
Skogsmatrosen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Treningseffekt er Zwift-ritt genialt, og vil du tilnærme deg litt ERG er det jo bare å kjøre et TT-ritt. TTT blir mer intervall igjen i min bok.
De som vil jukse får det til uansett, men da er jeg enig med Skogsmatrosen at treningsutbyttet er det man jakter primært med disse rittene, og i de seriøse rittene må A og A+ vise til litt mer via dual-recording, innveiing etc. Skogsmann er vel riktig henvisning her. 
|
|
|
10/01/2023 08:49
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jaggu, det var trykkleif og/eller feilkobling i eget hode. Sånn går det når en hører på terrengsykkelpodden, de snakker om Rena og jeg nylig leste ferdig "En sjøens helt". 
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
10/01/2023 09:34
|
Skogsmatrosen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jaggu, det var trykkleif og/eller feilkobling i eget hode. Sånn går det når en hører på terrengsykkelpodden, de snakker om Rena og jeg nylig leste ferdig "En sjøens helt".  Offtopic, men leste jo den serien da jeg registrerte meg, så da ble det det. 
|
|
|
[Re: Panda]
10/01/2023 09:37
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Jeg (mann 47 år) hadde plan om å starte opp med strukturert trening fra 1.12 med vo2 max. intervaller, 8 minutters intervaller og SS intervaller. Har stort sett bare gått i 2-3 Zwift ritt per uke i stedet pluss rolig langturer. Klarte ikke å motivere meg til intervallene.
Inntil videre er formen og FTP’en gått opp.
Zwift sykkelløp er bra.
Det som funker for meg er å ha øktene ferdig laget i zwift. Du må selvsagt være motivert for å trykke på knappen så du velger økta, men utover det styrer økta intensiteten. Jeg lager den etter prosent av ftp og så den justerer seg om jeg kjører ftp-test og får bedre/dårligere resultat.
|
|
|
[Re: Gew88]
10/01/2023 11:37
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Det som funker for meg er å ha øktene ferdig laget i zwift. Du må selvsagt være motivert for å trykke på knappen så du velger økta, men utover det styrer økta intensiteten. Jeg lager den etter prosent av ftp og så den justerer seg om jeg kjører ftp-test og får bedre/dårligere resultat. Har de også ferdigsnekret, intervalløktene, men har ofte opplevd at jeg måtte bryte etter 10-15 minutter og har da i stedet impulsiv meldt meg på neste ledige ritt og kjørt dette i stedet. Mentalt noe enklere å kjøre ritt, syns jeg da.
|
|
|
[Re: Gew88]
10/01/2023 12:01
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det som funker for meg er å ha øktene ferdig laget i zwift. Du må selvsagt være motivert for å trykke på knappen så du velger økta, men utover det styrer økta intensiteten. Jeg lager den etter prosent av ftp og så den justerer seg om jeg kjører ftp-test og får bedre/dårligere resultat.
Nettopp de øktene man insinuerer er "bortkastet". Har mange custom økter. Fantasien kan ikke sette nok grenser på hva de inneholder. Har økter for alt. Litt av poenget rundt tråden er i grunn den subjektive følelsen av hvor hardt man sykler. Hvorfor 60 min på 280 w (eksempel) føles kjipt i ERG når 60 min på 300 w i ritt føles lett (!). Er den subjektive opplevelsen av at det føles lettere å presse seg hardt i ritt som tilsier at "Fun makes fast". Ritt = Lek og moro (For de som er bitt av basillen). ERG= Statisk og kjedelig, men økter man må igjennom for å bli klar til våren. Egen vurdering av topic: Lek (ritt) gir kontinuitet og merkbart bedre mulighet for formbygging. Men nedsiden kan være at man trener "for hardt" og får en for tidlig formtopp før seriøse ritt. ERG gir en bedre kontroll på kursen og formen, men for masters og 40+. Trenger man det lille 2-3% ekstra på rittene som er? 
|
|
|
10/01/2023 12:28
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Kontroll på intensitet så finnes det jo nå pace partners i alle kategorier på zwift. Jeg opplever de som disiplinerende og et nyttig korrektiv for hvor hard økt jeg skal ha den dagen.
Ritt er alltid litt hardere enn hardeste pace-partner
Redigert av eOpseth; 10/01/2023 12:29.
|
|
|
10/01/2023 13:41
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Godt poeng. Pace partner brukes ofte. Lurt å bruke de til intervallene også ja. Er vel 4.2 w/kg den raskeste er?
|
|
|
10/01/2023 14:29
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Ja, den raskeste snitter 4.2 w/kg. Opplever at på de to raskeste snitter jeg ofte litt under siden jeg utnytter draften i gruppa.
|
|
|
10/01/2023 17:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg må si meg enig med resten av forsamlingen. Ritt på zwift er mye morsommere enn tradisjonelle intervalløkter. Personlig har jeg nok økt terskel med 30-40 watt det siste året, og 60 watt de siste 2 årene. Utgangspunktet for 2 år siden var riktignok elendig, så hvilken som helst trening over tid hadde hjulpet Jeg hadde aldri i verden klart slik økning med tradisjonell vintertrening. Hadde rett og slett ikke gidder å stå i treningen lenge nok. Jeg sykler masse rittserier med zwift Vikings - slik at trening hjemmefra blir både sosialt og morsomt. Vi kjører de fleste ritt med discord
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
10/01/2023 18:23
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde aldri i verden klart slik økning med tradisjonell vintertrening.
