|
Hooked vs hookless?
|
Hooked vs hookless?
09/01/2023 12:03
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg grubler litt på å bygge et hjulsett til allveisykkelen min, en Canyon Endurace CF7. Jeg tror jeg skjønner den potensielle fordelen med hookless fra erfaringer som stisyklist, men jeg er litt mer usikker på hvor mye det betyr for et hjulsett for blandavei (60/40 asfalt og grusvei).
Hva veier du som viktigst av de potensielle fordelen med hookless vs eventuelle problemer med å få satt opp dekk slangeløst?
Er hookless viktig for deg om du skulle kjøpe nye hjul i 2023? Eller er hookless bare "Nice to have" ?
Jeg antar videre nå at de fleste dekk er laget etter spesifikasjoner som gjør at de skal funke fint på hookless, men det blir jævlig dyrt å prøve og feile der... Kan også legg til at de felgene jeg tenker på er Nextie og andre kinaleverandører av samme kvalitet/omdømme.
|
|
|
Re: Hooked vs hookless?
[Re: erikskon]
09/01/2023 21:09
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg velger bort hooklessfelger med vilje. Ser ingen reelle fordeler.
|
|
|
10/01/2023 06:30
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Fordeler: * For landeveisdekk: enklere å få dekket av/på felgen * Enklere å produsere, så bedre pris eller vekt, ev. bedre fortjeneste for produsenten eller mindre sjansje for produksjonsfeil * Kanskje litt bedre dekkform/følelse siden dekket ikke må bøye seg rundt hakene. * Hookless-felgene er gjerne litt bredere innvendig
Ulemper * Må ha egnet dekk * Litt lavt makstrykk for kombinasjoner av smale landeveisdekk og "tunge" ryttere. Særlig hvis man har dekk som lekker litt og skal gjennomføre lange distanser.
Hadde ikke hatt noen kvaler med hookless på et blandeveisoppsett, hvor du uansett kjører med en dekkdimensjon som gjør trykkbegrensningen irrelevant. Når det er sagt kjører jeg med slange på grussykkelen, da jeg ikke ønsker å forholde meg til sølet med guffe, foretrekker å slippe hyppig pumping av dekk, og foretrekker enkelheten og sikkerheten av reserveslanger ute i felten, kontra plugg-og-guffe-løsninger.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
11/01/2023 09:46
|
koppen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fordeler: * For landeveisdekk: enklere å få dekket av/på felgen * Enklere å produsere, så bedre pris eller vekt, ev. bedre fortjeneste for produsenten eller mindre sjansje for produksjonsfeil * Kanskje litt bedre dekkform/følelse siden dekket ikke må bøye seg rundt hakene. * Hookless-felgene er gjerne litt bredere innvendig
Ulemper * Må ha egnet dekk * Litt lavt makstrykk for kombinasjoner av smale landeveisdekk og "tunge" ryttere. Særlig hvis man har dekk som lekker litt og skal gjennomføre lange distanser.
Hadde ikke hatt noen kvaler med hookless på et blandeveisoppsett, hvor du uansett kjører med en dekkdimensjon som gjør trykkbegrensningen irrelevant. Når det er sagt kjører jeg med slange på grussykkelen, da jeg ikke ønsker å forholde meg til sølet med guffe, foretrekker å slippe hyppig pumping av dekk, og foretrekker enkelheten og sikkerheten av reserveslanger ute i felten, kontra plugg-og-guffe-løsninger.
Har akkurat satt opp noen 650B Gravdal tubeless på en hookless felg. Først og fremst sliter jeg med å finne ut om Gravdal er kompatibelt med hookless (må man ringe advokatene til 45NRTH for å finne ut av dette?), men er det virkelig et problem med trykk under 50psi på litt forsiktig vintersykling?
|
|
|
11/01/2023 09:53
|
arnero
Homo Stashus
|
Homo Stashus
Jeg har et par hookless karbonfelger til manuellsykkelen. Satt opp med Schwalbe 2.6 dekk. Fungerer brillefint, ingen problemer. Primær fordel for meg er økt styrke i felgkanten. Tror dette er viktigere for karbon enn alu. Kjører forøvrig dekkinnlegg både foran og bak for ekstra beskyttelse.
Alle dør, men ikke alle lever
|
|
|
[Re: koppen]
11/01/2023 14:04
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Først og fremst sliter jeg med å finne ut om Gravdal er kompatibelt med hookless (må man ringe advokatene til 45NRTH for å finne ut av dette?), men er det virkelig et problem med trykk under 50psi på litt forsiktig vintersykling? Har ikke snakket med advokatene, men syklet litt på 700x38 varianten av Gravdal på hookless felger i fjor vinter uten problemer. Mekaniker som satt opp nevnte heller ikke om noen utfordringer såvidt jeg husker. Viktig å nevne at dette er Tubeless-versjonen av dekket. Orange Seal Subzero guffe.
|
|
|
[Re: BZE]
11/01/2023 14:22
|
koppen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Først og fremst sliter jeg med å finne ut om Gravdal er kompatibelt med hookless (må man ringe advokatene til 45NRTH for å finne ut av dette?), men er det virkelig et problem med trykk under 50psi på litt forsiktig vintersykling? Har ikke snakket med advokatene, men syklet litt på 700x38 varianten av Gravdal på hookless felger i fjor vinter uten problemer. Mekaniker som satt opp nevnte heller ikke om noen utfordringer såvidt jeg husker. Viktig å nevne at dette er Tubeless-versjonen av dekket. Orange Seal Subzero guffe. Jepp. Det er TL-versjonen jeg har lagt på. Lar i mellomtiden ikke dette ta nattesøvnen fra meg.
|
|
|
12/01/2023 11:31
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Slik jeg forstår konstruksjon av hookless og "systemet" med TL-dekk, så er det kun et problem (behov for tilpassede dekk) når vi snakker dekkbredder < 30 mm. Med 40mm bredde og trykk deretter tror jeg man kan finne på svært mye forskjellig.
Redigert av yolo; 12/01/2023 11:32.
|
|
|
|
|
|