Du hadde fått ENDDA bedre fremgang med strukturert trening. Det er garantert. Om du hadde klart å gjennomføre det. Et vanlig ritt i Zwift på ca. 48 minutter er mange minutter på terskel og noen spikes opp i vo2, men det er også mye sone 2 og 3 (tempo) og av og til sone 1. Du sykler aldri alle 48 minutter hardt i et ritt på 48 minutter. Hadde du i stedet syklet 6x8 minutter på 105% så hadde du fått 48 minutter kvalitetstid i alle 48 minutter. Og så hadde du syklet vo2 max en annen dag og sweet spot en tredje dag…
Redigert av Panda; 10/01/2023 18:24.
|
|
|
11/01/2023 06:09
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Du hadde fått ENDDA bedre fremgang med strukturert trening. Det er garantert. Om du hadde klart å gjennomføre det. Et vanlig ritt i Zwift på ca. 48 minutter er mange minutter på terskel og noen spikes opp i vo2, men det er også mye sone 2 og 3 (tempo) og av og til sone 1. Du sykler aldri alle 48 minutter hardt i et ritt på 48 minutter. Hadde du i stedet syklet 6x8 minutter på 105% så hadde du fått 48 minutter kvalitetstid i alle 48 minutter. Og så hadde du syklet vo2 max en annen dag og sweet spot en tredje dag… Enig under forutsetning om at motivasjonen er like god som når jeg sykler zwift ritt. Jeg pleier å bli ganske demotivert etter noen økter, men med zwift ritt klarer jeg å holde det gående lenge
|
|
|
11/01/2023 07:10
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Du hadde fått ENDDA bedre fremgang med strukturert trening. Det er garantert. Om du hadde klart å gjennomføre det. Et vanlig ritt i Zwift på ca. 48 minutter er mange minutter på terskel og noen spikes opp i vo2, men det er også mye sone 2 og 3 (tempo) og av og til sone 1. Du sykler aldri alle 48 minutter hardt i et ritt på 48 minutter. Hadde du i stedet syklet 6x8 minutter på 105% så hadde du fått 48 minutter kvalitetstid i alle 48 minutter. Og så hadde du syklet vo2 max en annen dag og sweet spot en tredje dag… Du har et poeng, men premisset ditt er at kontinuiteten fungerer, og det vel nettopp det som er problemet for de fleste? Jeg løser det slik at jeg velger relativt kort ritt (25-30) minutt, da er det stort sett sone 4-5 som gjelder hele tiden, og heller dette enn korte intervaler/VO2 som en standardøkt. De andre øktene legges ofte til pacepartnere eller rides med ønsket intensitet. En ting er at jeg finner det mer motiverende, en annen er at variabiliteten er mer slik et ritt egentlig foregår.
|
|
|
[Re: stosu]
11/01/2023 07:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Du hadde fått ENDDA bedre fremgang med strukturert trening. Det er garantert. Om du hadde klart å gjennomføre det. Et vanlig ritt i Zwift på ca. 48 minutter er mange minutter på terskel og noen spikes opp i vo2, men det er også mye sone 2 og 3 (tempo) og av og til sone 1. Du sykler aldri alle 48 minutter hardt i et ritt på 48 minutter. Hadde du i stedet syklet 6x8 minutter på 105% så hadde du fått 48 minutter kvalitetstid i alle 48 minutter. Og så hadde du syklet vo2 max en annen dag og sweet spot en tredje dag… Enig under forutsetning om at motivasjonen er like god som når jeg sykler zwift ritt. Jeg pleier å bli ganske demotivert etter noen økter, men med zwift ritt klarer jeg å holde det gående lenge Helt enig med deg. Jegtror ikke nødvendigvis at man for en mosjonist hadde blitt så mye bedre med strukturert trening.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
11/01/2023 07:52
|
Panda
Besatt
|
Besatt
[quote=stosu] Jeg hadde aldri i verden klart slik økning med tradisjonell vintertrening. Du har et poeng, men premisset ditt er at kontinuiteten fungerer, og det vel nettopp det som er problemet for de fleste? Enig i det.
|
|
|
[Re: olechr]
11/01/2023 09:32
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Helt enig med deg. Jegtror ikke nødvendigvis at man for en mosjonist hadde blitt så mye bedre med strukturert trening.
Støttes. Har for øvrig registrert en ritt sekvens på lørdager. "Tiny race" eller noe. Full spiker i 5-10 minutt * 4. Ser "morsomt" ut. I alle fall effektivt 
|
|
|
11/01/2023 10:27
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Eksempel fra i går: Zwift Race Stage 2 F(l)at i fast: Ftp for øyeblikket etter en luftveisinfeksjon er vel ca 270 w.
Totalt 26 min 14 sek race (oppvarming 35 min). Watt: Første minutt ca 400 watt deretter snitt på 282 watt. Puls: Snitt 86%,
Det fine slik jeg opplever det er at i Zwift rittene går litt i rykk og napp slik det gjør på masters rittene landevei.
|
|
|
[Re: kaiost]
11/01/2023 14:10
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Bare vesentlig enklere å etablere brudd i masters enn på Zwift 
|
|
|
11/01/2023 14:54
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Zwift ritt er gøy men for meg syntes jeg det blir å overgi litt for mye til tilfeldigheter + en det akkumulerer mye fatigue også hvis de er veldig intense. Jeg liker kvalitet og jeg liker å vite hva slags type trening jeg skal gjøre så jeg vet jeg får lagt ned godt med arbeid i de sonene som er intensjonen med økta.
De periodene jeg har kjørt mye ritt har jeg ofte stagnert til slutt. For å utvikle evne til å kjøre veldig høy intensitet trenger ihvertfall jeg spesifikk trening for dette og hvile i mellom.
Forøvrig så bruker jeg heller ikke ERG, men styrer intensitet med slope og giring. Da blir jeg mer mindfull i dragene og det føles mer "ekte" i tråkket. Det gjør ikke noe om rpm endrer seg litt, som det jo også gjør ute. Syntes ERG er som å være i fengsel. grusomt.
Redigert av SiljeKH; 11/01/2023 14:56.
|
|
|
11/01/2023 15:18
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Helt enig med deg. Jegtror ikke nødvendigvis at man for en mosjonist hadde blitt så mye bedre med strukturert trening.
Støttes. Har for øvrig registrert en ritt sekvens på lørdager. "Tiny race" eller noe. Full spiker i 5-10 minutt * 4. Ser "morsomt" ut. I alle fall effektivt Jeg har kjørt tiny races noen ganger. Dog bare i cat B. Utrolig gøy de første 2 rittene, og helt jævli de siste 2 rittene. For meg som bare trener 5-7 timer i uka synes jeg tiny races gir meg mye. Hadde jeg vært oppe i timeantallet ditt tror jeg for mange av de rittene hadde kostet mer enn det smakte
|
|
|
11/01/2023 18:52
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Prøvde meg på et Zwift ritt for første gang på impuls. For meg funket det svært dårlig. Starten var alt for hard og etter et par minutter på rundt 300watt som er ca 55 watt høyere en min ftp ble resten av rittet skikkelig pain. Syklet da også resten av rittet helt ensomt. Fikk også veldig Høy puls og veldig lav gjennomsnittwatt pga den harde starten. Det positive var at jeg fikk mye tid i pulssone 3, men for egen statistikk sin del gav den høye pulsen og lave watten et dip i garmin sin beregning av min vo2 Max. Må innrømme at jeg ikke satt meg veldig godt inn i opplegget så løypeprofil og antatt tid på rittet hadde jeg ikke kontroll på. På skjermen viste det bare distanse, og det er ikke så mye verdt så lenge man ikke får med seg anntall høydemeter på rittet. Sykler jeg en intervalløkt vet jeg hvor lenge jeg må yte på en gitt intensitet. På rittet gikk jeg inn i en Bakke uten å vite hvor lang den var. Dette resulterte i at jeg gikk alt for hardt inn og klarte ikke å holde watten oppe til toppen av bakken. Gjennomførte egentlig rittet på ren trass. Watten ble som sagt veldig lav etter hvert. Sikkert mer morsomt hvis man sykler sammen med resten av gruppa. Får prøve en gang til, men tviler på at den harde starten er noe for en gammel diesel.
Redigert av neistein; 11/01/2023 18:53.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
11/01/2023 19:51
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg topper rullinga og sjekker formen med ritt. Det er moro men tror en middelaldrende tjukkas som meg ikke bør gjøre det til hovedgeskjeft. For å ikke kjede meg i ihjel så kjøres SS øktene så sjeldent som mulig og kjører en del snaue timesøkter på intervalløktene til GCN. Mange av de er bygd opp som om man sykler ritt, men belastningen med ERG på blir mer kontrollert enn de rene rittene som ofte blir flat out i 30 min og 30 min som en sprekt dong. Krydrer av og til ved å sykle ruter jeg vet hvor segmentene på strava går og ser om jeg kan sette nye PRer. Tourene er moro også selv om jeg aldri klarer å fullføre hele. Satt ny PR opp Alpe på touren i fjor. Det hadde jeg ikke klart solo. At noen kan sykle 10mils turer der inne dog er utenfor min forståelse.
Redigert av sanouka; 11/01/2023 19:56.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|